Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - kalle_a

Sivuja: [1]
1
Sähköautot / Team Corally Kronos XTR 2022
« : 25.08.22 - klo: 14.13 »
Team Corally Kronos XTR 2022 rullava kitti ja "tekniikkapaketti" saapuivat alkuviikosta Tervakoskelta. Pitihän se saada liikenteeseen, joten tulihan se aika nopeasti kasattua käyttökuntoon. Ensivaikutelma autosta antoi laadukkaan ja jämäkän kuvan.

Voimanlähteeksi valikoitui Hobbywing Ezrun MAX8 G2 SD - 4278SD 2250kV sensorillinen moottori/noparisetti Hobbywingin langattomalla OTA ohjelmointipalikalla. Servona metallirattainen vesitiivis 40.2kg vääntävä Halko Turner Digital Servo ja akkuna Team Corallyn Voltax 120C 6750mAh 14.8V 4S lipo.

Nopari tuli kahdella sarjaan kytketyllä XT90 liittimellä. Ihan hyvä juttu, jos sattuu omistamaan kaksi 2S tai 3S lipoa, mutta ei toimi yhdellä 4S tai 6S lipolla. Eli juotoshommia tiedossa heti alkuun. Samalla kolvasin parit latausjohdot XT90 liittimin.

Tekniikka löysi hyvin paikkansa autossa. Noparin sai suoraan ruuveilla kiinni auton akkukotelon takana olevaan muovilevyyn ja auton rungossa oli virtakytkimelle oma kotelonsa valmiina. Noparin vastaanottimelle menevä johto kiinnittyi nätisti akkukotelon alla oleviin kiinnikkeisiin ja riitti nippanappa vastarinkoteloon asti. Ohjelmintiboksillekin löytyi oma paikkansa. Moottori ja servo asentuivat ongelmitta.

Servosaveria kiristelin pariin otteeseen. Vaikka servossa riittää voimaa kääntämään massiivisia renkaita auton ollessa paikoillaan, antaa saveri liikaa periksi. Näin sen kait kuuluukin toimia.

Askartelin joustavasta mustasta muovista takatukivarsien ja -iskareiden suojiksi nk mudguardit. Tukivarsissa olikin näille reiät valmiina. Kuten kuvasta näkyy, tulivat ne tarpeeseen ottamaan hiekkasuihkun vastaan. Runko sai myös ympärilleen mustan hyttysverkkokankaan suojaamaan pahimmilta kiviltä jne. Katsotaan miten toimii pitkässä juoksussa.

Auto kulkee 13 piikkisellä spurrilla ja 4S setilläkin ihan riittävästi, joten 6S viritys ei ole ihan hetkeen ajankohtainen. Keulan saa nousemaan kivasti ilmaan ja eturenkaat turpoamaan.. Ajettavuus on erinomainen ja jousitus toimii hyvin, vaikka auto painaakin ajokunnossa n. 6.2 kiloa.
 

2
Pitkästä aikaa lepotilassa ollutta harrastusta herättelemässä uudelleen henkiin ja nämä samat mallit pompsahtelivat itsellekin esiin. Joskus aikanaan mm. parin täysin modatun 6S tekniikalla olevan E-Maxin, Thunder Tiger MT4 G3:n sekä sähköistetyn Hobao Hyper 9:n omistaneena, ihan mitä tahansa autoa tähän akuuttiin pihasudittelutarpeeseen voinut hankkia.

Nyt vaakakupissa painoivat eniten ajettavuus ja kestävyys, mutta olihan sitä wow-factoryäkin löydyttävä. Ready settiä en enää ollut hankkimassa, koska kokemus on opettanut, että lähes kaikki osat täytyy kuitenkin vaihtaa jälkimarkkinaosiin, jotta autosta saa sellaisen kuin haluaa.. eli fiksusti suunniteltu ja varustettu rullaava kitti siis ainoa vaihtoehto.

Tämä kriteeri pudottikin monta mielenkiintoista autoa pois mm Traxxasit, jonka mallistosta nykyään löytyykin vaikka mitä mielenkiintoista.

Jäljelle jäivät rullaavat Arrman Typhoon ja Kratos sekä Team Corallyn Kronos 2022. Molemmat minulle suht outoja merkkejä, mutta pitkään pähkittyäni Eurooppalaisen Team Corallyn Kronos veti lopulta näistä pisimmän korren mm ajettavuuden, oletetun kestävyyden ja ulkonäön puolesta.. kunhan auto joskus muutaman viikon päästä saapuu uuden tekniikkkansa kera, kasauspöydällä pääseekin sitten ihmettelemään oliko valinta oikea.

Tekniikaksi tulossa Hobbywingin vedenkestävää sensorillista aluksi 4S 120C lipolla ja ohjaukseen 40kg vääntävä harjaton metallirattainen vedenkestävä servo. Jos vauhtia ja vaarallisia tilanteita ei riittävästi saada, niin viritys helppo tehdä vaihtamalla 4S akun tilalle 6S akku. Senverran tekniikan kehitys elämä helpottunut, että noparinkin voi sitten jatkossa ohjelmoida puhelimella, tarvitsematta ihmetellä piippailuja.

Sivuja: [1]