Toisaalta on reilua, jos kaveri tekee ajovirheen ja auto menee mukkelis makkelis, että siitä saa sitä ajallista tappiota myös. Vai pitäiskö jokaisen hyndän alastulossa olla nostamassa ja ilmasta koppaamassa autoja, jotka ovat menossa mukkelismakkelis. Lisäksi on riski satuttaa itsensä jos lennosta ottaa autoja kiinni.
Mutta kieltämättä erinomainen koppi, ja kuski varmasti kiittää.
Joo... ei sitä tartte tietenkään ilmasta kiinni ottaa...
Tuo nyt oli aikalailla ääripää.
Mutta kun se toinen ääripää on näitä jotka istuvat takalisto penkissä, syke jossain 45 korvilla, äitin pikkuleivät mielessä... auto kerii suoraan nostajan viereen... jääkö katolleen... jääkö... no jäi... Vasta kun auto on täysin liikkumaton, nostaja alkaa miettiä että pitäisköhän tässä tehdä jotakin.
Sit lähdetään selvittämään ristissä olleita jalkoja... hiljalleen lähdetään kohti autoa jne... No tässä on helposti mennyt jo se 10 sekuntia... joka ulappatorilla tarkoittaa jo lähes kierrosta.
Toki kaadosta pitää tulla rokotus... mutta kun sehän tulee jo pienemmästäkin.
Ei tartte kuin kärrynpyörät heittää niin 2 sijaa on jo menetetty... saati jos jäät katollesi niin siinä menee monta kuskia ohi... Ei siitä silti tartte kierrosta olla menettämässä vain sen takia että nostaja ei voi valmiiksi lähteä edes askeleen verran autoa kohti joka vetelee kärrynpyörää... Jos se jatkaa matkaa... hyvä... jos se jää katolleen... ollaan jo parin askeleen päässä ja rangaistuksena kaadosta tuli muutama sekunti... ei kokonaista läppiä.
Esim... Jose torppas mut tokassa finaalissa... myönsi heti itsekin että oli kieltämättä törkee päälleajo...
No auto sattui vielä jäämään kohtaan missä nostaja ei ole ihan heti vieressä, vaan piti mennä reunavallin ja radan nopeimman kohdan läpi ennenkuin oltiin auton luona.
Ja tietenkin juuri siinä vaiheessa meni piiiiiitkä letka autoja peräkanaa jolloin nostaja ei päässyt pikaisesti auton luokse.
Onneksi nostaja oli sentään heti hereillä ja oli jalka ojossa tulossa radan yli välittömästi kun autot edestä menee...
No vaikka nostaja toimikin niin nopeesti kuin vain pystyi niin silti oli 10 sekuntia ilmestynyt sille kierrokselle lisää... Ja se tosiaan tarkotti ykkös paikalta jonnekin viimeiselle sijalle putoamista.
Olisiko mielestäsi siis vielä tätäkin pidempi rangaistus tällaisessa tilanteessa reilua???
Reiluinta on että nostaja nostaa kaikki kaatuneet autot niin ripeästi kuin mahdollista.
On siis hereillä ja heti jos joku näyttää edes kaatuvan, ollaan edes tehty ele autoa kohti...
Se on reilua ja urheiluhenkistä, ja tällaista nostajaa joka tekee hommat loistavasti, yritetään myös kohdella kaikinpuolin mahdollisimman hyvin takas...
Eikö vain
Ja huom....
Ulappatorin kisoissa ei ollut nostotoiminnan kanssa mitään motkotettavaa.
Hienosti suurin osa hoiti hommansa niin hyvin kuin pienessä tilassa pystyi.
Tuo lassen nostosuoritus vaan oli tosiaan jäävuoren huippu... No eniveis... siinä näkee jo muutenkin täudellisen suorituksen... Auto lähtee kerimään... Lasse lähtee itse liikkeellään seuraamaan autoa... auto nyt sattui tulemaan noin lähelle, että pysty nätisti nappaamaan ilmasta ja heittämään takas radalle...
Mutta vaikka olis siihen parinmetrin päähän katolleen pysähtyny niin lasse olis ollu jo vähintään puolivälissä matkaa, ja siis erittäin nopeasti olisi auton kipannut takas renkailleen... Suuri ero joihinkin joita välillä näkee, kun ollaan elämään kyllästyneenä katsomassa maisemia, eikä seurata omaa aluetta kuin väkipakolla.
Vielä pitää antaa toinenkin plussa Lassen nostosta...
Lassehan ei itse ajanut koko päivänä, vaan oli mekaanikkona ja vapaaehtoisena nostajana.