Kirjoittaja Aihe: TULEVAISUUDEN RC-AUTOT JA SEN TEKNIIKKA  (Luettu 5891 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
TULEVAISUUDEN RC-AUTOT JA SEN TEKNIIKKA
« : 18.01.10 - klo: 00.35 »
Eli tässä mietiskelin että missä ihmeessä menee rc-autojen raja kuin sitä ei vaan tunnu olevan.
Itse kuin olen leikkinyt jonkin tovin näillä niin mietityttää tällä hetkellä muutamia asioita.

Takaveto krossarit.
Nyky linjaus on tämä. Keskimoottori on melkein jo pakollinen. Sellaiset olivat jo -80 luvun alkupuolella (esim AYK 566 autossa) mutta tuli mieleen että olisko kohta "taas" hihnavetoisen vuoro tulla esille kuten oli KYOSHO TRIUMPHASSA ja SCHUMACHER COUGAR autoissa ja A&L teki viriosana KYOSHO ultimaan ja ASSOCIATED rc-10 hihna laatikot.

Säätimet.
SPX on ollut jo markkinoilla jo jokunen aikaa ja se on kohta väistymässä SXX tyylisille säätimille. No mitäs tuon SXX jälkeen, mitä on viellä keksimättä vai onko jo keksitty ja sitten kuin SXX on vanha tuodaan julki jotain taas niin mullistavaa mutta mitä se on  :huh:

Akut.
Missä menee C arvon raja oikein. Kuin tuo 25c riittää mainiosti jo. Laturit sitten. Kohta voidaan ladata jo 4c, vai onko se jo mahdollista :huh:

Moottorit.
En tiedä koska en tunne tuota alaa niin hyvin että olisko siellä jotain mitä voisi parantaa.

Tulevaisuus näyttää mikä on homman nimi näissä hommissa mutta erittäin suurella mielenkiinnolla odotan sitä :tongue:

Jerzi

SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Haze

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: TULEVAISUUDEN RC-AUTOT JA SEN TEKNIIKKA
« Vastaus #1 : 18.01.10 - klo: 13.10 »


Säätimet.
No mitäs tuon SXX jälkeen, mitä on viellä keksimättä vai onko jo keksitty ja sitten kuin SXX on vanha tuodaan julki jotain taas niin mullistavaa mutta mitä se on  :huh:

Black Diamond tai Las Vegas 2.0 softat vai mitä ne uusimmat nyt oli...

Akut.
...Kuin tuo 25c riittää mainiosti jo...

Ei riitä minnekkään. 40C alkaa riittää...
| Team RCM | Team Associated | Reedy | Ko Propo  | JConcepts | EuroRC | Vista | RPM |

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: TULEVAISUUDEN RC-AUTOT JA SEN TEKNIIKKA
« Vastaus #2 : 18.01.10 - klo: 13.14 »
Seuraava askel olis selkeesti akkujännitteen nostaminen, ei tarvis pelata niin perhanan isoilla virroilla..

turha puskee 100A virtaa 7.4 systeemillä kun nostamalla jännitteen 22,2v pääsis samaan tehoon rapeella 30A
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: TULEVAISUUDEN RC-AUTOT JA SEN TEKNIIKKA
« Vastaus #3 : 18.01.10 - klo: 14.35 »
Black Diamond tai Las Vegas 2.0 softat vai mitä ne uusimmat nyt oli...

Mitä eroa on noilla softilla tuohon SXX malliseen.
Jerzi

PS Kyllähän se 25c riittänee oikein mainiosti viellä.
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: TULEVAISUUDEN RC-AUTOT JA SEN TEKNIIKKA
« Vastaus #4 : 18.01.10 - klo: 14.37 »
Viime keväänä keskusteltiin lähestulkoon identtisestä aiheesta, muistatkos tämän Jerry:

http://rc10.fi/index.php?topic=34452.30
Flying Calacucco

Poissa Haze

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: TULEVAISUUDEN RC-AUTOT JA SEN TEKNIIKKA
« Vastaus #5 : 18.01.10 - klo: 14.40 »
Viime keväänä keskusteltiin lähestulkoon identtisestä aiheesta, muistatkos tämän Jerry:

http://rc10.fi/index.php?topic=34452.30

Onpa vielä sama aloittaja.  :lol:
| Team RCM | Team Associated | Reedy | Ko Propo  | JConcepts | EuroRC | Vista | RPM |

Poissa EmDzei

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: TULEVAISUUDEN RC-AUTOT JA SEN TEKNIIKKA
« Vastaus #6 : 18.01.10 - klo: 14.46 »
Taidetaan olla eri maailmoista (rata-autot vs. monsterit), koska omassa E-Revossa on jännitettä juuri tuo 11,1 x 2 (3S Li-Po x 2 kpl) eli 22,2 volttia. Moottorina harjaton malli, jossa roottorina toimii kestomagneetti (ns. supermagneetti eli neodyymiä). 20 C purkuvirta on korvaantunut 30 C suositukseksi.

Tulevaisuudesta tiedän ainakin sen, että kohta Suomeenkin saadaan vyörenkaita (paremmat kaarreajo-ominaisuudet) ja ehkä vähentävät matalaprofiilisina versioina myös palloontumisen (ns. pizza effect). Ehkä saadaan myös 5 GHz:n taajuus 2,4 GHz:n rinnalle radiotekniikan puolelle.
Traxxas ERBE | Multiplex 3S 4800 mAh 20C Li-Po | Multiplex LN-3008 charger | E-Revo Finland video- ja kuvagalleria

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: TULEVAISUUDEN RC-AUTOT JA SEN TEKNIIKKA
« Vastaus #7 : 18.01.10 - klo: 14.50 »
Viime keväänä keskusteltiin lähestulkoon identtisestä aiheesta, muistatkos tämän Jerry:

http://rc10.fi/index.php?topic=34452.30

Ja kaiken lisäksi etsiskelin tuota ties kuinka kauan eilen ennenkuin tämän avasin ja en löytänyt sitä.
No ei se mitään.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: TULEVAISUUDEN RC-AUTOT JA SEN TEKNIIKKA
« Vastaus #8 : 18.01.10 - klo: 15.07 »
Black Diamond tai Las Vegas 2.0 softat vai mitä ne uusimmat nyt oli...

Mitä eroa on noilla softilla tuohon SXX malliseen.
Jerzi

PS Kyllähän se 25c riittänee oikein mainiosti viellä.

Markkinoilla on saatavilla tällä hetkellä 3 säädintä jotka ovat ns. toista sukupolvea dynaamisen ennakon suhteen.
Säätimet ovat Castlen mamba, Tekinin RS ja advanced electronicsin Black diamond.(lisää näitä on tulossa vaikka miltä toimitajalta, LRP,Novak etc.)

Mambassa ja Tekinissä säädetään tietylle kierroslukuvälille ennakonnousu(esim 3k alku ja 14k loppuu, nousua 40 astetta), eli voit tarkasti määritellä kuinka nopeesti ennakkoa tulee lisää ja missä kohtaa. Tekinissä voi tämän lisäksi vielä lisätä hiukan ennakkoa tämän päälle vielä ylärekistereissä. Ennakkoa haluua eri määrän riippuen esim moottorista, auton painosta, pito-olosuhteista ja radan muodosta. AE:n säädöistä minulla ei ole havaintoakaan, ehkä joku kertoo joka tietää?

Optimi tilanne on se että aina kun momenttia on "liikaa" niin lisätään hiukan ennakkoa ettei sitä ole liikaa, näin saadaan mahdollisimman nopeasti mootori kiertämään paljon. Dynaamisella ennakolla pystytään ainakin tuplaamaan moottorin RPM, riippuen paljonko siinä on kiinteetä(kannusta) ennakkoa.

Ennakko siis lisää kierroslukuja mutta vähentää momenttia. Mutta jos ennakkoa lisää liikaa liian aikaisin moottori ei jaksa vääntää ja tuottaa vaan hirmuisen määrän lämpöä. Eli paljon ennakkoa lisää ei ole ratkaisu vaan sitä pitää olla sopivasti. Näitä säädettäessä pitää muistaa että vähemmän ennakkoa alkuun pitää kamat ehjänä. Sama kuin lyhyt välitys pitää kamat ehjänä.

Tätä kaikkea pystyy tänä päivänä analysoimaan telemetria systeemillä, esim novak sentry tai eagltree v3. Tästä datasta voi tehdä hyviä päätöksiä auton säätöön liittyen ja pystyt luultavasti nopeemmin säätämään autosi kohdille.

Tulevaisuudessa säätimet pystyvät varmaan itse säätmämään itsensä radalle, moottorille ja kuskille. Tämä tapahtunee sisäänrakennetun telemetria systeemin kautta ja algoritmille syötetään jotkut tietyt alkuarvot mitkä voisivat sopia kyseiselle radalle.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Casull

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: TULEVAISUUDEN RC-AUTOT JA SEN TEKNIIKKA
« Vastaus #9 : 18.01.10 - klo: 15.10 »
Onhan noita 5C-latausvirtojakin kestäviä lipoja jo joitain markkinoilla.
Uskoisin että akkujen kohdalla juurikin lataus- ja purkuvirtojen kohdalla kehitys on tällä hetkellä nopeinta.

Esim 1:1 autoissa juurikin tuo latausaikojen pituus on yksi iso ongelma muiden joukossa.

Minulla on kaksi 5300mAh kovakuorista lipoakkua joille luvataan 4C latausvirraksi ja pari kertaa olen kokeillut 2C:llä ladata kun ei vielä ole sen kiireempi ollut.
Eikä laturikaan riitä antamaan kuin 15A.

Akkujännitteen nostossa tulee tulevaisuudessa luultavimmin raja vastaan 50V:n kohdalla.
Jos tuosta yli mennään, uskoisin lainsäätäjänkin jo puuttuvan touhuun joidenkin turvamääräysten varjolla.
Pienoisjännitteen rajat kun on 50V ac ja 120V dc

Toisaalta, kaksi kertaa olen saanut kipeän palovamman sormeeni jo 3S-lipollakin.
Nousee muuten äkkiä savu sormesta...


Renkaiden kohdalla olen ihmetellyt jo pitkään että miksei isommissa autoissa (1/8) ole vielä vyörenkaat yleistyneet?

Muutamaan autoon olen vyöt tehnyt ilmastointiteipillä eikä mitään ongelmia ole ollut.
Pikkurevoonkin sellaiset askartelin, eikä enää kumit veny.
Hobao ST PRO,OS28xz,Torsen|8.5 PRO, OS Speed,BBF,Torsen|2xInferno DX, 21RZ-V01B|Futaba 3Pk 2.4Ghz/40FM/27AM

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: TULEVAISUUDEN RC-AUTOT JA SEN TEKNIIKKA
« Vastaus #10 : 18.01.10 - klo: 16.15 »

Eiköhän näihinkin tule batterien tilalle polttokennot, kun vielä hieman kehittyvät.

Nyt on jo kännyköissä.... eli uusi "pilleri" sisään, kun entinen joskus "tyhjenee".

Kuin "ydinvoimala" pienoiskoossa.

http://www.tekniikka.info/articles/ST030519.htm

Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa LasHi

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: TULEVAISUUDEN RC-AUTOT JA SEN TEKNIIKKA
« Vastaus #11 : 18.01.10 - klo: 16.22 »
Tälläistäkö meinasit :

http://kkeprc.com/?p=940
RAISION SEURAKUNNAN RC-AUTOKERHO
Rc on kivaa. LRP Areena Cupin Turisti ohjeistus: http://rc10.fi/index.php?action=dlattach;topic=40980.0;attach=14957

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: TULEVAISUUDEN RC-AUTOT JA SEN TEKNIIKKA
« Vastaus #12 : 18.01.10 - klo: 16.26 »

Kylläpä.... mutta koon pitää pienentyä, ja kuten tiedämme, rc-autoissa tarvitaan energiaa paljon ja nopeasti.
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa LasHi

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: TULEVAISUUDEN RC-AUTOT JA SEN TEKNIIKKA
« Vastaus #13 : 18.01.10 - klo: 16.28 »
Joo näin on joten ei vielä perusteta kilpa luokkaa näille ...  ;)
RAISION SEURAKUNNAN RC-AUTOKERHO
Rc on kivaa. LRP Areena Cupin Turisti ohjeistus: http://rc10.fi/index.php?action=dlattach;topic=40980.0;attach=14957

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: TULEVAISUUDEN RC-AUTOT JA SEN TEKNIIKKA
« Vastaus #14 : 18.01.10 - klo: 16.31 »
 :mrgreen:
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa SepiMies

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: TULEVAISUUDEN RC-AUTOT JA SEN TEKNIIKKA
« Vastaus #15 : 18.01.10 - klo: 17.10 »
Tuli tuosta mieleen, että jos jännitettä nostettaisiin esim. juuri tuonne 22,2V:iin ja samalla virtaa laskettaisiin esim. puoleen, niin eikö se johtaisi myös lämpöjen alenemiseen? Tämä tuli väsyneeseen mieleen :grin:
Tekno RC Team Driver
SCT410.3, EB48.3, NB48 2.0, Losi 22SCT 3.0

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: TULEVAISUUDEN RC-AUTOT JA SEN TEKNIIKKA
« Vastaus #16 : 18.01.10 - klo: 22.31 »
Tuli tuosta mieleen, että jos jännitettä nostettaisiin esim. juuri tuonne 22,2V:iin ja samalla virtaa laskettaisiin esim. puoleen, niin eikö se johtaisi myös lämpöjen alenemiseen? Tämä tuli väsyneeseen mieleen :grin:

Enpä ny tiiä... P= U*I eli teho nyt mihinkään muutu. Ja ite oon ainakin ymmärtänyt, että kaikki teho muuttuu loppupeleissä lämmöksi. Eri asia sitten missä kohtaa tapahtuma ketjua. Ainakin jos vertailu kohtana on pc:n komponentit. Jos se sun näyttikses ottaa 250W niin se tulee sieltä lämpönä ulos vaikka voissa paistais.

Toisaalta taas ainakin olen ymmärtänyt, että tämä euroopalainen sähköverkko 230V pieksee jenkkien 110V järjestelmän paremman hyötysuhteen takia. Ja muutenkin on se käsitys, että jännitteen nostaminen on huomattavasti järkevämpää kuin virran.

No minä mistään mitään virallisesti tiedä... Kiinnostaa kyllä. Joten oikaskaa!

Poissa mikkolah

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: TULEVAISUUDEN RC-AUTOT JA SEN TEKNIIKKA
« Vastaus #17 : 18.01.10 - klo: 22.43 »
Akuista puheen ollen, ehkäpä nää "ydinvoima" patterit tulee joskus:

"Liquid Nuclear Battery That Has the Potential to Reach One Million Times Chemical Battery Power Density"
http://nextbigfuture.com/2009/10/liquid-nuclear-battery-that-could-have.html
Kyosho :: HPI :: Asso + muuta aiheeseen liittyvää..

Poissa miksu79

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: TULEVAISUUDEN RC-AUTOT JA SEN TEKNIIKKA
« Vastaus #18 : 19.01.10 - klo: 08.24 »
PS Kyllähän se 25c riittänee oikein mainiosti viellä.

 ei se muuten riitä itsellä m8e autossa lämipiää vielä 5000 4s 40c akku
agama A8 evo nordic os speed futaba savöx Team Associated sc10 4x4  TC6.1  LRP

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: TULEVAISUUDEN RC-AUTOT JA SEN TEKNIIKKA
« Vastaus #19 : 19.01.10 - klo: 10.15 »
PS Kyllähän se 25c riittänee oikein mainiosti viellä.

 ei se muuten riitä itsellä m8e autossa lämipiää vielä 5000 4s 40c akku

Totta, mutta kaipas se on myös lajista kiinni että pystyykös ja tarviikos enemmän tehoja mitä nyt on saatavilla.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Casull

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: TULEVAISUUDEN RC-AUTOT JA SEN TEKNIIKKA
« Vastaus #20 : 19.01.10 - klo: 19.12 »
Tuli tuosta mieleen, että jos jännitettä nostettaisiin esim. juuri tuonne 22,2V:iin ja samalla virtaa laskettaisiin esim. puoleen, niin eikö se johtaisi myös lämpöjen alenemiseen? Tämä tuli väsyneeseen mieleen :grin:

Jotain tuollaista kai autotehtaatkin ovat jo vakavissaan suunnitelleet kun on ollut puhetta autojen sähköjärjestelmän muuttamisesta 12V:stä jopa 48V:iin.

Sama teho saadaan siirrettyä pienemmillä johdoilla.

Josta taas seuraa huomattavasti lisää kosteuden ja hapettumisen aiheuttamia oikosulkuja, virtakatkoksia ja muita häiriöitä...
Hobao ST PRO,OS28xz,Torsen|8.5 PRO, OS Speed,BBF,Torsen|2xInferno DX, 21RZ-V01B|Futaba 3Pk 2.4Ghz/40FM/27AM