Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - tomppa82

Sivuja: 1 ... 4 5 6 [7] 8 9 10 ... 74
181
Vapaa keskustelu / Vs: rc-vene keskustelu
« : 14.07.14 - klo: 00.21 »
Kiertosuunta ja katsotaan veneen etupuolelta, eli kiertosuunta oikealle on sama kuin myötäpäivään, siis samoin kuin esim. kellon viisarit normaalissa kellossa. Ja vanhasta potkuristahan sen näet, onko oikea- vai vasenkätinen.

182
Vapaa keskustelu / Vs: rc-vene keskustelu
« : 13.07.14 - klo: 19.39 »
Moro.
Etsin paattiin potkuria... Mistä löytyisi?

http://www.hobbypeople.com/shop/index.php?main_page=index&cPath=34_161_257 Joko katsoit? Pikaiseen tuossa itse vilkaisin, kun muistelin, että joskus jotain ois ollu... :wink:

183
Vapaa keskustelu / Vs: Mikä ilahduttaa tänään?
« : 10.07.14 - klo: 17.51 »
Ja eihän xenonitkaan oo oikeesti lailliset ilman pesureita ja automaattiista korkeuden säätöä? Onko -80 luvun volvossä nämä ominaisuudet?

Tämä taas on niitä auton ikään liittyviä kysymyksiä. Vaikka joo, saatan olla väärässäkin, mutta joskus tullu noita valo-asetuksia tutkailtua ja niissä on ihan yhtälailla ikärajoituksia vaatimusten suhteen, kun vaikkapa niissä pakoputkistoissakin. Siis esim. siitä 80-luvun Volvosta ei tarvikkaan löytyä niitä pesuria ja korkeussäätöä. Umpiot tosin pitää siinäkin lain mukaan olla xenoneille hyväksytyt. Toisaalta sekään ei tee vielä niistä jälkiasennusxenoneista laillisia, kun ne itse sarjat ei oo hyväksyttyjä. Ja toisaalta eipä nitä tahdo alkuperäisumpioita sen ikäisiin olla xenonhyväksyttyinä.

Jos taas sun VW:iin tmv. 2000-luvun autoon aikoisi Xenonit pistää, niin ne pesuri ja korkeussäätö pitää olla, sekä Xenon-hyväksytyt umpiot. Ja jälkiasennusxenonit ei sittenkään oo lailliset, kun ei oo hyväksyntöjä niissä sarjoissa.

Se on taas sitten hyvin pitkälti siitä viranomaisesta kiinni, joka niihin kiinnittää huomioita, että mitä se tykkää...

184
Sivuseikka, mutta auto ei kuvasta päätellen ole M3 Bemari...

Mikä sitten?

185
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 09.07.14 - klo: 12.48 »
Mikäs näissä hienommissa Lipo latureissa on tuo purku ominaisuuden tarkoitus? Kun näissähän ei sitä muisti-ilmiötä pitäisi olla? Kenties, että saa täyden akun purettua ja ladattua sitten varastointi jännitteelle?

Ja ennen tuota ominaisuutta ei ole edes ollut.

Hienoissa latureissa? Kylläpä se ihan melkein jokaisesta LiPolatauksen osaavasta löytyy, ihan halvimpia lukuunottamatta. Tai niin, en oo kyllä ihan halvimpiin niin hirveästi perehtyny, että oiskohan jopa niissäkin. Ja taitaapa löytyä aika monesta Ni**-laturistakin.

Monet LiPo-laturithan osaa myös tarvittaessa muidenkin akkukemioiden lataukset ja näissähän se varsinainen purkuominaisuus vasta pääseekin oikeuksiinsa, jos akkuja joutuu elvytteleen. Joskus muistelen tosin kuulleeni/ lukeneeni, että vanhaa LiPoakin saiai mahdollisesti hieman elvytettyä... Ja tietävämmät väittää, että LiPotkaat ei oo parhaimmillaan ihan ekojen latauskertojen aikana, jokunen lataus-purkusykli ennen varsinaista käyttöönottoa kuulemma tekee ihmeitä. Itse en oo varsinaisesti vaikutusta testannu, mutta eipä oo niin kiirettä ollut ottaa uusia akkuja koskaan käyttöönkään, etteikö niille ois ensin kerenny paria lataus-purkusykliä tekeen laturilla.

Ja kyllä se akun varastointijännitteeseen saaminen onnistuu ihan pelkästään Storage-latausohjelmallakin. Mutta purkuahan toki sekin vaatii, jos akku on täynnä.

186
en ottanu itteeni.

Mutta eipä se varmasti ois pysyny enää niissä vauhdeissa selvänkään kuskin käsissä se BWM. Saati, että kellään kyydissä olleella olisi ollut mahdollisuutta selvitä, ainakaa ilman turvavöitä, jos toki ei paljoa mahiksia turvavöidenkään kanssa. Niin, kellään kyydissä olleella ei tiemmä ollu turvavyö kiinni.

187
Onko sillä enää tässä vaiheessa mitään merkitystä? Ei ne pojat enää henkiin herää, se ja sama oliko sillä alkoholilla osuutta tai ei...

Edit: Jaa, niin eipä se käsittääkseni sitäpaitsi edes oo vielä varmistunut, oliko sillä osuutta vai ei. Kun ei varmuudella edes tiedetä, ajoiko auto onnettumuushetkellä auton omistanut kaveri vai onko kuski vaihtunut jossain vaiheessa...

188
Radiolaitteet / Vs: Markan gigaradiot?
« : 07.07.14 - klo: 19.30 »
Halvimmasta en tiedä, mutta ainakin VerticalHobby myy FlySky-tuotemerkin alla samoja kamppeita, mitä HobbyKing ainakin HobbyKing- ja Turnigy-tuotemerkeillä. Ainakin Flysky FS-GT2 ja HK GT2 ovat sama 2-kanavaradio,Turnigy GTX3 ja FlySky GT3B 3-kanavaisissa. FlySky GT2:sta ei oo tosin Verticalin nettisivuilla, mutta kannattaa kysyä. Verticalilla oli ainakin viime kesänä ihan mukavan ripeä toimituskin.

189
Yleinen keskustelu / Vs: mikä on lempi rc autosi
« : 07.07.14 - klo: 19.07 »
Oiskohan se tuo oma HPI MT2 Brushless-edition... :wink: :wink:

190
Vapaa keskustelu / Vs: Youtube Jugeboxi
« : 06.07.14 - klo: 10.38 »
Näistä sai alkunsa oma innostus eurodanceen/ -poppiin. Vuosi oli jotain 1995-96..
https://www.youtube.com/watch?v=fNLScrfFZ6U
https://www.youtube.com/watch?v=jwY8FXOivko

191
autoa on turha syyttää. Korvien välistä yleensä ongelma johtuu, oli tapahtuma mikä tahansa.
Sorry jos oli kylmä

Vaikka se ongelma kuin olisi korvien välissä, niin ehkäpä kuitenki autossakin on osa syy. Tehokas Bemari kuitenkin oli ymmärtääkseni alla. Jollain vähätehoisemmalla ainakin vauhti olisi todennäköisesti ollut jotain ihan muuta. Vallankin kun kyseessä käsiittääkseni kuitenkin oli ns. pikkutie, jolta auto suistui

Ai niin: Osanotto myös täältä.

192
Myyjän ilmoittaman mukaan vaan se paketti oli toimitettu matkahuollon toimitettavaksi silloin 17. päivä.

Noh jooh, se nyt toki oli liki kahteen viikkon ainoa yhtydenotto myyjän päästä, soittoihin ei vastannu, eikä sähköpostitiedusteluihin.

193
Tällä hetkellä lähinnä ärsyttää matkahuollon hitaus. Tilasin eräästä verkkokaupasta (ei ollut RC.alan liike) 5. päivä tavaraa. Noh 17. päivä, eli viikko sitten tiistaina tuli ilmoitus että tuotteet on toimitettu matkahuollon toimitettavaksi ja seurantakooti matkahuollon toimitusseurantaa varten. Mutta vasta eilen illalla näky lähteneen matkahuollon auton matkaan ko. paketti.

Vai olisko liikkeen päässä ollu syy? en tiedä, viikon verran kuitenki näky matkahuollon seurantasivulla, että sähköinen ilmoitus paketista on saatu.

194
Vapaa keskustelu / Vs: rc-vene keskustelu
« : 22.06.14 - klo: 23.05 »
Ei lämpee ollenkaan ku on riittävän isolla C purkuvirralla olevat akut. Esim. 70C 5000mah lipo  :wink:
no nuo linkkaamaani on 65C  :roll:
5C ero tuskin paljoa merkkaa.
täytyy varmaan miettiä uutta mosaa.

Ei se 5C, mutta otappa huomioon, että kapasiteetissakin on 600mAh ero. Eli virranantokyvyssä tietää 64A:n eroa kokonaisuudessaan. Eli 286A (4400mAh/65 C) vst. 350A (5000mAh/ 70C). Noh joo, sen 286A:n toki periaatteessa pitäisi aikalailla pitkälle riittää senkin. Toisaalta kuten edelläkin joku totesi, niin ne Turnigyn nanot ei niin hirveän laadukkaita akkuja ole. C-arvoissa paljon ilmaa verrattuna muutamaan muuhun akkumerkkiin. Ei kai ne ilmoitukset tokikaan varmaankaan oieastaan milllään akkumerkillä täysin paikkaansa pidä, ainakaan näissä kovimpien lupausten akuissa, mutta joidenki akkumerkkien ilmoittamissa C-arvoissa nyt vaan jokatauksessa on ilmaa enemmän...

Itse kokeilin viime kesänä omassa veneessä Turnigyn 6000mAH 65C Nanoja ja Gens Acen 5000mAh 50C-versiota. Ero oli aika selkeä Genssien hyväksi, lukemat piti varmasti paljon paremmin paikkansa. Noh ehkä ne nanot nyt oli parhaan teränsä jo menettäneetkin, kun käytettyjä olivat, muttei niillä nyt kovin mahdotonta määrää latauskertoja ainakaan pitäny olla takana, genssit taas oli uusia.

Mutta pisti kyllä harkitsemaan vakavissaan, että kannattaako Turnigyjä oikeasti edes harkitakkaan, ainakaan uusien tilaamista. Lopullinen hinta-ero (toimituskuluineen) kuitenkin loppupeleissä aika pieni Gensseihin ja toisekseen huonolla tuurilla kun tulli ottaakinsen lähetyksen syyniinsä ja haluaakin siitä ALV:t verottaa, niin kas kummaa, hinta-ero kääntyykin vahvisti Gens Acen hyväksi... Ja toisekseen Genssit vaikuttaisit maailmalla muutenki olevan laatuakkujen maineessa, mitä taas Turnigyn nanot ei oo. Itse mietinki, että pitäisi jossain välissä hommata vene-akuiksi Genssin 7000mAh 50C HardCaset. Virranantokykyä ja ajoaikaa alkais oleen jo aika mukavasti... Ai niin ja tietenki sekin vielä, että tilaamalla Genssit Euro-RC:ltä sen sijaan, että tilaisi Turnigyt Hobbykingistä tukee kotimaista myyjää kiinalaisen suurliikkeen sijaan.

195
Vapaa keskustelu / Vs: rc-vene keskustelu
« : 15.06.14 - klo: 20.50 »
Onkos kellään tietoa mistä sais näitä veneiden runkoja ja vetolaitteiden osia mielellään euroopasta mielekkääseen hintaan? MHZ-veneet ovat vähän turhan kalliita omalle kukkarolle  :roll:

Pistin YV:n

196
Vapaa keskustelu / Vs: rc-vene keskustelu
« : 14.06.14 - klo: 22.11 »
Hiljaisemmassa kruisalílussa IMHO ei mitään merkitystä, vaikka onki trimmerikoneella. Kyllähän se pieni teho vrt. kunnollisiin, RC-käyttöön tehtyihin moottoreihin verrattuna toki syö huippunopuksista, mutta jos tavoite nyt ylipäätään ei olekkaan mitään nopeusennätyksiä hätyytelläkkään, niin kyllä trimmerikonekkin ihan OK. on.

197
Vapaa keskustelu / Vs: rc-vene keskustelu
« : 12.06.14 - klo: 08.23 »
Viime kesänä teippailin kannen saumat omasta veneestä. Tänä kesänä kokeillaan myös jotain muuta, sen verran päästi vettä läpi. Tosin tänä kesänä tulee toisenlainen nopari, joka helpottaa osaltaan kannen paikalleenlaitoa. Vanhassa noparissa kun ylöspäin lähtevät johdot otti matalassa veneessä kanteen kii ja pikkuisen ehkä nosti sitä.

198
Tuli kunnosteltua kesä-liikkumisvehkeeksi 21-vaihteinen, 1990-luvun alkupuolen (90 tai 91 vuosimalli) Diamond Back-merkkinen maastopyörä... :tongue:

199
Yleinen keskustelu / Vs: Akut ja laturit
« : 30.05.14 - klo: 14.24 »
Miten monta lipo akullista saa ladattua auton akusta?
Olisi tarkoitus mennä siis radalle, jossa ei ole sähköä tarjolla. Ajattelin, jos olisi ottanut takakonttiin pari akkua mukaan.

Kyseessä siis 2S 4.2Ah lipot.

Henkilöautossa ei laturi oikein toimi, joten sen akun saa varmaankin unohtaa.

Auton akkuja on niin monen kokoisia että mahdoton sanoa.
Totta. Sellanen aika perus 60Ah.

60Ahx12V=720Wh

4.2Ahx7.4V=31Wh

720/31=~23

Elikkä ilman jännitehäviöitä pitäisi pystyä 23 kertaa lataamaan mutta laturissa toki niitä hieman tulee ja lyijyakun kunto ratkaisee aika paljon.

Ja se 60Ah kapasiteettikin on pikemminkin teoreettinen varsin monilla "vesiakuilla". Ja LiPojenkin kapasiteettikin monesti alakanttiin ilmoitettu. Kuitenkin yhdestäkin normaalista henkilöauton akusta riittää muutaman tunnin ajelusessioin latauksiin, jos ei nyt ihan koko kaupungin autoporukka aio samasta latailla..

200
Kuukausi korjausaikaa on eri juttu, kuin kuukausi ajoaikaa. Kyllä tarpeeksi vakavista vioista voivat pistää koko auton ajokieltoon, jolloin sitä todellakaan ei saa ajaa sieltä konttoriltakaan enää mihinkään, vaan pitää muuten hoitaa paikkaan, jossa auto korjataan.

Ja kun se auto on 2.8l 2000 vuosimallin Passat, niin ne äänenvaimentimet pitää olla E-hyväksyttyjä käytettäviksi 2.8l 2000 vuosimallin Passatissa. Se varsinainen putkiosahan saa sitten olla siis hyväksymätöntäkin putkea, joten mielluummin vääntää muun putkiston sellaiseksi, että ne vaimentimet jää piiloon. Hitsaa vaikka uudet kiinnikkeet niihin, jos reikäpanta on poissujettu vaihtoehto. Se joku numerosarja kun siis ei todellakaan riitä, kun se kuitenki konttorilla tarkistetaan ja siitä pomppautetaan, mikäli ne vaimentimet ei oo just ko. autoon hävyksyttyjä. Eli kuten edelläkin yritetty tolkuttaa, niin ei se pelkkä E-hyväksyntä ole riittävä. Pitää olla just ko. autoon hyväksyttyä mallia.

Turha sitä on vaikeimman kautta alkaa tekeen.

201
Juu, muuttuu, mutta vielä tämän kuun lopun ja enskuun ajan pitää käyttää siellä, missä alunperin katsastettu, uusinnassa. Ja uusintahan pitää suorittaa kuukauden kuluessa katsastuksesta.

Ja joo, olen kuullut samaa, että korjaamot alkaa saamaan katsastusoikeuksia myös..

202
Radiolaitteet / Vs: Markan gigaradiot?
« : 29.05.14 - klo: 04.07 »
Moikka onko kokemuksia Flysky-3GTC radiosta ja käykö 3GTB:n vastarit tuohon

Eli tämä
http://www.verticalhobby.com/kauppa/flysky-3ch-24ghz-gt3c-lahetin-autovene-afhds-p-4050.html

Kuvan perusteella ihan sama vastari on tuossa 3GTC-mallissa, kuin 3GTB:ssäkin. Itsellä 3GTB, joten aika hyvin väittäisin tietäväni, miltä se näyttää. Kannattaa tilata hobbykingiltä, saa paljon edullisemmin ihan samaa vastaria eri tarroilla. http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__10625__HobbyKing_GT_2_2_4Ghz_Receiver_3Ch.html
Itse tilasin muistaakseni 3kpl noita aikanaan hobbykingiltä, postimaksutkin jäi sen verran olemattomiksi, ettei kokonaishintaa koko paketille toimituksineen oikeastaan tullu juurikaan enempää, kuin mitä suomesta tilattuna yksi tuollainen olis maksanu.

Niin, eihän noi nyt tietenkään kalliita oo toki suomessakaan, mutta kyllä se kolme yhden hinnalla silti on aika houkutteleva juttu.

203
Tarkoitatko nyt sitten sitä että voin ite lyödä sen E merkin sinne pönttöön?

Ei, et voi. Ja mitä tulee niihin vaimentien poistamiseen, niin jos nyt ed. viesteistä oikein käsitin, niin jos nykyään ovat alkaneet mittaileen niitä desibelejä, niin taitaapa pompata seuraavaksi niistä, jos ilman pönttöjä aiot kokeilla. Yksinkertaisin vaan pistää alkuperäinen putki ja käyttää sitä tai sitten uhrata siihen E-hyväksyttyyn. Ja siis ihan tarkalleen ottaen sinun autoosi tarkoitettuihin E-hyväksyttyihin pönttöhin. Varsinainen putkiosahan saa (tai ainakin aiemmin sai) olla hyväksymätönkin, kunhan ne vaimenninpöntöt ovat hyväksyttyä mallia. Eikä pelkkä E/ CE-merkintä siis riitä, vaan niiden pitää olla hyväksyttyjä käytettäviksi juuri ko. automallissa. Eli esim. Toyota Avensikseen hyväksytyt vaimentimet ei kelpaa esim. VW Passattiin, eikä päinvastoin. Tietenki jos on intoa, niin voihan sitä putkea aina katsastuksiin vaihtaa, mutta helpommalla sitä pääsee, kun kerrasta laittaa ainakin ne hyväksytyt pöntöt.

Etuikkunoitakin käsittääkseni saa tummentaa, tai siis oikeastaan käytännössä pitäisi ehkäpä pikemminkin käyttää sanamuotoa "vaihtaa tummempiin". Mimini valonläpäisykyky pitää olla 70% (vai olikohan se nyt 75%?) En muista tarkistamatta, mutta noissä huitteissa se on. Vai olikohan etusivuikkoilla ja tuulilasilla se sallittu valonläpäisykyky eri? Kun ei muista, enkä jaksa nyt alkaa niitä määräyksiä etsiin. Mutta kuten edelläkin todettua, niin kalvolla sitä ei saa tehdä, eikä suihkeilla. Eli käytännössä ainoa laillinen vaihtoehto lienee alkuperäisten, tummempien lasien hankinta, joissa on sitten käsittääkseni se valoinläpäisykyky valmiiksi merkittynä.

204
K1 katsastajat, kerpele mitä apinoita! Oli kyllä ensimmäin ja viimeinen kerta kun noilla käyn auton katsastaa :angry:
Hylätty: vasen jarruletku murtunut, tää nyt ihan ok vika.
Hylätty: vas. ja oik. jarru levy liian ohut, tämäkin ihan ok vika
Hylätty: pakoputkisto, äänenvaimentimet säädöstön vastaiset. Siis mitä vittua?? On kyllä sportti vaimentimet mutta ei ainakaan myynti teksteissä (motonet) ollu mitään että ei olis CE/E/tieliikenne hyväksytty.

Ihan aiheellisia hylkäysperusteita noi jarruletkut, mutta tuosta putkihommasta sen verran, että auton vuosimalli oli... Niin mikä?

Siinähän nimittäin on ikäraja sille, minkä ikäiseen autoon saa laittaa E-hyväksymättömät vaimentimet ja minkä ikäiseen ne pitää olla E-hyväksytyt. Muistaakseni 1999 ja sitä uudemmat sen E-hyväksynnän omaavat vaimentimet vaatii tai kun auto on EU-tyyppihyväksyttyä mallia.

Itsellä oli edellisessä, 1994 vuosimallia olleessa autossa ensin motonetin (hyväksymättömät) halppisvaimentajat. Kahdesti katsastin niiden kanssa auton ilman mitään huomautuksia. Olivat kuitenkin niin äänekkäät, että vaihdoin ne sitten Simonsin (ei-hyväksyihin) pönttöihin, mahdollisimman isoihin sellaisiin. Tosin pakko näin sivumennen sanoa, ettei koskaan katsastuksessa tai poliisien tahiolta oltu kiinnostuneita mittaan desibelejä. Itseä asia kuitenkin tietyssä määrin vaivasi, joten pakko oli siis jotain tehdä. Simonssin pöntöillä hiljeni huomattavasti, eikä näistäkään puhuneet katsastuksessa mitään. Eräs opiskelukaveri taas osti 2000 vuosimallia olleen auton ja pisti siihen isomman putkiston ja simonssin yleismallin vaimentimet. Heti ekassa katsastuksessa pomppas niistä vaimentimista.

Edit: jaaha, myöhäisemmän keskustelun perusteeella uudempaa vuosimallia, kuin 1998? Eli pakoputkesta tullu hylky siis ihan aiheellinen.

Ja mitä uusintaan tulee, niin EI, ET voi uusituttaa A-katsastuksella, jos varsinainen katsastus on hoidettu K1-katsastajilla. Pitää hoitaa sillä samalla konttorilla, jossa varsinainenkin katsastus hoidettu.

205
Vapaa keskustelu / Vs: rc-vene keskustelu
« : 28.05.14 - klo: 13.25 »
Moi,

ei kait se nitron määrä tuossa ongelma ole eli toimii varmaan tuo 16% ihan ok. Mutta autoihin
tarkoitetuissa polttoaineissa on öljyä yleensä siinä 10% tietämillä. Venemoottori vaatinee enemmän?
Eli joku lennokkipolttoaine voisi olla sopivampaa niin ei jää voitelusta ainakaan kiinni.

Kyllä se on öljylaadustakin kiinni, lennokkipolttoaineet on paremmin lennokkimoottoreille sopivilla, heikommin voitelevilla öljyillä, kuin autopolttoaineet. Autopolttoaineissa kun käytetään aika yleisesti synteettisten autoöljyjen lisäksi risiiniöljyä, jolla on paremmat voiteluominaisuudet kovilla kierroksilla ja kuumissa olosuhteisssa.

Ja mitä tulee RC-H:n kysymykseen öljyn lisäämisestä RC-polttoaineeseen, niin onhan se mahdollista. Venekäyttöön kun polttoaine tulossa, niin itse todennäköisimmin valitsisin autopolttoaineen ja lisäisin siihen ihan ko. tarkoitukseen tarkoitettuja autokäyttöön sopiviä öljyjä, todennäköisesti lähinnä risiiniä, jos katsosisn sen aiheelliseksi

206
Vapaa keskustelu / Vs: rc-vene keskustelu
« : 13.04.14 - klo: 11.17 »
Kyllähän se nyt riippuu niin monesta asiasta, että vaikea antaa yhtä oikeaa vastausta. Jos kapasiteettia on paljon, niin pärjää pienemmän C-arvon omaavilla akuilla, jos taas kapasiteettia on vähän, niin C-arvo pitää olla korkeampi. Eikä saa unohtaa moottorin virrantarvetta, sehän loppupeleissä ratkaisee sen, paljonko virtaa tarvitaan.

208
Ei Venäjän ydinasetta tarvitse Suomea vastaan käyttää. Kyllä se voittaa "perinteisestikkin", mutta kyse on aina vaan siitä mihin hintaan.

Ei tarvi. Ja kyllä kyse on hyvin pitkälti siitäkin, että onko se niin kannatavaakaan. Jos veli-venäläinen Suomeen hyökätä aikoo, niin todennäköisimmin sitten valtausaikeissa. Ei siinä paljoa oo järkeä ensin saastuttaa paikkoja ydinaseilla ja sitten alkaa valoittamaan... :wink:

209
Siis tarkoitatko nyt näitä venäläisten t-99 alias armata tankkia? Siis käsittääkseni tuo on ihan uusinta mallia ja tänä vuonna vasta testattu prototyyppiäkin.

Eli näin ollen niitä ei ihan hetkeen ole Venäjän panssarivoimille suuressa määrin tulossa. Palveluskäyttöönottohan näin rauhan aikana ei lie edes tuolla itänaapurissa lähellekkään yhtä nopeaa, kuin sota-aikana olisi. Ja kun tällä hetkellä on prototyyppi-asteella, niin kehitettävää varmasti on lopputuotetta ajatellen. Ja sitten joskus kun tuote on hamassa tulevaisuudessa valmis, niin eipä niitä nyt samantien satoja kappaleita saada palveluskäyttöön, pitää ne valmistaakkin ensin.

Vasta oli uutisissa, että Suomen asevoimatkin ovat tulevaisuudessa uudistamassa kalustoa muiltakin osin, kuin panssarivaunujen osalta. Esimerkiksi merivoimille olisi aikeissa kehittää uusia laivatyyppejä tai alustyypistähän sitä virallisesti puhutaan ja ilmavoimille uusia hävittäjiä ja...

210
Pari sataa miljoonaa nyt on sentään aika pieni raha verrattuna esimerkiksi niihin miljardeihin, mitä näille euroopan kriisimaille, kuten Kreikka, Espanja, Irlanti jne. syydetään tukieuroja.  :wink:

Ja kuten edellä jo joku totesisin, niin eipä ne panssarivaunut sun muut puollustusvoimien laitteet ihan joka vuosi, eikä kaikistelle ihan joka toinen tai kolmaskaan vuosi, uudistu, varsinkaan näin rauhan aikana. Sota-aikana tehtävä kehitys sitten asia erikseen.. Toisekseen niitä pystytään modernisoimaan tekniikan osalta, jos tarve vaatii. Eli eiköhän ne aikalailla modernia tekniikkaa kuitenki ole.

Sivuja: 1 ... 4 5 6 [7] 8 9 10 ... 74