Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - turilas101

Sivuja: [1] 2 3 4
1
Sähköautot / Marui big bear?
« : 06.06.03 - klo: 21.53 »
Ei myydä enää, kaikkien Marui autojen valmistus on lopetettu kauan sitten. Viimesimpänä kaupoista on löytynyt Marui Galaxy ja Marui Hunter malleja, tällä hetkellä tilanne on se että Pro Hobbylla ei noita koko paketteja ole enää, varaosia on kaikki varastot täynnä ja niitä voi ostaa vaikka kilohintaan.

2
Sähköautot / Sähköasiaa
« : 03.06.03 - klo: 23.15 »
Muutaman gramman painoisia nk. "Pico-servoja" saa lennokkikaupasta, sekä muutaman gramman painoisia n. 5sentin kolikon kokoisia nopareita + vastareita.

Mutta nuo pikkunoparit ei mitään isoja virtoja kestä, jonkun 5A.

3
Sähköautot / Kyosho Stadium Baja Beetle akku?
« : 02.06.03 - klo: 13.55 »
Ota huomioon että nuo Power Racingin 14 EUR akut on loppu, varastolukema näyttää nollaa. Voi kestää ennenkuin tulee.

Toinen vaihtoehto on Pro Hobbyn 20EUR hintaiset 7.2V / 8.4V akut.

4
Sähköautot / Uutta autoa...Puretenit?
« : 01.06.03 - klo: 15.25 »
Jep, oon päättänyt että kun ostan auton niin joko käytettynä asson / losin crossari tai sitten uutena tuo stampede, maksaa ready-settinä 282 EUR. Harmi ettei tuota taida saada kuin ready-settinä?

Nyt olis kiva kuulla kaikenmoisia kokemuksia niiltä joilla on stampede, onko täällä kellään?

Toimiiko siinä alusta yhtä hyvin kuin esim. isoveljessä e-maxx mallissa, että pystyykö ajamaan röykkysemmälläkin polulla kovaa?

Onko tuossa stinger-motissa miten hyvin potkua kun isorenkainen on,  jaksaa kulkea nurtsilla ym. ja ruopata hiekalla?

Kestääkö tuossa voimansiirto jos pistää vielä joskus jotain kireämpää mottia? Ja tuolla hobby peoplen sivulla sanotaan että voimansiirto on jo varustettu kuulalaakereilla, eli ainoat liukulaakerit tosiaan löytyy sitten pyöristä?

5
Polttisautot / Nelari Tamiya F201
« : 30.05.03 - klo: 22.33 »
Kyllä on niin viimesen päälle nätti vehje että hieno olisi päästä kokeilemaan... varmaan pesee normaalit touringit aika 6-0 jos kuskilla taidot riittää.

Tuollaisella vehkeellä on pito varmasti aikamoinen mikäli siivekkeet on suunniteltu tosiaan oikein toimiviksi ja hyvät renkaat alla, sallisi vaikka miten tehokkaan koneen. Jokin huippukireä 2-tahti mylly jossa huippukierroksia +50 000rpm ja tuo 2-portainen laatikko niin auto olisi kuin ohjus...

6
Sähköautot / Akku/kori
« : 30.05.03 - klo: 22.28 »
Mikä se akku on jonka ostit? Ja jos tarkoitat 15min, niin on mielestäni aikamoisen hyvä ajoaika. Jos taas tarkoitat 15 metriä niin sitten on jotain pielessä.. :)

Akku ei yleensä ekoilla latauksilla lataudu vielä ihan täyteen, rupeaa toimimaan kunnolla kun on ladattu+purettu muutamia kertoja.

7
Sähköautot / Tamiyan tuotteet?
« : 30.05.03 - klo: 18.44 »
Mitäs laatua edustaa nuo Tamiyan valmistamat autot, joita mm. Tietonikkari myy?

Mulle on jostain tarttunut mielikuva että Tamiyan autot olisivat vähän niinkuin Nikko-leluautojen ja kunnon rc-autojen välivaihe, ja jotkut noista muistuttaa kovin läheisesti nikko-tyyliä kuten esim. tuo kuvassa oleva monsteri:

http://www.tietonikkari.fi/niks/images_tamiya/Ta58065.jpg

Mutta hinnat noissa on kun kalliimmissakin rc-malleissa, eli mitäs nämä nyt on, ja millä koneilla / tekniikalla nämä autot on varustettu?

8
Sähköautot / Uutta autoa...Puretenit?
« : 30.05.03 - klo: 17.07 »
Lainaus käyttäjältä: "Otsomaani"

Towerhobbies on usassa ja siksi joudut maksamaan tullin.
Rustler ja Stampede ovat samoja autoja, renkaat ja kori vaan ovat erilaisia.



Perhana niinpäs onkin... no siinä tapauksessa auton osto tulisi jo reippaasti kalliimmaksi tuolta kuin Suomesta!!

Onko tosiaan sama runko ja vermeet kummassakin? No siinä tapauksessa niistähän voi muokata sellaisen kuin tahtoo ostamalla renkaat ja korit kummatkin. :)

9
Sähköautot / Uutta autoa...Puretenit?
« : 30.05.03 - klo: 15.42 »
Onhan noissa erona että rustler on pienirenkainen ja stampede isorenkainen.

Tower Hobbieshan on iso-britanniassa, joka on eu-maa. Mitä silloin joutuu maksamaan tuon ostohinnan lisäksi?

10
Sähköautot / Uutta autoa...Puretenit?
« : 30.05.03 - klo: 13.08 »
Katselin Tower Hobbiesin muuta tarjontaa, tuolla maksaisi Stampede RTR paketti elektronisen noparin kanssa n. 223 EUR, ja vastaava Rustler paketti 209 EUR.

Ketkä tuolta on tilanneet, voinee kertoa että kuinka paljon menee tullimaksuihin tai meneekö niitä lainkaan, kuinka paljon on postikulut, ja toimitusaika? Entä käykö maksuvälineenä Visa Electron kuten monissa nettikaupoissa käy?

Tuo on nimittäin jo aika edullista.

Tuo Stampede olis kiinnostava isojen pyöriensä ansiosta mutta näyttää kuvissa vaan kovin "kankealta" tai jäykältä, on enemmän tuolainen korkea profiililtaan kuin esim. E-Maxx joka on leveämpi ym.

Jos Stampeden ja Rustlerin välillä olisin valitsemassa niin mitäs eroja näissä noin ajo-ominaisuuksien, tehon, ym. kannalta?

11
Sähköautot / Uutta autoa...Puretenit?
« : 29.05.03 - klo: 23.15 »
Mihin ilmotuksen laitoit? Tai siis olisiko heittää vinkkiä jos netissä on muitakin aktiivisia osto/myyntipalstoja kuin tämän foorumin, news-ryhmä ja kepö+palsta (joissa autoja on aika vaisusti)?

Ohjaa mulle osa niistä jotka tarjos sulle autoaan. :)

12
Sähköautot / Uutta autoa...Puretenit?
« : 29.05.03 - klo: 23.05 »
Jep, tuo ei hassummalta näyttänyt kun netistä selailin, mutta noita ei löytynyt yhtään ainutta myytävänä yhdeltäkään netin myynti/ostopalstalta, eli aika kiven alla näyttävät olevan? Mistä kannattaisi käytettyjä etsiä?

13
Sähköautot / Uutta autoa...Puretenit?
« : 29.05.03 - klo: 22.04 »
Joo no tuo stampede on hobby peoplessa ~300EUR ready-settinä, lähinnä kiinnostaa koska on isopyöräinen, menee ainakin nurmikolla ja kukkapuskissa ym. :) Crossista en tiedä, kunnon crossia en ole oikein omistanut, maruita vaan. Isommat autot mitä mulla on ollut on olleet touringeja tai isopyöräisiä.

Noita käytettyjä Asso B3:sia voisi metsästää, taitaa olla Asson ainoa off-road malli. (?) Ei niitä vaan kauheasti näy. Missä hintaluokassa noin suunnilleen liikkuu käytetyt Asso B3:et radiolaitteiston kanssa? Ettei maksa liikoja?

Crossien omistajat voisivat hieman kertoa että minkälainen tuollainen kunnon 2WD crossi on ajella, meneekö minkälaisessa maastossa vaiko pelkästään hiekkapinnalla, kestääkö hyppyjä, meneekö esim. nurtsilla, tm.?

Edit: Näyttää Asson kotisivu tarjoavan myös monsterimallia ym. mutta noita ei ole kyllä Suomessa pahemmin näkynyt.

14
Sähköautot / Uutta autoa...Puretenit?
« : 29.05.03 - klo: 19.15 »
Kenties kohta hommaamassa uutta autoa piharellestykseen, crossaria, rallya, monsteria, mutta sähköversiota.  Joko edullista ready-settia tai käytettyä edullista pakettia.

Olen kiinnostunut mm. seuraavista malleista:
- Traxxas Rustler
- Traxxas Stampede
- Kyosho Ultima ST-S
- Kyosho Pureten Alpha 2 Rallyt

Kun ajo on pihahiekalla + nurmikolla ja polulla hurjastelua, sekä myös pomppimista pienistä lankkuhyppyreistä ym. niin mikä näistä sopii parhaiten, voiko tuollaisella Puretenillä edes pomppia, nurmikolla sellainen ei taida ainakaan kulkea. Ainoa etu Puretenien puolella on että ovat 4WD ja kaikki muut 2WD.

Nuo Traxxaksen mallit vaikuttavat erikoisen kiinnostavilta, Stampede olisi hyvä kun pihalla ym. huristelee kun on korkea ja isot renkaat, mutta meneekö se mihinkään, onko siis laiska vai jaksaako revittää ihan kunnialla / kulkea riittävästi huippunopeutta ettei ajo mene tylsäksi? Ja entäs Rustler sitten, tehokas 20-lankanen näyttää olevan moottori, mutta auto 2WD, minkälainen tuo on ajaa, onko hyvä alusta vai onko se sitä perinteistä spinnailua joka käännöksessä kun 2WD:llä hiekalla ajelee?

Näistä kaikista autoista olisi kiva heikkoja kohtia ym. kuulla. Myös voimansiirroista ym. että kestääkö tehokkaampaa moottoria, miten saa varaosia tai viritysosia?

15
Sähköautot / akkujen käyttö/huolto?
« : 29.05.03 - klo: 18.02 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"

Muisti-ilmiön käytännön seurauksena pidän juuri ylläkuvailemaasi akun käyttäytymistä.


Hmm... mä oon käsittänyt muisti-ilmiönä sen että akun kapasiteetti pienenee pysyvästi (pysyvästi = Akku ei herää kunnolla henkiin kun se kerran puretaan ja ladataan huolella).

Jos akku loppuu pikkuhiljaa niin eikö se sano että kennojen latingit on erilaiset, eli pitäisi purkaa akku tyhjäksi jotta kaikki kennot lähtee samalta viivalta lataukseen. Ajossa ilmeisesti jotkin kennot tyhjenevät pötköakussa enemmän kuin toiset?

16
Sähköautot / akkujen käyttö/huolto?
« : 28.05.03 - klo: 23.38 »
Mutta tuo muisti-ilmiökin vähän kiistelty juttu, jonkin tutkimuksen mukaan täyttä fiktiota, että pysyvää muisti-ilmiötä saa aikaan vain purkamalla akun lukuisia kertoja täysin samaan pisteeseen, ja lataamalla samaan pisteeseen. Ajoakuissa usein tulee joku akullinen ajettu loppuun enemmän kuin toinen eli siltä osin ei tuota vaaraa pitäisi olla.

17
Polttisautot / Traxxas nitro 4-TEC 2.5
« : 28.05.03 - klo: 18.43 »
Mulla ei oo ollu vaihteellista, mutta kuulostaisi tuo automaattilaatikko aika alttiilta hajoamaan, helposti suditellessa rykii isompaa ja pienempää tiheään edestakasin ja sellasissa tilanteissa että osaisi kuvitella rattaitten lentelevän...

Millä tekniikalla tuo vaihteenvaihto tapahtuu?

Eipä off-road autoissa (joilla enemmän suditellaan) taida tosin automaattilootia ollakaan vaan manuaaleja?

18
Sähköautot / akkujen käyttö/huolto?
« : 28.05.03 - klo: 18.35 »
Kenties mun tapauksessa helpointa olisi satsata ennen pitkää johonkin edulliseen delta-peak laturiin jossa mahdollisuus latausvirran säätöön sekä tuollaiseen Ni-Cd / Ni-Mh akkujen purkulaitteeseen.

Mitä olen katsonut, nuo purkulaitteet maksavat ~15-20EUR, entäpä laturit, kun olen niitä vilkuillut niin näyttävät kerrassaan hullun hintaisilta, 100-300EUR. Saako tuollaista "automaattilaturia" yhtään halvemmalla kun kummempia ominaisuuksia en tarvitse, kunhan on akun kannalta parempi kuin MFA?

19
Sähköautot / akkujen käyttö/huolto?
« : 28.05.03 - klo: 15.04 »
Tuo purkauslevy näytti ihan hyvältä mutta kun mulla on akkupaketti eikä paljaat kennot (Crossari) niin tuo ei käy. Vai voiko tällaista akkua ollenkaan tasata purkamalla, kun joka kennon päätyyn ei saa kosketusta millään?

20
Sähköautot / akkujen käyttö/huolto?
« : 28.05.03 - klo: 11.49 »
Olisiko jotain ohjeita tuollaisen levyn rakentamiseen? Tarvitaanko montakin komponenttia?

On noita nimittäin erilaisia rakennussarjoja tullut piirilevylle juotettua ja tehtyä itsekin, kunhan ohjeet on selkeät eikä ole satoja komponentteja...

Tuo 40C taitanee olla sellainen että akku juuri ja juuri tuntuu lämpimältä, sillä kehonlämpöhän on hieman alle tuon 40C (36,5 - 37,5C)?

Joskus on tosiaan tuokin akku päässyt ihan tulikuuman tuntuiseksi ajaessa tai ladatessa liikaa, yleensä kun se tietyssä haarukassa on se latausaika ennenkuin alkaa lämpenemään mutta joskus kun akkua ei oo kovin tyhjäksi ajanutkaan niin se on päässyt lämpenemään kun on odotellut liian kauan latauksessa.

Pari kysymystä muuten:

1. Tuon 3000mAh akunhan pitäisi täyttyä 3A virralla ladattaessa periaatteessa 60 minuutissa, mutta kun tuon pistää lataamaan, mittari näyttää alussa 3,5A ja sitten laskee loppua kohden 3A tuntumaan, silti akku on jo reippaasti lämmin jossain 40min kohdalla, max. 45min kohdalla. samoin tuollaisella 5-6A virralla ladattaessa akku tulee kuumaksi jo n. 20min latauksen jälkeen. Miksiköhän?

2. Onko akuille haittaa äkillisistä lämpötilan muutoksista? Lähinnä sitä tarkoitin että joskus jos akku on päässyt kuumaksi niin olen antanut ensiapua heittämällä jääkaappiin / pakastimeen hetkoseksi että vähän viilenee huoneenlämpöiseksi?

21
Sähköautot / akkujen käyttö/huolto?
« : 28.05.03 - klo: 10.24 »
Siis toki minäkin tahdon huolehtia akuista että kestäisivät pitkään ja hyvinä, varsinkaan kun eivät kovin halpoja ole ja kun pihasudittelusta on kyse niin ei viitsi kauheasti rahaa panostaa jatkuvasti akkujen ostoon - ja ajoaika on tärkeä kriteeri kun pihalla sudittelee.

Mulla vaan laitteisto on rajoitettu koska rahaa ei ole ostaa erikseen purkauslaitteita ym.

On vain MFA:n 30min kellokytkimellä varustettu pikalaturi, ja sitten tuollainen verkkovirtalaturi (muuntajan näköinen / kokoinen) joka on hidaslaturi. Purkamista varten mulla on kyllä 12V H4-polttimo mutta en ole sitä pahemmin käyttänyt, koska yleensä kun ajaa pihalla niin auto ryytyy jo siinä ajossa aikalailla niin akku on aika purkautunut.

Itseänikin kiinnostaa, millä saisin tuon akun helposti "tasattua", sillä siitä tykkää virta loppua nykyään niin että ensin mennään vain hetki kovaa, sitten alkaa teho olla vähempi ja portaittain vähenee (kennot eivät purkaudu samaan tahtiin?), kun akun kasasin niin ekalla latauksella se loppui kuin seinään. Kennot ovat Sanyon matchattuja 3000mAh Ni-Mh kennoja, eli siltä osin pitäisi olla samanlaisia mutta eivät näemmä purkaudu silti samaan tahtiin. Mitä tehdä?

Ihmetyttää vain se että siis minkä takia akkuja ei saisi käyttää kuin kerran tai pari päivässä, ymmärrän että akun pitää antaa jäähtyä ennen ajoa ja latausta siksi että se ei ylikuumene sitten ja tirskauta nesteitä pihalle kennoista, mutta miksi ei voisi latailla monta kertaa päivässä jos akun vain antaa jäähtyä? Tuo viimeinen purkuvaihe jonka mainitsit, vie tosiaan monta tuntia mutta mulla ei ole laitteistoa edes tehdä tuollaista purkua.

22
Sähköautot / akkujen käyttö/huolto?
« : 27.05.03 - klo: 20.32 »
Öhh.. ni-cd akuille 1 käyttökerta päivässä ja ni-mh 2-3... Mihin ihmeeseen tuo voi perustua? Yleensähän akkuja puretaan ja pikaladatan jatkuvasti, jos pihallakin suditellaan niin akkuja voi päivän mittaan tulla ladattua vaikka 10 kertaa, aina kun akku on jäähtynyt niin ajamaan / lataamaan.

Ja useat taas sanovat että purkaminen on täysin turhaa kuin kerran pari vuodessa?

23
Lainaus käyttäjältä: "Otsomaani"
Vaikka autot ovatkin pieniä niin silti kori vaikuttaa paljon.
Muuten eipäs pistetä tätä topikkia kokonaan kori keskusteluksi!


Juu ei pistetä, mutta en siis tarkoittanut että aerodynamiikka ei toimisi koon takia, vaan nopeuden, ei 1:1 autoissakaan takaspoilerilla ym. ole vaikutusta alhaisissa nopeuksissa (esim. alle 120km/h)

24
Sähköautot / auto ei kulje
« : 27.05.03 - klo: 11.55 »
Akseliin ei välttämättä kannata pamautella, äkkiä ankkuri kierona ja kone sillä selvä.

25
Polttisautot / Kumpi on parempi monsteri vai ralliauto???
« : 26.05.03 - klo: 19.30 »
Rinnastin touringiin koska nämä autot mitä usein rally-autoina kaupataan, ovat maavaraltaan aika mitättömiä, ja pienet renkaat jumittaa helposti jos on röykkyisempi piha tai nurmikolla eivät tykkää kulkea. Käytännössä parhaiten kulkevat asfaltilla.

26
Ei kyllä ymmärrä miten aerodynamiikka voi vaikuttaa niin pienissä nopeuksissa... Kun omistin Thunder Tiger DTM Mercedes polttiksen (.15 koneella, kokoluokkaa en muista?), oli sellainen mutu että ilman koria kun ajoi pienellä itsetehdyllä radalla (tasapintainen, vanerilevyä) niin joka mutkassa spinnasi, ja kun pisti tuon korin päälle niin pito oli loistava. Tuon voisi laittaa aerodynamiikan piikkiin mutta tuossa radalla mutkissa melkein pysähdyttiin ja sitten kaasulla pois, eli aerodynamiikka ei voinut vaikuttaa? Jäänyt ikuiseksi mysteeriksi mulle...

Meinaatko että takasiipi vaikuttaa esim. tuollaisessa Maruin pihacrossarissa? Jätin nimittäin aikanaan hunteria kootessa takasiiven pois, voisin tehdä kenttäkokeen ja laittaa sen tuohon kiinni...

27
Polttisautot / Viritysvinkit
« : 25.05.03 - klo: 19.21 »
Mäkin ihmettelen tuota videota, vauhti ei vaikuttanut kyllä oikein 40-45km/h nopeammalta, ja tehoa kuulosti olevan aika normaali määrä...?

28
Polttisautot / Viritysvinkit
« : 25.05.03 - klo: 19.18 »
Ei tuo viripilli aina ääntä lisää, kaverilla oli aikanaan kyoshon .15 motissa vakiopilli (se vakio lyhyt rautapilli) ja mulla TT:n .15 koneessa iso TT:n viripilli, kyosho piti moottorisahaakin pahempaa ääntä niin ettei autoa kumpikaan tahtonut mielellään käynnistää, ja TT taas kuulosti lähinnä sähköautolta.

29
Polttisautot / Kumpi on parempi monsteri vai ralliauto???
« : 25.05.03 - klo: 19.14 »
No tuo nyt on melkein sama kuin kysyisi touring vai monsteri - nuo ralliautot ei mene yhtään sen kovemmassa maastossa kuin aidot touring-autotkaan, eli käytännössä asfaltilla kotonaan ja sileällä hiekkapinnalla toimii myös. Jos ajetaan nurmikolla, pinnalla on pieniä tai suuria kiviä, hyppyjä, tai kuoppia, saati oikeaa maastoa niin eihän siinä pääse kuin monsterilla. Tähän väliin sitten sijottuu jotkin korkeamaavaraiset stadium truck tyyliset, sekä crossarit jotka ei nekään kyllä maastossa mene, savella ja hiekalla kyllä.

30
Nyt tietämätön utelee, miten kori vaikuttaa auton säätöihin? Ei mene nuppiin, aerodynamiikka tuskin ratkaisee mitään nopeuksissa joita touringissa ajetaan.

Sivuja: [1] 2 3 4