RC10.FI

Yleiset => Sähköautot => Aiheen aloitti: sami83 - 01.08.05 - klo: 20.26

Otsikko: Nallelle Uusi Elämä -projekti
Kirjoitti: sami83 - 01.08.05 - klo: 20.26
Terse!

Törmäsin tuossa paikkoja komppaillessa vanhaan legendaariseen marui big bear autooni, tuohon monsteri r/c autojen  jeesukseen. muistan saaneeni laitteen jolulahjaksi n. 11-12 vuotta sitten ja voi sitä huikeaa ajamisen riemua, big bearia ennen kun olin omistanut vain surkeita nikon romuja. sillä tulikin sitten ajeltua pari vuotta tiiviisti ja ruikittua hiekkaa pitkin pihaa.
jossain vaiheessa sitten nallen meno alkoi hyytyä (liekö akku mennyt sököksi tai hiilet kuolleet?) ja autosta tuli lähinnä koriste. tänään sitten auton löydettyäni ajattelin laittaa auton ajokuntoon jos tuon vielä ihan liikkeellekin saisi.

Purin auton palasiksi ja oli tarkoitus katsoa tuonne moottorin sisään missä kunnossa hiilet on. mutta eipä tuo Mabuchi RS 540SH moottorin avaaminen kovin helpota vaikuta. yhdet sakset sain jo rikki. selailin nettiä pari tuntia ja törmäsin tähän foorumiin josta sain selville ettei tuon moottorin avaaminen liene edes kovin viisasta? en jaksa enempää tapella joten moottorista tulee paperipaino.

Elikkäs, kertokaapas joku asioista enemmän tietävä millaisen moottorin voisin tuon mabuchin tilalle vaihtaa? onko ne kaikki saman kokoisia? ja suositelkaapas vielä jotain tehokasta ja edullista moottoria jolla nallen saisi liikkeelle (mieluiten vielä kovempaa kun tuolla mabuchilla).

muuten Iso Karhu on suht hyvässä kunnossa (muistaakseni), tasauspyörästön rattaat vaikuttaa kuluneilta joten lukkuperän taidan väsätä.
Otsikko: Nallelle Uusi Elämä -projekti
Kirjoitti: SlidSlide - 01.08.05 - klo: 21.24
Ehkä paras hinta/laadultaan on Matrix quad 8.0 . Tarvit kumminkin kestävän noparin. Olisitko halukas myymään auton. Jos olet, niin pistä yv:tä.
Otsikko: Nallelle Uusi Elämä -projekti
Kirjoitti: sami83 - 01.08.05 - klo: 22.00
kiitoksia vinkinstä, tarviipa alkaa etsiä. myymistä en kyllä ole suunnitellut, ainakaan tällä hetkellä.
Otsikko: Nallelle Uusi Elämä -projekti
Kirjoitti: -SS- - 01.08.05 - klo: 23.54
Matrixxin koneita suosittelen itsekin, ne ovat takuuvarmasti hyviä motteja, jos vaadita autoltasi lisää!!!

 Haluan kuitenkin korjata lauseesi:  

 (Ennen kun olin omistanut vain surkeita nikon romuja)

 Itseasiassa Nikot ovat hyviä autoja, ja sanotaanpa että Sun Big Bearis on yhtä lelu kuin mun Nikko raptor, kummatkin on leluja! Jopa 1/6 bensa autot ovat leluja!!

 Eli hieman voisit antaa kunnioitusta Nikoilla ja muille heikomman tehoisille merkeille, joilla kehitystyötä viedään eteenpäin.

 Voin yhtä hyvin sanoa Big Bearia surkeaksi maruin romuksi ennen kuin olin saanut Tamiyan Glod Busterin.

 Toki oma näkökulma on jokaisella, okei.  8)
Otsikko: Nallelle Uusi Elämä -projekti
Kirjoitti: Juuzmo - 02.08.05 - klo: 00.18
Nikot muuten kestää yllättävän hyvin  :lol:  tänään just leikein nikon kanssa  :oops:  kun centsun moottori on koneistamolla (ruuvi katkesi sisään pukkiin....)Niin hypytin sitä trampoliinista alas,runnoin hyppyreistä,kävin vähän vedessä ja muuta sellasta mut mikään ei hajonnut  :|
Otsikko: Nallelle Uusi Elämä -projekti
Kirjoitti: ClodZ - 02.08.05 - klo: 03.03
Hold on...täällä jaetaan väärää tietoa.

Maruin Big Bearissa, samoin kuin jeeppi-malleissa (CJ-7 & Golden Eagle), on moottoripukki, jossa kiinnitys tapahtuu poikkeuksellisesti hyvin pitkillä ruuveilla moottorin taakse liitettävän lisäkappaleen avulla. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että modernit moottorit eivät siihen istu modaamatta, ja sen tekeminen siististi on melkolailla hankalaa. Toinen juttu on se, että auto on hyvin suurella todennäköisyydellä liukulaakeroitu, diffin osalta autossa ei ole edes niitä vaan rattaat istuvat suoraan akselilla - vakiokuntoista tehokkaamalla moottorilla kestoikä on melko heikko. Rattaiden saatavuus on toistaiseksi melko hyvä ja ne ovat halpoja, mutta tuon ikäluokan autoa ei kannata enää ehdoin tahdoin särkeä. Suosittelisinkin kääntymään harrasteliikkeen puoleen ja pyytämään alkuperäistä vastaavan Mabuchin RS540H:n autoon, hintaa lienee kympin verran, ehkä euron pari päälle. Uudella moottorilla autoon saa varmasti puhtia sen verran kuin tarvii, välitykset ovat melko pitkät joten melko hyvin vääntävänä moottorina tuo mabun peruskannu antaa riittävästi vauhtia.

Oikeasti, kun annatte neuvojanne niin koittakaa olla edes jossain määrin varmoja siitä että ne ovat oikein, itseäni ainakin harmittaisi hankkia jokin useamman kympin moottori todetakseni ettei se istu autooni...?

Ohessa linkki kuvaan josta selviää jollain tavoin moottorin kiinnitystapa.
http://www.crystalcomputerservices.co.uk/picturepages/bigbear/withstickers4.jpg
Otsikko: Nallelle Uusi Elämä -projekti
Kirjoitti: sami83 - 02.08.05 - klo: 09.31
Lainaus käyttäjältä: "stone bomber"
Matrixxin koneita suosittelen itsekin, ne ovat takuuvarmasti hyviä motteja, jos vaadita autoltasi lisää!!!

 Haluan kuitenkin korjata lauseesi:  

 (Ennen kun olin omistanut vain surkeita nikon romuja)

 Itseasiassa Nikot ovat hyviä autoja, ja sanotaanpa että Sun Big Bearis on yhtä lelu kuin mun Nikko raptor, kummatkin on leluja! Jopa 1/6 bensa autot ovat leluja!!

 Eli hieman voisit antaa kunnioitusta Nikoilla ja muille heikomman tehoisille merkeille, joilla kehitystyötä viedään eteenpäin.

 Voin yhtä hyvin sanoa Big Bearia surkeaksi maruin romuksi ennen kuin olin saanut Tamiyan Glod Busterin.

 Toki oma näkökulma on jokaisella, okei.  8)


noniin, en tarkoittanut kaikkia nikkoja vaan niitä nikkoja jota minulla oli, pieniä halpoja muutaman kympin vehkeitä johon kului enemmän kuin muutama pikaliimatuubi. ihan varmasti on laadukkaitakin nikkoja on sitä en epäile. puhun niistä joita minulla oli. ei ollut tarkoitus tunteita loukata.
Otsikko: Nallelle Uusi Elämä -projekti
Kirjoitti: sami83 - 02.08.05 - klo: 09.46
Lainaus käyttäjältä: "ClodZ"
Hold on...täällä jaetaan väärää tietoa.

Maruin Big Bearissa, samoin kuin jeeppi-malleissa (CJ-7 & Golden Eagle), on moottoripukki, jossa kiinnitys tapahtuu poikkeuksellisesti hyvin pitkillä ruuveilla moottorin taakse liitettävän lisäkappaleen avulla. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että modernit moottorit eivät siihen istu modaamatta, ja sen tekeminen siististi on melkolailla hankalaa. Toinen juttu on se, että auto on hyvin suurella todennäköisyydellä liukulaakeroitu, diffin osalta autossa ei ole edes niitä vaan rattaat istuvat suoraan akselilla - vakiokuntoista tehokkaamalla moottorilla kestoikä on melko heikko. Rattaiden saatavuus on toistaiseksi melko hyvä ja ne ovat halpoja, mutta tuon ikäluokan autoa ei kannata enää ehdoin tahdoin särkeä. Suosittelisinkin kääntymään harrasteliikkeen puoleen ja pyytämään alkuperäistä vastaavan Mabuchin RS540H:n autoon, hintaa lienee kympin verran, ehkä euron pari päälle. Uudella moottorilla autoon saa varmasti puhtia sen verran kuin tarvii, välitykset ovat melko pitkät joten melko hyvin vääntävänä moottorina tuo mabun peruskannu antaa riittävästi vauhtia.

Oikeasti, kun annatte neuvojanne niin koittakaa olla edes jossain määrin varmoja siitä että ne ovat oikein, itseäni ainakin harmittaisi hankkia jokin useamman kympin moottori todetakseni ettei se istu autooni...?

Ohessa linkki kuvaan josta selviää jollain tavoin moottorin kiinnitystapa.
http://www.crystalcomputerservices.co.uk/picturepages/bigbear/withstickers4.jpg


jeps, tais vahinko tapahtua jo :) illalla tilasin power racingistä LRP:n Rally Special motin ja Hobbylinnasta  Nosram Power Hawk Reverse noparin. saas nähdä sitten miten tuo asennus onnistuu....
Otsikko: Nallelle Uusi Elämä -projekti
Kirjoitti: SlidSlide - 02.08.05 - klo: 11.51
Lainaus käyttäjältä: "ClodZ"
Hold on...täällä jaetaan väärää tietoa.

Maruin Big Bearissa, samoin kuin jeeppi-malleissa (CJ-7 & Golden Eagle), on moottoripukki, jossa kiinnitys tapahtuu poikkeuksellisesti hyvin pitkillä ruuveilla moottorin taakse liitettävän lisäkappaleen avulla. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että modernit moottorit eivät siihen istu modaamatta, ja sen tekeminen siististi on melkolailla hankalaa. Toinen juttu on se, että auto on hyvin suurella todennäköisyydellä liukulaakeroitu, diffin osalta autossa ei ole edes niitä vaan rattaat istuvat suoraan akselilla - vakiokuntoista tehokkaamalla moottorilla kestoikä on melko heikko. Rattaiden saatavuus on toistaiseksi melko hyvä ja ne ovat halpoja, mutta tuon ikäluokan autoa ei kannata enää ehdoin tahdoin särkeä. Suosittelisinkin kääntymään harrasteliikkeen puoleen ja pyytämään alkuperäistä vastaavan Mabuchin RS540H:n autoon, hintaa lienee kympin verran, ehkä euron pari päälle. Uudella moottorilla autoon saa varmasti puhtia sen verran kuin tarvii, välitykset ovat melko pitkät joten melko hyvin vääntävänä moottorina tuo mabun peruskannu antaa riittävästi vauhtia.

Oikeasti, kun annatte neuvojanne niin koittakaa olla edes jossain määrin varmoja siitä että ne ovat oikein, itseäni ainakin harmittaisi hankkia jokin useamman kympin moottori todetakseni ettei se istu autooni...?

Ohessa linkki kuvaan josta selviää jollain tavoin moottorin kiinnitystapa.
http://www.crystalcomputerservices.co.uk/picturepages/bigbear/withstickers4.jpg


Kaveri kysy hyvää mottia ja ilmotin hinta/laadultaan matrixin motin. Itse oon saanu pistettyä kyseisen motin autoon joka käytää rs540 mottia. Se ei ole vaikeaa saada siihen sopii. Vaatii vaan vähän aikaa ja kekseliäisyyttä. Mulla ainakin monta vuotta vanha lunchbox ja sen rattaat on kestäny hyvin kovaa mottia. Samoin hotshot 1 rattaat. Mut onhan se tietty autokohtasta, et kuinka paljon ajettu, millä tavalla ajettu jne.
Otsikko: Nallelle Uusi Elämä -projekti
Kirjoitti: OttoL - 02.08.05 - klo: 16.07
Lainaus käyttäjältä: "ClodZ"
Hold on...täällä jaetaan väärää tietoa.

Maruin Big Bearissa, samoin kuin jeeppi-malleissa (CJ-7 & Golden Eagle), on moottoripukki, jossa kiinnitys tapahtuu poikkeuksellisesti hyvin pitkillä ruuveilla moottorin taakse liitettävän lisäkappaleen avulla. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että modernit moottorit eivät siihen istu modaamatta, ja sen tekeminen siististi on melkolailla hankalaa. Toinen juttu on se, että auto on hyvin suurella todennäköisyydellä liukulaakeroitu, diffin osalta autossa ei ole edes niitä vaan rattaat istuvat suoraan akselilla - vakiokuntoista tehokkaamalla moottorilla kestoikä on melko heikko. Rattaiden saatavuus on toistaiseksi melko hyvä ja ne ovat halpoja, mutta tuon ikäluokan autoa ei kannata enää ehdoin tahdoin särkeä. Suosittelisinkin kääntymään harrasteliikkeen puoleen ja pyytämään alkuperäistä vastaavan Mabuchin RS540H:n autoon, hintaa lienee kympin verran, ehkä euron pari päälle. Uudella moottorilla autoon saa varmasti puhtia sen verran kuin tarvii, välitykset ovat melko pitkät joten melko hyvin vääntävänä moottorina tuo mabun peruskannu antaa riittävästi vauhtia.

Oikeasti, kun annatte neuvojanne niin koittakaa olla edes jossain määrin varmoja siitä että ne ovat oikein, itseäni ainakin harmittaisi hankkia jokin useamman kympin moottori todetakseni ettei se istu autooni...?

Ohessa linkki kuvaan josta selviää jollain tavoin moottorin kiinnitystapa.
http://www.crystalcomputerservices.co.uk/picturepages/bigbear/withstickers4.jpg

Mikä malli tuo tossa kuvassa on kun meillä näyttää olevan samanlainen
Otsikko: Nallelle Uusi Elämä -projekti
Kirjoitti: sami83 - 02.08.05 - klo: 16.13
Lainaus käyttäjältä: "hyper-pappa"

Mikä malli tuo tossa kuvassa on kun meillä näyttää olevan samanlainen

kyseinen maruin big bearhan tuo
Otsikko: Nallelle Uusi Elämä -projekti
Kirjoitti: OttoL - 02.08.05 - klo: 16.41
Lainaus käyttäjältä: "sami83"
Lainaus käyttäjältä: "hyper-pappa"

Mikä malli tuo tossa kuvassa on kun meillä näyttää olevan samanlainen

kyseinen maruin big bearhan tuo

Sehän kyllä taitaa lukeakkin tuolla :oops:Siis tuolla ylempänä
Otsikko: Nallelle Uusi Elämä -projekti
Kirjoitti: ClodZ - 02.08.05 - klo: 21.08
Lainaus käyttäjältä: "SlidSlide"
Kaveri kysy hyvää mottia ja ilmotin hinta/laadultaan matrixin motin. Itse oon saanu pistettyä kyseisen motin autoon joka käytää rs540 mottia.


Jep jep, ongelma on siinä, että ko. autossa kiinnitys ei tapahdu kuten yleensä, eli ruuveilla vaihteiston läpi ja siitä kannun kierteisiin, vaan kiristämällä moottori takalevyn avulla vaihdelaatikkoa vasten. tämä tarkoittaa sitä, että modernien moottorien takaosa on muotoilultaan erilainen, eikä istu Big Bearin kiinnityksiin. Toki siihen saa virittelemällä kiinni vaikka harjattoman, yhdessä omistanikin oli edellisen omistajan toimesta kuumaliimamöykyllä kiinni jokin outo 11-lankainen moottori ja jälki sen näköistä...

Eipä sillä, kyllä sen moottorin siihen varmastikin tosiaan kiinni saa kun hiukan pähkäilee, kannattaa varmastikni tehdä niin, että säästää alkuperäisen takalevyn ja korvaa sen itsetehdyllä kiinnikkeellä - näin säästyy alkuperäinen osa, jota voi muuten olla hankala löytää.

Ohessa räjäytyskuva, josta näkyy hyvin rakenne.
http://www.tamiyaclub.com/getuserimage.asp?t=n&id=img3836_129200420306_6.jpg

Jos muuten tarvit alkuperäistä manuaalia, mulla on se skannattuna.
Otsikko: Nallelle Uusi Elämä -projekti
Kirjoitti: hanzu12 - 02.08.05 - klo: 21.26
Taas oli väärää tietoa. Perän keskellä kun se halkaistaan on alumiini levy jossa on 2kpl reikiä joista laitetaan ruuvit moottorin kannuun. Pinjonin välystä ei voi säätä.  Takakansi ei pidä moottoria paikoillaan vaan siihen tulee toisen puolen "ripustus" eli se jolla perä kytketään itse runkoon.  Eli periaatteessa moottori kiinnitetään samalla lailla kun muihinkin autoihin.
 
Takakansi pitää kumminkin olla kiinni jotta perä pysyy konnolla kiinni eikä vääntele. Takakannen saa kiinni kun leikka pienestä putkesta sopivan pituiset holkit kannen ja perän "lohkon" väliin.

Itte laitoin joskus lrp 17t koneen ja meno oli aika hauskaa. Etenkin talvella kun autos ei oo iskunvaimentimia niin meno on holtitonta (kuten vanhan ajan 1:1 monstereis).
Otsikko: Nallelle Uusi Elämä -projekti
Kirjoitti: sami83 - 02.08.05 - klo: 22.09
Lainaus käyttäjältä: "ClodZ"

Ohessa räjäytyskuva, josta näkyy hyvin rakenne.
http://www.tamiyaclub.com/getuserimage.asp?t=n&id=img3836_129200420306_6.jpg
.


näyttäis et kootessa on vuodatettu verta ja kyyneleitä:D
Otsikko: Nallelle Uusi Elämä -projekti
Kirjoitti: ClodZ - 02.08.05 - klo: 23.31
Lainaus käyttäjältä: "hanzu12"
Taas oli väärää tietoa. Perän keskellä kun se halkaistaan on alumiini levy jossa on 2kpl reikiä joista laitetaan ruuvit moottorin kannuun. Pinjonin välystä ei voi säätä.  Takakansi ei pidä moottoria paikoillaan vaan siihen tulee toisen puolen "ripustus" eli se jolla perä kytketään itse runkoon.  Eli periaatteessa moottori kiinnitetään samalla lailla kun muihinkin autoihin.


Uskallanpa olla eri mieltä. Moottori pysyy paikallaan nimeomaan siten, että se etupäästä uppoaa jonkin verran vaihteistokoteloon ja se kiristetään ruuveilla, jotka painavat takalevyä moottorin takaseinästä runkoa vastaan. Kiinnitysruuvit eivät ole siis moottorin kannun kierteissä kiinni. Se on kyllä totta, että toisen puolen ripustus nojaa osaltaan takalevyyn. Pitää vielä tarkistaa omasta asia huomenna, mutta olisin kyllä kokolailla valmis lyömään vetoa sen puolesta, että moottoria pitää aloillaan takalevyn ja rataskotelon välinen puristus, joka saadaan pitkillä ruuveilla aikaan.
Otsikko: Nallelle Uusi Elämä -projekti
Kirjoitti: hanzu12 - 03.08.05 - klo: 00.39
Voidaan lyödä vetoa  :lol:  Oon niin varma että moottori tulee sieltä sisältä kahdella ruuvillaa kannuun. Ne ruuvit näkyy tuos piirrustukses.
Otsikko: Nallelle Uusi Elämä -projekti
Kirjoitti: ClodZ - 03.08.05 - klo: 01.03
Saattaa muuten olla että olet oikeasssa, nyt kun katsoin piirustusta. Omistani on puuttuneet nuo ruuvit, enkä ole niitä sitten huollon yhteydessäkään huomannut lisätä. Jopas hävettää.  :D  Eli noilla kiinnittämällä kyllä saa minkä hyvänsä halkaisijaltaan sopivan kannun kiinni, enää jää ratkaistavaksi se takalevyn riittävän tukeva liitäntä, mutta se ei varmastikaan muodosta suurta ongelmaa. Kuriositeettina muuten sellainen, että vaikka taka-akseli onkin rakenteeltaan jäykkä, saa siihen iskunvaimentiminen kiinnityspaikkoja hiukan avaamalla sentin pari sivuttaissuuntaista joustoa ilman että osat irtoilevat. Köyhän miehen nelilinkki.
Otsikko: Nallelle Uusi Elämä -projekti
Kirjoitti: Matias V - 03.08.05 - klo: 01.04
Clodz, kaverilla on tuo kyseinen Big Bear, ja siinä on tuollainen moottorikansi.
Se kansi moottorin takana estää vain kiviä pääsemästä koneeseen.
Kone on kiinni 2 ruuvilla sieltä koneen päästä "normaalisti".
Otsikko: Nallelle Uusi Elämä -projekti
Kirjoitti: SlidSlide - 03.08.05 - klo: 13.35
Lainaus käyttäjältä: "ClodZ"
Eli noilla kiinnittämällä kyllä saa minkä hyvänsä halkaisijaltaan sopivan kannun kiinni, enää jää ratkaistavaksi se takalevyn riittävän tukeva liitäntä, mutta se ei varmastikaan muodosta suurta ongelmaa.


Tota määkin hain takaa.
Otsikko: Nallelle Uusi Elämä -projekti
Kirjoitti: sami83 - 04.08.05 - klo: 19.59
jahas, uus akku ja tuo lrp:n moottori tuli postissa, pientä sovittamista oli ton moottorin kanssa mutta yllättävän hyvin ja tukevasti se loppujen lopuksi sopi paikalleen. vielä kun tuo nopari tulee huomenna postissa niin pääsee testailemaan miltä meno näyttää pirteemmällä koneella.
Otsikko: Nallelle Uusi Elämä -projekti
Kirjoitti: jerzirccar1 - 04.08.05 - klo: 23.04
Jos olisin sinä en käyttäisi tuota autoa

1 et saa enää uusia rattaita siihen muuta kuin todella etsimällä isojen kivien alta.

2 tuon auton arvo nuosee kokoajan

3 vastaavia auto tyyppejä saat suht halvalla markkinoilta jopa minulta löytyy todella upea TAMIYA BLACKFOOT myynissä jos kiinostaa.

Jerzi
Otsikko: Nallelle Uusi Elämä -projekti
Kirjoitti: ClodZ - 04.08.05 - klo: 23.38
Jos tarvitsette Maruin autoihin varaosia, niin laittakaa yksityisviestiä. Sattuneesta syystä niitä on nyt aika tavalla (ainakin sen verran, että emännän ilme on poikkeuksellisen hapan...), kaikkea ei tietenkään löydy mutta aina voi tarkistaa.
Otsikko: Nallelle Uusi Elämä -projekti
Kirjoitti: sami83 - 05.08.05 - klo: 08.23
Lainaus käyttäjältä: "jerzirccar1"
Jos olisin sinä en käyttäisi tuota autoa

1 et saa enää uusia rattaita siihen muuta kuin todella etsimällä isojen kivien alta.

2 tuon auton arvo nuosee kokoajan

3 vastaavia auto tyyppejä saat suht halvalla markkinoilta jopa minulta löytyy todella upea TAMIYA BLACKFOOT myynissä jos kiinostaa.

Jerzi


ei ole tarkoitus tota pahemmin käyttää vaan laittaa se kuntoon ja sitten eläkkeelle.
Otsikko: Nallelle Uusi Elämä -projekti
Kirjoitti: Kuula - 10.08.05 - klo: 17.13
Työ autosta enemmän tietävät, sanokaapas onko tuossa Big Bearissa takarenkailla hexi ja minkä kokoinen? Etuvanteissa näyttäisi olevan vain perus reikä... Käykö Noihin vanteisiin 6-kulmainen 12mm hexi?
Otsikko: Nallelle Uusi Elämä -projekti
Kirjoitti: waltt - 10.08.05 - klo: 17.15
Mittaa itse se takapään hexi vaikka työntömitalla...
Otsikko: Nallelle Uusi Elämä -projekti
Kirjoitti: ClodZ - 10.08.05 - klo: 19.49
Takapäässä ei ole varsinaisesti hexiä, vaan sellainen ristin mallinen ura.
Otsikko: Nallelle Uusi Elämä -projekti
Kirjoitti: Kuula - 10.08.05 - klo: 21.36
Lainaus käyttäjältä: "waltt"
Mittaa itse se takapään hexi vaikka työntömitalla...

No tuo mulle eka auto.... Onko se risti integroitu vanteeseen? Tai että käykö se vanne vetoakseliin, jossa on sellanen metalli tappi? Olen kaverilta vaan ostamassa karhun vanteet/renkaat omaan projectiin ja siks kyselen tämmöstä. Eturenkaat näin manuaalista, joka tuossa ylempänä on...
Otsikko: Nallelle Uusi Elämä -projekti
Kirjoitti: ClodZ - 11.08.05 - klo: 00.10
Elikkäs...vanteessa on ristin mallinen syvennys akselinreiän ympärillä. Vastaavasti vanteeseen tulee kiinni ristinmuotoisella kohoumalla varustettu kappale, joka kiinnittyy itse akseliin ohuella metallitapilla, aivan kuten hexit yleensäkin. Vanne sellaisenaan on melko hankala sovittaa esim. normaalille tamiyan akselille, mutta aikoinaan on ollut yleisesti saatavilla adapterisettiä, joilla Black Footeihin laitettiin Big Bearin renkaita, näitä näkee toisinaan vieläkin Ebayssa.
Otsikko: Nallelle Uusi Elämä -projekti
Kirjoitti: Kuula - 11.08.05 - klo: 16.38
Viititkö vielä mitata paljonko sen vetoakselin halkaisija on. Vai käykö tämmönen Kyöstin normi 5mm paksu vetari? Saan mukaan nuo ristikko kappaleetkin, joten vanteet luultavasti saa helposti käymään vetoakseliin, jossa perus tappi?
Otsikko: Nallelle Uusi Elämä -projekti
Kirjoitti: ClodZ - 11.08.05 - klo: 20.57
Nyt alkaa jo hieman hävettämään, mutta pääsenpähän ainakin itse korjaamaan omat virheeni, ennenkuin joku muu huomaa - eli: akseli on 7 millinen ja siihen on kiintesti liitetty 9 millin messinkiheksi, johon taas vuorostaan kiinnittyy mainitsemani ristin mallinen lisäkappale. Muistelin että Golden Eaglessa olisi ollut sama kiinnitysmekanismi, koska perät ovat muuten liki yhtenevät, mutta oli pakko ottaa varoiksi molemmista renkaat irti , ettei taas tarvi hävetä sanomisiaan...ja hyvä niin GE:sä tuo ristikon kiinnitys tosiaan tapahtuu metallitapilla.
Otsikko: Nallelle Uusi Elämä -projekti
Kirjoitti: Kuula - 12.08.05 - klo: 13.55
Voi ***kele... Taidan saada vääntää patenttia ihan urakalla, ellei karhun "laakeripesät" kävis sopivasti tuohon omaan... Onko se vetoakselin pää edes normaali kuppi johon käy kyöstin vetarit? :D
Otsikko: Nallelle Uusi Elämä -projekti
Kirjoitti: ClodZ - 12.08.05 - klo: 17.02
Lainaus käyttäjältä: "Kuula"
Voi ***kele... Taidan saada vääntää patenttia ihan urakalla, ellei karhun "laakeripesät" kävis sopivasti tuohon omaan... Onko se vetoakselin pää edes normaali kuppi johon käy kyöstin vetarit? :D


BB:ssä on jäykkä taka-akseli, joka muodostuu kahdesta osasta. Vetareita ei siis ole, koska nämä akselit kiinnittyvät toisesta päästään renkaaseen ja toisesta vastaavasti diffiin.
Otsikko: Nallelle Uusi Elämä -projekti
Kirjoitti: Scrap - 12.08.05 - klo: 18.00
Lainaus käyttäjältä: "ClodZ"
BB:ssä on jäykkä taka-akseli, joka muodostuu kahdesta osasta. Vetareita ei siis ole, koska nämä akselit kiinnittyvät toisesta päästään renkaaseen ja toisesta vastaavasti diffiin.


Anteeksi keskeytys, mutta ne kaksi akselin osaa ovat nimenomaan vetoakseleita. Tarkoitit varmaan nivelvetoakseleita jotka löytyvät erillisjousitetuista akselistoista.
Otsikko: Nallelle Uusi Elämä -projekti
Kirjoitti: ClodZ - 12.08.05 - klo: 20.29
Lainaus käyttäjältä: "Scrap"
Anteeksi keskeytys, mutta ne kaksi akselin osaa ovat nimenomaan vetoakseleita. Tarkoitit varmaan nivelvetoakseleita jotka löytyvät erillisjousitetuista akselistoista.


Jep, termi/ajatusvirhe minulta.