Tähän voisin mainita pari seikkaa, vaikka asia ei varsinaisesti minulle kuulu, että minkä takia sisäradoille laaditaan sääntöjä ja kalustorajoituksia, että mitkä ovat hyväksyttyjä ajoneuvoja ja mitkä eivät jne:
- kun kaikki radalla liikkuvat autot ovat samaa kokoluokkaa ajoneuvon ulkoisen koon ja painon mukaan, ei aiheuta turhia vaaratilanteita niille, jotka liikkuvat keveimmillä ja pienemmillä autoilla
- lattian kestävyys: lattian pintamateriaali, betoni, voi isolla ja painavalla autolla hyppyristä ohi hypättäessä vahingoittaa lattiaa. Suomeksi sanottuna kun auto tulee sopivassa kulmassa betonilattiaan siitä saattaa lähteä isokin palanen irti (auto ei välttämättä vahingoitu lainkaan). Ja kuka maksaa kolhiintuneesta lattiasta aiheutuneet kustannukset...
- vanerihyppyreiden kestävyys: vanerihyppyrit suunnitellaan yleensä kestämään 1/10 mittakaavan krossiautot (paino noin 2 kg) mutta ei painavampia, Jos halutaan ajaa painavammilla autoilla, siitä myös radan ylläpitäjä erikseen mainitsee. Silloin vanerihyppyjen alastulot ja - lähdöt pitää rakentaa 2 kertaisesta vanerivahvuudesta kestämään raskaamman kaluston aiheuttamat rasitukset hyppyrirakenteissa. Hyppyrit eivät kestä painavampaa kalustoa, ne ajan myötä hajoavat isojen autojen alla.
Sääntöjä rc-autoradoille ei laadita sen vuoksi, että niillä olisi tarkoitus kiusata yksittäistä harrastajaa vaan yleisen turvallisuuden takia.
Noudattamalla radalle laadittuja sääntöjä ja hankkimalla samanlaista tai samankaltaista kalustoa kuin muilla on, säästyt monenlaiselta harmilta.
Kunnioittamalla ratasääntöjä sinulla on myös huomattavasti paremmat mahdollisuudet saada kavereita paikallisista harrastajista.