Yhden kisan sisällä ei finaalipisteytyksellä ole tuossa asiassa oikeastaan merkitystä.
Nimenomaan tuo nykyinen tapa hoitaa homman käytännössä samalla tavalla kuin mainitsemasi pisteytys tyyli.
Näissä kun kuitenkin ajetaan useampi finaali yhdessä kisassa.
Ja sitten taas sarjapisteet tulevat hyvinkin vastaavalla tyylillä kuin formuloissa.
Voittaja saa 100 pistettä, toinen 90, kolmas 82 jne.
Eli kyllähän sarjapisteet menevät hyvin vastaavalla tavalla kuin esim just formuloissa.
Ja kyllähän nimenomaan esim F1 maailmanmestaruus ratkeaa tasapisteissä sen mukaan kummalla on enemmän voittoja, tai jos ei ole voittoja niin sitten ratkaiseen parempi sijoitus.
Eli hyvin pitkälti on saman mukainen systeemi meillä pienoisautoilussa kuin on isossakin maailmassa.
Poikkeuksena vain tuo että homma ei ratkea yhteen finaaliin kisapäivän aikana...
Sitä olen kyllä aina ihmetellyt että miksi alkuerissä kierroksen nopein saa 0 pistettä ja loput saavat pisteitä sijoituksensa mukaan, kun taas siinä itse finaalissa voittajakin saa sijoituksensa mukaisen pisteen...
Eli alkueräkierroksen nopein palkitaan jopa paremmin kuin finaalin nopein.
Ja kuten huomaatte N finalistinkin näkövinkkelin niin juuri kyseisistä syistä on monesti pyrittykin painottumaan nykyään enemmän armollisempaan tyyliin näissä epävirallisissa luokissa (eikä minkään SM tittelin omaavissa) vähän armollisempaan suuntaan.
Esimerkkinä vaikkapa Kiimingissä pidettyjen WJ kisojen yhteydessä olleessa SC kisassa ajettiin yhteensä 6 finaalia joista laskettiin 3 tai 4.
Puristus pysyy näillä tyyleillä aina rennompana.
Eihän tästä luokasta ole haluttu sitä samaa mitä on näissä virallisemmissa luokissa missä hyvin monesti itse kullakin on naru hyvin kireellä kun joku kaveri koijaa tuhkaluukkuun ja menetät finaalin ilman omaa sähläystä.
Niissä on onnistuttava lähes joka kerta... kun 2/4 tyylisessä voi ottaa rennommin jos joku kaveri torsteilee... tietää että on jo yksi ok tulos alla ja vielä on parin finaalin ajan mahdollisuus parantaa sijoituksia.
Tulipahan sekin mieleen että tuo 2/4 tyyli myös pakottaa esim kärkijätkän ajamaan useamman kuin vain kaksi ekaa finaalia...
Hyvin monestihan nähdään että 2/3 laskutavan kisoissa kaksi ekaa finaalia voittanut kuski pakkaa kamat ja jättää viimeisen finaalin ajamatta...
Ja tämähän sitten vasta aiheuttaakin sen että vikassa finaalissa nämä muut puristavat sitten vielä kovempaa, koska on mahdollisuus saada vielä parempi tulos koska se kisoja hallinnut jamppa on poissa edestä... Eli jo lähtökohtaisesti mahdollisuus saada parempi sijoitus on korkeammalla.
Sähköluokissa finaaleiden mitat ovat aina senverran lyhkäisiä että kaverin rajumpi kontitus saattaa johtaa helposti tilanteeseen että olet hännänhuippuna maalissa, vaikka olisit johtanut finaalia alusta loppuun asti reilulla puolella kierroksella.
Se jos mikä syö miestä kuin sirkkeli kun nautiskelet kärjessä selkeässä johdossa... viimeinen minuutti menossa... joku kierroksella ohitettava saa jonkinsortin kohtauksen ja keilaa sut radalta ulos paikkaan mistä nostajat eivät havaitse autoa kuin pidemmän ajan kuluttua, ja menetät tällaiseen ehkä jopa koko kisan voiton... tippuen ehkä jopa ulos palkintopallilta jne.
Se kiristää monen rauhallisemmankin jampan hermoa kun et itse ollut millään tavoin syypää tapaukseen.
3/4 tyyli sallii vain yhden tällaisen tapahtuman... Eli hyvin raakaa.
Eikä siihen tarvita oikeasti edes kärkisijoista ajamista kun alkaa homma nyppimään... On sitä nähty kun on alimman finaalin voitto mennyt juniorilla sivusuun ihan vain jonkun törttöilyn (2/2 laskutapa) takia ja on nassikka poistunut itkien korokkeelta... ei kiva.
Just nimenomaan junnujen sekä aloittelevien kuskien näkövinkkelistä tuolla rennommalla laskutavalla on isompi merkitys... Siellä alempana kun niitä pahimpia sekoiluita tapahtuu huomattavasti tiheämmin.
Ps: jestas mikä näppis ripuli taas iski