Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - ToniP

Sivuja: 1 ... 13 14 15 [16] 17 18
451
Talkooporukka tarvitaan, muuten homma ei toimi koska mä ainakaan en lähe järjestämään mitään jollei hommat toimi loppuun asti. Jollei ole selkeetä ketkä tekee hommat, lopputalvesta lakkaa hommat sujumasta.

Hinnoista sen verran, että laskin hinnat tohon 40€ mukaan/tunti. Siitä tulis 400€/kerta. Lisäsin siihen 200€per kerta osottaakseni, ettei se niin paljoo nosta jokasen maksua vaikka talkooporukalle saatais vähän kulunkirahaakin. Joka tapauksessa kyse on sellasesta määrästä hommia, ettei tasan varmasti kenenkään kannata sen takia ryhmään liittyä. Ne jotka siä hommat hoitaa, tekee sen hyvällä tahdolla ja harrastuksen edistämiseksi. Hieman saattaa olla kunnianhimoakin... Kisoista saadaan hallikassaan sen verran että sillä saadaan kustannettua tuuletusvehkeet sinne. Mä ainakin oon järkkäämässä useempiakin kisoja jos joku tulee hoitamaan tuomaroinnin ja sellaset säännöt joita ei tarvi muuttaa koko ajan  :afro:

Raportoin hinnat sit kun saan ne. Koittakaa te muut keksiä, mistä saatais kolme tai vaikka useempikin huippuimuri hallin kattoon edullisesti. Samoin ajajakoroke tarvii hitsata kasaan jostain ellei jollain oo "kasten"-hyllyä varastossaan. Sitä tarvitaan 2,5m korkeena vähintään kuus metriä. Mieluummin kymmenen metriä. Tällä kerralla siihen vois mun mielestä laittaa pyörät alle.

452
Lainaus
Ei hätää Jerry, kummatkin ottaa...
Mulle kävi aikanaan jo vahinko kun heitin samanlaista kommenttia nettiin ja luulin ettei muikki nitä kumminkaan näe. No, vaimon sain viä puhuttua ympäri mut sit soitti sen aikanen tyttökaveri ja sitä en saanutkaan paikattua millään.

453
Mika Kettunen ilmoittautui yv:llä ajamaan. Rupee porukkaa oleen. Toivottavasti tää nyt toteutuu.

454
Hallin vuokra oli noin 40€/tunti mutta tosiaankaan en tiedä miten se heilahtaa täks talveks. Kumminkin siihen vaikuttaa ilmastoinnin muutoksista johtuvat kulut. Jonkinlainen huippuimuri sinne on välttämätön koska käry on saatava veke paremmin (nopeemmin) kun viime vuonna.
Jos spekuloidaan vähän.
Hallille tulee 30 kuskia jotka jaetaan kolmeen ryhmään.
Kymmenen tuntia kestävä vuoro.
Jokanen saa ajoaikaa noin 3 tuntia koska radan kasaamiseen ja purkamiseen menee jonkin verran.
Hallin hinta 400€/kerta.
Sit tulee jotain kuluja esim lisälämmityksestä ja mahollisesti ilmastoinnin muutoksista (ehkä jopa 200€/kerta).'
Yhteensä 600€/kerta tekee noin 20€/slurkki/kerta.
Se on hinta siitä että saa siis ajaa valmiissa pöydässä ympäri vuoden ajanoton kans ja tasan varmasti rata on hieno ja keli kuiva!

Tuon paikalle makkarakioskin joka kerta kun tuun ja seura tarjoo sillon makkarat jokaselle joka osallistuu talkoisiin.
Kandee aatella myös sitä että jos tulee enemmän kuskeja, voidaan päivä jakaa vaikka aamu- ja iltavuoroon jollon 600€ jaetaan useamman maksajan kesken mut sillon ajoaikaa jää hiukan vähemmän.
Esim. 50 kuskia/600€/ajoaikaa 9-9½ h/4 ryhmää
= 2x 25 kuskia/300€/4-4½h/2 ryhmää
= Jokanen maksaa 12€ ja ajoaikaa jää jokaselle puolet noin 4-4½ tunnista eli vähän yli 2 tuntia.
Tietty jos joku haluaa tässä tapauksessa ajaa koko päivän, hinta on tupla.

Tietty täytyy muistaa että jokanen maksaa kausimaksun ja jos tyyppejä jää pois nin se on voi voi. Poisjääminen johtaa siihen että muut saattavat päästä ajamaan enemmän päivän aikana. Samoin radan kasaamisee ei mee kun kolme varttia ja purkamisee ynnä lanaamiseen saman verran. Sitoutunut talkooporukka tietysti tulee paikalle mahollisuuksien mukaan aikasemmin ja jää reenien lopuksi myöhempään. Tämä tietenkin siinä tapauksessa että porukka niin yhdessä sopii ja ettei ole muita hallin vuokraajia painamassa päälle.

Tämän verran spekulointia, myöhemmin tulossa faktaa.

455
Huomatkaa että päivitän tekstiä vähän väliä koska homma elää koko ajan voimakkaasti. Mikään ei ole vielä varmaa mutta soitan ens viikolla pari puhelua ja kaivan vastauksia vaikka mistä että saadaan jotain varmistettua. Syyskuun aikana tarttis homma olla jonkinlaisessa kuosissa.

Mitä mieltä porukka on hallilla yöpymisestä. Siellä on ihan tarpeeks lämmin makuupussimajotukseen ja miksei vaikka intin joukkueteltta hommattais jostain. Meinaan jos kisoja pidetään. Buggyt lauantaina ja tuleva SM-Truggy luokka sunnuntaina. Vaikka ekat truggy-ässämmät hallilla, mikäs sen hienompaa?

456
Toni Pietilä.
Olen valmis sitoutumaan talkoolaiseksi.

457
Tosiaankin se olis toimiva, ongelma onkin toteutuksessa. Lähinnä laitoin juttua koska joku saattaa tuntee jonkun joka tuntee jonkun joka tekee noita juttuja. Mä otan tän puheeks yhen kaverin kans, jolla on nettisaitteja rakenteleva firma mut en usko että se suoraan menis niitten myllystä läpi. Eli jos vaan olis joku joka haltsais noi botit ja muut, mä luultavasti pystyisin tekeen SQL tietokannat ja autteleen PHP:n kans. Samoin kaikki toiminnollinen suunnittelu onnistuu.

Paljonko kauppiaita mahtaa kiinnostaa. Lähinnä kaiketi netissä kauppaa tekevät maahantuojat ja valmistajat on niitä joille siitä olis hyötyä. Rahaa tohon menis vähän, koska kukaan ei tee mitään ihan ilmaseks. Paras lopputulos tulis jos ton hintaseurannan vois toteuttaa johonkin MikroBitin hintaseurannan kaltaseen valmiiseen palveluun.

Noi muut ajatukset onkin lähinnä ylläpidolle suunnatut.

Kuuntelen...

458
Yleinen keskustelu / Polttishallien reenit talvella 07-08
« : 15.09.07 - klo: 21.53 »
Pahoittelemme mutta Valkeakosken maapohjahallin ajot eivät toteudu tänä talvena. Halliin asennetaan tekonurmi jolloin se muuttuu pelkästään jalkapallokäyttöön tarkoitetuksi.

Muita halleja kuitenkin touhutaan Suomeen, seuraa keskustelua aktiivisesti.

Alunperin ajamaan ilmoittautuneita oli:
1. Joonas Vuojolahti
2. Jani Vuojolahti
3. Mika Rinne
4. Mikko Karvinen
5. Ari-Pekka Liljeroos
6. Jani Parjanen
7. Toni Pietilä
8. Matti Jokelainen
9. Jaakko Säilä
10. Janne Hallenberg
11. Markku Honkanen
12. Olli Viitanen
13. Tomi Mairue
14. Ari Lappi
15. Jarno Kokkonen
16. Kaius Perttilä
17. Ilmari Satomaa
18. Mika Kettunen
19. Matti Niinistö
20. Toni Latvio
21. Henri Soilammi
22. Arto heinonen
23. Ari Heinonen
24. Mikko Mäkinen
25. Henry Tanskanen
26. Julle Pedersen
27. Tapio Matikainen
28. Jouni Hiltunen
29. Joni Hietala

Talkoolaiseksi:
1. Jani Parjanen, ajanottajaksi
2. Toni Pietilä, rataporukkaan
3. Joonas Vuojolahti, rataporukkaan
4. Jani Vuojolahti, rataporukkaan
5. Julle Pedersen, rataporukkaan (varauksella)
6. Henri Soilammi

459
Polttisautot / Vs: 1:8 polttiksen kulutusosat
« : 15.09.07 - klo: 20.17 »
Tässä on nyt jotain tällain aluks. Tähän hakuja päälle ja paljon kysymyksiä vaikka radalla kokeneemmille nin eiköhän ala sujumaan. Itse ajan Hong Nor X1CR 1:8 Buggyllä joten ihan tarkkaan en tiedä "rimpulampien" autojen varaosatarpeesta. Mut veikkaanpa että valtamerkkien kalustoissa ei oo suuriakaan eroja siinä mielessä.

Autoo ostaessasi muista että uusi tai uutta vastaava on aina parempi taloudellisesti kun käytetty. Niin halvalla kukaan ei myy, että paljon ajettu kannattais ostaa. Varaosiin ja tarvikkeisiin kannattaa budjetoinnissa varata noin puolet uuden auton hinnasta ensimmäisen kauden ajaksi. Tietty jos ajat vaan kerran kuussa tunnin, et tarvi vissiin paljon mitään osia, mut tällanen yleisohje nyt kumminkin.

Nitromoottoristen crossiautojen (sis truggyt) kulutusosista on mahdotonta tehdä kattavaa luetteloa. Seuraavassa omiin kokemuksiini perustuvia luetteloita helpottamaan valmistautumista ajopäivän/-reissun varalle.

Työkalutista on kattava luettelo tälläkin foorumilla. Katso myös Ari-Pekan RC-sivut.
HUOM! Valitse kunnolliset työkalut. Vältät sen karseen vaivan availla murjottuja ruuveja ja maksaahan nekin joskus aikalailla. Muutenkin kunnon kaluilla on mukava temmeltää  :p
Muista aina ottaa kaikki tarvittavat työkalut mukaan. Vaikket aikoisikaan jotain tiettyä kohdetta remontoida. Onpahan sit ainakin yhellä tyypillä kaikki mukana siä radalla  :wink:

Varsinaisia kulutusosia autossa on ainakin:
Renkaat. Saattaa mennä jo gallonan aikana huonoks jos on kovin pehmeetä kamaa ja kuluttava rata tai muu alusta. Asvaltille sliksit tmv. Nappularenkaat menee 5 minuutissa jos oikeen kurmuuttaa.
Renkaan laakerit. Kandee vaihtaa heti kun tuntuu väljistyvän. Yleensä 10€lla saa kymmenen kpl. Renkaan laakereita menee kahdeksan kpl ja diffeihin yleensä 3/diffi eli 9kpl. Diffien laakerit on yleensä samoja kun renkaissakin(8x16x5) mut ne ei kulu läheskään niin nopeesti. Autokohtaisia eroja on niin kulutuksessa kuin laakerien koossakin.
Kytkimen laakerit. Yleensä kandee vaihtaa heti kun vähänkin malttaa, mut viimestään jos laakeri pitää ääntä tai on yhtään väljä. Ite vaihdan noin gallonan välein. Saattaa kestää hyvinkin useita gallonallisia. Kytkinkellosta on paljon kii.
Kytkimen palat jousineen. Saattaa mennä (kone väärin säädettynä tai palat väärin asennettuna) alle gallonan aikana loppuun. Useimmiten hyvät palat (kolme-palaisessa) kestää useamman gallonallisen. Osta kumminkin Fioronin kytkin, se kestää ja kestää ja toimii ja toimii.
Tulppa. Oltava erilaisia jos et ole aivan varma mikä toimii parhaiten. Joka tapauksessa varatulppia on oltava mukana. Tutustu moottorin valmistajan ohjeisiin ja kysele neuvoja kokeneemmilta tulppavalinnoista.
Takasiipi. Saattaa haljeta jo ekasta kolhusta, mut keittämällä siihen saa sitkeyttä lisää jollei valmistaja oo jo hoitanut sitä. Hyvä siipi kestää kyllä useita gallonallisia mut menee aika pian rumaks.
Ilmansuodatin. Näitä on oltava öljyttynä tarpeeks mukana. Parinkin rundin aikana saattaa pinta mennä jo tukkoon, mut vaihda viimeistään puolen gallonan jälkeen. Jossain tällä foorumilla on neuvottu joku vahamainen aine joka esti tukkeutumisen. Käytä hakua.

Nesteitä:
Polttoainetta. Kulutus on noin tankillinen/5-6min eli tunnissa ahkeralla ajolla saattaa mennä jopa kuus tankillista. Kato valmistaja tiedoista polttoainejärjestelmän koko.
Iskarien öljyjä erilaisia jos haluat kokeilla eri säätöjä tai jos sattuu vuotamaan. Myös iskarien varaosasarja eli stefat kandee pitää mukana.
Diffien öljyjä. Ks ed.
Puhdistusainetta. Kandee varata jos haluat reissussa putsata autoa. WD-40 on hyvä yleispuhdistus- ja suoja-aine. Jos haluat kurat pois, suihkutat sitä ja harjaat vaikka maalisutilla.
Juotavaa itelle. Koko päivä menee helposti juomatta kun oikeen innostuu touhuamaan. Vesi on hyvä olla myös fuilin huuhteluun esim. silmistä tai suusta.

Mukana kannattaa myös pitää rikkumisen tai häviämisen varalta seuraavia varaosia:
Varamoottori. Tosiaankin on eri keljua jos oot ajamassa vähänkin pidemmällä ja kone menee. Toinen kone on muutenkin mukava jos ei tiedä mikä sopii itelle parhaiten. Toisen voi myös pitää reenikoneena ja toisella ajaa vaikka kisoissa. Tällöin oltava samalnlaiset ja tiedettävä mitä tekee.
Toiset renkaat vanteineen. Liimattuna tai liima mukaan. Kandee pitää erilaisia renkaita mukana jollei oo ihan varma mikä toimii kyseisellä radalla. Kysele paikallisilta neuvoja.
Tukivarret ja saranatapit. Katkee joskus melkein kun itellään (paitti Honkkarista  :afro:)
Tukivarsien kiinnikkeitä erilaisia (aurauspala). Katkee joskus ja varsinkin muoviset menee helpolla.
Renkaan muttereita. Saattaa hävitä joskus.
Ruuveja, muttereita ja prikkoja mahd. kattavasti. En nyt muista tarkalleen mut Englannissa tais olla kauppias joka myy melki mihin merkkiin tahansa täydellisen ruuvisarjan suht etullisesti.
Linkkien palloniveliä. Katkee joskus. Iskareihin kandee varata kans.
Servo(t). Niin se vaan on että ainakin Truggyissä ohjausservo on kovilla. Kosteus on kans servon vihollinen. Saatavana vesitiiviitä ja tiivistys on mahollista tehä itekin (Ari-Pekan RC-sivut).
Servon varsia.
Katkaisija tai sit hävität sen jo valmiiks ja vedät akun ja vastarille menevän jatkojohdon liittimet ulos kotelosta.
Vastari varsinkin märällä kelillä. Yhellä reissulla hajotin kolme servoo ja kaks vastaria kahen päivän aikana.
Ladatut vara-akut radioon ja toinen ajoakku tai laturi niille.
Käynnistimen (starttiboksi) vara-akut ladattuna tai laturi ellet ole aivan varma että akut riittävät hyvin.
Fuililetkua noin metri. Sen verran saattaa kulua kun letkut uusitaan kokonaan. Sitä tarvitaan muuhunkin joskus.
Antenniputki. Katkee silloin tällöin.
Sokkia. Kumminkin hävitää joskus.
Vetareita ja kardaanit sekä niihin päitä. Katkeavat/halkeavat joskus.
Myös pohjalevy katkeaa joskus kovasta tärskystä, mutta yleensä se vaan kuluu loppuun jossain vaiheessa.
Jos tiedät jonkun osan olevan kulahtanut, varaa myös sellainen mukaan vaikka se vielä meniskin jonkin aikaa.

Muita tarvikkeita ja muuta huomioitavaa:
Nippusiteitä.
Jeesusteippiä.
Pikaliimaa.
Ruuvilukitetta.
Narua.
Rautalankaa.
Paskista tai muuta puhdistukseen sopivaa paperia.
Muistiinpanovälineet.
Kaikki työkalut mukaan aina. Tasan tarvit jos jonkun unohdat.
Radioon eri taajuuksisia kiteitä jos käytät kideradioo.
Hehku ja sen laturi.
Tankkauspullo on kätevä (väh. 500ml).
Rahaa.
Lämmintä vaatetta. Tuuli on joskus yllättävän kova ajajakorokkeella.
Varikkopöytä. Radoilla ei useinkaan oo pöytiä.
Parasta on hommata oikee varikkolaukku mut esim lätkäkassi on myös toimiva.

Turvallisuudesta:
Käytä nostaessasi hanskoja, silmä- ja korvasuojia sekä vältä vetämästä pakokaasuja suoraan henkeen.
Jos mukana on lapsia, pidä niistä huolta. Ole ennen kaikkea tarkkana nitrometaanin ja metanolin kans (polttoaine). Sitä ei tarvi paljoo joutua silmiin kun tulee ongelmia. Nieltynä se on hengenvaarallista.
Varaa mukaan ensiapulaukku ja tallenna myrkytystietokeskuksen numero kännyyn.
Vettä huuhtelua varten mukaan. Silmähuuhtelupullo ei ole pahitteeksi ja metanolin vaikutusta verestä voi laimentaa etanolilla. Tästä aiheesta lisää metanolin vaaarat-keskustelussa tällä foorumilla. Käytä hakuja.

Eikä siinä vielä kaikki! Omaa järkeä saa käyttää ja tasan varmasti unohdin jonkun kriittisen jo tästä mut paikkailkaa perästäpäin lipsuja.

460
Kerronpa tässä asiaankuuluvan kaskun menneiltä vuosilta.

Erään metsurin perheessä vietettiin joulua ja lahjoja availtiin.
Kävi sitten niin, että emännälle tuotiin painava paketti avattavaksi.
Toimeen käytyään vaimo huomasi isännän muikean ilmeen ja tästä päätteli lahjan olevan tältä.
Avattuaan paperin, huomattiin laatikon päällä moottorisahan kuva. Sehän se, uutuuttaan kiiltelevä Jonsered siellä oli.
Oli melkoinen naurun remakka kun isäntä vakavanvirnuna selitti että pukki varmaan oli nyt erehtynyt.
Tuli isännän lahjojen vuoro ja paikalle kannettiinkin oikein joukolla vielä suurempi laatikko.
Isäntä arveli laatikossa olevan jotain todella mielenkiintoista kun oli niin painavakin.
Siellä oli sitten viimettenpäälle ompelukone ja lankaa ainakin vuoden tarpeiksi.
Vaimolla olikin selitys valmiina; pukki on nyt tosiaankin erehtynyt!
Myöhemmin vielä selvisi ettei kumpikaan ollut aavistanut toistensa ajatuksia.
Ja tämä tarina on muuten tosi!

461
Tuli muuten mieleen, että onko anastetun tavaran anastaminen anastamista...

Koskas Artsi oot radalla, voisin lainata sun uutta laturia hiukan :tongue:

462
Tampereella koitettiin kans saada porukka pysyyn loppuun asti sillä että arvottiin lopussa paikanpäällä olevien kesken. Ei toiminu kun Käkkärätukan tuuri riitti arvonnassa niinkin hyvin.
Nyt kun kaikki tietää että Josella on hyvä laturi kaikki tietty ruinaa saada lainata sitä. Ai niin, sehän unohtuu tietty kotio taas!

P.S. Joko myit?

463
Yleinen keskustelu / Vs: vapaaluokka?
« : 09.09.07 - klo: 10.29 »
Jos haluut rakennella, kattele RC-kiihdytys touhujen perään.

Toki jonkinlainen Buggy/Truggy vapaaluokka vois olla mukava jos löytys sakkia joilla on varaa laittaa tonni-kaks rahaa ja puoli vuotta aikaa kii yhteen autoon. Sillekin luokalle tarvis olla säännöt mut kumminkin rakentamista olis jos meinais saada esim vetarit kestään ahdettua ~6cm3 konetta.

464
Keskustelua kaupankäynnistä / Vs: Risut & ruusut
« : 01.09.07 - klo: 00.55 »
Pakko heittää risuja itelle. Kertaallinen tilanne tämäkin  :undecided:

Ilmottelin kolmisen viikkoa sitten olevani kiinnostunut tarjolla olevasta Hong Norin iskarintuesta. Vastaus tuli pian että vielä olis saatavana.
Tiesin tilipäiväni olevan 30.8. joten kysyinkin sopiiko että otan sen jos se olisi vielä tuollon myymättä.
Sain kohteliaan vastauksen, että hän voi säilyttää palikkaa siihen asti ja perua myynti-ilmot. Lupasi lähettää osan, jos halusin, maksaisin sitten kun saan rahaa. Tähän en suostunut koska tiliin oli vielä sen verran. Joo, mun on joskus vaikee saada 15€ kasaan :shock:
Meni viikko ja muissa asioissa tuli sitten kysymykseen taas tuo osa. Nyt ajattelin että mikäs siinä, laittakoon tulemaan kun pari päivää siinä kumminkin menee.
Kirje oli seuraavana (viimeviikon) torstaina perillä ja eikun rahoja oottelemaan. 30. päivä koitti ja koska oli ollut kesäloma, tili oli viikon kesäloman takia tavallista pienempi. Olen siis aikuisopiskelija ja saan eräänlaista opintorahaa. Maksoin siis välttämättömät puhelimen ja sähkölaskun sekä ostin tipan löpöö autoon. Eipä siitä jäänytkään sit mitään, mutta en ollut minällään koska asumistuki (54€) tulee heti seuraavana päivänä eli tänään.
Eipä sitä kuulunutkaan tänään ja koko loppupäivämenikin sitten puhelimessa KELAan. Olivat kuulemma aiemmin maksaneet mulle liian vähän(!) asumistukee ja päättivät nostaa sitä. Olivat vaan laittaneet uuden maksupäivän sille, 1.9.
Voihan naaraspuolinen paritteluelin, että pikkusen ressaa noi valtion laitokset! Tämänkin tapauksen olis voinu välttää simppelillä priorisoinnilla ja varautumisella.

Tapauksen opetukset on:
1. Maksa velkas heti kun vaan voit.
2. Älä ota sen jälkeen mitään velaksi.
3. Älä jätä asioitasi minkään tai kenenkään toisen varaan.

465
Erälistat

Buggy - 1. Erä
1LehtojärviJethro
2BjörkmanTomi
3MylläriPetri
4ParjanenJani
5HeinonenAri
6VuojolahtiJoonas
7HeinonenArto
8MäkinenMikko
9EklundMarko
10KäkkärätukkaJoseph
11LintulaTuomas

Buggy - 2.erä
1PeltomaaHarri
2Ala-VilliläMika
3PerttiläKaius
4JyväAri
5HietaojaJaakko
6TiikkainenJussi
7KokkonenJarno
8LaatikainenJasse
9SatomaaIlmari
10ValkolaJari
11Miikka ?

Truggy - Ainoo erä
1JokelainenMatti
2PerttiläKaius
3VirtanenV-P
4HeinonenAri
5VuojolahtiJoonas
6HeinonenArto
7HyvönenRiku
8SantanenMikko

Kisan aikataulu
0600 Kamat autoon ja Shellille aamukahveelle.
0830 Pitäis jo olla paikalla.
0900 Ilmoittautuminen. Varaa tasaraha!
0930 Aloitetaan alkueräharjoittelu. Ilmoittautumisjärjestyksessä ajamaan, rata käytössä 25min/ryhmä.
1100 Ajajakokous ja muodollinen katsastus.
1200 Buggy 1. alkuerä. 20min.
1230 Buggy 2. alkuerä. 20min.
1300 Truggy alkuerä. 20min.
1330 Buggy B-Finaali. 20min.
1430 Truggy A-Finaali. 45min.
1500 Buggy A-Finaali. 45min.
1600(noin) Palkintojen jako ja Laturin arvonta by RC-Sabe!
1630 Soita muijalle että laittaa saunan lämpiämään.

Toivottavasti ei sada (ainakaan 2. erän aikana) ja nostajat jaksaa olla valppaina. Ajakaa turvallisesti, kaikki ehtii kyllä mukaan.

Ai niin, kahvetta ei pystytty järjestämään joten koittakaa kestää niitä ABC:n tyttöjä.

466
HUOM!!! Kisapäivä muutettiin kilpailijoiden toivomuksesta LAUANTAIKSI (1.9.) rankkasateiden uhan takia!
Radan osoite korjattu.

Erälistat julkaistaan tällä ja PRCA:n foorumilla huomenna perjantaina.

Vielä mahtuu mukaan, paikalle vaan vaikket ajaisikaan. Grillissä makkaroita v.2.0  :afro:

467
Ilmotamme huomenna (to) siirretäänkö kisa lauantaille.

468
Keskustelua kaupankäynnistä / Hintaseuranta RC-kamoille
« : 27.08.07 - klo: 13.50 »
Paljonkohan saavutettais sillä, että rakennettais hintaseuranta RC-foorumeilla kaupattuihin ja kaupattaviin kamoihin?

Botti keräileen tiedot eri tuotteista. Tiedot tauluihin joihin haku ja joita voi järjestää. Sit ajan kans vois koittaa saada myyjille tavaks käyttää tiettyjä nimityksiä kamoille. Kuten hehku=hehku eikä hehkutin yms. Toimishan se sekalaisillakin nimikkeillä, mut selkeytyis varmasti sillain.

Ulkomaisilta foorumeilta olis kans hauska saada vertailutietoa kauppakohteista.

Sen vois ulottaa seuraamaan kauppiaittenkin kamoja jos niiltä sais luvat ja vaikka jotain tukee hommalle. Tasan varmasti tällanen palvelu ei ainakaan vähentäis kaupankäyntiä. Onko muuten jossain vertaa-palvelussa jo kauppiaitten RC-kamat mukana? Veikkaan että kauppiaat on mukana ainoastaan jos mukaan ei oteta ulkomaisia kauppiaita. Ite oon sitä mieltä ettei missään tapauksessa, mut kuinka vaan.

Sit yks kehityssuunta vois olla valmiin lomakkeen tekeminen myynti- ja ostoilmoille. Siihen tarpeelliset kohdat myyntikohteen tiedoille ja kuvalle paikka kans. Tän vois räätälöidä toimimaan kaikilla foorumeilla aika helposti.

Tietokannasta vois tehä toisin päin toimivan kans. Elikä vois luoda myynti-ilmon pohjan klikkailemalla valmiita nimikkeitä ja vapaa rivi jollei ennestään jotain ole siä listoilla. Sit vaan copy/pastee haluamalleen foorumille. Ja miksei sellanen palvelu, että ilmo menee suoraan jokaselle suomalaiselle RC-foorumille suoraan.

Pystysin vissiin tekeen jonkunlaisen SQL-tietokannan jos joku osais tehä toimivan botin ja jotain muuta pientä(!). Mitä mieltä? Joku kauppias tai mieluummin vaikka useempi maahantuoja sais mun mielestä kiinnostua ja ottaa homma tehtäväkseen, vai mitä?

469
Oon jo kauan sitten oppinu konstin millain sopu säilyy. Mä teen niin kun mä haluan ja sit hänkin saa tehdä jos jää mahollisuus. Jos ei riitä hermo/pinna, sit voi katella eri seurat. Tää on vähän kroteski tai sovinistinen asenne mut toimii kunhan huolehdin että hän saa mitä haluaa. Nääs jos teen jotain sellasta mitä tiedän toisen haluavan, se tuntuu hänestä tuplasti paremmalta kun että sais "tahtonsa läpi" kauheella kiukuttelulta. Oon monesti ihan kunkku jos huomaan ottaa toisen tarpeet huomioon. Sit on taas itestäkin mukava mekkailla kun toinen kehrää vaikka edellisen illan yhteisen kokkailusession takia.

Mulla on iso mekkauspöytä olohuoneessa ja sit siellä on pieni sorvi, nauhahiomakone, tietokone ja sohva pöytineen jossa voi mekata kans jos haluu katella vaikka leffaa tietsikalla. Telkkari on makkarissa ja kunhan analogiset lähetykset loppuu, pääsen siitäkin eroon. Tarvii säästää se poikien pleikkaria varten kumminkin jossain. Tää järjestely on toiminu kun oon antanu vaihtoehdoks et siirrän kaiken parakkiin joka mulla on pihan perällä. Kun muistutin että sit oon siellä kaiken aikaa, loppu napinat hyvin äkkiä. Paljon mukavampi kummankin mielestä kun ollaan saman katon alla.

Oon aatellu että radalle vois laittaa vaikka kiipeilytellinkin pienempiä pentuja varten. Jos sit puolisotkin jaksais paremmin viihtyä siä kun kersoilla on muutakin tekemistä kun roikkua äiteen puntissa.

470
KILPAILUKUTSU

Lahdesjärvi Challenge 2007 - TAMPERE

1.9.2007
HUOM!!! Kisapäivä muutettiin kilpailijoiden toivomuksesta LAUANTAIKSI (1.9.) rankkasateiden uhan takia!


PRCA järjestää kaikille avoimen kerhokilpailun uudella "Suomen toiseksi parhaalla" radalla.
Radan osoite on Automiehenkatu 15, Tampere.

Kisassa ajetaan sovelletut 1:8 buggy ja truggy -luokat. Perustiedot kilpailuluokan autoista ja säännöistä saat AKK:n sivuilta.
Buggy:
AKK:n säännöistä poiketen moottorin koko voi RTR-mallissa (RTR=Ready to Run) olla .21 - .28 kokoinen.
Pakoputki vapaa.
Truggy:
Tankin maksimi koko 150ml. Max. moottorin koko .30.
Savage, Revo, ym monsterit myös sallittu. Kokoluokka oltava kuitenkin 1:10-1:8.
Pakoputki vapaa.

Kisa ajetaan kerhokilpailun hengessä kuitenkaan tinkimättä turvallisuudesta tai kilpailutoiminnan perusperiaatteista.

Järjestävä seura:
Pirkanmaan RC-Autoilijat ry (PRCA).

Kilpailun päätuomari:
Heikki Helin (TamUA)

Ajanotto:
AMB2, Jani Parjanen (TUA)
AMB Personal Transpondereita vuokrattavana kisapaikalta (5€).

Varikko:
Kattamaton varikkoalue (noin 2ha) kilpailijoiden käytössä.

Ajajakoroke/radiosäilö:
Ajajakoroke on rakennettu kontin päälle ja on katettu. Tilaa on noin 9x2,5m. Kulku rappuja pitkin.
Radiosäilö on kontissa. "Park fermé" -alue käytössä mutta ei katettu.

Sähkö:
Alueella ei ole kilpailijoille sähköä.

Vesi:
Mahdollisesti auton pesua varten, varmistuu myöhemmin.

Paineilma:
Mahdollisesti, varmistuu myöhemmin.

Pöydät:
Varikkosuoralla käynnistystaso ajajille. Varikkoalueella ei ole mekkauspöytiä.

Eväät:
Paikalla aina niin loistava PRCA-grilli. Tarjolla jokaisen kilpailijan perusravintoa, mm: grillimakkaraa v.2.0, pikkulihiksiä, makeisia ja limuja. Laadusta tinkimättä.
Kohtuulliset hinnat, unohda eväät kotio ja ota kolikoita taskuun.

WC:
Sijaitsee kävelymatkan päässä olevalla ABC-liikenneasemalla.

Osallistumismaksut:

Buggy-luokka 20€. 30 - 60 kilpailijaa.
Truggy-luokka 20€ 10 - 30 kilpailijaa.


Mikäli sama kuljettaja osallistuu molempiin luokkiin, hinta on yhteensä 30€.
HUOM! PRCA:n jäsenille 5€ alennus osallistumismaksusta.
AMB Personal Transponder vuokra 5€.

Palkinnot:
Kaikkien osallistuneiden kesken arvotaan Swallow AC/DC 12V/220V laturi + 3 latauskaapelia (vastari,lähetin ja 7.2V akulle). Sponsored by RC-Sabe.
Lisäksi molempien luokkien kolmelle nopeimmalle palkintopokaalit. Myös buggy-TQ (Top Qualifyer) palkitaan.

*********

Jokainen kilpailee omalla vastuullaan ja sitoutuu noudattamaan kilpailun johdon antamia määräyksiä.

Ilmoittautumiset viimeistään pe 31.8.2007 klo 12:00 osoitteeseen rautakausi(ät)gmail.com. (ät)=@
Viestiin otsikoksi: Lahdesjärven kisa 07. Ilmoita ainakin seuraavat tiedot.

Nimi:
Puhelinnumero (ei pakollinen):
Seura:
Luokka johon osallistut tai molemmat:
Autosi merkki:
Moottorin merkki:
Personal Transponderin numero:
Vähintään kolme kidetaajuutta tai 2,4GHz. Mikäli sinulla ei ole kolmea eri kidetaajuutta, kilauta kaverille tai hanki muuten jostain.
Kiteitä on oltava varalla, ettei samassa erässä eikä mielellään koko kilpailussa ole käytössä kahta samaa taajutta.

Jos tämä on ensimmäinen kilpailusi, paikalle kannattaa tulla hyvissä ajoin.
Kokeneemmat kisaajat ja järjestäjät neuvovat mielellään kaikessa.
Rohkeasti mukaan vaan ja kokemaan kilpailemisen viehätys.

Aikataulu julkaistaan myöhemmin, mutta suunnilleen seuraavalla kaavalla mennään:
7.30 kannattaa olla jo paikalla.
8.00 ilmoittautumiset (jonotusta ja vinoilua).
9.30 ajajakokous. Kerrotaan kisan järjestelyistä ja neuvotaan "kädestä pitäen".
10.30 alkuerät ja semit.
18.00 arvotaan osallistuneiden ja vielä paikalla olevien kesken arvontapalkinto.
Mikäli joudut tähän mennessä lähtemään, kerro poistumisesi syy päätuomarille.
Ilman syytä poistuvat eivät ole oikeutettuja osallistumaan arvontaan.
noin 20.00 varsinainen palkintojen jako.

Ilmoittautuneet tähän mennessä:

Buggy
    NimiSeuraAutoMoottori
1   Mika Ala-VilliläPRCAHong NorO.S. 21
2   Kaius PerttiläVAUSTSHobao
3   Jethro LehtojärviTUALosiMega/Picco
4   Ari JyväTohtoriHobaoO.S.
5   Tomi BjörkmanTUAHobaoO.S.
6   Petri MylläriSalon UALosiO.S.
7   Jaakko HietaojaLoiUATeam LosiO.S.
8   Jussi TiikkainenKovisHobaoSTS
9   Jarno KokkonenTUAKyoshoRB
10   Jasse LaatikainenTUATeam LosiPicco P3-R
11   Ilmari SatomaaTUAHoBaoO.S.
12   Jani ParjanenTUALosiO.S. Speed
13   Ari HeinonenVAUHong NorWerks
14   Joonas VuojolahtiVAUHong NorSH
15   Arto HeinonenVAUCen Matrix(Kone?)
16   Mikko MäkinenPRCACen-CaferacingO.S.
17   Marko EklundPRCAX-RayO.S.
18   Jari Valkola-Hong NorSH
19   Niko AnderssonTUAHoBaoO.S.
20   Joseph KäkkärätukkaVAUHoBaoO.S.
21   Harri PeltomaaPRCAX-RayO.S.
22   Tuomas LintulaVAUHongNorWerks
PerunutMatti JokelainenTUAOCM Kaos DT-19Axe Rossi

Truggy
      NimiSeuraAutoMoottori
1     Matti JokelainenTurun UARevo 3.3RTRTraxxas
2     Kaius PerttiläVAUHobaoO.S.
3     V-P VirtanenTurun UALosi 8b(Kone?)
4     Ari HeinonenVAUHong NorWerks
5     Joonas VuojolahtiVAUHong NorSH
6     Arto HeinonenVAUCen Matrix ArenaSH
7     Riku HyvönenAAUX-RaySH
PerunutLassi-Jussi VäänänenPRCAHong Nor X1-CRTForce .28
PerunutToni LatvioRiihimäen UA   HobaoO.S.


Kisan virallinen kutsu ja keskustelua PRCA:n foorumilla Kisakutsut ja tapahtumat-osiossa "KILPAILUKUTSU: Lahdesjärvi Challenge 2007". Siellä voit kysellä lisätietoja järjestäjiltä ja kommentoida myöhemmin kisakokemuksiasi. Tokihan täälläkin saa kommentoida...

Edit: Hintaa muutettu Truggy-luokan osalta! 15€ -> 20€.

HUOM!!! Kisapäivä muutettiin kilpailijoiden toivomuksesta LAUANTAIKSI (1.9.) rankkasateiden uhan takia!

471
Yleinen keskustelu / Vs: Muoviosien värjäys
« : 12.08.07 - klo: 15.17 »
Jotkut muovilajit keitetään jo valmistuksen jälkeen tehtaalla. Silloin käytetään nesteessä erilaisia aineita (mm. väriaineita) ominaisuuksien parantamiseksi kuten sitkeys ja pakkasen- ja kemikaalinkestävyys.

Jos joku tuntee vaikka kampaajansa niin hyvin, että sais tipan vetyperoksidia kokeeks. Sillä vois koittaa vaalentaa muoviosia ennen värjäystä. En tiedä pitääkö paikkansa, mutta olen kuullut sen toimivan joillekin muoveille. En myöskään tiedä miten se tehdään joten multa on turha kysyä.

Samoten oon kuullu, että ohennetulla epoksiliimalla voi "maskeerata" muovikappaleesta alueita, joihin ei halua väriaineen tarttuvan. Siitäkään en tiedä tämän enempää mut vois olla hauska tehdä vaikka pohjalevyyn oma logo. Olisko tässä vinkkiä ihan blingbling-osien valmistajille asti  ($$$)

472
Yleinen keskustelu / Vs: Servot
« : 12.08.07 - klo: 15.03 »
Lainaus
Caster C-9851 on sama jako kuin ko propon servossa
Tämä selvä, pistetäänpäs korvantaakse.

Edelleen kuitenkin kysyn että onko kellään tiedossaan jotain taulukkoa tai muuta josta selviäis servojen kiinnitysreikien jako. Jos jollain on kasa erimerkkisiä servoja, niistä sen vois pikasesti mitatakin. Ari-Pekkahan vois heittää ne sivustolleen ja taas maailma pelastuisi  :afro:

473
Yleinen keskustelu / Otsikoiden sisällöstä
« : 12.08.07 - klo: 14.44 »
Otsikointi on tärkeä asia. Joukossamme on eräitä joille ei ole selvää millainen otsikko aiheelle on annettava, jotta siitä selviäisi ketjun asiasisältö edes suuntaa antavasti. Tästä on ohjeistusta foorumin ohjeissa ja terve järjen käyttökin auttaisi. Tässä kuitenkin vielä muutama vihje:

  • Kerro otsikossa riittävästi aiheesta jotta keskustelua ei tarvitse avata ellei se kiinnosta. Varsinkin hitaammilla liittymillä selaavat olisivat tästä tyytyväisiä.
  • Anna mahdollisimman tarkka otsikko. Näin autetaan keskustelijoita pysymään asiassa.
  • Yritä saada otsikko kuitenkin kattamaan haluamasi keskustelun olennainen sisältö jottei tarvi tehdä omaa ketjua kaikille pikkuasioille.
  • Muuta otsikkoasi tarpeen tullen. Mikäli keskustelun sisältö muuttuu, olisi kohtuullista saada siitä tieto jo otsikosta.
  • Pyri käyttämään olemassa olevia aiheita mikäli ne ovat aiheeseen sopivia. Älä kuitenkaan herättele vanhentuneita aiheita ellei se ole asian mukaista.
  • Myydään ja ostetaan otsikoissa on hyvä mainita minkätyyppisestä tavarasta on kyse. Jos esim. ostat/myyt sähkötouring-renkaita, se on hyvä mainita koska polttiscrossarilla ajava ei luultavasti ole niistä kiinnostunut.
  • Ole asiallinen ja pyri kunnioittamaan kaikkia mielipiteitä.
  • Jos ei ole asiaa, älä tee sitä väkisin.

Toivonpa, etten ite sorru tällasiin, sitä kuittailun määrää  :tongue:

474
Sähköautot / Vs: Vastaanotin, toimiiko?
« : 12.08.07 - klo: 12.41 »
1-kanava on ohjaukselle, 2-kanava moottorille tai siis sähkiksissä nopeuden säätimelle ja 3-kanava jollekin muulle kuten esim. peruutusvaihde tai moottorinlämpöanturi polttiksissa. Sähkiksissä siihen voi kytkeä vaikka akunvarauksen osoittavan mittarin tai vaikka lumiauran korkeuden säätävän servon  :cool:

Luepas vielä Ari-Pekan RC-sivut.

475
Yleinen keskustelu / Vs: Servot
« : 12.08.07 - klo: 11.40 »
**Off Topic**
Kysyn täällä yhtä nippelitietoa, koska syrjäseudun infrastruktuurin takia selaan nettiä 115kt(!) kännymodeemiyhteydellä, enkä siksi juuri kestä odotella kolmen minuutin latausaikoja/sivu. Monet valmistajien ym. sivut ovat jopa niin raskaat, ettei ne aukee kokonaisuudessaan ollenkaan.

**On Topic**
Mikä on M-8 luokan autojen (vakiokokoisten) servojen tavallisin kiinnitysreikien väli? Onko tiedossa, että niissä olis suuriakin poikkeamia?

Hankin juuri Caster C-9851 (http://www.rcreality.net/do?action=group&id=76) digiservon. Kysyn siksi että tässä kiinnitysreikien etäisyys on yli 2mm suurempi kuin Hong Nor X1CR RTR-buggyn mukana tuleva HongNor HNS2, joka luultavasti on Futaban valmistama. Ainakin tarran alla on merkintä 3010, J-tyypin liitin ja johdot on val/pun/mus. Liekkö Casterikin lisenssikamaa...

Vaikka mukana tulee kumiset ruuvinreikien pehmusteet, Honkkarin servopukin ruuvienpaikat oli liian kapealla. Remelillä homma hoitu, mut kumminkin olis hauska saada selville tällanen juttu jatkoa ajatellen.

Kiitos vastauksista ja mahdollisesta muusta palautteesta  :azn:

476
Juttelin tässä eräänä päivänä yhen vanhan kisarääkin (sori vaan T.) kans. Heti alkuun sain huomata kokemattomuuteni kisa-asioissa kun tuli puheeks 'park fermé' -alue ja sille asetettu valvoja. Jostain syystä tämä simppeli joka paikassa esitelty konsti, ohjata korokkeelta tulevat kuskit nostovuoroonsa ja ajamaan menevät korokkeelle, toimii.

Me ihmiset kun ollaan sellasia, et tilaisuus käytetään hyväks. Siks jos kisajärjestelyissä annetaan ees mahollisuus luistaa nostovuorosta, joku tekee sen ilman muuta ennen pitkää. Jotkut on tunnollisia ja tuntee olonsa kurjaks, jos vaikka vaan unohtaa velvollisuutensa. Toiset sit ei tunne minkäänlaista pahaa oloo vaikka tarkotuksella jättäsivät isonkin asian hoitamatta. Niin se vaan on ja siks säännöt on olemassa.

Yks käyttökelponen ajatus nostajien pitämiseksi hommissaan loppuun asti on kaikkien kesken arvottava palkinto. Sen kun arpoo juur ennen finaalia(-leja) ja vaan paikalla olevat on oikeutettuja saamaan sen, on melko varmaa että ainakin suurin osa on viä alueella. Finaaleihin on sit helppo "nakittaa" niihin kuuluvat nostajat siinä samalla.

Tällä hetkellä varsinkin crossiluokat on nousemassa arvoon arvaamattomaan ja aika monelle paikkakunnalle ollaan puuhaamassa jos minkäkin tasosta rataa tms. Tässä olis nyt jollain (kisa)kokeneella kaverilla tai ryhmällä mainio tilaisuus antaa lajille paljon. Nimittäin jonkun kannattais tehdä tai koota "yksiin kansiin" vastaavanlainen tietopaketti radan ja kilpailujen rakentamisesta/perustamisesta kun on niin loistava "Opas kilpailun aloittamiseen". Oon mielelläni apuna tällasessa projektissa vaikken tietopuolessa voikaan paljoo auttaa.

Tällasesta oppaasta olis helppo katella miten kannattaa ensinnäkin rakentaa rata-alue jo heti toimivaks, miten vetää sähköt yms. Mitä kaikkee on hoidettava kisoihin paikalle ja millasia asioita on otettava huomioon kisoja kasaan bygättäessä. Samaan vois liittää jonkinlaisen rataesittelyn suomen RC-radoista. Onhan kaikista muistakin moottoriradoista olemassa (ainakin AKK:lla) leiskoja myöten tiedot. Täähän muuten rupeekin tuntuun ihan AKK:n hommilta  :wink:

En pitäisi mahottomana että samon tein tehtäis ihan oikee RC-lajiopas joka toimis sääntökirjana ja samalla esitteenä lajiin tutustuville. Vähän kuten esim. Carting-sääntökirja (AKK).

Tottahan on, että foorumi(t) on toimiva ympäristö jakaa tietoa ja neuvoja. Mut jos halutaan välttää virheellisen tai mielipiteiden vääristämän tiedon jakamista ja tarjota kaikki samoissa kansissa, kirja on ainoo oikee tapa. Nykyään kylläkään ei oo järkee julkasta mitään nippelitietoo paperilla vaan se kannattaa pääasiassa julkasta nettipainoksena (E-Book). Siitä saa sit tulosteita vaikka kotona.

477
Sähköautot / Vs: Mitä Tänään tapahtui
« : 03.08.07 - klo: 02.03 »
Otsikko:"Mitä Tänään tapahtui"
Teksti:"Ostin tänään..."

EI hyvä. Näennäisen looginen otsikko, mutta todellisuudessa melko turhauttava. Ei todellakaan hyvä juttu.  :police:

478
Tulokset / Vs: HoBao Cup Tampere kilpailukutsu
« : 01.08.07 - klo: 01.02 »
Järjestäjien puolesta kiitos kaikille osallistujille.
Kiitos myös tytöille kioskin herkuista :cool: ja Parjaselle ajanoton/kuulutusten hoitamisesta olosuhteisiin nähden komeesti. Taidamme hankkia vähän lisää vehkeitä ennen seuraavia kisoja, nää tuli vähän äkkiä. Veikkaanpa et aika piankin voitas taas koittaa...

Harmittaa vähän kun en "ehtiny" ite osallistuun kisaan. Oli olevinaan kiiruita. Vaikka oon tässä miettiny sellasta et pystyskö perustaan oman luokan alottelijoille. Osallistumiseen vois olla rajana et jos on sijottunu finaaliin jossain kisassa joskus, tarvii mennä yleiseen luokkaan ajaan. Hinta vois olla halvempi ja säännöt vaikka jollain tavalla simppelimmät. En tiä, sanokaas viisaammat miten tällasen sais toimiin? Ainakin osallistujia tulis huomattavasti enemmän kun ei tarvis peljätä että nolaa ittensä pro kuskien seurassa  :undecided:

Sit oma korteni kekoon:
Lainaus
Kilpailun johtajan ja tuomareiden jne. tietenkin pitää valvoa sitä että, kaikki menee niin kuin pitää. Tampereella nyt menivät asiat miten meni ja kukaan ei varmaankaan ollut alati selvillä missä mennään, osaltaan johtuen heikosta kuulutuslaitteistosta, sateesta, jne. Itsekään en edes tiennyt, ennen palkintojen jakoa kuka on kilpailunjohtaja.

Mielestäni kaikkien, varsinkin järjestävien tahojen, on tapahtuneesta ja sanktioiden epäselvyydestä kerhotason kisoissa otettava opiksi nopeesti. Tuomarointi on saatava toimimaan myös alemman tason skaboissa. Kilpailijat kyllä varmasti noudattaa sääntöjä jos sanktiot ja niiden jakaminen toimii asiallisesti.

479
Lisää jälkiviisautta:
Jos summa on riittävän suuri, voi pyytää käsirahan, joka on esim. postiennakkomaksun suuruinen. Sit vaan ennakolla kamat itellaan. Jos ei lunasteta, ei häviä kun kuskaamisen ja paketoinnin. Taas ostajalla, tiiliskivipakettia pelätessään, on turvanaan sovittu kauppa josta on käsirahakin jo maksettu. Mielestäni jos tällasen kaupan sopii vaikka maililla, ne on ihan kelpo sopimuksia sillon.

480
Taitaa olla niin, että pienoisautoilu rupeaa saamaan näkyvyyttä vähän joka suunnalla. Erittäin loistava kehityssuunta sanoisin. Kiitos AKK:lle homman organisoinnista. Toivottavasti saatais jotain juttua medioihinkin, sieltä ne on ponnistanu muutkin lajit maineeseen.

Sivuja: 1 ... 13 14 15 [16] 17 18