Seuraavaksi laittaisin listalle iskaritornit, perus muoviset ovat ihan ok, mutta takana saisi olla hieman korkeampi, ainakin 3Racing, tai muilla optioiskareilla.
Toisaalta takaa saa laskettua autoa alemmas jos poistaa iskareista sen säätöruuvin, kuten esimerkiksi tässä (kuvassa TRF511 mutta saman asian tuo ajaa muissakin autoissa):
Jos ei vaikka ole halukas heti ostamaan uusia iskaritorneja.
Iskaritornit, joilla tuo korkeus muuttuu enemmänkin, löytyy ainakin Atomic Carbonilta. Lisäksi tällä foorumilla sellainen käyttäjä kuin Vesa on ainakin aiemmin noita tehnyt.
Tästähän koko homma lähti.
Mikkohan ei kertonut että miksi korkeammat...
Ei maavaran takia, vaan tuon iskareiden pohjaamisen takia.
Sinä lähdit puhumaan että auton perän saa alas muullakin tavoin.
Minä tarkensin asiaa että iskaritorneja ei tarvitse vaihtaa sen takia että alkuperäisillä olisi liian korkea maavara.
Ei ollut syynä auton maavara, vaan edelleen se optioiskareiden pohjaus. (kuten alla kerron niin se onnistuu muutenkin kuin torneja virittelemällä.
Vaan että sisäänjouston saa siihen missä sen pitäisi olla... Kun siis käytetään optio iskareita, tai esim R mallin TRF iskareita.
Itseasiassa tuokin on helpompi muuttaa siten että lyhentää iskarin alapäätä pari milliä ja ruuvaa sitä hieman auki.
Tällöin iskarin liikerata kasvaa koska jousilautanen painuu alemmaksi.
Eli samalla myös sisäänjousto kasvaa.
Auto siis pääsee pohjaamaan paremmin, eikä iskari pohjaa samaan aikaan kuin auto, tai jopa ennen auton pohjaamista.
Vaikuttaa auton käyttäytymiseen, ja myös iskaritornien kestävyyteen.
Saman asian ajaa pari milliä korkeampi iskaritorni.
Mutta siis korkeampia iskaritorneja ei ole tehty siksi että maavaran saisi laskettua...
Ajokuntoinen (jopa sinnepäin tasapainotettu) auto kun painuu tarpeeksi alas jo ihan vakiokuntoisenakin.
Joo... sillon tietenkin auton maavara putoaa myös, mutta tässä asiassa kun ei ollut mitenkään syynä se ettäkö maavaraa ei saisi ilman modauksia tekemällä oikeaksi.
Saa sen.
Esimerkkikuvasi ei tässä hommassa päde yhtään, koska kyse on eri autosta.
On täysin sama miten Hupolla on iskarit olleet ja millä jousilla hän on ajanut... Se kun on edelleen eri auto.
Durga R ja TRF autoissa on sama jousitusgeometria... Tukivarret, hubit ja ohjauspalat käytännössä samat... tai siis täysin yhteensopivat.
Muuten autot ovat hyvinkin erilaiset.
Iskaritornit jne ei ole verrattavissa Durgaan.
Myös koko auton painonhakauma on täysin erilainen, koska trf autossa käytetään satula akkuja auton perällä.
Autossa on sähköt jo eritavalla balanssissa... paremmin kuin durgassa.
Se ei siis välttämättä tarvitse mitään tasapainotusta... korkeintaan elektroniikan paikkojen katselua jne... ehkä pari pientä punttia jonnekin vastarin tai säätimen viereen.
TRF autossa on nimenomaan akku auton takana...
Eli mitä kevyempi akku on käytössä, sitä kevyempi on perä.
Ilmeisesti Hupo on halunnut autostaan enemmän etupainoisen, eli ei ole laittanut auton perään lisäpunttia kompensoidakseen tuon lipojen keveyden.
Tämä on johtanyt siihen että maavara on ollut noilla jäykimmillä jousilla liian korkea.
Hän on ottanut esijännitysrinkulat pois jolloin maavara on asettunut kohdilleen.
Eniveis edelleen tähän durga asiaan täysin liittymätön juttu.
Autot kun ovat hyvinkin eri.
Tukivarsista sisäänpäin autot ovat täysin erilaiset rakenteeltaan.
joo joo... Diffit on lähes identtiset... hihnat jne...
Ymmärretään kuitenkin varmaan että muuten rungoltaan ja iskarintuennoiltaan, akkujen sijoitukselta, jopa moottorin sijoitus on eri.
Autoja ei voi tämän asian suhteen verrata mitenkään toisiinsa.