Ei kyse olekaan siitä missä luokassa ajetaan tai mitä tehdään.. Ei luulisi tänä päivänä olevan vaikeeta tehdä suoria vanteita... Mä en ymmärrä tätä tyyliä... Myydään luókatonta Pa..... ja vielä ylihintaa ... Jos tyyli jatkuu laatu huononee entisestään.. Sitten istutaan kotona ja vingutaan Mä toin asian esille ja haluan ensikaudelle muutosta tai jopa loppukaudelle... Jos ostat 1/1 autoosi vanteet ja yksi on kiero tyydytkö siihen ja ajelet autolla mikä menee kuin joku hyppykeppi ?? Rahalle pitää saada vastinetta... Jos rengas on 9 € kalliimpi / sarja kuin esim joku muu niin luulisi sen tuovan hieman laatua lisää eikä toistepäin ..
Jos nyt ottaisit vähän takapakkia ja kattoisit asiaa hiukan kauempaa kuin oman varikkopöydän näkökulmasta.
Minun tietääkseni oli kaksi rengasta tarjottuna FTT renkaaksi. RCM:n puolesta schumin sorex+revlite24+jb sininen ja power Racingin toimesta LRP:n CPX. Muita renkaita ei ollut kukaan tarjonnut, joten muita renkaita ei voi valita renkaaksi.
Miksi ei ollut enemmän renkaita tarjottuna? Listaan lyhyesti tähän tärkeimmät kriteerit renkaalle:
1) tasalaatutämä voidaan ainostaan taata siten että ostetaan joko erä renkaita kerralla tai rengastehdas tekee yhden ison satsin ja myy samasta erästä renkaita Suomen maahantuojalle. Mitäs ongelmia tässä on sitten? Vaikka mitä, tehtaat eivät suostu tekemään isoa erää ja sit pitää sitä varastossa ja myy siitä hiljalleen.
Ja vaikka näin toimittaisiin mikä takaa sen että ne renkaat oikeesti tulevat samasta erästä, siinä vaiheessa kun tulee iso tilaus ja varasto on tyhjä niin kyllä se Suomelle varattu varasto menee myyntiin ja tehdään uutta rengasta tilalle ja ollaan hyshys. Lopputulos vaikea toteuttaa ja ei kumminkaan järkevästi toimi.
Toinen vaihtoehto on se että Suomen maahantuoja laittaa 10-15k rahaa kiinni renkaisiin ja pitää niitä omassa varastossa, montako yritystä Suomessa on joilla on tämmöiset rahat? Minulle ei oikeastaan tuu yhtään mieleen.
muut vaihtoehdot, joilla tasalaatuisuus taataan jollakin asteella on se että valitaan rengas jonka laatuvaihtelut erien välillä ovat minimaaliset. Näin on tänä vuonna menetely ja koska vanteet ei tuu samoista eristä niin laatu heittelee... elämä on.
2) riittävä pitoSuomessa on suurimalla osalla sisäradoilla ns. heikko pito. Renkaat ovat eri määrän pitäviä ja Sorex nyt on sitä pitävämpää sorttia. Vaikka iso osa Suomen harrastajista ajaa myyrissä, se ei tarkoita sitä että päätökset pitäisi tehdä pelkästään ajattelemalla heitä. Suomessa on muitakin paikkakuntia kuin Helsinki, Espoo ja Vantaa.
3) hintaJakeluketjut toimivat näin: Tehdas->maahantuoja->jälleenmyyjä->loppuasiakas. Tuote vaihtaa siis omistajaa 3x ennenkuin harrastaja ostaa sen. Se tarkoittaa sitä kaikkia 3 hintaa pitää tutkia ja niiden pitäisi olla toimivat, jotta hinnoittelu puoli olisi kohillaan. Jos esim jälleenmyyjä saa heikon katteen se tarkoittaa sitä että renkaan saatavuus on huono ja harrastajat itkevät että tuotetta ei saa mistään. Tämä myös johtaa siihen että seurat eivät myöskään saa lisätienestiä kilpailujen järjestämisestä.
Hyvin hinnoiteltu rengas toimii siis koko ketjun läpi sopivasti siten ettei kukaan saa liikaa ja kukaan ei saa liian vähän.
4) renkaan laatu ja kestävyysEli renkaan pitää olla riittävän laadukas että sillä voidaan ajaa kilpaa SM-tasolla. Esim rengas ei saa olla liian painava tai reuna liian korkea. Vanteen pitäisi myös olla riittävän kestävä ja mieluiten myös suora. Liimauksien tulisi kestää ja mieluiten siten että kumi irtoaa vanteesta ei siten että kumi halkeaa. Olisi toki myös suotavaa että insertit kestäisivät, vyöt ei katkeile ja kulutuspintaa olisi riittävästi.
Kuten huomaat se että vanne on vähän kiero kun rengasta valitaan on oikeasti ihan yks hailee, se ei ole mitenkään se painavin asia tai iso juttu. Kriteereitä on niin monta ja vaihtoehtoja vähän, joten rengasvalinnassa ollaan pohdittu kumpi rengas täyttää kriteerit paremmin. Tänä vuonna se oli Sorex.
Miten sitten ensi vuonna? Miten voitaisiin tilannetta parantaa?
Tässä konkreettinen ehdotus minkä kuulin radalla eilen:
AKK rahoittaa renkaiden hankinnan kauden alussa. Miten tämä toimisi?
1) maahantuoja tuo renkaat maahan, eli kaikki renkaat mitä kauden aikana tarvitaan.
2) AKK maksaa renkaat maahantuojalle, tästä maahantuoja saa kertakorvauksena kohtuullisen korvausen työstä ja maahantuonnin järjestämisestä.
3) maahantuoja jakelee renkaita kauden aikana jälleenmyyjille ja kilpailunjärjestäjille ja varmistaa että renkaita on saatavilla jokaiseen kilpailuun.
4) jos ennakkoon lasketut renkaat ovat kortilla voi maahantuoja tuoda lisää renkaita muista eristä millä porukka voi ajaa treeniä, mutta varaa ensimmäisestä erästä olevat renkaat kilpailuihin.
Vaihtoehtoinen tapa on että AKK lainaa rahaa maahantuojalle ja saa lainaamilleen rahoille järkevän tuoton.
Loppukevennykseksi olisi hienoa jos herra Mört voisi välillä kertoa jotain positiivista.
Itse en ole ollut mukana valitsemassa renkaita, joten en tiedä miksi Sorex valittiin CPX:n yli. Ehkä joku joka on ollut mukana valitsemassa rengasta haluaa tähän kommentoida?