RC10.FI

Yleiset => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: mousemaster - 12.02.08 - klo: 18.53

Otsikko: RENKAAN IRROITUS VINKKI
Kirjoitti: mousemaster - 12.02.08 - klo: 18.53
Liimasin uudet renkaat vanteille ja oikeen niinkun kunnolla joten oletin että pysyy varmasti.... noooo nostin sitten renkaat saunan lauteille säilytykseen ja kun pari kertaa oli sauna lämmitetty niin huomasin että kumit ei ole YHTÄÄN vanteissa kiinni PERK.... uusix meni liimaus... olen kyllä yhdet renkaat irrottanut keittämälläkin ja se oli työlästä eikä edes lähtenyt kunnolla vaan joutui repimään silti väkisin irti....Uskoisin että tuota saunahommaa voipi vielä parantaa siten että pistää renkaat pakkaseen ja sitten saunan lauteille kun sauna on kuuma , irtoaa varmasti ihan lyhyessä ajassa TÄYSIN. KANNATTAA KOKEILLA ENNEN KEITTÄMISTÄ
Otsikko: Vs: RENKAAN IRROITUS VINKKI
Kirjoitti: tomppa82 - 12.02.08 - klo: 19.23
Tuossa nyt on vaan se huono puoli, että kerrostalossa asuvalla on huono tuo tehdä, jos ei ole omaa saunaa. Pitäis taloyhtiön saunaan viedä. Ja sitten kun saunavurot on lyhyet, niin ei se siinä puolessa tunnissa irtoa. Eikähän renkaita sinne saunalle uskalla sitten jättääkkään.
Otsikko: Vs: RENKAAN IRROITUS VINKKI
Kirjoitti: Janezki - 12.02.08 - klo: 19.53
Tjaa... tuota voisi kyllä kokeilla ensi kerralla. Keittäminen on kyllä työlästä.  :tongue:
Otsikko: Vs: RENKAAN IRROITUS VINKKI
Kirjoitti: bluebeetle - 12.02.08 - klo: 19.58
Uuni vaan jonnekin 100 asteen tienoille, ja tunnin verran hauduttelee.

Ja löytyy (lähes) joka huushollista....  :mrgreen:
Otsikko: Vs: RENKAAN IRROITUS VINKKI
Kirjoitti: Duster1 - 12.02.08 - klo: 20.33
Samalla valmistuu ruokakin. Vaihtelu virkistää, kun vähän eri makuja ja hajuja sapuskasta löytyy  :lol:
Otsikko: Vs: RENKAAN IRROITUS VINKKI
Kirjoitti: mousemaster - 12.02.08 - klo: 21.42
uuni saattaa kyllä toimia... ensin renkaat pakastimeen ja sitten uuni 100c ja kun se on kuuma niin renkaat sinne uunipellille.(voipi olla liian kuiva kuuma) ja.."kunhan emäntä ei huomaa" En tiedä mikä sai ne saunassa irtoamaan....ilmeisesti muovin "hikoilu" kuitenkin irtosivat aivan kokonaan , siis mistään kohtaa eivät jääneet yhtään kiinni , sormin kun vähän paineli niin kaikki reunat oli ihan irti ??? oudosti   :huh:  ja piti olla niin pirun hyvin liimattu ettei lähde millään...
Otsikko: Vs: RENKAAN IRROITUS VINKKI
Kirjoitti: Scrap - 12.02.08 - klo: 21.52
Uuni on helpompi kuin keittäminen. Varsinkin 2.2 kumit on vähän isoja pataan, ei mahdu koko setti kerralla. Uuniin menee sitten useampikin setti. Laittaa vaikka kahdelle pellille.

Viimeksi oli 5 paria turisti renkaita ja yksi pari 2.2:a. Hyvin lähti!
Otsikko: Vs: RENKAAN IRROITUS VINKKI
Kirjoitti: KL - 12.02.08 - klo: 22.01
no entäs 7.7 renkat ne vasta hauskat onki jos nyt on melkee 11cm korkeet ja x4 nii menee vähä tilää  :grin:
no jaa millasta limaa suosittelette renkaitte liimauksee taino niiku 7.7 renkaille..
ja mihi se liima pitää laittaa ku nytte vasta on eka auto jossa on 7.7 renkaat vois ostaa 4 uutta varalle jos hajois..
ku en ossa viel kaikkee ku harrastunu 2kk ja ollu kiinnostunu 6kk
Otsikko: Vs: RENKAAN IRROITUS VINKKI
Kirjoitti: JK - 12.02.08 - klo: 22.10
uuni saattaa kyllä toimia... ensin renkaat pakastimeen ja sitten uuni 100c ja kun se on kuuma niin renkaat sinne uunipellille.(voipi olla liian kuiva kuuma) ja.."kunhan emäntä ei huomaa" En tiedä mikä sai ne saunassa irtoamaan....ilmeisesti muovin "hikoilu" kuitenkin irtosivat aivan kokonaan , siis mistään kohtaa eivät jääneet yhtään kiinni , sormin kun vähän paineli niin kaikki reunat oli ihan irti ??? oudosti   :huh:  ja piti olla niin pirun hyvin liimattu ettei lähde millään...

Millä liimasit?
Otsikko: Vs: RENKAAN IRROITUS VINKKI
Kirjoitti: MME - 12.02.08 - klo: 22.25
Täytyykin varoa jättämästä mekkauspaikalla auringonpaisteeseen renkaita,jos ne kerran noin helposti irtoaa :grin: Tai jos vaan liimaisi kunnon liimalla huolellisesti.
Otsikko: Vs: RENKAAN IRROITUS VINKKI
Kirjoitti: mousemaster - 13.02.08 - klo: 08.15
Täytyykin varoa jättämästä mekkauspaikalla auringonpaisteeseen renkaita,jos ne kerran noin helposti irtoaa :grin: Tai jos vaan liimaisi kunnon liimalla huolellisesti.
            Liimasin ZAP-A-GAP liimalla (ihan siihen tarkoitettu) ensin pistin vanteeseen liimaa siihen uraan (kunnolla) ja sitten rengas paikalleen jonka jälkeen vielä vanteen ja renkaan välistä lisää jotta varmasti on kunnolla... joten renkaat oli kunnon liimalla ja kunnolla liimattu   :wink:  ilmeisesti sama ilmiö kun juomapullon etiketille käypi saunassa. Kun pullosta yrittää ottaa etikettiä niin sitä saa liuottaa kauan vedessä että se irtoaa mutta kun vie kylmän pullon lämpimään saunaan niin etiketti hikoilee hetkessä irti. Auringonpaiste ei kyllä renkaita vanteista irroita  :shocked: , eikä pelkkä lämpö , mutta kuuma ja kosteus yhdessä saavat muovin tai lasin tms.. hikoilemaan ja silloin liima irtoaa hikoilevasta pinnasta ja jää kiinni (tässätapauksessa) vain kumiin...en tiedä toimiiko kaililla liimoilla tai kaikilla vannetyypeillä mutta luulisin että pikaliimatyyppisille liimoille toimii , ainakin muovi/komposiittivanteilla.
Otsikko: Vs: RENKAAN IRROITUS VINKKI
Kirjoitti: ST - 13.02.08 - klo: 08.21
Mun mielestä sitä liimaa ei saa laittaa liika, kumi irtoaa helpommin vanteelta.
Otsikko: Vs: RENKAAN IRROITUS VINKKI
Kirjoitti: Sumu - 13.02.08 - klo: 08.53
Mun mielestä sitä liimaa ei saa laittaa liika, kumi irtoaa helpommin vanteelta.

Veit jalat suusta... Liikaa laittaessa liima valuu pois "paikoiltaan".

T: Nimimerkki: "renkaat kiinni pyyhkeessä, pyyhe kiinni pöydässä"
Otsikko: Vs: RENKAAN IRROITUSVINKKI
Kirjoitti: jval - 13.02.08 - klo: 08.54
ensin pistin vanteeseen liimaa siihen uraan (kunnolla) ja sitten rengas paikalleen jonka jälkeen vielä vanteen ja renkaan välistä lisää jotta varmasti on kunnolla... joten renkaat oli kunnon liimalla ja kunnolla liimattu

Liika on liikaa, muutenhan liima kuivuisi pulloonkin heti. Pikaliiman toiminta ei perustu määrään, eihän sillä pysty rakoja täyttämään.
Laita ensin rengas vanteelle ja vasta sitten annostele liima jolloin se leviää kapilaarisesti renkaan ja vanteen väliin.

Tuossa alussa mainitussa liimaustavassa on se vaara että liima roiskuu silmille kun sitä on jo siellä vanteen urassa.
Otsikko: Vs: RENKAAN IRROITUS VINKKI
Kirjoitti: Duster1 - 13.02.08 - klo: 08.59
Ja kromi vanteista kannattaa hioa siitä uloimmasta reunasta kromi pois, vaikka muutenhan ne urat onkin kromaamatta (riippuu vanteesta).
Otsikko: Vs: RENKAAN IRROITUS VINKKI
Kirjoitti: JK - 13.02.08 - klo: 09.06
        Liimasin ZAP-A-GAP liimalla (ihan siihen tarkoitettu) 

ZAPilla liimatut renkaat irtoaa M-8 autossa pahimmillaan parin kierroksen aikana.

Pitää testata toimiiko kikka parempiin liimoihin.
Otsikko: Vs: RENKAAN IRROITUS VINKKI
Kirjoitti: *HOKE* - 13.02.08 - klo: 10.11
zap on kyllä todettu jo moneen kertaan olevan ruokottoman huonoa renkaiden liimaamiseen.

titan pikaliima näin nopeesti mietittynä yksi parhaista mitä in tullut M8 renkaisiin tungettua.
Aina pitää kumi ja mielellään jopa vanne karhentaa liimauskohdasta huolellisesti.
Myös erittäin tärkeää on puristaa kumi vannetta vasten mielellään jopa liiman kovettumiseen saakka.
Isot kuminahat käteviä tähän.

zappi kestää ikuisuuden kuivua, eikä kuivuttuaankaan pidä kumia kunnolla vanteessa... paperiliimaksi varmaan ihan käyvää.
Otsikko: Vs: RENKAAN IRROITUS VINKKI
Kirjoitti: mousemaster - 13.02.08 - klo: 10.20
OK. Mistäs tota titan merkkistä löytyypi. Tuo mitä sanoit Zap liimasta on varmaan ihan totta ja myös minusta tuntuu ettei ole kovin hyvää.
Otsikko: Vs: RENKAAN IRROITUS VINKKI
Kirjoitti: *HOKE* - 13.02.08 - klo: 10.28
http://www.jp-nitroracing.com/product_info.php?cPath=38_39&products_id=223

Ja perään myös yksi hyvistä liimoista...
http://rc-garage.fi/zencart/index.php?main_page=product_info&cPath=7&products_id=296
Otsikko: Vs: RENKAAN IRROITUS VINKKI
Kirjoitti: jval - 13.02.08 - klo: 11.08
Suosittelen käytettäväksi annosteluneuloja jolloin liiman saa annosteltua juuri sinne minne sen pitääkin mennä ja eikä sitä tule myöskään laitettua liikaa jos neulan koko on oikea. Neulat sopivat suoraan ainakin Loctite-liimapulloihin. Neuloja saa Nylundilta ja esim Oulussa ETRAlta.
http://www.nylund.fi/index.cfm?p=tuotteet&kat=6EPC

Loctite 406-liimalle sopivia kokoja ovat ainakin punainen ja kirkas.
Otsikko: Vs: RENKAAN IRROITUS VINKKI
Kirjoitti: HVoltage - 13.02.08 - klo: 13.49
Losin rengasliimaputelin mukana tulee pätkä ohutta muoviputkea josta voi tarvitttaessa liimausta varten leikata sopivan noin 5-7mm pituisen "annostelupillin", itse olen ainakin Losin liimalla ja tällä apupillillä saanut onnistuneesti pysymään sekä krossi että turistikumit vanteella. Krossikumit tosin vaativat aina sen karhennuksen Dremelillä sekä puristuksen liiman kuivumisen ajan, esim: sähköteippi käy tähän mainiosti, kumilenkitkin jos saa pysymään riittävän reunassa sekä erilaiset velcrotarranauhat.
Otsikko: Vs: RENKAAN IRROITUS VINKKI
Kirjoitti: Divi - 13.02.08 - klo: 14.00
muchmoren rengasliima on ollu ihan pätevää, ei oo irronnu renkaat edes sillon kun olis pitäny irrota :p
Otsikko: Vs: RENKAAN IRROITUS VINKKI
Kirjoitti: jval - 13.02.08 - klo: 15.25
Eipä näytä Loctiten kaveritkaan tietävän miten renkaat pitäisi liimata  :laugh:
http://www.loctite.fi/int_henkel/loctite_fi/binarydata/pdf/Pikaliimaesite.pdf

Myös hammaspyörän liimaaminen akseliin kiinni ihmetyttää.
Otsikko: Vs: RENKAAN IRROITUS VINKKI
Kirjoitti: historia - 13.02.08 - klo: 15.31
Vähän OT mutta kun liimaa rengasta niin laitetaanko rengas ensin paikalleen ja sitten liimataan siitä renkaan ja vanteen
välistä?
Otsikko: Vs: RENKAAN IRROITUS VINKKI
Kirjoitti: teme91 - 13.02.08 - klo: 15.51
Vähän OT mutta kun liimaa rengasta niin laitetaanko rengas ensin paikalleen ja sitten liimataan siitä renkaan ja vanteen
välistä?
Kyllä, ainakin Traxxasin ohjeen mukaan... :mrgreen:
Otsikko: Vs: RENKAAN IRROITUS VINKKI
Kirjoitti: mousemaster - 13.02.08 - klo: 15.57
Tilasin revoon juuri uudet badlands kumit ja 17mm hex levyvanteet 1/2" offsetilla  ja myös tuota Titan liimaa ... Pitääpä koittaa oikeen huolella että josko sitten pysyis kumit jämäkästi niiden elin-iän. Tulipas hyödyllinen keskustelu tästäkin sattumasta  :mrgreen:
Otsikko: Vs: RENKAAN IRROITUS VINKKI
Kirjoitti: kamikaze93 - 13.02.08 - klo: 17.39
miten sitten fg monsterin kumit? saa olla iso uuni että mahtuu koko setti :D aikoinaan veljen kyoshon renkaat liimattiin sisuskumin paikkausiimalla ja hyvin pysy kannattaa kokeilla
Otsikko: Vs: RENKAAN IRROITUS VINKKI
Kirjoitti: teme91 - 13.02.08 - klo: 17.54
Joo, mäkin oon tilannu Proline:n MAXX Masherit ja HPI:n 8-spoke kromivanteet (tullissa vielä :sad:). Kiitos hyvästä aiheesta tuli toi liima tarpeeseen, pitääkin tota Titania tilata :mrgreen: Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn, että toimiiko tai onko joku käyttänyt ihan tavallista CA-liimaa (esim. Super Attack) noiden renkaiden liimaukseen? :grin: :roll:
Otsikko: Vs: RENKAAN IRROITUS VINKKI
Kirjoitti: Skoodifoo - 13.02.08 - klo: 18.32
Iste olen turistirenkaani liimannut vihreällä flashilla; tavallista CA:ta siis. Jälki ei yleensä mitenkään kaunista ole ollut ja tuntuu liimakin ropisevan irti aika helpolla, oliskohan hieman liian kovaa tarkoitukseen.
Otsikko: Vs: RENKAAN IRROITUS VINKKI
Kirjoitti: Nikke92 - 13.02.08 - klo: 19.20
Ite liimasin fg monsterin kumit loctiten super attack:llä. Kesti hyvin 1,5v mun käytössä, ja kestää varmaan uudellakin omistajalla..
Otsikko: Vs: RENKAAN IRROITUS VINKKI
Kirjoitti: Tane. - 13.02.08 - klo: 20.59
Kokeilemisen arvoinen idea.
Itellä tällähetkellä 4 Savagen rengasta saunomassa.
Saa nähä kuinka käy. :p
Otsikko: Vs: RENKAAN IRROITUS VINKKI
Kirjoitti: JK - 13.02.08 - klo: 21.01
Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn, että toimiiko tai onko joku käyttänyt ihan tavallista CA-liimaa (esim. Super Attack) noiden renkaiden liimaukseen? :grin: :roll:

Ei kestä.

JP-Nitron myymä on halpa ja hyvä.  
Otsikko: Vs: RENKAAN IRROITUS VINKKI
Kirjoitti: *HOKE* - 13.02.08 - klo: 21.48
aikoinaan veljen kyoshon renkaat liimattiin sisuskumin paikkausiimalla ja hyvin pysy kannattaa kokeilla

Ömmmmm... se paikkasatsin "liima" on vulganointiainetta, ei siis tarkemmin ottaen liimaa...
Sen toiminta taisi perustua siihen että se ns. sulattaa kumit toisiinsa... Jotenkin toisinsanoen epäilyttää kyseisen aineen toimiminen kun tarvitsee kiinnittää kovaa muovia ja kumia toisiinsa.
Otsikko: Vs: RENKAAN IRROITUS VINKKI
Kirjoitti: PROpioneer - 13.02.08 - klo: 21.53
onkos jr-hobylla hyviä liimoja? en ole ennen sieltä rengasliimaa ostellu mutta nyt lähtee sinne tilaus lähiaikoina ni pitäis vähä tietää..
Otsikko: Vs: RENKAAN IRROITUS VINKKI
Kirjoitti: teme91 - 13.02.08 - klo: 22.03
onkos jr-hobylla hyviä liimoja? en ole ennen sieltä rengasliimaa ostellu mutta nyt lähtee sinne tilaus lähiaikoina ni pitäis vähä tietää..
Tätä liimaa suosittelivat ja itekin tilasin jo--->http://www.jp-nitroracing.com/product_info.php?cPath=38_39&products_id=223 (http://www.jp-nitroracing.com/product_info.php?cPath=38_39&products_id=223) :mrgreen:
Otsikko: Vs: RENKAAN IRROITUS VINKKI
Kirjoitti: PROpioneer - 13.02.08 - klo: 22.16
onkos jr-hobylla hyviä liimoja? en ole ennen sieltä rengasliimaa ostellu mutta nyt lähtee sinne tilaus lähiaikoina ni pitäis vähä tietää..
Tätä liimaa suosittelivat ja itekin tilasin jo--->http://www.jp-nitroracing.com/product_info.php?cPath=38_39&products_id=223 (http://www.jp-nitroracing.com/product_info.php?cPath=38_39&products_id=223) :mrgreen:

juu huomasin.. mutta nyt etinki jr hobyn tuotteita :)
Otsikko: Vs: RENKAAN IRROITUS VINKKI
Kirjoitti: teme91 - 13.02.08 - klo: 22.21
No tässä on Jr-hobbyn vastaava rengasliima:http://www.jr-hobby.com/shop/catalog/product_info.php?cPath=60&products_id=791 (http://www.jr-hobby.com/shop/catalog/product_info.php?cPath=60&products_id=791) :roll:
Otsikko: Vs: RENKAAN IRROITUS VINKKI
Kirjoitti: JK - 13.02.08 - klo: 22.34
Kokeilin renkaiden kypsentämistä uunissa. Säätimen mukaan suunnilleen 140 astetta ja 20-30 minsaa. Ylöspäin ollut liimaus irtosi helposti. Peltiä (leivinpaperi välissä.) vasten ollut liimaus ei sitten irronnutkaan.  :huh:

Nyt lykkäsin gumeksit uuniin toistepäin. Kahtotaan mitä tulee.

On se hyvä ettei ole emäntää talossa.  :grin:
Otsikko: Vs: RENKAAN IRROITUS VINKKI
Kirjoitti: the_man - 13.02.08 - klo: 22.51
Mä taas järjestin vanhan erillisuunin autotalliin osienlämmitysuuniksi. Tarvinnee kokeilla Janin konstia kun keretään, siis pellillinen munkkeja uuniin  :grin:
Otsikko: Vs: RENKAAN IRROITUS VINKKI
Kirjoitti: JK - 13.02.08 - klo: 23.22
Kokeilin renkaiden kypsentämistä uunissa. Säätimen mukaan suunnilleen 140 astetta ja 20-30 minsaa.

Nyt lykkäsin gumeksit uuniin toistepäin. Kahtotaan mitä tulee.

Munkit kypsennetty toiseltakin puolelta.  :angel:

Rits ja rats! Irti lähti muutamassa sekunnissa.

Pitänee jatkossa pistää jotain korokkeeksi alle, jotta irtoavat kerralla kummaltakin puolelta.
Otsikko: Vs: RENKAAN IRROITUS VINKKI
Kirjoitti: Toikkanen - 14.02.08 - klo: 06.53
Kokeilin renkaiden kypsentämistä uunissa. Säätimen mukaan suunnilleen 140 astetta ja 20-30 minsaa.

Nyt lykkäsin gumeksit uuniin toistepäin. Kahtotaan mitä tulee.

Munkit kypsennetty toiseltakin puolelta.  :angel:

Rits ja rats! Irti lähti muutamassa sekunnissa.

Pitänee jatkossa pistää jotain korokkeeksi alle, jotta irtoavat kerralla kummaltakin puolelta.

Laita ne renkaat pystyyn.
Otsikko: Vs: RENKAAN IRROITUS VINKKI
Kirjoitti: pylvis - 14.02.08 - klo: 07.27
Kokeilin renkaiden kypsentämistä uunissa. Säätimen mukaan suunnilleen 140 astetta ja 20-30 minsaa.

Nyt lykkäsin gumeksit uuniin toistepäin. Kahtotaan mitä tulee.

Munkit kypsennetty toiseltakin puolelta.  :angel:

Rits ja rats! Irti lähti muutamassa sekunnissa.

Pitänee jatkossa pistää jotain korokkeeksi alle, jotta irtoavat kerralla kummaltakin puolelta.

Laita ne renkaat pystyyn.

ei tarvi pystyyn laittaa , uunissa on ylä/alalämpö päälle niin paistuu molemmilta puolilta ja ritilä on keskitasossa niin paistuu tasasesti molemmilta puolilta
Otsikko: Vs: RENKAAN IRROITUS VINKKI
Kirjoitti: Olbe - 14.02.08 - klo: 07.34
Mä taas järjestin vanhan erillisuunin autotalliin osienlämmitysuuniksi. Tarvinnee kokeilla Janin konstia kun keretään, siis pellillinen munkkeja uuniin  :grin:

Mitä niitä irrotteleen, uutta tilalle  :p
Otsikko: Vs: RENKAAN IRROITUS VINKKI
Kirjoitti: Tane. - 14.02.08 - klo: 08.16
Kokeilemisen arvoinen idea.
Itellä tällähetkellä 4 Savagen rengasta saunomassa.
Saa nähä kuinka käy. :p

Renkaat on käyny saunassa ja yksi lähti vanteilta helposti, oli liimattu
normaalilla pikaliimalla ja kolme ei meinaa lähteä. Edellinen omistaja liimannu
vissiin jollain "ihme" liimalla.
Otsikko: Vs: RENKAAN IRROITUS VINKKI
Kirjoitti: Nege - 14.02.08 - klo: 08.55
Eikös höyrykattila aja saman asian kuin sauna.
Höyryhän tunkeutuu helposti joka paikkaan ja on kuumaa.
Otsikko: Vs: RENKAAN IRROITUS VINKKI
Kirjoitti: Duster1 - 14.02.08 - klo: 09.37
Eikun mehustimella höyryttämään.
Otsikko: Vs: RENKAAN IRROITUS VINKKI
Kirjoitti: ToniP - 14.02.08 - klo: 10.55
Tässä keittämisessä ja kaikenlaisessa kuumentamisessa kannattaa olla tarkkana ettei vanne lämpene yli 90 asteiseksi missään vaiheessa. Se nimittäin on rajalämpö melkein kaikille vanteissa käytetyille muoveille jolloin muovin ominaisuudet saattavat muuttua jotenkin. En ole ihan varma mitä muoveja vanteissa käytetään enkä siis tiedä josko juuri ne kestäisivät enemmän lämpöä, mutta joku viisaampi vois vähän valaista tässä yhteydessä vanteissa käytettyjen muoviseosten saloja. Taitaa kyllä mennä helposti tuotesalaisuuksien puolelle.
Emmehän kuitenkaan halua vanteille tapahtuvan mitään muutoksia kun nykyään on jo muutenkin oltava tarkkana minkä laatuisia vanteita käyttää. Jotkut meinaan on melko kovia tai tosi pehmeitä seoksia eikä niillä sit sen takia teekään ,ainakaan 8-crossissa, yhtään mitään.

Juurikin tämän takia toi uunissa kuumentaminen tai höyryttäminen on parempi vaihtoehto kuin keittäminen.

Myös yks toimivaks havaittu kikka on liuottaa renkaita asetonissa pari päivää. Ja vielä tehokkaampi keino on käyttää liuottimena nitrometaania, sitä vaan on vähän hankala saada ja käyttää koska se luokitellaan ainakin Suomessa myrkyksi. Nitrometaanilla cyanoakrylaattiliimat liukenee jopa hetkessä. Juurikin esim. CA-Debonderit on nitrometaanipohjaisia litkuja. En vaan tiedä tällä hetkellä mistä Notrometaania sais tai mitä se maksais, mut olis hauska tehä taas kokeilu. Liuotin joskus -90 luvun lopulla joitakin 1:10-vanteita nitrolla mut sillon oli vissiin eri muoviseokset käytössä. Ainakaan sillon nitro ei muuttanu vanteita mitenkään.

Toi asetoni on helppoa hankkia ja sopivan astian saa esim peltisestä lakkaämpäristä. Kunhan se on tiivis ettei liemet haihdu. Sit vaan asetonit pönttöön ja munkit uimaan. Jos haluaa niin kumit kannattaa leikata pois ensin vaikka saksilla. En nimittäin ole ihan varma mitä asetoni tekee renkaitten foameille. Joku metallinen painoks päälle että vanteet on pinnan alla kokonaan.
Asetoni kestää määrästä riippuen useita (jopa kymmeniä) liuotuksia kunhan ensin huuhtelee klemmit rasvasta ja muusta liasta. Parin päivän jälkeen vanteet on muutenkin kun uudet mahollisia naarmuja lukuunottamatta. Eikä, ei omien, kokemusten perusteella vaikuta vanteiden muovien ominaisuuksiin mitenkään.

Liuottamisissa on se etu, että vanteet puhdistuu samalla täydellisesti. Lämmittäminen tosin on nopeempi konsti mut siinä täytyy tosiaan olla tarkkana lämpöjen kans.

HUOM! Kun läträät palavien tai haihtuvien aineiden kanssa, muista AINA ottaa selvää turvallisuusohjeista ja NOUDATA niitä. Älä tee mitään minkä turvallisuudesta et ole aivan varma. Nimim. "Blew my eye with backfired rifle".
Otsikko: Vs: RENKAAN IRROITUS VINKKI
Kirjoitti: Janezki - 14.02.08 - klo: 11.10
Eikun mehustimella höyryttämään.
:lol:
Saattaapi emäntä sanoa ruman sanan jos tuon tempun tekee. Kalliitakin penteleet ovat, ei tuommosta pelkästään renkaan irrotuskäyttöön kehtaa ostaa...
Otsikko: Vs: RENKAAN IRROITUS VINKKI
Kirjoitti: Nege - 14.02.08 - klo: 11.27
Eipä höyryttämiseen mehustinta tarvii.

Meiltä löytyy kotoa normi kattila johon saa höyryosan päälle.
On vähän kuin kasari mikä on ammuttu haulikolla rei'ille.

Vesi höyrystyy n. 80C tienoilla.
Joten ei tarvii edes saada vettä kiehuvaks.

Normi 1/10 pyöryläisiä mahtuu pari settiä höyrysaunaan.
Isompia sit menee vähemmän.
Otsikko: Vs: RENKAAN IRROITUS VINKKI
Kirjoitti: JK - 15.02.08 - klo: 16.12
Tässä keittämisessä ja kaikenlaisessa kuumentamisessa kannattaa olla tarkkana ettei vanne lämpene yli 90 asteiseksi missään vaiheessa. Se nimittäin on rajalämpö melkein kaikille vanteissa käytetyille muoveille jolloin muovin ominaisuudet saattavat muuttua jotenkin.

Juurikin tämän takia toi uunissa kuumentaminen tai höyryttäminen on parempi vaihtoehto kuin keittäminen.

Onko tuo 90 astetta tieto vai luulo?

Vanteet lienevät jotain kestomuovia. Ne on valettavissa useampaan kertaa. Materiaali ilmeisesti kärsii useamman sulatuksen myötä. Muutama sulatuskerta ei kuitenkaan aiheuttane vielä kovinkaan suuria ongelmia.

Valulämmöt useimmilla muoveilla on muistaakseni jossain 150-200 asteen välillä. Siitä vedin tuon oman kypsennyslämmön. CA liimat hajoaa 80-130 asteen lämmössä. Siinä välissä pitäisi siis olla parinkymmenen asteen alue missä liimaa menettää tehonsa, mutta vanne ei vielä sula.

Alle sulamispisteen olevien lämpötilojen vaikutuksesta muoviin onkin sitten vaikeampi sanoa mitään. Perinteisesti rapeita muoveja on keitetty niiden sitkistämiseksi. Mahtaako perustua sisäisten jännitteiden poistoon vaiko uskomushoitoihin?
Otsikko: Vs: RENKAAN IRROITUS VINKKI
Kirjoitti: kamikaze93 - 15.02.08 - klo: 17.42
minun kokemusten perusteella asetoni kovettaa muovia? sanokaa jos olen väärässä
Otsikko: Vs: RENKAAN IRROITUS VINKKI
Kirjoitti: mousemaster - 15.02.08 - klo: 19.09
KYLLÄ asetoni kovettaa muovia... putsasin kerran yhden auton maalaamattoman korin ennen maalausta sisäpuolelta ja siitä tuli niin kova että murtui suurinpiirtein käsiin etenkin kaikista taitekohdista halkesi oikeastaan jo ennen ajoa.. PILALLE MENI. Koitin äskön tuota TITAN liimaa ja oli kyllä erinomaisen oloista... liima juoksi kumin ja vanteen välissä älyttömän hyvin ja tarrasi kiinni sopivan ajan kuluttua (kerkisi pistää pitkän nipparin kiristykseksi) lisäksi liimapakkauksessa on mukan pari sellaista liimauspiikkiä tai letkua mitä sitten lieneekään.. kuitenkin sellainen joustava ja älyttömän ohut pillimäinen apuväline." Kiitos titan liiman mainostuksesta " :wink:
Otsikko: Vs: RENKAAN IRROITUS VINKKI
Kirjoitti: tomppa82 - 17.02.08 - klo: 02.17
Riippuu kyllä muovilaadustakin. Itsellä ei ainakaan Asson alkuperäiset, eikä kylkiäisinä saadut kyoshon vanteet ole asetonikylvyistä nokkiinsa ottaneet.
Otsikko: Vs: RENKAAN IRROITUS VINKKI
Kirjoitti: ToniP - 06.03.08 - klo: 18.08
Lainaus
Onko tuo 90 astetta tieto vai luulo?

Tietoa siinä mielessä, että muistan kuulleeni sen eräältä muovituotteiden suunnittelijalta. En nyt hätäsesti keksinyt mitään linkkiä mut mä tarkotin siis vähäisiä muutoksia muovissa 90 asteen jälkeen. Juurikin siihen se keittäminen perustuu. Tavallisesti näissä laitteissa käytetyt muovilaadut todellakin sitkostuvat ja samalla yleensä hieman pehmenevät keitettäessä. Jotkin valmistajat jopa keittävät osia valmistuksen jälkeen tietynlaisessa liemessä tämä takia.

Tosiaankin toi mitä sanoit parin kymmenen asteen "katvealueesta" pitänee paikkansa. Enkä usko että monellekaan harrastajalle on haitaksi vaikka vanteet hieman pehmiäisivätkin. Useinhan vanteet, varsinkin halvemmat, on melko kovia muovilaatuja.

Asetoni kovettaa tiettyjä muoveja. Lexan on yksi niistä. Muoveista on muuten todella vaikeeta sanoa mikä käyttäytyy mitenkin koska melkein kaikilla suuremmilla valmistajilla on oma "keittiönsä" jossa kehitellään lähes näppituntumalla erilaisia seoksia erilaisiin käyttötarkoituksiin. Tietenkin erot nykyään rupee oleen tosi pieniä koska on vaikea keksiä enää mitään mullistavaa uutta seosta.
Otsikko: Vs: RENKAAN IRROITUS VINKKI
Kirjoitti: Casull - 24.03.08 - klo: 14.24
Kaverin ST-Infernon vakiovanteet tuntuvat olevan varsin herkkiä hajoamaan.

Itselle on tulossa yhteen projektiin juurikin tuollaiset vanteet.
Tuli mieleen että jos nekin keittäisi ennen renkaiden liimausta?

Toisaalla kun oli jossain välissä juttua Cenin pikkumonsterin tukivarsien kestävyydestä ja niiden sitkistämisestä keittämällä, eli miksei toimisi vanteillekkin.

Itse irroitin joskus 1/8 crossin renkaat vanteilta uunissa.
Ensin kokeilin keittää niitä mutta tulokset oli varsin laihat, liekkö sitten kypsennysaika ollut liian lyhyt.
Pistin ne sitten uuniin n.110 aseeseen tunniksi.
Sittenkin olivat yllättävän lujasti kiinni.
Liimasin ne joskus jollain ihan perus pikaliimalla, tarkempaa tyyppiä en muista, mutta tuntui olevan varsin sopivaa renkaiden liimaukseen.

Asetoni ja muovi on kokemuksieni perusteella huono yhdistelmä.
Tai ainakin mun kohdalle sattunut muovilaatu ja asetoni ei sopinut yhteen...

Kaadoin kerran autotallin pöydälle asetonikipon ja asetoni valui pöydän raoista alatasolla olleen porakoneen salkun päälle.
Vikkoa myöhemmin totesin porakonelaukun olevan yhtä puuta.
Se piti sahata auki...  :mrgreen: