Kirjoittaja Aihe: MULLISTAVA ALU/HIILIKUITU RUNKO  (Luettu 12996 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Mika R

  • Vieras
MULLISTAVA ALU/HIILIKUITU RUNKO
« Vastaus #30 : 28.08.06 - klo: 14.24 »
ja painopiste tulee ainakin ylemmäs ku pohjasta otetaan painoa pois

Poissa Niko

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • www.hobao.fi
MULLISTAVA ALU/HIILIKUITU RUNKO
« Vastaus #31 : 28.08.06 - klo: 14.25 »
Niin ja tehtiin moka kun ei laminoitu kankaita ristiin. Ristiin laminoitu levy on huomattavasti jäykempää.
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

Poissa Dustbin

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/dustbin/kuvat/
MULLISTAVA ALU/HIILIKUITU RUNKO
« Vastaus #32 : 28.08.06 - klo: 17.02 »
Millä epoksilla tuo on laminoitu? Ainakin yleisesti käytetty poxan-642 alkaa muovautuun jo pelkästään föönillä lämmitettäessä.

Olisiko ideaa laittaa kevlar-hiilikuitua tai puhdasta kevlaria vain ylimpään ja alimpaan mattoon ja keskelle sitten puhdasta hiilikuitua? Tietääkseni kevlar taipuu melko helposti mutta sillä on erinomainen sitkeys. Hiilikuitu taas on jäykempää ja katkeaa jos sitä taivuttaa liikaa. Näin päästäisiin eroon ongelmasta joka vaivaa täysin hiilikuidusta tehtyä pohjaa eli ruuvien reiät repeävät helposti. Kokonaan kevlar-hiilikuidusta tehty pohja taas fleksaa enemmän kuin täysi hiilikuitupohja.

Kai tätäkin on jo mietitty ja todettu tarpeettomaksi kun en ole yhtään vastaavaa nähnyt. Kunhan nyt höpisin aikani kuluksi :)
XRAY T1FK'05 + SS8.5 PRO, HoBao Hyper 7 + V-spec

Poissa Niko

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • www.hobao.fi
MULLISTAVA ALU/HIILIKUITU RUNKO
« Vastaus #33 : 28.08.06 - klo: 17.29 »
Sen takia ei valmisteta, koska ko pohjalevy on äärettömän kallis ja vaikea valmistaa.

Meidän pohjalevyssä oli vain pintakerrokset Kevlaria kulutuskestävyyden parantamiseksi.
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
MULLISTAVA ALU/HIILIKUITU RUNKO
« Vastaus #34 : 28.08.06 - klo: 18.06 »
Lainaus käyttäjältä: "Mika R"
ja painopiste tulee ainakin ylemmäs ku pohjasta otetaan painoa pois


Kuinka paljon luulet sen haittaavan kuskia tuo paino pisteen muutos...

Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
MULLISTAVA ALU/HIILIKUITU RUNKO
« Vastaus #35 : 28.08.06 - klo: 18.12 »
Lainaus käyttäjältä: "Dustbin"
Millä epoksilla tuo on laminoitu? Ainakin yleisesti käytetty poxan-642 alkaa muovautuun jo pelkästään föönillä lämmitettäessä.

Olisiko ideaa laittaa kevlar-hiilikuitua tai puhdasta kevlaria vain ylimpään ja alimpaan mattoon ja keskelle sitten puhdasta hiilikuitua? Tietääkseni kevlar taipuu melko helposti mutta sillä on erinomainen sitkeys. Hiilikuitu taas on jäykempää ja katkeaa jos sitä taivuttaa liikaa. Näin päästäisiin eroon ongelmasta joka vaivaa täysin hiilikuidusta tehtyä pohjaa eli ruuvien reiät repeävät helposti. Kokonaan kevlar-hiilikuidusta tehty pohja taas fleksaa enemmän kuin täysi hiilikuitupohja.

Kai tätäkin on jo mietitty ja todettu tarpeettomaksi kun en ole yhtään vastaavaa nähnyt. Kunhan nyt höpisin aikani kuluksi :)


Näin hiilikuitua laminointi kokemuksella voin sanoa että tuo kevlar on sitten pain in the ass tuote.
Ensteks kuin sitä pitää leikata siihen ei pure mikään tavallinen saksi vaan ihan omat sakset pitää ottaa käyttöön ja sitten kuin pitää viimeistellä reunoja niin kevlar alkaa nukkaantua mikä taas esim pikaliimalla korjantuu.
No minun mielestä paras on laittaa hiilikuitu mahdollisemman etäälle toisistaan niin silloin saadaan todella jäykkä loppu tulos.
Aikoinaan tein paljon silleen että laitoin lasikuitua hiilikuidun väliin.
On olemassa hiili/kevlar mattoa valmiina jota kaytetään kuin laminoidaan isoja purje veneitä(kuten esim aikoinaan FAZERin vene oli)..........

Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Mika R

  • Vieras
MULLISTAVA ALU/HIILIKUITU RUNKO
« Vastaus #36 : 28.08.06 - klo: 19.54 »
Lainaus käyttäjältä: "jerzirccar1"
Lainaus käyttäjältä: "Mika R"
ja painopiste tulee ainakin ylemmäs ku pohjasta otetaan painoa pois


Kuinka paljon luulet sen haittaavan kuskia tuo paino pisteen muutos...

Jerzi


en tiedä kun en ole päässyt kokeilee, tuskin paljoa mutta 100gr alustasta pois saattaa tuntua jossain ?

Poissa Dustbin

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/dustbin/kuvat/
MULLISTAVA ALU/HIILIKUITU RUNKO
« Vastaus #37 : 28.08.06 - klo: 20.04 »
Lainaus käyttäjältä: "Niko"
Sen takia ei valmisteta, koska ko pohjalevy on äärettömän kallis ja vaikea valmistaa.

Meidän pohjalevyssä oli vain pintakerrokset Kevlaria kulutuskestävyyden parantamiseksi.

Tarkoitinkin että vain pintoihin kevlaria, muuten hiilikuitua. Eli tuo teidän pohja on ilmeisesti juuri sellainen kuin edellisessä viestissä hain takaa.

Näytti vaan kokonaan kevlar-hiilikuitulaminaatilta. En tiedä mikä siinä sitten tulisi maksamaan.. Hiilikuitu-kevlar mattohan on noin 50euroa neliöltä.

Se mitä jerzi sano on ihan totta, kevlaria ei oo kiva työstää tai laminoida kun sitä ei saa poikki millään ja ne säikeet purkautuu tosi helposti. Nimim. epämääräinen kevlar-hiilikuitumytty laatikon pohjalla. :mrgreen:
XRAY T1FK'05 + SS8.5 PRO, HoBao Hyper 7 + V-spec

Poissa Niko

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • www.hobao.fi
MULLISTAVA ALU/HIILIKUITU RUNKO
« Vastaus #38 : 29.08.06 - klo: 01.02 »
Paras tapa leikata Kevlaria on sille omistetut uudet Fiskars sakset jolla ei sitten muuta leikata! Tai sitten uusi mattopuukko ja leikkaa kovaa alustaa vasta nopeita vetoja.

Yhteen pohjalevyyn meni noin neliö hiilikuitua. Huom epoksi on myös kallista. SP systems on hyvää epoksia. Ko pohjalevyn valmistus on vaikeaa, koska se pitää laminoida muotoon. Sitä ei voi tehda valmiista hiilikuitulevystä. Ko sarjatuotantomuotti on myös hankala tapaus. Meidän muotilla voidaan tehdä rajoitettu määrä levyjä.
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

Poissa Dustbin

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/dustbin/kuvat/
MULLISTAVA ALU/HIILIKUITU RUNKO
« Vastaus #39 : 29.08.06 - klo: 14.46 »
Jep. Kevlarillehan on olemassa myös aivan omia saksia joita myydään ainakin ko saksalaisessa nettikaupassa josta tuota hiilikuitu-kevlar kangasta on tilattu. Hinta tais olla jotain 30eur tms :)

Eikö muotiksi käy ihan vain alumiininen pohjalevy joka on päälystetty pakkausteipillä ja siihen sitten levitetty jotain kiillotusvahaa tai vastaavaa jotta epoksi ei tartu siihen kiinni. Sarjatuotanto onkin sitten ihan oma lukunsa..

Toivottavasti ei mene liikaa off-topiciksi. Modet vois splitata jos haluaa? Kuitenkin höpisty ko aiheesta jo sivullinen :)
XRAY T1FK'05 + SS8.5 PRO, HoBao Hyper 7 + V-spec

Poissa Niko

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • www.hobao.fi
MULLISTAVA ALU/HIILIKUITU RUNKO
« Vastaus #40 : 29.08.06 - klo: 15.39 »
Jos laminoi alkuperäisen päälle uuden ei siitä tule samanlainen kulmien ym takia. Eri asia kuin laminoida suoran levyn päälle suora levy.


Tosiaan turha hassata rahoja Kevlar saksiin, koska pakasta vedetyt Fiskars merkkiset tavalliset sakset ajaa saman asian.
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

tuplaesa

  • Vieras
MULLISTAVA ALU/HIILIKUITU RUNKO
« Vastaus #41 : 29.08.06 - klo: 15.49 »
Nytkun tuolla joku höpötti että hiilikuitu aluslevy ei jäähdytä moottoria niin kuinka moni joka metallisella aluslevyllä ajelee, käyttää jotain lämmönsiirto tahnaa moottorin -> pukkien -> pohjalevyn liitoskohdissa.
Voisi äkkinäiseltään käydä mielessä että olisi hyvä sivellä noihin mainittuihin kohteisiin joko pii, kupari tai hopea tahnaa lämmönsiirtokyvyn maksimoimiseksi.
Vai onko sitä edes järkeä laittaa kun sehän huuhtoutuu pois vedellä ainakin osittain.
tässäpä pieni vinkki, en ole missään nähnyt asiasta keskustelua.

Mika R

  • Vieras
MULLISTAVA ALU/HIILIKUITU RUNKO
« Vastaus #42 : 29.08.06 - klo: 15.52 »
kyllä se pohjalevy lämpenee ilman tahnojakin

tuplaesa

  • Vieras
MULLISTAVA ALU/HIILIKUITU RUNKO
« Vastaus #43 : 29.08.06 - klo: 15.55 »
Joo, en minä sitä epäilekään etteikö lämpenisi, muotoilin tekstin ehkä hieman  
oudosti, tarkoituksena oli kuitenkin kysyä onko kukaan kokeillut tuota ja oliko minkälaiset tulokset?

Mika R

  • Vieras
MULLISTAVA ALU/HIILIKUITU RUNKO
« Vastaus #44 : 29.08.06 - klo: 16.02 »
jees,

enpä usko että käyttää, tai en ainakaan pidä asiaa tarpeellisena

mutta jäähdytyksenä pohjalevyn on katsottu olevan hyödyllinen, ainakin joskus menneinä aikoina. siksi polttiksissa ei ole suosittu CF levyjä kuten sähköpuolella joskus vaikka kyllä tähän varmasti liittyy tuo kestävyys asia myös

nyt joku sanoo että kyllä CF kestää alustana yhtä hyvin :)