Mää vaan en oo ikinä tajunnu sitä miksi näitä luokkia pitää pilkkoo? Mielestäni on turha selitellä kustannuksilla tai liian kovalla vauhdilla. Tänä päivänä krossissa saa kaupasta halvalla vehkeet, joilla on edellytys vaikka voittaa kisoja. Yhtäkään kisaa ei ole voitettu tehokkaan koneen ansiosta, pikemminkin päinvastoin. Tiedän useita taitavia kuskeja, jotka ovat pilanneet useassa kisassa menestymis mahdollisuudet liian tehokkaan kone valinnan takia.
Päinvastainen hyvä esimerkki on Hovi tuupin koneissa 10,5 kone valinnallaan, joka on varmasti helppo ajaa myös kokemattomamman ja sillä voi myös pärjätä, TÄH.
Itse olen ajanut nelkkua 8,5 koneella ja myös pärjännyt jotenkin ja voin taata että auto on teholtaan löysimpien joukossa mitä kisoihin on osallistunut, TÄH.
Joten se kireä kone ei ole edellytys kilpailukyvylle vaan se on siellä radion takana. Jokaiselle varmasti löytyy sopiva teho halvalla, millä pystyyy tekemään oman parhaan suorituksen. Ja oikeasti ei tarvitse kauhean kovaa reeni määrää tai suurta lahjakkuutta tai eläimellistä ajotaitoa, että krossiauto pysyy näpissä kyseisillä koneilla, joilla voi myös menestyä.
Kisoissa saa varmasti hyvää vääntöä ja kisaamista aikaan finaalista riippumatta. Mielestäni nostaa vaan luokan arvostusta, jos on paljon kuskeja ja kovaa taistelua joka finaalissa. Varmasti on myös kuskin kannalta palkitsevaa, kun onnistumisten myötä parantaa tuloksia ja taistelee pikku hiljaa kovemmissa ja kovemmissa finaaleissa, kuin se että on podiumilla jossain höpö höpö luokassa.
Mieleen tulee vaan et halutaan heti päästä ajamaan a-finaaliin tai jopa voittamaan. Ei näin! Se tulee työn kautta ja sen varmasti ymmärtää aikanaan ja osaa myös arvostaa omaa ja toisten tekemistä ihan erinlailla. Jos kyse ei ole siitä, että tehdään jokaisesta menestyjä niin mistä sitten, kun se ei ole budjettikaan. Ai tasaisesta kilpailusta, HALOO. Jokaisessa finaalissa saat varmasti tasosi mukaista kovaa ja tasaista kilpailua ja saat mahdollisuuden ajaa finaali voitosta.
NM-tittelin jakaminen M2-10 ja M4-10 seassa ihan hyvä idea.
Edit: Turistin kultakaudella tuli kitinää, että pitäisi saada taas uus luokka kun "virissä mennään niin lujaa" ja sitten tuli poro, no sinne siirtyi moni b-d finaali kuskeista. Säälittävää! Miettikääpäs polttiskrossia, kuinka naurettavaa olisi, jos sinne tehtäs "poro" luokka... :lol: Miksi sitten sähköpuolella pitää tehä näitä "turhia" luokkia.
Sinänsä se kunnon junnu luokka ei ois huono asia, jossa nuoret hakisi kokemusta 1-2 vuotta, mutta lukemisten perusteella tää kulostaa taas niin porostelulta...