Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - goos

Sivuja: 1 ... 70 71 72 [73] 74 75 76 ... 78
2161
Tulokset / Vs: FTT IV LAUKAA: Tulokset ja jälkipelit
« : 27.04.10 - klo: 08.40 »
Onko kyselyille tehty jo yhteenveto?

2162
Vapaa keskustelu / Vs: Postin kulku
« : 26.04.10 - klo: 17.01 »
Jos paketti on lähtenyt ulkosaaristosta voi jopa olla mahdollista että kulkee. Muuta selitystä en kyllä keksi jossei pakettia ole vahingossa laitettu menemään tonne.

2163
RC-kerhot ja -radat / Vs: Tattarisuon rata Helsingissä
« : 25.04.10 - klo: 08.39 »
Hyvä lähtökohta on kyllä se, että autot eivät saisi pomppia toista rataa käyttävien päälle. Bensanorsuille pitäisi ilmeisesti viritellä jo melkoinen karsina, että pysyisivät aidan takana jos auto villiintyy.

En tiedä voisiko rataa silti käyttää esim. pienempien autojen kanssa, kuten kymppikrossarit ja erityisesti short course -autot, jotka ehkä pölyttäisi vähemmän... kenties rata voisi olla osin asvaltoitukin, josko se vähentäisi pölyongelmaa?

eikös olisi parempi että unohdettaisiin tämä hiekkakuoppa ja ne jotka haluu ajaa krossia keskittyisi lavangon projektiin tänä vuonna?

Suurin ongelma tuossa lienee se että jos vähänki pölyttää ja karting radalle tulee pölyä niin se on todella huono juttu. Ymmärtääkseni ollaan kartingradan ehdoilla kummiskin tuolla harrastamassa?

2164
Yleinen keskustelu / Vs: model-expo 2010
« : 25.04.10 - klo: 08.10 »
Internet on poistanut osan messujen tuoman hyödyn. Ennenvanhaan yrityksen oli _pakko_ käydä messuilla, jotta saataisiin lisää tunnettavuutta. Nykyään saman asian voi tehdä helposti ja mukavasti internetissä missä suurinosa käyttäjistä etsii tietonsa.

2165
Sähköautot / Vs: 1/12 mattoautot
« : 25.04.10 - klo: 00.11 »
Mitäs muita mattiksia on nykyään tarjoilla, kuin esim. toi xray:n linkki?
futuresta löytyi crc & garacesta bmi, mut corallylta ei taida olla ulkona puhdasta lipo autoa? et siihen tarvis muutossarjan?

Entäs kukas nykyään myy asson R5.1 mattista, en ainakaan nähnyt rc-pisteen sivuilla.

Tässä kyselen, kun aatellut jos ensi syksyksi hommaisi mattoauton. Niin mitkä merkit ovat nykyään ajan tasalla lipo päivitysten jäljilta?

Vesa Ylin suunnittelema carpet ripper taitaa olla yks parhaista vaihtoehdoista.
http://www.v-dezign.net/news.php

Mut joku muu osaa varmaan kertoa enemmän itse autosta.

2166
Sähköautot / Vs: Xfactory 4wd prototyyppi
« : 23.04.10 - klo: 10.43 »
Kyseessä on ns muuli, muuli on laite joka toimii testausalustana ja yleensä muulissa on kaikki säätyvää ja siks tuo varmaan näyttääkin noin järkyttävältä.

Idea tuossa on siis se että koska ei oikeen tiedetä missä kaiken pitäis olla tehdään kaikesta säätyvää ja voidaan testata missä kaiken pitäis olla. Sitten kun tiedetään voidaan tehdä seuraava proto johon voidaan jo fixata puolet kamoista paikalleen.

2167
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 21.04.10 - klo: 16.08 »
Itselläni kokemusta Rhino ja Zippy akuista ja hyvin ovat toimineet. Nyt tosin yhden Zipyn (2S 5000mAh 20C HC) kennot heittää. 3.57V ja 3.30V, ladattu aina balanserilla ja yleensä 2A virralla. Cut-off on ollut 3.6V/kenno. Joten on varmaan aika heittää akulle hyvästi? Noin 20 latausta takana.

Itse ostin viime syksynä GM akun ja sitä on ladattu noin 350 kertaa ja kennoissa ei ole mainittavaa heittoa olisko ollut 0.05v.

2168
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 21.04.10 - klo: 13.35 »
Tjaha 5000mah 2s turnigy otti ja pullistu sitten. Viime kesänä ostettu ja hyvin toiminut eikä ikinä liian kuivaksi ajettu ja aina balancerin kanssa ladattu. Mitäköhän tuon tilalle sitten uskaltaisi ostaa. Varmaan rhino tai zippy kun ne on ainakin vielä ehjiä.

Saako suomesta mistään 4000-5000mah 2s akkua n.30e hintaan?

Toinen vaihtoehto on myös panostaa vähän lisää akkuihin ja ostaa akut joissa vähän parempi laatu.

2169
Radiolaitteet / Vs: Sanwa M 11 X
« : 20.04.10 - klo: 21.55 »
mistä saa sopivan lipon radioon

Itse käytän IP:n 2300Mah 2s lipoa, maksoi joku 15euroa ulkomailta

2170
Tulokset / Vs: FTT IV LAUKAA: Tulokset ja jälkipelit
« : 19.04.10 - klo: 14.53 »
+ Paljon osallistujia ja kovatasoinen TSS osakilpailu.
+ vauhdikas rata, vaihtelua aikasempiin vaikka niistä tykkäsin enempi
+ radan koko
+ riittävät varikkotilat
+ keitto

- Nihkee tiedotus ennen skaboja ja niiden jälkeen
- Liian kuuma keitto
- 3 alkuerää, pisteista ajaminen on hauskempaa ja tuntuu fiksummalta

Koska saadaan viralliset tulokset? Tai edes tulokset sunnuntailta?

2171
Missähän tuo koulu tarkkaanottaen on kun ei navigaattori eikä googlemaps tunne koko saralinnantietä????

laukaan keskustassa, taisi olla lukio

2172
Sähköautot / Vs: LiPo akut autokäytössä.
« : 16.04.10 - klo: 14.28 »
Onko siinä mitään perää et suuremmalla akun C-arvolla voi saada irti enemmän potkua kuin pienemmällä vaikkei koneen ottoteho ylitäkään tota pienempää arvoa, eikä käy edes lähellä? Jos siis muuten identtiset akut mut vain C-arvossa eroa... Esim. 20C vs. 40C.

Ainakin TSS luokan 17.5t koneella eron huomaa selkeesti touring autossa. Varsinkin auton alarekisteri paranee oleellisesti ja tuntuma on paljon parempi.

2173
Onko markkinoilla jokin hyväksi todettu verrattain edullinen sensorillinen nopeudensäädin, joka sopisi VTR-luokan autoon? Moottoriksi ajattelin CS 17,5 Super Sport Brushless.

Käytetty LRP SPX on loistava, hintaa noin 80-110e käytettynä

2174
Sähköautot / Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« : 14.04.10 - klo: 09.41 »
Pöydällä näyttää olevan uusi RX8 nopari joka odottaa kiinni laittoa, saas nähdä kauanko tällä kertaa sillä tykitetään...

Erona entiseen nopariin on punainen jäähysiili kun entisessä oli musta, olisiko niin että siilin väri on vaihtunut samalla kun mahdollisista juotos ongelmista on päästy eroon?

Ei kun kiinni ja odottelemaan ratojen kuivumista.

Musta on niin sanottu "old model" ja punainen "new model" tuo on vaihdettu ymmärtääkseni aika samoihin aikoihin kun juotosongelma on korjattu. Punaisia on myös tosin menny samalla tavalla rikki joten täysin paikkaansa pitävä se tieto ei ole, mutta punaset ovat pysyneet paljon paremmin kasassa. Epäilisin että punaisten alkutaipaleelta löytyy jonkin verran ongelmallisia tapauksia vielä.

2175
Polttisautot / Vs: Polttis ekaks autoks?
« : 13.04.10 - klo: 15.49 »
Onko se niin hirveän vaikeata se polttis?Onko joku aloittanut polttiksella?Onko se käynnistäminen niin pirullisen vaikeaa?KERTOKAA JANOAN VASTAUKSIA!

käytä hakua, josset jaksa käyttää hakua suosittelen sähköistä.

2176
Mattoautot voisivat olla ihan mielenkiintoisia, se on varmaa että viriluokkaan en osallistu, mutta stock luokkaa voisi olla harkitsemisen arvoinen kuhan eivät liiku liian lujaa ja Helsingissäkin olisi harrastajia.

2177
Nyt et tainnut tajuta ideaa.
Kun nykyisillä kers säätimillä saadaan autot kulkemaan välityksiä lyhentämällä jolloin kone saadaan kiertämään enemmän ja tätä kautta lisää vauhtia. Olen testannut omaa tekiniä pitkillä ja liian pitkillä välityksillä ja silloin ero normi säätimeen on minimaalinen koska koneeseen ei tule enempää vääntöä vaikka kuinka sitä säädintä säätää lähinnä koneen saa kuumenemaan. Eli jos välitys on niin pitkä että vakio säädin saa vasta suoran päässä juuri ja juuri täyden vauhdin niin kun vertaa esim. tekiniä samalla välityksellä niin ero ei ole merkittävä koska kone ei väännä sen enempää kuin kerssittömälläkään säätimellä.
Hiukan OT:ta:

Kyllä minä ymmärrän miten nuo säätimet toimii :) Lyhyeesti vastaten sinun väittämään, ei se ihan noin mene. Olet unohtanut laskea yhtälöön ajan mitä moottorilla kestää spoolata. Eli saat toki lyhyellä välityksellä auton toimimaan jotenkuten järkevästi, mutta paremmin se toimii kun laitat hiukan pidemmän välityksen. Pitkävälitys noin 5-6, lyhyt kaikki yli 7.

Lyhyellä välityksellä käy helposti niin että moottori kyllä kiertää, mutta johtuen rajoitetusta momentista se ei kiihdy tarpeeksi nopeasti. Tähän kun yhdistetään lyhyt välitys auto ei vaan liiku riittävää matkaa eteenpäin. Autosta jää puuttumaan näin selkee ja hyvä alarekisteri ja tekee autosta todella vaikeen ajaa ja lopputulos on yleensä "seinillä ajo". Yleensä myös lämmöt nousevat lyhyillä välityksillä johtuen aggressiivisista ennakkosäädöistä, joka tekee autosta erilaisen ajaa koko erän aikana. Alussa potkii kuin hevonen ja erän lopussa 80% kaasusta ei tee mitään.

Nykyiset säätimet tosin menevät niin lujaa ihan soso asetuksilla, että harva kuski huomaa edes että auto voisi mennä lujempaa. Mitä lämpöihin tulee niin säännöt ovat vähän muuttuneet, yleensä lämmöt nousee kun laitetaan lyhyempää välitystä.

/OT

Laitteita kannattaa aina käyttää niissä olosuhteissa ja säädöillä mihin laitteet on suunniteltu ja tarkoitettu. Pakottamalla säätimet johonkin tiettyyn välitysalueeseen lopputulos voi olla huonosti toimiva säädin tai pahimassa tapauksessa rikkoutunut säädin.

2178
Itse asia ei muutu miksikään, vaikka kilpailevien merkkien edustajat yrittävät kääntää tätä mukamas merkkiasiaksi.

Minusta on ihan sama kuka ne säätimet valmistaa. Tärkeintä minusta olisi vakioluokan palauttaminen VAKIOksi.

Laukaan mahtava TSS-10 luokan osallistujien määrä kertoo siitä, että päätös avata luokka ikärajoista oli 100% oikein.
Suurta osallistujamäärää ei todellakaan voi tulkita kannatukseksi nykyiselle säädintilanteelle. Jos LMM ehtii, niin voisi vaikka järjestää gallupin kisapaikalla ,-))

En yrittänyt muuttaa keskustelua merkkiasiaksi, kuhan tein huomion että osasyynä voisi olla tuo mainitsemani asia. Minulle henkilökohtaisesti (ja kauppiaana*) on ihan sama onko meillä ensi vuonna TSS-10 luokassa vakiosäädin/säätimet tai ei.

Tärkeintä minulle on se että meillä on luokka mihin on helppo sopeutua ja rahallisesti helppoa aloittaa. Tämä luo hyvät harrastemahdollisuudet kaikille ja laji voi kasvaa. Hyvä tapa luoda tämä voi hyvinkin olla hyvän vakiosäätimen/säätimien valinta.

Gallup olisi hieno asia ja se varmaan kertoo jotain. Tuloksen tulkitseminen voi olla tosin haastavaa koska harvalla TSS-10 luokassa on tarvittava kokemus, että voisi arvioida mikä olisi se oikeesti paras vaihtoehto. Gallupissa voisi myös kysyä nykyistä säädintä ja onko aikomusta päivittää tällä kaudella nopeampaan.

Itse pystyn ainoastaan spekuloimaan, että testaamisen arvoisia yhdistelmiä voisi olla 21.5t ja 23.5t vapaalla säätimellä ja 17.5t vakioidulla säätimellä. Vakioitu säädin myös poistaa kaikki tähän mennessä ostetut säätimet käytöstä ja kaikkien pitäisi ostaa taas uusi säädin.

*Kirjoitan tällä tunnuksellä 100% omia mielipiteitä ja jätän kaupalliset intressit "Axelsco" tunnukselle.

2179
Onkos kellekään tullu sellasta ideaa mieleen että määrättäs radalloille minimi välitys. Tällä saataisiin jokainen auto kiihtymään samaa tahtia oli kers tai ei ja jos välitys on riittävän pitkä niin kerssi säätimistäkään ei olisi etua koska koneet eivät pääsisi kiertämään yli vakio kierrosten pää suorallakaan. Tämä tuo eteen sen että jos ennakot on säädetty liian kireiksi kers säätimissä niin koneet vaan kuumenevat ja tehot katoavat. Samalla autoja joutuisi ajaamaan hiukan harkitummalla kaasunkäytöllä kun koko ajan ei voi polkea kaasu pohjassa ettei koneet kuumene liikaa.

Edit: Niin lisäks vielä sellanen että pinionin ja vetorattaan voisi merkata harkkojen jälkeen samoin kuin renkaat niin ne olisi helppo tarkastaa katsastuksessa.

Jos välitykselle laitetaan maksimi se tarkoittaa käytännössä sitä että sinulla pitää olla kaikki ne "nopeat säätimet" omistuksessa ja sitten pitäisi testaa mikä niistä on nopein. Pahimassa tapauksessa käy niin että ajetaan huonosti käyttäytyvillä autoilla siksi että säännöt rajaa jotain mihin säädintä ei ole suunniteltu.

Omasta kokemuksesta sanoisin että esim Tekinin saa ihan tarpeeks ärhäkäksi vaikka olisi rajoitettu välitys eli en usko että tämä edes ratkaisi mitään ongelmia, lähinä loisi niitä lisää.

2180
No nyt se vakio säädin peli on käynnistynyt ETS sarjan osalta :

http://ets.redrc.net/2010/04/ets-introduces-spec-speedo-for-pro-stock/

Ottakaa huomioon, että ETS -sarjan omistaa ko. merkin Euroopan-jakelija. Paniikkinappulaa painettiin...


Aakelta todella hyvä huomio, itseltäni menny täysin ohi. Eli Speed Passion on maksanut kisat ja olettaa saavansa siitä mainoshyödyn ja tietyn määrän myyntiä. Nyt on näköjään käynyt niin että Speed Passionin oma säädin ei ole ollut kilpailukykyinen ja LRP on viennyt herkut päältä kun SXX SS säädin on käytännössä dominoinnut koko sarjaa. Tämäkin on hyvin voinut olla yksi osasyy miksi päätös on tehty.

Itsellänihän ei ole faktaa että se olisi syy, mutta näin voisi spekuloida. Ainakin lopputulos on se että LRP hehkutus vähenee ja puhutaan enemmän SP:stä.

2181
Eilen vihdoin ajetiin tuolla ETS sarjan 13,5 koneella ja se oli oikeen mukava tuttavuus.
Säätimenä oli "tavallinen"  TCspecci ja vauhti oli nyky stanua selkeesti parempaa mutta viriinkin oli best läppien mukaan selvä ero.
Kuskin kommenttina tämä olis ensvuoden poroon oikeen hyvä yhdistelmä.
(Kiva kun saa keskittyä pelkkään ajamiseen).

kait ymmärrät että vanha tc-speci ei oikeen ole vertailukelpoinen kun puhutaan ensivuoden porosta?

2182
Tulokset / Vs: FTT III KIIMINKI: Tulokset ja jälkipelit
« : 09.04.10 - klo: 13.56 »
Olisi taas matskut tehdä panoraama radasta ja videolla stanusta A1- & A3-finaalit. Tulee nettiin ens viikon aikana.

Onko videoiden tulosta tarkempaa tietoa?

2183
Hyvältä kuulostaa, vakiosäädin ja entinen 17.5T kone. Mitä tulee huijaamiseen, niin aina se on mahdollista jollain tavalla, mutta kotimaan stanusarjaa ei varmaan voi lähteä rakentamaan siitä lähtökohdasta että epäillään jonkun aina kusettavan ja sen estämiseksi tehdään hankalia ja kalliita ratkaisuja.

Kysehän ei ole huijaamisesta jos softaa muuttaa tai lisää ennakkoa esim piggybackilla, olettaen että säännöt vaan määrittelee että on vakioitu säädin. Sama säädin siinä on vielä käytössä.

2184
Kaikkihan on aina mahdollista, vaikka laittaa joku muu säädin noihin kuoriin :tongue: Mutta miksi ihmeessä kukaan tekisi niin? Nythän puhutaan vakioluokasta ei siinä kisaamalla kukaan rikastu ja jos jonkun auto olisi nopeampi kuin muiden niin tämä huomattaisiin heti silloin kuin tekniikka on samaa.

Näin amatööri ajelijan näkökulmasta tämä on paras idea pitkään aikaan ja jättäisi poron ja stanun kummatkin varsin houkutteleviksi vaihtoehdoiksi ensi talvea ajatellen.

Esim ETS sarja, luulisi että autonvalmistajilla esim on mielenkiintoa kehittää systeemi millä voidan säädintä muuttaa nopeammiksi sääntöjen puitteissa. Silloin voidaan hyvin siirtää lisätty nopeus "auton maineeseen" koska säätimet ovat "vakioituja". Ja ei pidä oikeesti aliarvioida ihmisten tarvetta voittaa, ihan vaan voittamisen ilosta. Kyllä sieltä jokin laite/softa tulee millä saadaan lisäpotkua laitteeseen sääntöjen puitteissa.

Jos missasitte ekat viestini sanoin että esimerkit ovat kärjistettyjä niin tämäkin.

2185
goos: Nimenomaan vakioluokkaan tulisi vakioitu säädin mikä on niin simppeli että nappia painamalla kalibroidaan ajovalmiiksi eikä siihen saa yhdistettyä ohjelmointilaitetta. Prostock olisi sitten niille ketkä haluavat lisää vauhtia ja säätimen konffaaminen kiinnostaa enemmän.

Näinhän se on mutta esim SP citrix säädin perustuu varmasti SP:n toisiin säätimiin ja oikeella osaamisella joku tekee siihen ihan varmasti laitteen/softan millä sitä pääsee säätämään ainakin auttavasti. Pitää muistaa että jos vakiosäädin on alhaisella ennakolla saadaan jo isot hyödyt siitä että saadaan jonkinlainen kiintee ennakko siihen lisättyä.

2186
Ensi talvena jatkettaisiin nykyisillä 17,5t koneilla, mutta prostockiin vapaa säädin ja todelliseen vakioluokkaan kestävä halpissäädin ilman lennosta muuttuvaa ennakkoa? Silloin ainakin vauhtierot luokkien välillä olisivat taas järkeviä.

Mitä tapahtuu kun kansa keksii tavan ohjelmoida säädintä? Miten tätä voidaan valvoa? Pahimassa tilanteessa tehdaskuskit ajaa eri firmiksellä kuin tavikset, kun saavat ohjelmointikapulan suoraan tehtaalta erilaisen firmiksen keraa.

Tietty tähän voisi myös kytkeä kolmannen ns. piggyback laitteen joka muuttaa sensorista tulevat signaalit sopiviksi jolloin saataisiin lisää ennakkoa käyttöön. Tätä voi paremmin valvoa mutta pitäisi ottaa huomioon sääntöjä kirjoittaessa.

Vähän kärjistettyä ehkä mutta kaikki ihan mahdollisia skenaarioita.

2187
Yleinen keskustelu / Vs: Rc-autoilu blogi
« : 06.04.10 - klo: 00.19 »
Taas on paljon uutta matskua valunut blogiin

2188
Sähköautot / Vs: Tekin RS tietoutta
« : 31.03.10 - klo: 08.00 »
http://www.rctech.net/forum/7202539-post13661.html

Lainaus
We're working on new software right now and I'm confident you will like the results.

Kait se sieltä kohta tulee...

2189
Sähköautot / Vs: Projekti: Touring-kisailu
« : 26.03.10 - klo: 14.38 »
No niin oltiin heinäsirkan kanssa molemmat pihalla Oulussa kuin Ellun kanat. Vaan oppia ikä kaikki.

Rengaslotto se on veikeä loton alalaji. Mulla on vain kaksi settiä näitä saippuakiekkoja ja todentotta niistäkin saisi jo monta erilaista kokoonpanoa. Kun päälle päätteeksi laitetaan Torpan varsin erilaiset ominaisuudet treenialustana verrattuna esim Ouluun, meikäläiseltä loppuu konstit. Samoillakin rengasyksilöillä vakioiduissa kulmissa torpassa auto puski reilusti ollen hidas ja Oulussa perä oli irti käytännössä koko ajan ja sellainen 180 asteen käännös onnistui (ilman yrittämistä  :roll:) milloin vain. Näin vaikka kaikki temput oli tehty mitä kuvitella saattoi ml dual-ratesta 20% pois.

Itse ajoin oulussa 100% samoilla säädöillä kuin torpassa. Oulussa oli fiilis että ihan ok pito oli ja auto oli täydellisesti etu/taka tasapainossa. Laitan aina pitoaineet eteen ja taakse samaan aikaan. Olen tosin treenannut kuusan skaboista lähtien vain saippuaxenoneilla ja hieronut setupin kohdalleen. Nyt ajattelin säästellä laukaalle oulun renkaita koska olivat ihan yes. Näin tietää mimmoset renkaat on alla kilpailussa.

2190
Radiolaitteet / Vs: Sanwa M 11 X
« : 26.03.10 - klo: 10.17 »
Itse ymmärsin että analogiset toimii mutta ovat aavistuksen hitaampia? Pitääkö tämä paikkansa? Eli että saa kaiken nopeushyödyn irti pitää olla digiservo.

Sivuja: 1 ... 70 71 72 [73] 74 75 76 ... 78