Sunnuntaina on aika monessa kilpailussa ollut jo ongelmia kaatumisen kanssa johtuen juurikin ilmapallorenkaista. Matalemmilla renkailla ei tuota ongelmaa olisi. Olen jutellut asiasta aika monen kuskin kanssa ja selkeää on että stanukuskiella ei ole mitään valittamista, porokuskeista osa on tyytyväisiä ja osa ei, ja virikuskeista en ole törmännyt yhteenkään joka tykkäisi Volanteista.
Renkaissa ongelma on se ettei löydy valmistajaa joka on riittävän hyvä maailmasta. Kriteereinä:
Tasalaatu
Hinta, jotta voi ylläpitää maahantuoja+jälleenmyyjä rakennetta
renkaan ominaisuudet ajettavuus, kestävyys, pito jne
tehtaan luotettavuus ja jatkuvuus
Sorex=lliian kallis ja rajoitettu tuotanto
Muchmore Volante= vielä kehitysvaiheessa oleva uusi rengas
GRP=kehitysvaiheessa
Matrix=kehitysvaiheessa
Sweep=epätasainen laatu, ei maahantuojaa Suomessa
Ride= hyvä rengas ja toimiva, mutta liian kallis hinta tehtaalta joka sitten rikkoo jälleenmyynti kuviot.
LRP=ei riittävää pitoa
Suomessa ei myöskään oikeen löydy kauppiasta joka pystyy oikeesti toimimaan maahantuojana, likviditeetti ei yksinkertaisesti riitä tekemään yhtä isoa tilausta josta sitten myydään seuraavat vuosi renkaita. Vaan tilauksia tehdään hiljalleen jolloin vaihtelua on erien välissä.
Paras vaihtoehto, jotta saataisiin oikeesti toimiva rengas Suomeen olisi että AKK (eli harrastajien rahoilla) rahoittaisi ostot. Tuotteet myytäisiin omakustanne hintaan kerhoille, jotka järjestävät kisoja ja siten saataisiin hyvää tulonsiirtoa kerhoille jotka sitä tarvitsevat. Kauppiaat voisivat ostaa AKK:lta renkaat siten että katettaisiin logistiikka ja korkokulut. Lajiryhmä kilpailuttaisi rc-kaupat logistiikan osalta.
Lopputulos olisi että saataisiin hyvä rengas, yksi erä, alhainen hinta. Kauppiaat saisivat riittävät katteet ja kerhot saisivat lisätuloja. Kaikilla olisi hauskempaa ja harrastajia tulisi lisää. Hinnassa leikattaisiin 2 välikättää pois kun käytännössä harrastajat itse ostaisivat renkaat tehtaalta. Kerhotkin voisivat myydä renkaita, suurinosa eivät ole ALV alaisia joten sekin laskee harrastajan kustannuksia. Ostoerä vaikka 20-30 kierrosta(1 laatikko), niin pysyy logistiikkakulut myös kurissa.
Tällä mallillahan käytännössä ulkomailla mennään, eli sarjan järjestäjä myy myös renkaat. Näin myös Suomessa esim WJ sarjassa ja ulkomailla esim ETS ja EM/MM kisat hyviä esimerkkejä. Riippuen miten katteet rakentaa kerhoille ja kauppiaille niin rengas setin hinta asetuu siihen 20e-25e haarukkaan veikkaisin jos asiat tehdään oikein eikä kenestäkään tule liian ahne ja priorisoidaan että raha kiertää harrastajalle pääosin koska ovat asian rahoittaneet.
Renkaat ovat iso osa touring autolla ajamista ja uskon että tämmöisellä mallilla voisi isosti vaikuttaa minkä laatuista kiekkoa harrastajat saavat ja mihin hintaan.
EDIT: vuoden renkaat maksaa noin 15-25k, joka ei pitäisi olla ongelma AKK kokoisessa organisaatiossa.