Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - goos

Sivuja: 1 ... 71 72 73 [74] 75 76 77 78
2191
Tulokset / Vs: FTT III KIIMINKI: Tulokset ja jälkipelit
« : 22.03.10 - klo: 09.58 »
Kiitokset hyvistä kisoista.

+pendolino
+Halpa majoitus
+pizzat ja buffé
+Tekin&Xray
+Rata

-Hiukan olisi rata voinut olla leveempi

Oulussakin voi käydä pienellä budjetilla Helsingistä, itse käytin viikonlopun aikana ~150e joka sisälsi matkat+majoitukset+ruat+renkaat+kilpailumaksut. Söin ulkona 3 kertaa, joten omilla eväillä olisi pärjännyt vieläkin vähemällä.

2192
Tulokset / Vs: Opas kilpailun aloittamiseen
« : 21.03.10 - klo: 12.08 »
Ylläpidän blogia touringautoilun aloittamisesta www.rcautoilua.fi:ssä. Toivottavasti se kertoo kuinka ja mimmoista kisaaminen on.

2193
Vapaa keskustelu / Vs: Suuri maamoottorikeskustelu!
« : 21.03.10 - klo: 00.18 »
Mulla on jonkin verran kokemusta Opelin 3l 24v ohc moottorista joka täyttänee tuon asian vaatimukset. Lie tuota käytetty sahoilla,jokilaivoissa ja proomuissakin jossainpäin Hollantia  :mrgreen:

Eikös tuota saa ruiskullaki?

2194
Yleinen keskustelu / Vs: Rc-autoilu blogi
« : 18.03.10 - klo: 09.29 »
Uutta materiaalia taas korjailtu ja julkaisen taas päivittäin juttuja.

2195
Vapaa keskustelu / Vs: ISKARI ÖLJYT ??
« : 18.03.10 - klo: 08.36 »
Vanha aihe, mutta turha kai aloittaa uutta. Varsinkin kun tossa on Timo maininnut jo ton luokitusten keskinäisen suhteen. Sen vertailtavuuden vaikeuden.

Nyt kun on niin, että esim asson 35wt ei täysin vastaa lrp:n wt35:sta, niin kysyn että onko jollakulla tutkittua tietoa eri valmistajien tököttien todetuista vistkositeeteista tai edes jotain tietoa, joka auttaisi vertailemaan eri valmistajien litkuja.

Yt  Tuukka

http://www.twf8.ws/php/index.php?option=com_wrapper&Itemid=175

wt on siis jokaisen valmistajan oma määritelmä, eli saattavat olla ihan mitä sattuu. Skaala on ylensä progressiivinen

CST tämä on standardoitu mittaustapa ja kertoo jo jotain öljystä. Laadut vaihtelevat tosin merkkien välillä joten heittoa on.

CSP on melkein sama kuin CST, käytännössä voidaan muuttaa 1:1 suhteella. Oikeesti CSP muutetaan CST:ksi jakamalla CSP ominaispainolla, joka on 0.963

2196
Sähköautot / Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« : 18.03.10 - klo: 07.37 »
Juu tuo linkittämäni e-loggeri kestää ainakin tuon 150A. Tuosta löytyy myös se hieman halvempi 100A versio, mutta se ei taida kestää 1/8 truggya 6S:lla. Tietysti riippuu käytettävästä setupista.

eLoggerin 150A -versiolla mitattu 177 A virta maksimissaan 4S setupilla ja hyvin se vielä käy ja kukkuu. Halpahan tuo ei ollut kun on erilaisia antureitakin iso pino hankittuna, mutta kyllä se silti on hintansa tienannut, kun ei ole tarvinnut mutuilla auton/moottorin virrankulutuksia, vaan on voinut mitata faktaa. Akkuhankinnoissa se säästö on syntynyt ja ehkä joku noparikin jäänyt polttamatta kun on tiennyt paljonko moottori ottaa virtaa.

Edit: Tuon luvataan kestävän sen 150 A virran 70 V:n jännitteellä, joten ei pitäisi olla 6S mikään ongelma. Tiedän tuota käytetyn jossain lentohärveleissä 12S setupillakin.

Voisitko postaa jonkun pätkän logista että näkee vähän tarkemmin tietoja ja tarkemman setupin?

2197
Sun asenne typerä sen takia, että sen sijaan että neuvoisit, opastaisit, pohtisit ja tulkitsit kokeneena muiden ajatuksia, keskityt haukkumiseen ja kertomaan kuinka tyhmiä muut ovat. Tolla asenteella pysytkin aina RC autoilijana, et yhtään enempää. Sori Vesa.
Odottaisin mestarilta vähän parempaa otetta kuin tuo.
Jos haluat keskustella muista ihmisistä niin tee se jossain muualla. Tää topic on ihan muuta varten. Et ole koko keskusteluun tuonnut mitään muutakuin sivu tolkulla OT:ta. Jos haluat vaikuttaa asioihin niin muut ihmiset arvostavat hyviä ideoita, hyvillä perusteluilla. Ei mutu arvauksia tai hihasta temmattuja todella huonoja ideoita, joita ei olla pohdittu sekunttia pidempään.

Etköhän sä ole jo tässä topicissa tuonnu esille saman asian mitä tuot aina: Ajan kyosholla, haluan markkinoida sitä aggressiivisesti trollaamalla foorumia. Kiellät tietty kaiken että tulisi vielä isompi kohu. Tämä toimii ihan hyvin suomi24:ssa missä olet käytännössä anonyymi täällä teet lähinä itsestäsi pellen ja mustamaalaat liikettä mitä edustat.

Tehdäänkö niin että postaa tähän threadiin sitku sulla on oikeesti jotain tarjottavaa.

2198
Ajoakuiksihan niistä ei pienoisautoissa vielä tässä kehitysvaiheessa ole.

Mihin perustat väitteen? Itse kennoteknologia on ihan yhtä hyvä kuin lipo, hiukan kehnompi energia/painosuhde vain. LiPoja vastaavia ajoakkujakin on saatavilla, noin 30C jatkuvalla purkuvirralla. Saatavuus ei toki ole maailman paras, mutta niitä on.

2199
Pahoittelen kun en jaksanut googlata aiheesta, mutta mitä eroavaisuksia LiPolla ja Lifella on käytön ja suorituskyvyn suhteen ?

Lyhyesti LiFe(Po) akut ovat turvallisia niitä ei voi tyhjentää liikaa ja ovat siten "idiotproof". LiFeissä oli muistaakseni myös todella kovat C arvot, korjatkaa jos olen väärässä.

2200
Peltikennojen aikaan asia oli kenties hieman helpompaa, kun kennon nimellisjännite oli ainoastaan 1,2V, joka puolestaan mahdollisti jännitteen rajaamisen pienemmillä askeleilla (6-kennoa, 5-kennoa, 4-kennoa). Nyt LiPo-aikakautena kennon nimellisjännitteen ollessa 3,7V hyppäys kahden kennon akusta yhden kennon akkuun on kieltämättä aika iso. Toisaalta omana mielipiteenäni sanon, etten kannata ylimääräisten lisälaitteiden asentamista autoihin. En tiedä, olisiko tuohon edellä esitettyyn ehdotukseen mitään järkevää ja todennettua toteutustapaa, periaatteessa samasta asiasta, eli akun jännitteen laskemisestahan siinäkin on kyse. Mitenköhän polttisautoissa käytetyt 6V regulaattorit toimisivat, eivät taida olla suunniteltu ihan noin isoille virroille?

Helpompi siirtyä kyl tossa tapauksessa 2s LiFe akkuun(6,6v). Niiden satavuus ei vaan ole maailman parasta vielä.

2201
Aion testailla 21,5 Novakkia tekinillä ruokittuna vs. 17,5 nykykonetta kerssittömällä noparilla, josko esim. vintageen olis helppo tasoittaa vauhteja tuommoisella linjalla.

Jos novakki on balistic siinä on n. 30 astetta ennakkoa vakiona ja ei ehkä toimi parhaana vertailumoottorina.

2202
Tottahan tuo on, yhden mahaantuojan varaan jättäytyminen ei varmaan ole optio, se ei palvele kuin sitä yhtä maahantuojaa. Mutta jos markkinoilla olisi esim 3:n maahantuojan combot jotka vielä sattuisivat olemaan saman nopeuksisia niin se voisi toimia.

2203
Yksi vaatimuksen syy on turvallisuus.
Näitä ei hyväksyttyjä akkujahan ei ole pahemmin testailtu...
Niiden iskukestävyyttä jne.

Jos moottori ja säädin rajataan niin se taas luo aikamoisen monopolin.

Ei hyvä koko harrastukselle.

Luo juuri semmoisen monopolin kun siitä neuvotellaan, et kai oikeesti uskonu että jos jokin laite valitaan että kauppias saa itse päättää hinnan sen jälkeen?. Itse näkisin isomman ongelman siinä että onko tähän sopivaa tuotetta edes markkinoilla.

2204
Ellei sitten ihan tosissaan tehdä karua linjausta siihen millä säätimellä ja koneella saa ajaa... ja nekin on vielä valittu edullisista vaihtoehdoista.
Joka se taaskaan ei oo kovin kivaa...

Eiköhän ne säästöt tule tuolta säädin+moottori+akku linjalta. Esim valitsemalla millä säädin+moottori comboilla ajetaan, olettaen että markkinoilla on vaatimukset täyttäviä tuotteita. Akuista voisi harkita efra hyväksynnän poistamista TSS luokassa, mutta en tiedä onko tämä hyvä vai huonpo idea. Joku kokeneempi osaa varmaan kertoa, jostain syystä nykyinen sääntö on olemassa. Vaatimuksena voisi olla kovakuorinen 2s.

2205
Jep... Ja nimenomaan jos haluaa vaihtaa luokkaa niin ei tarvitse muuta vaihtaa kuin kone.
Jos ruvetaan käyttämään 1S akkua jossain luokassa niin se pistää soppaa heti hankalammaksi vaihtaa luokkaa kehityksen mukaan.
Tai siis pakottaa isompiin kustannuksiin.

Mun mielestä stanu->prostock/viri siirtymän hinta saa olla reilu, olettaen että voidaan tehdä reiluja säästöjä alkukustannuksissa. Näin saadaan hankinnat jaettua pidemälle aikavälille ja aloittamisen kynnys laskee.

2206
edit: No joo, toi Goosin viesti on aika lähellä sitä linjaa mitä itsekin haluaisin nähdä. Se on vaan vaikea sanoa että tyydyttääkö sääntönikkareita. Ajatuksena helppo ilmaista mutta teknisesti haasteellinen toteuttaa.

Miks ei tyydyttäisi "sääntönikkareita" ketä edes tarkoitat tällä? Teknisesti pystyy helposti rajaamaan sopivat säädin+moottori combot, jotka ovat kestäviä,sopivan nopeuksisia,helppoja käyttää ja sopivan hintaisia. Jos ei löydy sopivia valmiita paketteja voidaan sitten etsiä sopivat säätimet ja moottorit erikseen. Vauhtia pystyy myös rajaamaan valitsemalla tuon 1s reitin, millä saadaan toki vauhti rajattua mutta ei helpota, lähinä tekee asioista monimutkaisempia.

Vaikka Mika R kovasti haluu myydä tietyn puljun autoja/laitteita koko Suomen kansalle. Sun pitäisi hahmottaa, että valitsemalla 2-3 toimittajaa voidaan pitää volyymit tarpeeks isoina että se on mielekästä puuhaa kauppiaalle ja asiakkaalle. Tarpeeks isot volyymit varmistaa sen että laitteita on aina hyllyssä, varaosapalvelut toimii ja että hinnat voidaan pitää järkevinä. Samoin vakioidut tuotteet helpottavat aloittelijan tuskaa kun pitäisi valita komponentit alussa. Uskon että ne jotka valitsevat nämä vakioidut tuotteet tekevät sen harrastajan edun mukaisesti.

2207
Itse uskon että moni kärkipään stanu kuskeistä siirtyy ens vuonna prostockiin. Ihan puhtaasti siitä että prostockin vauhti tulee olemaan aika lähellä stanun tän hetkistä vauhtia, luultavasti ihan vähän nopeempi. Eli käytännössä ajetaan samaa luokkaa mutta eri nimellä.

Prostock luokassa ajaa silloin: aktiiviharrastajat, jotka eivät halua ajaa viriä.
Itse stanu-luokkaan jää ajamaan juniorit, oikeat aloittelijat ja "papat"

Prostock luokassa voi olla kohtalaisen vapaa kalusto, kaikilla on jonkin verran kokemusta lajista ja intoa oppia lisää. Kalustoa löytyy myös kotoa, joten hankinnat ei ole ongelma.

Stanuluokassa taas tärkeintä on korostaa ajamisen iloa ja opettaa ajamaan oikein. Tänne sopii hyvin kalusto mikä on kohtuudella hinnoiteltua ja helposti omaksuttavissa. Tämä luo ympäristön missä aloituskustannus on järkevällä tasolla ja sarjassa keskitytään ajamiseen.

Moni kuski määrittelee hyvyydensä sillä minkä lankaisella moottorilla ajaa, kun oikeesti pitäisi määritellä paljonko tulos on 5 minuutin erässä, tulos määräytyy aika pitkälti siitä kuinka tasaisesti pystyt ajamaan. Kokeilkaa joskus ajaa astetta lussumalla moottorilla tai puol tyhjällä akulla. Paraniko tulos?

2208
Mika R ei nyt tajua, että se rata on aamulla esim 5s hitaampi TSS-autolla vs iltapäivä. Eli ei sitä voi määritellä, eikä ole edes tarvetta. Ihan he**etin tyhmä idea  :lol:

Käy Mika ajamassa pari TSS-10 FTT-kisaa ja tuu sitte uudestaan keskustelemaan. Nyt noi sun huutelut tekee susta lähinnä pellen, kun ei sulla ole edes asiasta a, kokemusta  b, tietoa  c, käsitystä.

Sori OT.
+1

2209
Totta...
Nyt on homma mennyt noin... hyvä.
Mutta meneekö se vielä vuoden verran eteenpäin vai tekeekö joku valmistaja noparin joka onkin vielä parempi... ja sitten tämän yhden merkin tarttee olla tekemässä uus nopari kun ei enää pelkällä softalla saadakaan kyseistä suorituskykyä...
Niin kauan kun pelkällä softan vaihdoksella pärjää, homma pysyy hanskassa ja fiksuna kun kustannuksia ajattelee.
Toivottavasti se pysyy tuollaisena eikä tosiaan tarvitse olla ostamassa uutta säädintä sen takia että pysyy tehojen puolesta kavereiden perässä.

Vanhat noparit menevät niin kauan kuin prosessointitehot riittävät laskentaan. Mutta jos valmistaja noparin joutuu päivittämään, niin sittenhän se menee taas monta vuotta. Eli en näkisi ongelmaa tässä. Siinä nään ongelmaa jos jokin tehdas alkaa pyytämään kohtuuttomia summia softasta.

2210
Sitähän mä just yritin tossa sanoa, että harva halunnee siirtyää tehottomattomampaan luokkaan, vaan jatkaa taistelua ja kärjen saavuttamista samassa, tai siirtyä luokkaa ylemmäs.
Jos poron konerajaksi laitetaan 17.5, niin en usko sen olevan kovin monella mielessä. 13.5 palvelis tarkotusta paremmin. ja stanuun se selvästi nykyistä miedompi..
Mikään ei estä nykyisiä poro kuskeja siirtymään viriin 10.5t moottorilla, jos valittu poromoottori tuntuu liian lussulta. Ei edes tarvitse tehdä mitään hankintoja. Eihän se tehoiltaan ole yhtä nopea, mutta tulokset ovat varmasti kilpailukykyisiä. Tai vaihtoehtoisesti päivittää auton virikalustoksi.

Tässä ollaan vertailu bestläppejä, itsekkin syyllistynyt siihen. Se mikä oikeesti merkkaa on tulos. Suurinosa tai melkeen kaikki kuskit ajavat tasasemmin ja samalla luultavasti paremman tuloksen miedomalla moottorilla, koska niiden nopeuserot ovat niin pienet.

Itse pystyn kotiradalla hyvin ajamaan 10.5t+tekin combolla, pysyn hyvin virien vauhdissa. Mutta ei kyllä tulis mielenkään lähteä täysin uudelle radalle ajamaan sillä. Stanu menee jo ihan tarpeeksi lujaa uudella radalla.

Puhut myös kun lankamäärä on se mikä on määräävä tekijä, oikeestihan sarjalle halutaan sopiva vauhti. Muista myös että nykyiset FTT moottorit ovat hitaita suhteessa ja ensi vuodeksi niiden saatavuus taitaa olla heikkoa. Tämä tarkoittaa sitä että seuraavat moottorit mitä valitaan ovat luultavasti tehokkaampia samalla lankamäärällä.

2211
Tulokset / Vs: A8 Riksun tulokset ja sarjan yhteispisteet
« : 14.03.10 - klo: 21.54 »
Kiitokset mukavista skaboista. Profiili oli varsin mielenkiintoinen vaikka oli todella tiukkoja käännöksiä. Keskialueen shikaani oli myös haastava. Päädystä ajaminen toimi myös ihan ok, mutta valitsin ajopaikan reunalta jolloin hahmottaminen helpottui.

Onko minun ja Jerryn paikka vaihtunut vahingossa, muistelisin että olin itse 5 ja 6 ja Jerry 7 ja 5:s?

Onnittelut Tuukalle voitosta ja Nikolle sarjan voitosta.

2212
hakusessa autokyyti Espoosta kisapaikalle. YV tavoittaa

2213
Sähköautot / Vs: SPEED PASSION GT 2.0 LPF
« : 11.03.10 - klo: 11.16 »
Tarkasta koneen laakerit ettei ne junnaa vastaan. Vakio laakerit hajoaa stanu koneessa todella nopeasti joten kannatta laittaa heti ne keraamiset.

Eikös FTT säännöt kiellä moottorin muokkaamisen ja se sisältää myös laakerit? Eli vakiolaakerin tilalle saa vaihtaa vakiolaakerin?

2214
Tuohon virin ja 13,5 koneiden eroon. Viikonlopulla on ajettu ETS osakilpailu jossa on luokka jossa käytetään 13.5 konetta. Siellä ero oli ehkä hieman isompi kuin tuo 0.1 - 0.2 sekkaa.

Virin kärki meni finaaleissa    16,1 - 16,2 Best läppejä
13,5 koneiden kärki finaaleissa 16,9 - 17,0


Omat ajat oli otettu Snowbirdseistä, siellä oli myös "parhaat" säätimet ja "parhat" kuskit.

11.2-11.3 viri
11.4-11.5 13.5t
11.8-11.9 17.5t

Snowbirdseissä tosin oli aika tiukka ja pienempi rata, kun toi sun mainitsema ETS rata oli ISO ja keskinopeus todella korkea. Taisi olla isoin koskaan rakennettu sisärata? Tämmöisellä radalla pääsee toki käyttämään paljon paremmin virin tehoja.

Itse suosittelen että parempi testata moottoreita kun yrittää katsoa tuloksista mikä olisi hyvä. Maailmalla ajetaan myös yleensä 13.5t lankarajoituksella, ei ykstyyppi moottoreilla niinkuin meillä. Tunnetusti eri moottorivalmistajien saman käämiset moottorit ovat todella eri tehoisia.

Itse näkisin että hyviä testaamisen arvoisia koneita voisi olla hidas 13.5t, 15.5t jos näitä tulisi markkinoille ja nopea 17.5t

2215
Mitä katellut 13.5t konetta torpassa niin se menee ihan yhtä lujaa kun 10.5t, en ihmettelisi jos tämäkin on liian kiree monelle.

Samaa on myös havaittavissa maailmalla, virin ja 13.5t erot ovat 0.1-0.2s per kierros. En ihmettelisi jos maailmalla vaihtaisivat tuon 13.5t miedompaan seuraavalle kaudelle.

2216
Sähköautot / Vs: SPEED PASSION GT 2.0 LPF
« : 10.03.10 - klo: 11.50 »
Aivan, sanoinkin että valvominen on toinen juttu, mutta edes teoriassa ?

Jospa on onkin niin että syy miksi prostock ja stock vievät yhtäpaljon ampeereja onkin tuo säädin ?? Mitä jos stock säädin olisi miedompi ? Veisikö se silti yhtä paljon?

Noh vastataan nyt vaikka ajattelin jättää vastaamatta ettet jatka tuon typerän idean tuomista esille :)

mAh kulutukseen vaikuttaa monta tekijää esim: kuljettaja, auto, säädin,moottori, pitoolosuhteet, renkaat, kierrosten määrä.

Näistä muuttujista moottori on ainoa vakio tällä hetkellä. Eli siitä voi päätellä voiko tuota mitenkään fiksusti valvoa tai määritellä toimivaksi säännöksi.

2217
kuulostaa siltä ettei mitään ole tehtävissä jos jengi ei voi ostaa uusia säätimiä, en minäkään "periaatteessa" halua ostaa uutta moottoria - ja luulen että säädin tekee sen isomman eron.

voiko tämän kyseisen säätimen laittaa sellaisiin asetuksiin että se on "perusasetuksissa" ? siis ettei kaikkea oteta irti.

heitän ihan hypoteettisen ajatuksen ilmaan -

voidaanko rajata homma jotenkin niin että Stock luokan auton pitää pystyä kulkemaan yhtäjaksoisesti esim. 10 min ympäri rataa "kisavauhtia" 4000mAh lipoakulla. Jos ei pysty, moottori imee liikaa tehoa/on liian tehokas säätimen asetuksista johtuen ja säätöjä pitää muuttaa "lievemmiksi".

Onko esim. tällainen mahdollista edes teoriassa? Käytäntö onkin sitten toinen juttu....



Ei tuota voi mitenkään valvoa ja riippuu kuskista todella paljon ja siitä monta kierrosta ajat sen 10mins aikana.

PS. tällä hetkellä 17.5t ja 10.5t vie saman verran mAh:ja 5minuutin erässä.

2218
Yhtenä syynä meidän Touring innostuksen hiipumiseen oli juuri tämä nopariralli ja vauhtien kasvu, stanuluokka menetti merkityksensä.

Kaksi kolmesta nopeimmista säätimistä ovat melkeen 2 vuotta vanhoja. Eli Tekin RS ja Speed Passion.

Nopeuden kasvu on tietty ollut harmillistä ja varmaan ensi vuodeksi tässä tehdään jotain asialle. Itse en tosin usko että hintakatto palvele ketään muita kuin kauppiasta. Kun saa myydä vielä kerran kaikille uudet säätimet.

Joku mode voisi splitata keskustelun ens vuoden stanu topiciin niin pysyisi tieto oikeessa topicissa.

2219
Yleinen keskustelu / Rc-autoilu blogi
« : 07.03.10 - klo: 18.07 »
Lue mimmosta on ajaa kilpaa rc-autolla. Suunattu harrastusta aloitteleville tai kilpailutoimintaan mukaan haluaville. Konkarit ovat tervetulleita kertomaan omia mielipiteitä asioista.

www.rcautoilua.fi

jos haluaa aloittaa alusta voi lähteä tästä liikenteeseen:

http://www.rcautoilua.fi/touring/auton-hankkiminen

oikeessa alanurkassa on aina linkki seuraavaan juttuun.

2220
Sähköautot / Vs: Polttis -> Sähkö konversiot
« : 05.03.10 - klo: 09.58 »
Oikeen loggerin saa noin 60-100e. Esim novak sentry tai eagletree v3:n Sillä näkee sitten kaiken.

Sivuja: 1 ... 71 72 73 [74] 75 76 77 78