Startti boksi ei jaksa pyöräyttää gallonan ajettua Alphaa käyntiin. Tulpan löysyttäminen käynnistyksen ajaksi voisi helpottaa? (boksi yhdellä 775 koneella ja 2 x 7.2 nimihillä) Vielä pitäisi saada jotkut säädöt joista olisi hyvä lähteä säätämään tuota kohdalleen? Ylä ja ala neulalle jos jollain olisi antaa vinkkiä, niin olisi hyvä ja helpottaisi hommaa huomattavasti. Tulppana Alphan T3.
Ekana säädät tyhjäkäynnin. Otat 2mm hexiavaimen tai vaihtoehtisesti esim tönärillä mittaat että kaasarin rungon ja tyhjäkäyntineulan kannan välissä on 2mm rako.
Sitten sekä yläneula että alaneula tasan neularungon kanssa.
Nyt riippuen siitä mikä kone sulla on mennään seuraavasti:
S/Z/A852 ja A872
Yläneulaa tästä noin 15min kiinni.
Alaneulaa käännät 1 kierroksen kiinni
Lämmität koneen kuumailmapuhaltimella ja käyntiin. Käyttelet pukilla jonkun 5min että on varmasti lämmin. Annat reilusti kaasua ja lasket tyhjäkäynnille. Jos ei meinaa käydä, niin alaneulaa kiinnippäin sen verran että käy nätisti tyhjää.
F850
Muuten sama, mutta yl'neulaa saat kääntää 15min sijaan koko kierroksen kiinni
Noilla pääsee tarpeeksi lähelle totuutta, että autolla pystyy ajamaan ja koneen säätämään lopullisesti kohilleen.
Tärkeetä tässä on, että kun ton tyhjäkäynnin on säätänyt kohdalleen SIIHEN EI KOSKETA. Jos ei käy tyhjää on kone liian rikkaalla. Alaneulaa kiinni kunnes käy. Kun säätää yläneulaa kohdalleen ja kiertää ruuvia kiinni, jos tyhjäkäynti nousee niin AVAA ALANEULAA sen verran että käy tasaisesti. Jos taas joudut avaamaan yläneulaa ja tyhjäkäynti puutuu, niin KIRISTÄ ALANEULAA kunnes käy taas nätisti. Ainoastaan siinä tilanteessa jos neulat on kohdallaan ja omasta mielestä tyhjäkäynti on vähän liian kova / matala, niin sitten voi pikkuisen kääntää tyhjäkäyntiruuvia. Alphan koneissa kuten muissakin on tärkeää, että kone on kunnolla käyntil'mpöinen ennenkuin alkaa säätämään. Eli jos kone on edellisellä kerrala toiminut OK ja nyt käynnistettäessä on rikkaalla, johtyy se luultavimmin siitä että kone on kylmä. Ajele se lämpöiseksi ja tarkista sitten säädöt. Jos niitä ruuveja kokoajan veivaa kuin naapurin tuijjaa niin sitten niitä saa veivata maailmantappiin asti. Suomen oloissa muutokset on niin pieniä, että kerran säädetty kone toimii harrastajalla 90% ajasta niin hyvin, että sitä ei tarvitse säätää jos ei muuta tulppaa tai polttoainetta tai pilliä. Edelleen jos kone yhtäkkiä käyttäytyy oudosti, on vika 95% muualla kuin kaasarin säädöissä (tankki, fuililetkut, pilli, tulppa, kytkinlaakerit jne.) Kisakuskit sitten erikseen, siellä tehdään vähän enemmän hienosäätöä