Kirjoittaja Aihe: 1:8 polttiksen kulutusosat  (Luettu 3572 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jesse-m-90

  • Jäsen
    • Profiili
1:8 polttiksen kulutusosat
« : 15.09.07 - klo: 01.03 »
polttiksen kulutusosat mikä osa/-t kuluu ekana loppuun ellei renkaita lasketa... Ja minkä hintasista osista on kyse (laittakaa jonkin lainen hinta haarukka)

Poissa jesse-m-90

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: 1:8 polttiksen kulutusosat
« Vastaus #1 : 15.09.07 - klo: 01.04 »
ei löytynyt tästä aiheesta topicia joten päätin tehä...

Poissa Wizu

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: 1:8 polttiksen kulutusosat
« Vastaus #2 : 15.09.07 - klo: 01.22 »
Rajota jo näitä topiccien tekoa. Kyllä niitä vastauksia löytyy kun lueskelet foorumia ja vaikka muutenkin selaat nettiä. Ei näitä enää jaksa kukaan lukea ja vielä vähemmän saat vastauksia.

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: 1:8 polttiksen kulutusosat
« Vastaus #3 : 15.09.07 - klo: 01.27 »
Polttoaine on aika kulutus tavaraa  :lol:
Kuten myös suodattimet ja tulppiakin menee jokunen.
Laakeritkin on kulutus tavaraa, joten etköhän etsi ne tietosi lukemalla topicceja mitä näissä menee.
Axial SCX 10 TR

Poissa TheArska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:8 polttiksen kulutusosat
« Vastaus #4 : 15.09.07 - klo: 01.30 »
no esim. laakerit, kytkin ja koko voimansiirto, ne maksaa vaihtelevasti osasta riippuen muutamasta eurosta muutamaan kymmeneen euroon muös ilmanputsareita ja tulppia kuluu..
Kyosho: Evolva(x2)REX pr-21r01wc/IDM Picco evo2 p7-r, V-one RRR(x2)LRPz.12r spec3/Team Orion crf.12 wasp.
Hpi: Baja 5b cy26, Savage X STS d30m. Hong Nor X1crt pro SHpt28*m-p6,plus muut 1/36-1/8 autot

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:8 polttiksen kulutusosat
« Vastaus #5 : 15.09.07 - klo: 07.39 »
Osta pakin pohjalla toinen auto niin etköhän sinä sitten pääse harrastamaan ihan rauhassa.
Mene vaikka lavangon radalle ajamaan kuin on märkää ja tule sitten meille kertomaan mikä osa meni vaihtoon, tahtoo tietää :huh:
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa hypermonster

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: 1:8 polttiksen kulutusosat
« Vastaus #6 : 15.09.07 - klo: 15.11 »
ihme pellejä koko palsta täynnä! :evil:siis kenellä  on aikaa alkaa selailemaan kymmeniä sivuja ja katsoa onkohan kysymykseni jo kysytty??helpompi on kysyä ja siirtäkööt sitten modet tai podet tai olkoon nyt mitä vaan ne kysymykset oikeaan paikaan.jotain rajaa sentään.palstalla paljon aloittelevia kuskeja neuvojen tarpeessa ja sitten kaiken maailman räkänokat täälä jakelee vittuilujaan eikä osata auttaa avun tarpeessa olevaa kaveria.kumma homma

Mika R

  • Vieras
Vs: 1:8 polttiksen kulutusosat
« Vastaus #7 : 15.09.07 - klo: 20.14 »
tänään vedettiin kisapäivä ja mitään ei hajonnut. mutta kytkimet, laakerit, saranatapit, kytkinkellot, tukivarret, iskarit, pohjalevy on sellasia kuluvia osia

Poissa ToniP

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1:8 polttiksen kulutusosat
« Vastaus #8 : 15.09.07 - klo: 20.17 »
Tässä on nyt jotain tällain aluks. Tähän hakuja päälle ja paljon kysymyksiä vaikka radalla kokeneemmille nin eiköhän ala sujumaan. Itse ajan Hong Nor X1CR 1:8 Buggyllä joten ihan tarkkaan en tiedä "rimpulampien" autojen varaosatarpeesta. Mut veikkaanpa että valtamerkkien kalustoissa ei oo suuriakaan eroja siinä mielessä.

Autoo ostaessasi muista että uusi tai uutta vastaava on aina parempi taloudellisesti kun käytetty. Niin halvalla kukaan ei myy, että paljon ajettu kannattais ostaa. Varaosiin ja tarvikkeisiin kannattaa budjetoinnissa varata noin puolet uuden auton hinnasta ensimmäisen kauden ajaksi. Tietty jos ajat vaan kerran kuussa tunnin, et tarvi vissiin paljon mitään osia, mut tällanen yleisohje nyt kumminkin.

Nitromoottoristen crossiautojen (sis truggyt) kulutusosista on mahdotonta tehdä kattavaa luetteloa. Seuraavassa omiin kokemuksiini perustuvia luetteloita helpottamaan valmistautumista ajopäivän/-reissun varalle.

Työkalutista on kattava luettelo tälläkin foorumilla. Katso myös Ari-Pekan RC-sivut.
HUOM! Valitse kunnolliset työkalut. Vältät sen karseen vaivan availla murjottuja ruuveja ja maksaahan nekin joskus aikalailla. Muutenkin kunnon kaluilla on mukava temmeltää  :p
Muista aina ottaa kaikki tarvittavat työkalut mukaan. Vaikket aikoisikaan jotain tiettyä kohdetta remontoida. Onpahan sit ainakin yhellä tyypillä kaikki mukana siä radalla  :wink:

Varsinaisia kulutusosia autossa on ainakin:
Renkaat. Saattaa mennä jo gallonan aikana huonoks jos on kovin pehmeetä kamaa ja kuluttava rata tai muu alusta. Asvaltille sliksit tmv. Nappularenkaat menee 5 minuutissa jos oikeen kurmuuttaa.
Renkaan laakerit. Kandee vaihtaa heti kun tuntuu väljistyvän. Yleensä 10€lla saa kymmenen kpl. Renkaan laakereita menee kahdeksan kpl ja diffeihin yleensä 3/diffi eli 9kpl. Diffien laakerit on yleensä samoja kun renkaissakin(8x16x5) mut ne ei kulu läheskään niin nopeesti. Autokohtaisia eroja on niin kulutuksessa kuin laakerien koossakin.
Kytkimen laakerit. Yleensä kandee vaihtaa heti kun vähänkin malttaa, mut viimestään jos laakeri pitää ääntä tai on yhtään väljä. Ite vaihdan noin gallonan välein. Saattaa kestää hyvinkin useita gallonallisia. Kytkinkellosta on paljon kii.
Kytkimen palat jousineen. Saattaa mennä (kone väärin säädettynä tai palat väärin asennettuna) alle gallonan aikana loppuun. Useimmiten hyvät palat (kolme-palaisessa) kestää useamman gallonallisen. Osta kumminkin Fioronin kytkin, se kestää ja kestää ja toimii ja toimii.
Tulppa. Oltava erilaisia jos et ole aivan varma mikä toimii parhaiten. Joka tapauksessa varatulppia on oltava mukana. Tutustu moottorin valmistajan ohjeisiin ja kysele neuvoja kokeneemmilta tulppavalinnoista.
Takasiipi. Saattaa haljeta jo ekasta kolhusta, mut keittämällä siihen saa sitkeyttä lisää jollei valmistaja oo jo hoitanut sitä. Hyvä siipi kestää kyllä useita gallonallisia mut menee aika pian rumaks.
Ilmansuodatin. Näitä on oltava öljyttynä tarpeeks mukana. Parinkin rundin aikana saattaa pinta mennä jo tukkoon, mut vaihda viimeistään puolen gallonan jälkeen. Jossain tällä foorumilla on neuvottu joku vahamainen aine joka esti tukkeutumisen. Käytä hakua.

Nesteitä:
Polttoainetta. Kulutus on noin tankillinen/5-6min eli tunnissa ahkeralla ajolla saattaa mennä jopa kuus tankillista. Kato valmistaja tiedoista polttoainejärjestelmän koko.
Iskarien öljyjä erilaisia jos haluat kokeilla eri säätöjä tai jos sattuu vuotamaan. Myös iskarien varaosasarja eli stefat kandee pitää mukana.
Diffien öljyjä. Ks ed.
Puhdistusainetta. Kandee varata jos haluat reissussa putsata autoa. WD-40 on hyvä yleispuhdistus- ja suoja-aine. Jos haluat kurat pois, suihkutat sitä ja harjaat vaikka maalisutilla.
Juotavaa itelle. Koko päivä menee helposti juomatta kun oikeen innostuu touhuamaan. Vesi on hyvä olla myös fuilin huuhteluun esim. silmistä tai suusta.

Mukana kannattaa myös pitää rikkumisen tai häviämisen varalta seuraavia varaosia:
Varamoottori. Tosiaankin on eri keljua jos oot ajamassa vähänkin pidemmällä ja kone menee. Toinen kone on muutenkin mukava jos ei tiedä mikä sopii itelle parhaiten. Toisen voi myös pitää reenikoneena ja toisella ajaa vaikka kisoissa. Tällöin oltava samalnlaiset ja tiedettävä mitä tekee.
Toiset renkaat vanteineen. Liimattuna tai liima mukaan. Kandee pitää erilaisia renkaita mukana jollei oo ihan varma mikä toimii kyseisellä radalla. Kysele paikallisilta neuvoja.
Tukivarret ja saranatapit. Katkee joskus melkein kun itellään (paitti Honkkarista  :afro:)
Tukivarsien kiinnikkeitä erilaisia (aurauspala). Katkee joskus ja varsinkin muoviset menee helpolla.
Renkaan muttereita. Saattaa hävitä joskus.
Ruuveja, muttereita ja prikkoja mahd. kattavasti. En nyt muista tarkalleen mut Englannissa tais olla kauppias joka myy melki mihin merkkiin tahansa täydellisen ruuvisarjan suht etullisesti.
Linkkien palloniveliä. Katkee joskus. Iskareihin kandee varata kans.
Servo(t). Niin se vaan on että ainakin Truggyissä ohjausservo on kovilla. Kosteus on kans servon vihollinen. Saatavana vesitiiviitä ja tiivistys on mahollista tehä itekin (Ari-Pekan RC-sivut).
Servon varsia.
Katkaisija tai sit hävität sen jo valmiiks ja vedät akun ja vastarille menevän jatkojohdon liittimet ulos kotelosta.
Vastari varsinkin märällä kelillä. Yhellä reissulla hajotin kolme servoo ja kaks vastaria kahen päivän aikana.
Ladatut vara-akut radioon ja toinen ajoakku tai laturi niille.
Käynnistimen (starttiboksi) vara-akut ladattuna tai laturi ellet ole aivan varma että akut riittävät hyvin.
Fuililetkua noin metri. Sen verran saattaa kulua kun letkut uusitaan kokonaan. Sitä tarvitaan muuhunkin joskus.
Antenniputki. Katkee silloin tällöin.
Sokkia. Kumminkin hävitää joskus.
Vetareita ja kardaanit sekä niihin päitä. Katkeavat/halkeavat joskus.
Myös pohjalevy katkeaa joskus kovasta tärskystä, mutta yleensä se vaan kuluu loppuun jossain vaiheessa.
Jos tiedät jonkun osan olevan kulahtanut, varaa myös sellainen mukaan vaikka se vielä meniskin jonkin aikaa.

Muita tarvikkeita ja muuta huomioitavaa:
Nippusiteitä.
Jeesusteippiä.
Pikaliimaa.
Ruuvilukitetta.
Narua.
Rautalankaa.
Paskista tai muuta puhdistukseen sopivaa paperia.
Muistiinpanovälineet.
Kaikki työkalut mukaan aina. Tasan tarvit jos jonkun unohdat.
Radioon eri taajuuksisia kiteitä jos käytät kideradioo.
Hehku ja sen laturi.
Tankkauspullo on kätevä (väh. 500ml).
Rahaa.
Lämmintä vaatetta. Tuuli on joskus yllättävän kova ajajakorokkeella.
Varikkopöytä. Radoilla ei useinkaan oo pöytiä.
Parasta on hommata oikee varikkolaukku mut esim lätkäkassi on myös toimiva.

Turvallisuudesta:
Käytä nostaessasi hanskoja, silmä- ja korvasuojia sekä vältä vetämästä pakokaasuja suoraan henkeen.
Jos mukana on lapsia, pidä niistä huolta. Ole ennen kaikkea tarkkana nitrometaanin ja metanolin kans (polttoaine). Sitä ei tarvi paljoo joutua silmiin kun tulee ongelmia. Nieltynä se on hengenvaarallista.
Varaa mukaan ensiapulaukku ja tallenna myrkytystietokeskuksen numero kännyyn.
Vettä huuhtelua varten mukaan. Silmähuuhtelupullo ei ole pahitteeksi ja metanolin vaikutusta verestä voi laimentaa etanolilla. Tästä aiheesta lisää metanolin vaaarat-keskustelussa tällä foorumilla. Käytä hakuja.

Eikä siinä vielä kaikki! Omaa järkeä saa käyttää ja tasan varmasti unohdin jonkun kriittisen jo tästä mut paikkailkaa perästäpäin lipsuja.

Poissa jesse-m-90

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: 1:8 polttiksen kulutusosat
« Vastaus #9 : 15.09.07 - klo: 22.23 »
kun ostaa auton onko siinä jos säädöt... Kannattaako mun ensin säätää ja sitten ajaa vai ajaa ja sitten säätää..

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Vs: 1:8 polttiksen kulutusosat
« Vastaus #10 : 16.09.07 - klo: 07.37 »
Autoissa on yleensä mitäsattuu-säädöt, eli auto kannattaa ensin säätää, ja sitten vasta ajaa. Toisaalta monesti ajon aikana ja ajon jälkeenkin kannattaa autoa säätää.

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:8 polttiksen kulutusosat
« Vastaus #11 : 16.09.07 - klo: 15.08 »
kun ostaa auton onko siinä jos säädöt... Kannattaako mun ensin säätää ja sitten ajaa vai ajaa ja sitten säätää..

Kokeile niin näet onko se sinun mieleen ne säädöt :huh:
Eihän kukaan voi kertoa millä säädöillä sinun pitää ajaa ja jos kertoja tykkää aliohjautuvasta autosta ja sinä taas tykkäät yliohjautuvasta autosta niin mitäs siitä tulee sitten.
Järki käteen nyt hei.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Nasty

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1:8 polttiksen kulutusosat
« Vastaus #12 : 17.09.07 - klo: 16.36 »
eh lyhyesti koko vessa se ajaessa kuluu joten aikaa myöten joudut kumminkin lähes kaiken uusimaan.
ich heabe boewling boealle ich min lederhosen

Poissa Täikampa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 1:8 polttiksen kulutusosat
« Vastaus #13 : 21.09.07 - klo: 19.15 »
Sen sanon, että laakereita, niitä ei kannata ainakaan ostaa mistään laakeri liikkeestä. Minä ostin ja maksoi 50e, mutta sain 30 e. Rc-kaupoista saa halvemmalla.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: 1:8 polttiksen kulutusosat
« Vastaus #14 : 21.09.07 - klo: 22.40 »
Hieman suhteellista.
Riippuu täysin mitä laakereita ostaa ja minkä laatuisia.
Ja sekin vielä että mistä liikkeestä.

Mutta totta on että pääosin laakerit ovat hyvän hintaisia ihan rc alan liikkeissä.
Esim HoBao, Ultimate ja JP-Nitroracing laakerit ovat kaikki hintalaatusuhteeltaan erittäin hyviä.

Poissa HYPER 11 WRC

  • EPUArc
    • Profiili
Vs: 1:8 polttiksen kulutusosat
« Vastaus #15 : 21.09.07 - klo: 23.04 »
kun ostaa auton onko siinä jos säädöt... Kannattaako mun ensin säätää ja sitten ajaa vai ajaa ja sitten säätää..

Kokeile niin näet onko se sinun mieleen ne säädöt :huh:
Eihän kukaan voi kertoa millä säädöillä sinun pitää ajaa ja jos kertoja tykkää aliohjautuvasta autosta ja sinä taas tykkäät yliohjautuvasta autosta niin mitäs siitä tulee sitten.
Järki käteen nyt hei.
Jerzi
No voi elämän kesä! Kerkesin taas koneenääreen ja eiköhän taas !!! Taitaa mennä lukkoon tääki, mut huom. NÄILLÄ SIVUILLA LÖYTYY TOSI PALJO TIETOA kun vaan viitsii ettiä.  Siis eihän siinä mitään, kun hätä on suuri, mutta melekeen joka kysymykseen löytyy vastaus!!!! :angry:

Poissa Täikampa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 1:8 polttiksen kulutusosat
« Vastaus #16 : 24.09.07 - klo: 18.38 »
Joo, nämä laakerit olivat Koyo merkkiset, ja kuulemma on tunnettu ja hyvä.

Poissa Catiska

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.lynxracing.net
Vs: 1:8 polttiksen kulutusosat
« Vastaus #17 : 24.09.07 - klo: 19.27 »
Se laakerin hinta laakeriliikkeessä on aika suhteellinen käsite. Myyjälle tuntematon pikkulaakerin ostaja maksaa listahinnan (pikkulaakerien tilaamisessa, pakkaamisessa, varastoinnissa, taloushallinnon kuluissa ja myyjän palkkakuluissa kulut on samat kuin sen paljon suuremman laakerin ostajan aiheuttamana), tuttu ja muutenkin hyvä asiakas saattaa saada yli 60% alennusta ja joku jopa ilmaiseksi kaikki (tänäänkin hommasin tutulle kisakuskille n. 30 kpl laakereita ilmaiseksi...) joten se hinta on suhteellinen käsite. Mutta tosiasia että tuollaisten pikkuostajien ostokset tuottavat yleensä liikkeelle vain "palvelemisen riemua", ei juurikaan rahaa... Näiden laakerikauppiaiden myynti/toimitusorganisaatio kun on suunniteltu enemmänkin tukkukauppaa ajatellen.
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg