Kirjoittaja Aihe: kokemuksia harjattomista moottoreista!  (Luettu 613695 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #450 : 30.10.06 - klo: 08.26 »
Ongelma ei ole varsinaisesti harjattomissa systeemeissä. Ongelma koskaa lähes kaikkea elektroniikkaa.

Nuo BK:n säätimet on kyllä osoittautuneet melkoisen vikaherkiksi. Toisaalta näitä säätimiä ostetaan hyvin paljon piharälläykseen, jossa tuota kosteutta ainakin kondenssimuodossa pääsee syntymään.

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #451 : 30.10.06 - klo: 10.31 »
Lainaus käyttäjältä: "l150040"
Ongelma ei ole varsinaisesti harjattomissa systeemeissä. Ongelma koskaa lähes kaikkea elektroniikkaa.

Nuo BK:n säätimet on kyllä osoittautuneet melkoisen vikaherkiksi. Toisaalta näitä säätimiä ostetaan hyvin paljon piharälläykseen, jossa tuota kosteutta ainakin kondenssimuodossa pääsee syntymään.


Totta, pelkkä kutistesukka meidän sääoloissa ei oikein riitä.......
Tiedän (Ja olen nähnyt) tapauksia jossa säätimestä tulee entinen muutaman vesitipan takia, ja nämä olivat harjallisien säätimiä (Joten ei se säätimen vika ole, elektoniikka  suojaamatta ei vain kestä vettä).
Veikkaampa että tuo Caslen Mamba MAX säädin tulee ottamaan tuon Lehnerin perus-säätimen paikan markkinoilla hyvinkin nopeasti, varsinkin kun hintaluokka on sama....
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #452 : 30.10.06 - klo: 10.52 »
Toisaalta on niitä poikkeuksiakin. Minulla on yksi LRP:n vastari, joka on kastunut veneessä totaalisesti useammankin kerran. Kastuttuaan vastari ei enää pelaa. Kunhan se on kuivunut, se on aina lähtenyt pelaamaan täydellisesti.

Poissa SlidSlide

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rc Formula OffRoad Finland
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #453 : 30.10.06 - klo: 17.10 »
Ilmeisesti kondensiokosteus, koska märältä toi on suojattu 3 kerroksella sähköteippiä + 1kerros poksumuovia. Tuuletin on ollut suoraan siiliin, joten lämmöt on pysyny alhasina.

Hyvä, että syyllinen löyty vihdoinkin.. Aivan käsittämätöntä vain, että tolla tavalla voi käydä. Eli onko korjaus nyt aivan mahdoton optio?

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #454 : 30.10.06 - klo: 17.18 »
Lainaus käyttäjältä: "SlidSlide"
Ilmeisesti kondensiokosteus, koska märältä toi on suojattu 3 kerroksella sähköteippiä + 1kerros poksumuovia. Tuuletin on ollut suoraan siiliin, joten lämmöt on pysyny alhasina.

Hyvä idea, huono toteutus.
Suojatessa pitäisi antaa mahdollisuus ilman vähäsen kiertää, muuten käy juuri niin että sitä kondenssivettä kerääntyy ajanoloon.
Itselläni oli aikoinaan  Lehnerin säädin muovikotelossa jossa oli pohjassa vedelle poistumisreijät.....

Lainaus käyttäjältä: "SlidSlide"
Hyvä, että syyllinen löyty vihdoinkin.. Aivan käsittämätöntä vain, että tolla tavalla voi käydä. Eli onko korjaus nyt aivan mahdoton optio?

Ei se välttämättä mahdoton ole, on vain ehkä taloudellisesti kannattamatonta (Joutuisi ehkä kaikki fetit vaihtamaan, mitä muuta on hajonnutkaan vielä niiden lisäksi).
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa SlidSlide

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rc Formula OffRoad Finland
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #455 : 30.10.06 - klo: 17.59 »
Päältäpäin ei näy mitään muuta kuin fetien rikkoontuminen. Ostin noparin käytettynä ja hapettuminen oli ilmeisesti alkanut jo edellisellä omistajalla, koska ensimmäistä kertaa pidellessäni noparia, näin valkoista fetien välissä. Nyt sitten vasta kärähti.

Taitaa olla sitten uuden noparin hankinta edessä, mutta voi olla melko varma, että se on jonkun muun valmistajan kuin BK:n.

Poissa rb

  • Veteraani
    • Profiili
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #456 : 30.10.06 - klo: 20.24 »
onko lrp/nosram nopareista kokemuksia

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
KOSTEUSSUOJA
« Vastaus #457 : 30.10.06 - klo: 20.59 »
Onko kukaan koittanut valaa koko elektroniikkalevyä tyystin tiiviiksi
ja jäähdyttää saamaansa limppiä?
Esim hartsilla?  Tai miten ne orcrc.com:in videoiden täysuitetut mönkijät on saatu kestämään ...  :o
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa m.e.

  • Veteraani
    • Profiili
    • https://fi-fi.facebook.com/WinterJumps/
suojaus
« Vastaus #458 : 30.10.06 - klo: 22.43 »
itse olen ainakin suojannut BK:n säätimet lakkaamalla ne piirilevyt täysin suojalakalla ja ongelmia ei ole kosteissa olosuhteissakaan esiintynyt.

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #459 : 31.10.06 - klo: 18.47 »
kertoisitko lisää tosta suojalakasta!
Lähinnä kiinnostaa estää toi slidside:n saama kosteusvaurio
piirikortin ja siilin välissä!
Eli miten sitä sinne kunnolla saa niin ettei takuut raukea?
Onko sitä (mistä) saatavana nesteenä jossa voisi uittaa koko kortin?
Mikään spray ei tonne keskelle, siilin alle asti, peittävänä mee..
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa IIVONEN

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #460 : 31.10.06 - klo: 20.06 »
USA:laiset venemiehet käyttävät suojaukseen 3m Dp-270  conformal Epoxy   ainetta.  Tuo epoxy ei pitäisi syövyttää elek. osia. Jos kiinnostaa niin katsokaa sivuilta www.offshoreelectrics.com ja sieltä tips&info ja otsikko:  Waterproofing tips & info

Poissa SlidSlide

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rc Formula OffRoad Finland
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #461 : 31.10.06 - klo: 22.09 »
Mäki meinaan nyt suojata ton 12020 kunnolla ihan kunnon lakalla. Siinä on vielä alkuperäset muovit kiinni, kun en niitä ole raaskinut poistaa.

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #462 : 31.10.06 - klo: 22.35 »
Lainaus käyttäjältä: "SlidSlide"
Mäki meinaan nyt suojata ton 12020 kunnolla ihan kunnon lakalla. Siinä on vielä alkuperäset muovit kiinni, kun en niitä ole raaskinut poistaa.


Itse olen yleensä ajellut kuukauden tai pari ja vasta sitten suojannut....
Aivan uutena ei passa mennä suojalakkaamaan koska takuu lähtee saman tien, ainahan voi olla tuotteessa valmistus virhe ja siksi kannattaa testata huolella ennen tuota toimenpidettä.
Tuohon piirien ja piirilevyn suojaamiseen on aivan oma lakkakin, sitä saa esim täältä ja maksaa 4,90 spraypullo.
Tietokoneharrastajat käyttävät sitä esim vesivahinkoja ja kondessivettä vastaan (Naurakaa vain, tietokoneet + vesi = entinen tietokone, sillon kun siis kyseessä on peltier tai vesijäähdytys komponenteille :mrgreen: ).
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa Jetman

  • Jäsen
    • Profiili
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #463 : 01.11.06 - klo: 15.53 »
^just tuota lakkaa pari päivää sitten hain läheisestä sähkötarvike liikkeestä ja ruiskutin sillä vastarin ja noparin piirilevyt. MM:n piirille sitä ei ihan joka paikkaan ilman suurempia purkamisia saa, mutta parempi kuin ei mitää. :)
Traxxas Rustler & Mamba Max ESC, 7700 KV

Poissa SlidSlide

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rc Formula OffRoad Finland
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #464 : 02.11.06 - klo: 15.50 »
Lainaus käyttäjältä: "Hermanni"
Lainaus käyttäjältä: "SlidSlide"
Mäki meinaan nyt suojata ton 12020 kunnolla ihan kunnon lakalla. Siinä on vielä alkuperäset muovit kiinni, kun en niitä ole raaskinut poistaa.


Itse olen yleensä ajellut kuukauden tai pari ja vasta sitten suojannut....
Aivan uutena ei passa mennä suojalakkaamaan koska takuu lähtee saman tien, ainahan voi olla tuotteessa valmistus virhe ja siksi kannattaa testata huolella ennen tuota toimenpidettä.


Onhan se ollu mulla ja aika pitkään. Hyvänä on vaan pysynyt. Ei tietääkseni epäkuntonen :). Jossain vaiheessa oli ampeerien kanssa, sekä moottoriliitännän kanssa ongelmia, mutta nyt ei niitäkään enää ole ilmennyt.

Poissa -SS-

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.rc-foff.net
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #465 : 02.11.06 - klo: 17.57 »
Alkoi nyt mietityttämään, että miksi valmistaja ei suojalakkauta säätimiä suoraan tehtaalla? Joku pointti siinä varmasti on miksi sitä ei tehdä, voiko se vaikuttaa säätimen toimivuuteen vai mikä on asian ydin? Tuskin ainakaan käsketään itse sitä tekemään, silloinhan takuu raukeaa välittömästi.

Eli löytyykö tälläiseen pointiin vastausta?

Eikös tuo suojaus ole silloin ajankohtaista, kun ajetaan kosteissa olosuhteissa, esim. vesisateella, tai lumikin on toki oma riskinsä ilman kunnollisia suojia. Miten asia sitten onkaan?

Itselläni meni taannoin Bk Warrior 70A säädin rikki, kun tuli ajettua 81A moottorilla, mutta siitä olen jo oppinut ja nyt ei mene mikään rikki, toki sähkövempeleistä ei koskaan voi olla varma...  :wink:
Nyt tuo rikkinäinen säädin kuitenkin lähti bk:n tehtaalle ja konkat ainakin vaihdetaan, samalla menee pari akselitonta mottia korjattavaksi...  :wink:

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #466 : 05.11.06 - klo: 17.44 »
Kuka osais laittaa listaa nopareista jotka nykyään osaa molemmat konetyypit, harjalliset ja harjattomat?
Ettei jäis valinta vanhempiin Sphere-tuotteisiin!
Vai osaako se competition yhä?
Vielä parempi jos löytys anturiton -molempia osaava!
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #467 : 05.11.06 - klo: 17.48 »
Novakin GTB sekä LRP:n Sphere ja Sphere Competition toimivat sekä hiilettömillä että hiilellisillä. Varsinkin tuo Sphere Competition on kätevä kun se tunnistaa koneen automaattisesti eikä asetuksia tarvitse mennä muuttamaan kuten muissa säätimissä.

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #468 : 05.11.06 - klo: 17.48 »
Lainaus käyttäjältä: "4wdkanootti"
Kuka osais laittaa listaa nopareista jotka nykyään osaa molemmat konetyypit, harjalliset ja harjattomat?

Schulze u-force
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa Jetman

  • Jäsen
    • Profiili
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #469 : 05.11.06 - klo: 19.37 »
Castlen mamba max.
Traxxas Rustler & Mamba Max ESC, 7700 KV

Poissa Samppu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #470 : 05.11.06 - klo: 21.18 »
Nosram matrix/matrix evolution( tosin sama kuin lrp sphere vain eri väri ja eri tarrat.)
Ttech predator XRS & XK98 , kyosho stadium baja beetle, T-maxx Picco .26. Sanwa MX3 2.4ghz

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #471 : 05.11.06 - klo: 22.32 »
Lisää combotaitoisiin: mitkä noista osaa myös pakin?
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #472 : 05.11.06 - klo: 22.43 »
Novak GTB ja LRP Sphere ainakin, Sphere Competition ei.

Poissa Jankka

  • Veteraani
    • Profiili
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #473 : 05.11.06 - klo: 23.11 »
Mamban Max ja Schulzen U-Force75 osaa myös pakin ja molempiä pystyy myös PC:llä konffaamaan.

Poissa ylikar-h

  • Veteraani
    • Profiili
Warrior 9920-säädin
« Vastaus #474 : 23.12.06 - klo: 10.44 »
Minulla kaksi kyseistä säädintä, ohjelmoinut ne samalla lähettimellä, samoilla säädöillä, molemmissa sama moottori Wanderer 20 S...
Kuitenkin käyttäytyvät ajossa aivan eri tavalla, toinen paljon "pehmeämpi" käytökseltään...siis olen ymmärtänyt, että näitä säätimiä voi ohjelmoida tietokoneella....siinäkö syy näiden eri luonteeseen ???
Molemmat säätimet uusia, samoinkuin koneet, eli luulisi niiden käyttäytyvän samoin...
Säädin siis Warrior 9920...

Poissa mmrc

  • Veteraani
    • Profiili
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #475 : 26.12.06 - klo: 22.34 »
Minulla ilmene tälläinen ongelma tai vika heti uudessa LRP Sphere competition 2007 edition mallisessa noparissa auto pysähtyy kokonaan n.2,5min ajon jälkeen lähtee kumminkin hetken päästä liikkeelle ja voi toimia akun loppumiseen saakka. Olen vaihtanut li-po asetuksen ni-hm asetukseen ei vaikuttanut vikaan.Toinen vaiva on että välillä auto ei lähde liikkeelle muuta kuin hieman työntämällä eikä akun vaihto korjaa tilannetta.Kolmas vika on että välillä auto ei liiku kuin n.20% teholla eli ei ota kierroksia kuin vähän ja siihen en ole keksinyt vielä mitään selitystä millä korjaantuu ekan kerran jälkeen kun alkoi toimimaan kaikkien säätöjen ja irroittamisen jälkeen   ja uudestaan vian tultua en ole saanut toimimaan.
Lämpö ei pitäis olla minkään vaivan syy koska ei ole noussut noparissa eikä moottorissa yli 55c .Moottori on LRP Vector x11 5,5 ja yhdistelmällä on ajettu   noin 6 akullista vika ilmeni jo kahden akullisen jälkeen ja rata millä olen ajanut on pieni pintakaasulla ajettava.No luulisi tässä olevan takuu ja siksi en ole viitsinyt moottoria aukaista.

No niin nyt sain sen verran selville että moottori vaatii näköjään tietyn kohdan millä lähtee pyörimään eli lienee vikaa siinä sensorissa ja taas katosi mystisesti se kierrosten vähäinen ottaminen, nyt ottaa kierroksia normaalisti auttakaa nyt joku kun huomenna pitäis päästä ajaan kunnon  radalle.
Multi surfase on hanurista

Poissa ChrLi

  • Tulokas
    • Profiili
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #476 : 27.12.06 - klo: 09.48 »
Lainaus
No niin nyt sain sen verran selville että moottori vaatii näköjään tietyn kohdan millä lähtee pyörimään eli lienee vikaa siinä sensorissa ja taas katosi mystisesti se kierrosten vähäinen ottaminen, nyt ottaa kierroksia normaalisti auttakaa nyt joku kun huomenna pitäis päästä ajaan kunnon radalle.


Joo, minullakin oli vähän samantyyppisiä sensoriongelma kerran vanhan Novak SS5800 systeemin kanssa. Ongelma oli että yksi sensoripiuha otti huonoa kontaktia, tämä aiheutti sen että auto ei aina lähtenyt liikkeelle ja välillä sen pystyi ajamaan mutta kiihdyttäessä se pätki pahasti ja kuulosti melkein konekivääriltä.
Onglema kuitenkin korjaantui kun varovasti "kiristin" sensoripiuhan kaikki liittimet (juodut varmaan ottamaan liittimet ulos muovista ja jollain pihdillä hiukan painaa niitä). Kannaattaa kuitenkin varoa ettei paina sitä liikaa koska sitten et saa sitä kiinni enää.
Tosin helpommalla saatat päästä jos ostat uuden sensoripiuhan ja vaihdat siihen.
Jos ongelma ei tällä tulee kuntoon niin epäilen että moottorissa tai säätimessä on joku kylmäjuotos (tämän luulisi saavan takulla korjattua tai sitten taitava kaveri hyvän kolvin kanssa kolvaa sen itse).  :roll:

Poissa mmrc

  • Veteraani
    • Profiili
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #477 : 27.12.06 - klo: 12.32 »
Joo koitan tänään jos joku lainaa  toista sensorijohtoa ja lupasivat kyllä liikkeessä vaihtaa tai korjata takuuseen jos en saa johdolla tai toisella koneella toimimaan.Ei muuten pidä mitään erikoista ääntä pyöriessään ja alue millä ei lähde pyörimään kaasua painettaessa on noin 120 astetta jos jää sen alueen toiselle puolelle lähtee liikkeelle.
Multi surfase on hanurista

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #478 : 27.12.06 - klo: 13.53 »
Nuo kaikki mainitsemasi viat voi johtua nimenomaan sensoriviasta. Eli kannattaa kokeilla toisella moottorilla ja sensorijohdolla. Mitään muita omatoimisia korjauksia ei kannata yrittää, koska takuu korvannee vaihdon ehjään.

Poissa mmrc

  • Veteraani
    • Profiili
kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #479 : 28.12.06 - klo: 22.38 »
Nyt on moottori ja sensorin johto vaihdettu ja testattu ei toiminut no tällä selvis että vika on noparissa pitänee lähettää se takuuseen.Tämmöisiä kokemuksia huolettomista harjattomista jos vaihdon jälkeen pääsis vaikka jo ajamaan.
Multi surfase on hanurista