RC10.FI
Yleiset => Polttisautot => Aiheen aloitti: jerzirccar1 - 04.08.05 - klo: 22.10
-
Tässä himo virittäjät teille jotain erikoista..
http://www.kfactoryracing.com/production.jsp?ebrand=Mugen&clasename=MBX-5&id=K8111
Jerzi
-
kolee 8)
-
Muuten varmaan aika hyvä mutta tuollaisella ei kehtaisi ajaa...
-
Ai meinaat että on niin erilainen ettei kehtais? Vaiko siksi että menee rikki tai kuluu? Tuskinpa. (Jossainpäin suomea kehtaaminen on viitsimistä, onko tässä kyse samasta?)
-
Hyvin erikoinen.
Jerzi
-
Porukat tulis niin kateellisiks :)
(Ja kaikki kuiskuttais että: "Taas se prkl porvari tulee!" :mrgreen: )
-
Kyllä tuota kehtaa jo näyttää tyttö ystävällekin, se verran mairea tuo kylla on eikä hintakaan mikään ihmeelinen.
Jerzi
-
Kyllä tuota kehtaa jo näyttää tyttö ystävällekin, se verran mairea tuo kylla on eikä hintakaan mikään ihmeelinen.
Jerzi
Voi olla et syksyllä on minkkiturkki ripustimessa jos emäntä näkee hintalapunkin.. :mrgreen:
-
Niinpä :wink:
Jerzi
-
Aika kesy verrattuna AkiM tekemään hiilikuitu-kevlar- pohjalevyyn. Sillä jopa ajettiin, mahdollisesti kevein M8-luokan pirssi tällä pallonpuoliskolla.
Aki luopui käytöstä liiallisen joustavuuden ( ja kateuden ) vuoksi, vaatimaton kun on :mrgreen:
Siinä vasta oli por**a niin että tais olla omat mu***kin tiellä sillä ajaessa.
-
Tollanen runko reiskaan käyväks niin mulla on semmonen heti.
-
Luulen että aimo maurovaaran auto oli kylläkin kevein 1/8 krossari mitä maan päällä on ollut. Minun Mugen -97 em kisoissa oli 3070gr joten ei sekään mikään panssari vaunu ollut. Onko kuvia tuosta hiilikuitu/kevlar rungosta saatavilla. Minullakin oli hiilikuitu runko minun Turbo Burnsissa mutta se ei todellakaan johtanut lämpöä pois mutta oli kevyt ja jäykkä.
Jerzi
-
Ei tainnut kyllä maaginen 3000 gr raja alittua. Kuvia ja legendaa löytynee jostain hyper 7 topicista tän vuoden keväältä.
-
No siihenhän alustaan voisi sitten pulttailla vaikkapa CMB:n moottoria kiinni että pääsisi käyntilämpöihin niillä uusilla kansilla :wink:
-
Aimon auto oli hitusen yli 2700gr, joten se oli kevyt ajokunnossa.
Jerzi
-
Koskahan ne keksii laminoida pohjansa texaliumista. Niille jotka eivät tiedä, niin texalium on kuin hiilikuitua, mutta joka toinen säe on korvattu alumiinilla. Näin saataisiin lämmönjohtavuus lähes entiselle tasolle. Vai onko jotain erityistä syytä miksei tätä käytetä?
-
Koskahan ne keksii laminoida pohjansa texaliumista. Niille jotka eivät tiedä, niin texalium on kuin hiilikuitua, mutta joka toinen säe on korvattu alumiinilla. Näin saataisiin lämmönjohtavuus lähes entiselle tasolle. Vai onko jotain erityistä syytä miksei tätä käytetä?
Hmm, kallista? :mrgreen:
-
Hmm, kallista? :mrgreen:
Mun tietääkseni alumiini on hiilikuitua halvempaa, mutta voin olla väärässäkin :wink:
-
hommasin tommosen alustan testattavaksi ja hyvin on toiminut. hintaa on vähän enemmän kuin alkuperäisellä alustalla, mutta uusi alusta on 4mm paksu joten odotan sen kestävän kauemmin. lisäksi se on tietysti jäykempi. ja ne hiilikuitu palatkaan ei oo menny säpäleiksi. eli perus K-Factory kamaa=vähintään yhtä kestävää kun alkuperäiset osat.
-
http://www.sanderssona.com/omat/tuningparts/
-
nooou.. onhan se hieno mutta ei jäähdytä konetta.
-
Meilläpäs ei ookkaan ongelmaa moottorien lämpöjen kanssa ;)
-
Meidän jengi ja meilläpäs .. haha
kasva Niko
Eikös tämä ole ihan yhteinen harrastus
-
Öh...Ehkä niko ei sitä ihan tuittuillakseen tarkoittanut..
höhö.
:mrgreen:
-
Niinkö ?? :mrgreen:
No anteeks kauhiast sit, taidaan mäki olla vähän tosikko tähän maanantai aamuun
OFF-Topic: Olin eilen radalla ja pari skidiä ~10v tuli kysyy multa kumpi on parempi Inferno vai Kyosho..eiku Kyosho vai Hyperi ? Kyllä nauratti.
-
ei meilläkään oo. onks toi paljon kevyempi?
-
En taida uskaltaa enää kirjoittaa tänne, koska joku on syönyt ääärrimurriiin :mrgreen: heh heh
-
no vastaa nyt ole kiltti
tai muuten iso paha susi tulee ja vie teidän tiimin vehkeet ja tuo meidän jengille
-
ei meilläkään oo. onks toi paljon kevyempi?
Muistaakseni Aki ajoi tuolla levyllä kaudella 2005 joitakin kertoja. Levy oli yli 100g kevyempi kuin orkkis alu lätkä mutta myös jonkin verran vetelämpi, jokainenhan tietää mitä vetelä pohja tekee autossa...
-
Pitää kysyä Akilta mutta muistaakseni 40% kevyempi.
Sitten siitä kun joku mainitsi että hiilikuitu/alumiinikangas johtaisi lämpöä, niin laminointiin tarvitaan epoksia ja se taas eristää lämmönjohtavuutta. Eli siis ei juuri merkistystä onko koko hiilikuitu/kevlar.
Ko pohjalevy oli eka proto ja jäi vähän vaiheeseen. Ei ollut paljoa liian vetelä. About vastaava kuin alumiinipohjalevy ilman kovapinnoitusta. Katsotaan kun on aikaa taas jos vaikka veisi projektia eteenpäin.
-
ja painopiste tulee ainakin ylemmäs ku pohjasta otetaan painoa pois
-
Niin ja tehtiin moka kun ei laminoitu kankaita ristiin. Ristiin laminoitu levy on huomattavasti jäykempää.
-
Millä epoksilla tuo on laminoitu? Ainakin yleisesti käytetty poxan-642 alkaa muovautuun jo pelkästään föönillä lämmitettäessä.
Olisiko ideaa laittaa kevlar-hiilikuitua tai puhdasta kevlaria vain ylimpään ja alimpaan mattoon ja keskelle sitten puhdasta hiilikuitua? Tietääkseni kevlar taipuu melko helposti mutta sillä on erinomainen sitkeys. Hiilikuitu taas on jäykempää ja katkeaa jos sitä taivuttaa liikaa. Näin päästäisiin eroon ongelmasta joka vaivaa täysin hiilikuidusta tehtyä pohjaa eli ruuvien reiät repeävät helposti. Kokonaan kevlar-hiilikuidusta tehty pohja taas fleksaa enemmän kuin täysi hiilikuitupohja.
Kai tätäkin on jo mietitty ja todettu tarpeettomaksi kun en ole yhtään vastaavaa nähnyt. Kunhan nyt höpisin aikani kuluksi :)
-
Sen takia ei valmisteta, koska ko pohjalevy on äärettömän kallis ja vaikea valmistaa.
Meidän pohjalevyssä oli vain pintakerrokset Kevlaria kulutuskestävyyden parantamiseksi.
-
ja painopiste tulee ainakin ylemmäs ku pohjasta otetaan painoa pois
Kuinka paljon luulet sen haittaavan kuskia tuo paino pisteen muutos...
Jerzi
-
Millä epoksilla tuo on laminoitu? Ainakin yleisesti käytetty poxan-642 alkaa muovautuun jo pelkästään föönillä lämmitettäessä.
Olisiko ideaa laittaa kevlar-hiilikuitua tai puhdasta kevlaria vain ylimpään ja alimpaan mattoon ja keskelle sitten puhdasta hiilikuitua? Tietääkseni kevlar taipuu melko helposti mutta sillä on erinomainen sitkeys. Hiilikuitu taas on jäykempää ja katkeaa jos sitä taivuttaa liikaa. Näin päästäisiin eroon ongelmasta joka vaivaa täysin hiilikuidusta tehtyä pohjaa eli ruuvien reiät repeävät helposti. Kokonaan kevlar-hiilikuidusta tehty pohja taas fleksaa enemmän kuin täysi hiilikuitupohja.
Kai tätäkin on jo mietitty ja todettu tarpeettomaksi kun en ole yhtään vastaavaa nähnyt. Kunhan nyt höpisin aikani kuluksi :)
Näin hiilikuitua laminointi kokemuksella voin sanoa että tuo kevlar on sitten pain in the ass tuote.
Ensteks kuin sitä pitää leikata siihen ei pure mikään tavallinen saksi vaan ihan omat sakset pitää ottaa käyttöön ja sitten kuin pitää viimeistellä reunoja niin kevlar alkaa nukkaantua mikä taas esim pikaliimalla korjantuu.
No minun mielestä paras on laittaa hiilikuitu mahdollisemman etäälle toisistaan niin silloin saadaan todella jäykkä loppu tulos.
Aikoinaan tein paljon silleen että laitoin lasikuitua hiilikuidun väliin.
On olemassa hiili/kevlar mattoa valmiina jota kaytetään kuin laminoidaan isoja purje veneitä(kuten esim aikoinaan FAZERin vene oli)..........
Jerzi
-
ja painopiste tulee ainakin ylemmäs ku pohjasta otetaan painoa pois
Kuinka paljon luulet sen haittaavan kuskia tuo paino pisteen muutos...
Jerzi
en tiedä kun en ole päässyt kokeilee, tuskin paljoa mutta 100gr alustasta pois saattaa tuntua jossain ?
-
Sen takia ei valmisteta, koska ko pohjalevy on äärettömän kallis ja vaikea valmistaa.
Meidän pohjalevyssä oli vain pintakerrokset Kevlaria kulutuskestävyyden parantamiseksi.
Tarkoitinkin että vain pintoihin kevlaria, muuten hiilikuitua. Eli tuo teidän pohja on ilmeisesti juuri sellainen kuin edellisessä viestissä hain takaa.
Näytti vaan kokonaan kevlar-hiilikuitulaminaatilta. En tiedä mikä siinä sitten tulisi maksamaan.. Hiilikuitu-kevlar mattohan on noin 50euroa neliöltä.
Se mitä jerzi sano on ihan totta, kevlaria ei oo kiva työstää tai laminoida kun sitä ei saa poikki millään ja ne säikeet purkautuu tosi helposti. Nimim. epämääräinen kevlar-hiilikuitumytty laatikon pohjalla. :mrgreen:
-
Paras tapa leikata Kevlaria on sille omistetut uudet Fiskars sakset jolla ei sitten muuta leikata! Tai sitten uusi mattopuukko ja leikkaa kovaa alustaa vasta nopeita vetoja.
Yhteen pohjalevyyn meni noin neliö hiilikuitua. Huom epoksi on myös kallista. SP systems on hyvää epoksia. Ko pohjalevyn valmistus on vaikeaa, koska se pitää laminoida muotoon. Sitä ei voi tehda valmiista hiilikuitulevystä. Ko sarjatuotantomuotti on myös hankala tapaus. Meidän muotilla voidaan tehdä rajoitettu määrä levyjä.
-
Jep. Kevlarillehan on olemassa myös aivan omia saksia joita myydään ainakin ko saksalaisessa nettikaupassa josta tuota hiilikuitu-kevlar kangasta on tilattu. Hinta tais olla jotain 30eur tms :)
Eikö muotiksi käy ihan vain alumiininen pohjalevy joka on päälystetty pakkausteipillä ja siihen sitten levitetty jotain kiillotusvahaa tai vastaavaa jotta epoksi ei tartu siihen kiinni. Sarjatuotanto onkin sitten ihan oma lukunsa..
Toivottavasti ei mene liikaa off-topiciksi. Modet vois splitata jos haluaa? Kuitenkin höpisty ko aiheesta jo sivullinen :)
-
Jos laminoi alkuperäisen päälle uuden ei siitä tule samanlainen kulmien ym takia. Eri asia kuin laminoida suoran levyn päälle suora levy.
Tosiaan turha hassata rahoja Kevlar saksiin, koska pakasta vedetyt Fiskars merkkiset tavalliset sakset ajaa saman asian.
-
Nytkun tuolla joku höpötti että hiilikuitu aluslevy ei jäähdytä moottoria niin kuinka moni joka metallisella aluslevyllä ajelee, käyttää jotain lämmönsiirto tahnaa moottorin -> pukkien -> pohjalevyn liitoskohdissa.
Voisi äkkinäiseltään käydä mielessä että olisi hyvä sivellä noihin mainittuihin kohteisiin joko pii, kupari tai hopea tahnaa lämmönsiirtokyvyn maksimoimiseksi.
Vai onko sitä edes järkeä laittaa kun sehän huuhtoutuu pois vedellä ainakin osittain.
tässäpä pieni vinkki, en ole missään nähnyt asiasta keskustelua.
-
kyllä se pohjalevy lämpenee ilman tahnojakin
-
Joo, en minä sitä epäilekään etteikö lämpenisi, muotoilin tekstin ehkä hieman
oudosti, tarkoituksena oli kuitenkin kysyä onko kukaan kokeillut tuota ja oliko minkälaiset tulokset?
-
jees,
enpä usko että käyttää, tai en ainakaan pidä asiaa tarpeellisena
mutta jäähdytyksenä pohjalevyn on katsottu olevan hyödyllinen, ainakin joskus menneinä aikoina. siksi polttiksissa ei ole suosittu CF levyjä kuten sähköpuolella joskus vaikka kyllä tähän varmasti liittyy tuo kestävyys asia myös
nyt joku sanoo että kyllä CF kestää alustana yhtä hyvin :)