Kysymys niille, jotka tietävät lipojen
"henkiinherättämisestä"...
Tänä aamuna latailin pikkulipoa assoon, eli akku 1/18 kokoiseen vekottimeen tehty.
7,4v - 1800mAh - 15C jatkuvaa, 25C hetkellistä - spekseillä.
Aamulla kytkin laturiin perusasetuksin, mitä käytän kaikkiin muihinkin samanlaisiin akkuihin.
Ice ei tykännä ladata, vaan kerto kennojen alhasesta määrästä. Autolla oli sitä edellisenä
päivänä ajettu Mamba Max säätimellä, jossa CutOff asetettu 6v kohdalle. Käytännössä mambis
ei siis voinut kuluttaa akkua alle "turvallisen rajan", mutta niin kävi...
Aluksi vaihdoin liitännät, katoin että kaikki johdot on kolvauksissaan ja niin olivat.
Balanserikaan ei balansoinut akkua, niin tyhjäksi oli näemmä korkannut. Noh, muistelin
jonkun vinkkaisseen mahdollisuudesta ladata lipoa pari sekuntia nimhi akun speksillä
ja koittaa sitten uudelleen lipolle suunnatuilla arvoilla. Koitin kikkaa ja latasin 5 sekkaa
nimh asetuksin, siirsin lipo asetukselle ja kas kummaa, akku lähti lataamaan ja volttimäärä
alkoi josta 5-6v väliltä, turvaraja (2,8v-3,2v/kenno) = 5,6v ja aika lailla ton verran oli,
ellei jo hieman allekin.
Latasin akkua ja täyteen tuli. Balanseri toimi samalla, kun latasin. Vielä en ole ajanut sillä
metriäkään, mutta pitää kokeilla illan treenissä. Kiitokset sille, joka asiasta jossain vaiheessa
on kertonut, muuten ois menny lipo roskakoriin.
Sit kysymykseen: Mitä tollanen "tapaturma" tekee akulle? kuluu varmasti, mutta onko pelastusoperaatio
kuitenkin ihan pysyvä, vai miten lipolle käy? huomioitavat seikat, varoitukset ym.. otetaan vastaan.
Nimim. "tietoa ei koskaan voi olla liikaa, mutta on tilanteita, joissa tieto lisää tuskaa"