Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - RC500

Sivuja: [1] 2
1
Yhtälailla sen pakosarjan suuttimen saa moottorinohjausjärjestelmän taakse, kuin normaalit ruiskusuuttimetkin...
En minä sitä, lähes kaikkihan on mahdollista mutta onko jossain projektissa sitten niin toteutettu? Mielenkiinnosta haluaisin nähdä, ei vain itselle tulisi mieleen laittaa suutinta bensalinjoineen lähellekään pakosarjaa (joka käy helpostikin punahehkuisena). Turvallisempaa toteuttaa perinteisesti sytkän myöhäistämisellä, katkomisella ja lisäilmanohjauksella.

2

Sinne mitään sähkömoottoreita tarvi. Pakosarjaan ylimääräinen polttoainesuutin, joka syöttää polttoainetta siis suoraa pakosarjaan kun moottorin kierrokset laskee tarpeeksi alas...


Ei tuota vissiin enää käytetä edes ralli autoissa kun uudet ahtimet saa pyörimään pienilläkin kierroksilla säätyvien turbiinin vastasiipien ansiosta.
Eikä taitaisi viherpiipertäjätkään oikein tykätä tuosta kontrolloimattomasta bensanpoltosta.
F1 on niin ympäristöystävällistä nykyään :grin:


Jussi

Kuka väitti, että sen pitäisi olla kontrolloimatonta?
Ei nyt millään pahalla mutta kyllä polttoainesuutin suoraan pakosarjassa alkaa olla melko kontrolloimatonta :laugh: Ja ei niistä anti-lagista/paukusta mihinkään olla luovuttu, siviiliautot on toki erikseen.

3
Taloudellisuudesta tiedä kun ei ne tehot tyhjästä ilmesty mutta moottorin hyötysuhde ainakin paranee, toi rellun juttu oli varsin mielenkiintoinen, 2-3barin paineilla pitäisi jo pikkuhiljaa jotain tapahtuakin, pitkästä aikaa jotain mielenkiintoa formuloitakin kohtaan :grin:

4
Mielenkiinnolla odotan kun turbokoneet on harrastuksista tuttuja, harmi ettei tule sittenkään niitä rivikoneita.. Mitä säännöistä joskus luin niin kierrokset rajataan alle 10000rpm ja samoin bensanpaineita rajoitetaan joten saa nähdä mitä niistä otetaan irti. Esimerkiksi bmw otti 80-luvulla 1,5litraisesta rivinelosesta aika-ajoon 1300hp ja kisaan ~850hp, maks. kierrokset 11500rpm joten kyllä niissä potentiaalia nykytekniikalla olisi jos vain säännöt sen sallisi.

5
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 15.02.13 - klo: 19.45 »
veikkaan et on 8 mm:n huonekaluputkee, helppoo taivuttaa ja kevyttä kun on muistaakseni 0,5 - 0,7 seinämällä.
kuiteski riittävän vahvaa häkin tekoon
Ite hankin 9mm rosteriputkea 0,7mm seinämällä häkin tekoon mutta menee putki ovaaliksi + rytylle taivutuksesta vaikka taivutusvehkeillä tekeekin, huonekaluputket saa mun puolesta pysyä huonekaluissa :grin:

6
Sähköautot / Vs: Tankkiprojekti
« : 11.02.13 - klo: 16.32 »
hankar: miten veto hihnalle?

7
Bensa-autot / Vs: MCD projektit
« : 11.02.13 - klo: 16.01 »
Saumojen kohdalta voi olla hyvinkin ohutta (näyttää ainakin), ehjä (ohutkaan) putki virheettömillä saumoilla ei herkästi repeile mutta rasitus ja lämpö tuo aikanaan heikot kohdat esiin. Mitäpä tuosta hermoilemaan kun putki on vielä korjattavissa :smiley:

8
Yleinen keskustelu / Vs: uusi rc auto
« : 17.01.13 - klo: 15.06 »
Hyvälaatuisia akseliaihioita löytää ainakin rikkinäisistä tulostimista, tommonen terävä ohennus tai läpiporaus on aina semmonen kohta mistä saattaa katketa mutta toteutustapoja on tietysti monia :smiley:

9
Tuolla pdf-tiedostos lukee seuraavaa: "When the internal combustion engine is running the free-wheel separates the combustion engine from the on-board starter." ..näppärä kapistus mutta kun hintalistaa vilkaisin niin 300e joten kiitoshei :grin:

10
Toihan on kätevä! Mitenköhän toi on toteutettu?
Vauhtipyörässä hammaskehä, videossa linkki forumille. Sitä en kuvista tajunnut miten se on toteutettu ettei sähkömoottori pyöri kokoajan mukana :huh:

11
Bensa-autot / Vs: HPI 1/8 bensapeli tulossa
« : 03.11.12 - klo: 12.58 »
Näyttää kyllä varsin hyvältä, itseä kiinnostaa kovastikin tuo moottori kun noita isompien bensanvatkaajien koneita on melko hankala tunkea pienempään autoon :grin: Moottorien hinta tosin lienee ainakin aluksi melko korkea..

12
Yleinen keskustelu / Vs: uusi rc auto
« : 26.10.12 - klo: 00.38 »
Laakereiden hankinnasta sen verran että ainakin itse googletan mitä kokoja löytyy ja miten yleisiä ne on, esimerkkinä hyvinkin yleinen 8x22x7 (sisäreikä 8mm x ulkohalkaisija 22mm x syvyys 7mm). Onnea projektiin :smiley:

13
Bensa-autot / Vs: HPI Baja 5B
« : 21.09.12 - klo: 14.08 »
Ite "prässään" viilapenkis niin ei tarvi voimailla, kuuskolopultti pallon läpi ja toiselle puolelle sopivan kokoinen hylsy holkiksi.

14
Autonhan saa ajettavaksi säätämällä ohjaimesta, eri asia kuka moista haluaa tehdä :grin:

15
Bensa-autot / Vs: FG:n kuplan korista mittoja
« : 12.07.12 - klo: 00.59 »
Kiireellä otettuja mittoja mutta toivottavasti tuosta jotain hahmottaa, keulasta-taakse:
  • Etuakseliston kohdalta lokasuojien leveys 345mm
  • Leveys kynnyksen etuvahvikkeen kohdalta 345mm
  • Leveys kynnyksien keskivaiheilta ~320mm (edestä vähemmän ja takaa enemmän)
  • Leveys kynnyksen takavahvikkeen kohdalta 390mm
  • Taka-akseliston kohdalta lokasuojien leveys 385mm
  • Kokonaispituus 696mm
  • Korkeus 230mm
  • Akseliväli rullamitalla arvioituna ~450mm (autossa 475mm)

16
Bensa-autot / Vs: FG:n kuplan korista mittoja
« : 10.07.12 - klo: 17.17 »
Otan huomenna tarkemmat mitat kyseisestä korista kun pääsen pajalle mutta FG Monster Beetlen (koko auton renkaineen) mitat on: pituus 720mm, leveys 520mm, korkeus 350mm, akseliväli 475mm, siitä saa jotain suuntaa.

17
Yleinen keskustelu / Vs: Kuvia omista Rc-autoista
« : 09.07.12 - klo: 18.44 »

Bensakäyttöinen 2wd-kyntölaite mallia FG.

18
Bensa-autot / Vs: projektit
« : 09.07.12 - klo: 18.05 »
Vanhemman kaluston projekti ekan pidemmän testin jälkeen:

Marderin koppa oli niin ruma että piti saada jotain scalempaa, Baja 5B:n vanteet että saa pyörät mahtuu kaarien sisälle, takana teräsnivelet, "jousikitkalukko", koneena vakio 26cc Zenoah. Erikoisuutena edessä Axial Wraithiin tarkoitetut $14 aluiskarit jäykemmillä jousilla, toimii paljon paremmin kuin Marderin omat mutta vaimennus on hieman puutteellista kun en vaihtanut öljyjä. Edessä myös Bajan alumiiniset ylätukivarret kun vanteet ei mahtuneet kääntymään ja iskarin kiinnitykset siirretty kun tukivarsi oli tiellä. Alusta toimii hienosti vaikka, aliohjaa melko reilusti mutta autolla pystyy ajamaan "täysiä" ilman pelkoa pyörähtämisestä, tämä tosin kostautui kun puolen tankin aikana tuli kymmenkunta kaatoa ja ilmavimmassa halkesi takasiipi mutta se on sitä motorsporttia :grin: Edessä on vielä camberit mallia "jokamiesluokka" kun en halunnut kokeilematta säätää, taakse pitäisi myös kokeilla jotain toista iskaria Marderin omien tilalle.

19
Yleinen keskustelu / Vs: Omat RC-Videot
« : 06.07.12 - klo: 13.12 »
Hienoja kyllä noi suurnopeuskameralla kuvatut videot kunhan ei ole liikaa hidastettu ja sisältöä + vaihtelua on tarpeeksi että pysyy mielenkiinto, testivideoitahan nuo vain lienee.. jos nämä tehopainosuhteeltaan epärealistiset pikkuautot jotain kaipaavat niin se on hidastusta :grin: Youtubesta löytyy hienoja pätkiä mutta enemmänkin niitä vois olla eli ei muuta kuin kuvaamaan :smiley:

20
Bensa-autot / Vs: projektit
« : 14.05.12 - klo: 16.59 »
Kusti polkaisi ämeriikan blingblingiä pilkkeenä silmäkulmassa olevaan baja-projektiin: tig-hitsatut terästukivarret jotka on kromattu, valmistaja HBZ. Amerikkalainen tarkkuus ilmeni jälleen: takaylätukivarresta puuttuu koko reikä kierteineen.. :grin: Muuten ihan ok-jälkeä :smiley:

..kuva piti ottaa ilman salamaa ettei häikäise (toisinsanoen marketin halvin kamera) :laugh:

21
Escortista pian ajovideota? ..vai jäikö se varikkoruusuksi :grin:

..kunhan yllytän, hyvältä näyttää ja aina vaan paranee :azn:

22
Vapaa keskustelu / Vs: Mikä olet koulutukseltasi?
« : 05.05.12 - klo: 15.05 »
Ajoneuvoasentajana amiksesta mutta päivääkään en ole työksi tehnyt koska nelipyöräisiä on ihan tarpeeksi ollut itselläkin ruuvattavaksi, hitsaus- ja metallitöitä sen sijaan ja kohta pitäs saada levyseppähitsaajan paperit. Sitten pitää vielä hankkia koneistajan koulutus niin on valmiudet valmistaa itelle kaikkea kivaa :grin:

23
Bensa-autot / Vs: 2-tahti moottorin virittely
« : 18.04.12 - klo: 19.36 »
RE85 vois toimiakin mutta vakiokoneella tehot oletettavasti vain laskee. Sisältää vähemmän energiaa mutta sietää enemmän puristusta ja tuottaa vähemmän lämpöä, noiden kahden viimeisen ansiosta saadaan muutoksilla lisää tehoa. Sitä en tiedä miten etanoli ja 2T-öljy sopii keskenään, ja miten alakerta laakereineen kestää isompaa puristussuhdetta. Aika kestävä tuo taitaa onneksi olla.

24
Bensa-autot / Vs: 1/4 rc-rallicross
« : 28.03.12 - klo: 17.53 »
Rallicrossi on vielä maalaamatta, alusta on rullaava (osat pitäisi kyllä olla) ja vanhakoppa-escorttihan se tietenkin on Marderin pohjalla. Eiköhän se vihdoin ole ajossa kun sora kuivuu, treenit ja nuotitukset hoituu sillävälin perus-Marderilla :grin: Toki tuohon diffiin tulee tiivis alumiiniholkki päälle joka suojaa ainakin oravaa suuremmilta roskilta mutta öljynpitävää se ei kuitenkaan ole nähnytkään, ja pikkukivet sorvaavat melko nopeasti ainakin halvat diffikuoret puhki.

25
Bensa-autot / Vs: 1/4 rc-rallicross
« : 28.03.12 - klo: 17.16 »
Ja odotettu lopputulos näkyy tuossa:


Toi on toimiva ratkasu kyllä mutta diffin runko ei saa olla noin hiton kulunut mitä sun oli, pitää olla uraton ja tiukka verratuna päälle vedettävään kuoreen. Lisäksi se tarttee vahvistetun diffikuoren jotta kestää.

Toki, nykyinen versio on aludiffin rungossa. En vain raaskinut tuota vanhaa muovidiffiä heittää roskiin niin otin sen koekappaleeksi ja samalla annoin sille mahdollisuuden lähteä kunnialla :grin: ..ja kestihän se muutaman ajokerran, eli pidempään kuin uskalsin odottaa :smiley:

26
Bensa-autot / Vs: 1/4 rc-rallicross
« : 27.03.12 - klo: 21.19 »
Ei muuta hyötyä kuin halpa hinta, on mielestäni kuitenkin parempi kuin FG:n diffi vapaana tai lukoksi hitsattuna, muista ei ole kokemusta. Käyttömarderissa on vielä tuo jousidiffi mutta alurungossa, 1/4-escoon on hankittuna kiilalla säädettävä kitkalukko. Onko tuo kuvissa oleva umpinainen aludiffi Bajasta vai mistä? Öljytäytteinen on kai se paras vaihtoehto.

27
Bensa-autot / Vs: 1/4 rc-rallicross
« : 27.03.12 - klo: 20.26 »
Itse kokeilin kuluneeseen FG:n muovidiffiin, toimiva patentti mutta asennus vaatii kärsivällisyyttä koska jousen on oltava melko jäykkä..

Ja odotettu lopputulos näkyy tuossa:

28
Bensa-autot / Vs: 1/4 rc-rallicross
« : 26.02.12 - klo: 22.31 »
Yhtään vahinkoja väheksymättä kuuluu ns. lajin luonteeseen, ja taipuu se lasikuitukin näköjään :roll: Hyvä ettei kuitenkaan suurempia vahinkoja tullut :smiley:

Turhanpäiväistä ja aikaavievää hifistelyä taas mutta tänään escortti sai paikan bensakorkille:

Korkin saa kyllä auki mutta epäkäytännöllisyyden vuoksi en ala siitä toimivaa tekemään, ei tätä nyt kuitenkaan 1/4-jerrykannusta ruveta tankkaamaan.. :laugh:

29
Yleinen keskustelu / Vs: Unelmiesi RC-auto
« : 25.02.12 - klo: 22.46 »
1/4-skaalan Escort mk1/mk2 tai vaikka molemmat. Täys putkirunko, jäykkä taka-akseli 4-linkeillä, keulalle nelipyttyinen nelitahti-ohc ja kori ohutta peltiä niin ois sitä ns. motorsporttiakin riittävästi :grin: Rata-autoksi sopiva lähtökohta vois olla tämmönen (http://tinyurl.com/7pchuep) formulatiimien tuulitunnelitesteis käyttämä hiilikuitumalli, skaalat vaan on aika hurjia.. :roll:

30
Bensa-autot / Vs: 2-tahti moottorin virittely
« : 13.02.12 - klo: 21.28 »
Hautonut jonkin aikaa ajatusta että istuttais tommosesta moottorin: http://pocket-motor-bikes.plenty-test.de/pocketbike-dirtbike/dirt-bike-49-ccm/a-300/

Uusia moottoreita saa saksan eBaystä 50e + rahti ja ovat osoittautuneet yllättävän toimiviksi, ainoa mitä koneesta on hajonnut on kytkin: pitkät välitykset + luistava kytkin + aikuisten taskumopoilukoeajot = ei ehkä hyvä.. :cheesy: RC-käytössä ei massaa olisi niin paljon, huono puolihan tuossa on että putki lähtee alaspäin, kuva moottorista. Aikaa ei kyllä ole tällä hetkellä uusille projekteille mutta ajattelin vain heittää idean tänne, mitä mieltä olette? Yhtä kierrosherkkä tuo ei ainakaan ole, enemmänkin moottorisahamainen mutta jossain luulis noiden kuutiosenttienkin näkyvän :smiley:

Sivuja: [1] 2