Kirjoittaja Aihe: 1:1 Auton renkaat  (Luettu 130475 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

stimpson

  • Vieras
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #360 : 01.11.10 - klo: 13.38 »
Pakko kirjoittaa täysin subjektiivinen mielipiteeni, johon olen itse empiiristen tutkimusten pohjalta päätynyt:

- Kaikki nastarenkaat ovat olleet huomattavasti meluisampia, kuin kitkarenkaat.
- Kaikilla kitkarenkailla olen pärjännyt aivan mainiosti joka kelillä.
- Nastojen ropina luo harhauttavaa "hyvän olon tunnetta" autoilijalle.
- Kaikki kitkarenkaat ovat olleet hiljaisempia kuin kesärenkaat (minun autoissani)

Ja kuten jo alussa mainitsin, mielipiteet ovat täysin subjektiivisia ja omaan kokemukseen ja testaamisen perustettuja. Sinänsä vähän aikansa eläneitä, että 5 vuoteen en ole nastarenkaalla ajanut niin, että pystyisin niistä jotain sanomaan, joten tietämys nastarenkaiden nykysukupolvesta lähentelee nollaa...

Eikös nämä nykyiset nastakumit ole niitä "kevytnastoitettuja", joissa kitkarenkaaseen on isketty muutama nupikka antamaan vähän raapimisen ääniä? 2009 taisi tulla voimaan tuo uusin lisäys lakiin, jossa kait rajana oli 50 nastaa vierintämetriä kohden? (Tosin säännöstä taitaa tulla voimana vasta hamassa tulevaisuudessa, mutta nastojen määrää ja ulkonemaa on vuosien mittaan vähennetty jatkuvasti.)

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #361 : 01.11.10 - klo: 13.51 »
Ei malta millään pysyä poissa... :grin:

Renkaiden melusta sen verran että pelkkä nastan ropina ei lisää melua vaan nastan tuoma lisäkuorma renkaan runkoon, joka tekee monesti nastarenkaasta kumisevan. Tämän huomasi alla olleessa Golffissa, kuten myös sen ettö siinä on selkeästi vaatimattomampi äänieristys kuin Passatissa, tästä syystä en lähtisi vertaamaan rengasmelua näiden autojen/renkaiden välillä. Mua ei varsinaisesti häiritse pelkkien nastojen ropina vaan juuri tämä kumiseva rengasmelu joka on kitkoilla vähäisempi.

Kitka hiljaisempi kuin kesärengas? Kyllä, ainakin mun autossa. Kesänakit on Passatin alkuperäiset Contit ja talveksi laitetaan alle Contin kitkat ja korviin kuultava melutaso on kitkarenkailla selkeästi miellyttävämpi, sitä en sano mitä desibelimittai kertoisi.

Molemmat renkaat nuljuu, kuten jo aiemmin mainitsin niin laittakaa 0.2-0.7 baaria enemmän painetta renkaisiin niin nuljuuminen vähenee selkeästi. Jos laitan Passatissa paineet ohjekirjan mukaan niin auto kulkee kuin känninen ajokoira, kun paineet nostettiin 0.5 kiloa niin johan tuli tukevaksi. Periaatteessa on sama kummat nuljuu alla, molemmissa, kitkoissa/nastoissa, kuvio on täynnä lamellia ja kumiseos pehmeää joten nuljuuminen on molemmissa hyvin todennäköistä, ainakin vakiopaineilla.

Duuniautoon tuupattiin juuri uudet Nokian nastat alle, en muuten olisi huomannut renkaiden vaihtumista ellei duunikaveri olisi asiasta maininnut. Hiacen melutaso ei muuttunut miksikään, kuten ei myöskään ajettavuus, molemmat on surkealla tasolla vaikka kyse on pari vuotta vanhasta autosta, ikä alkaa painaa -90 luvun puolessa välissä suunnitellussa autossa. Nastapitoa on odotettavissa tuonne Helmikuulle asti jonka jälkeen takarenkaat ovat ovat muuttuneet nastattomiksi renkaiksi, takavetoiset pakut pitäisi lailla kieltää...

Kylätason RC-kuski.

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #362 : 01.11.10 - klo: 14.54 »
Kitka hiljaisempi kuin kesärengas???

Nyt täytyy kyllä ihmetellä että milläs ihmeen renkailla sitä oikein ajellaankaan.
Kyllä - aina on ollut, kesä- tai kitkarenkaista riippumatta.

Tämä sillä varauksella, että meluero pienenee nopeuden kasvaessa. Kaupunkinopeuksissa, alle 60 km/ h kitkat ovat liki äänettömät. Maantiellä renkaatkin alkavat kuulua, toki muutkin äänet lisääntyy.

Ja mitkään minun omistamista renkaista ei ole olleet uusia...
« Viimeksi muokattu: 01.11.10 - klo: 17.39 kirjoittanut Mikko L »
Old fart

Poissa CluBBaH

  • Kotkan seudun pienoisautoilijat
    • Profiili
    • Kuvia
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #363 : 01.11.10 - klo: 15.04 »
Nastapyörät kun sain alle niin hiljeni meno kummasti, selkeästi hiljaisemmat kun kesärenkaat.
XRAY 808 2009 Spec |

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #364 : 01.11.10 - klo: 16.10 »
Eikös nämä nykyiset nastakumit ole niitä "kevytnastoitettuja", joissa kitkarenkaaseen on isketty muutama nupikka antamaan vähän raapimisen ääniä? 2009 taisi tulla voimaan tuo uusin lisäys lakiin, jossa kait rajana oli 50 nastaa vierintämetriä kohden? (Tosin säännöstä taitaa tulla voimana vasta hamassa tulevaisuudessa, mutta nastojen määrää ja ulkonemaa on vuosien mittaan vähennetty jatkuvasti.)

Kyllä.
Nykynastarenkaat ovat kitkarenkaiden kanssa lähes identtiset.
Sillä erolla että on tosiaan se nastan paikka jätetty ilman lameleja.
Nastat on kevyitä... ulkonema pieni jne.
Kiinnitukset parannettu yms yms yms.
Siks nastarenkaan ja kitkarenkaan erot ovatkin jo pienentyneet paljon, koska ei niissä tosiaan oikeastaan mitään muuta eroa ole kuin se että toiseen on tosiaan lisätty nastat.
Ei varmaan mene kauaa kun ollaan sillä tasolla että rengaskauppias kysyy vain että otatko nastoilla vai ilman.
Sama rengas mistä asiakas saa valita vakion tai lisähintaan nastat.

Asia ei toki ole huono ollenkaan että nämä renkaat alkavat olemaan hyvin lähellä toisiaan.
Kun kuitenkin nykynastarenkaat pitävät paremmin kuin kymmenvuotta vanhat pitivät...
Ja kitkat ovat kehittyneet huikeaa vauhtia ottaen nastarenkaiden paremmuutta kovaa vauhtia kiinni.

"nastojen ropina luo harhauttavan hyvänolon tunteen"
Mikä ropina???
Niin joo se minkä kuulee kun avaa ikkunan.

Ja tuo on jälleen se sama asia mistä on moneen kertaan jauhettu...
Se riippuu täysin kuskista mihin hän luottaa sokeasti.
Täällä näyttäis aika moni luottavan sokeasti kitkaan kun on väännetty siitä että nasta on täysin turha... kitkarengas pitää saman... jopa kitkarengas pitäis mustalla jäällä paremmin.

Pahoja harhakuvitelmia jotka testit jo kumoavat.
Kun edelleenkin nastarenkaat ovat olleen kuivalla asvaltilla ja jäällä parempia mitä testeihin on uskominen.
Eikä testit ole huuhaata kun ne tosiaan samoilla autoilla, useiden kuskejen toimesta testataan ja luotetaan suoraan mittanauhaan.

Laitoin nastarenkaat alle ja olivat äänekkäämmät kuin kesärenkaat.
Kaveri laittoi kitkat alle ja olivat aikalailla samaa tasoa kesärenkaiden kanssa... kahdeksankympin nopeudessa alkoi kuulua wouwouwouwouwouuu... Ja ääni siis kovempi kuin kesärenkaissa. Kesärenkaat eivät tuottaneet samanlaista resonointia.

Pitää toki muistaa että minkä ikävuoden autoista puhutaan ja miten hyvin äänieristetyistä muutenkaan.
Nykyautot rupee olemaan todella hiljaisia verrattuna tuollaiseen kohta 20 vuotta vanhaan ritsaan.

Siksi varmasti tuolla aikaisemmin joku mainitsi myös sen että jos korviin kuuluu melua niin vika on autossa.
No näinhän sen voi kieltämättä sanoa.
Jos on alla kakskytvuotta vanha ritsa... tai esim hiace niin kyllä todellakin on kova ääni oli alla sitten kitkat tai nastat... Äänieron erottaminen lähes mahdotonta...
Muutaman vuoden vanha perheauto... mjoo... kannattaako ääniä edes lähteä pahemmin spekuloimaan kun melu johtuu lähinnä vain koko auton resonoinnista eikä suoraan renkaasta tulevasta sisään tunkeutuvasta äänestä.

stimpson

  • Vieras
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #365 : 01.11.10 - klo: 17.35 »
"nastojen ropina luo harhauttavan hyvänolon tunteen"
Mikä ropina???
Niin joo se minkä kuulee kun avaa ikkunan.

Tällä tarkoitan lähinnä sitä rahinaa, mikä nastasta kuuluu, kun sutii liikkeelle jäisestä risteyksestä valon vaihtuessa. Se luo hyvin helposti tuoreelle kuskille harhaluulon, että nyt on nastat ja pitoa... Talvi yllättää autoilijan JOKA VUOSI!!! :grin:

Vähän samanlainen turvallisuuden tunne, mikä tulee 4-vetoisella autolla ajettaessa, kun se lähtee liikkeelle niin älyttömän paljon paremmin lumessa kuin etuveto, mutta pysähtyy ihan yhtä huonosti!  :grin:

Omat kulkupelini ovat olleet kaikki ikähaarukassa 0-20 vuotta vanhoja ja uusinta tulokasta lukuunottamatta talvigummit ovat järjestäin olleet hiljaisemmat joka autossa vs. kesäkumit. (Saattaa olla jotain tekemistä silläkin, että 17" 215/40 kumi pitää vähän eri ääntä autossa kuin autossa, kuin 16" 195/55. Ei välttämättä johdu siis pelkästä rengastyypistä tuo meluero. Ja uusinpaam tulokkaaseen ei vielä ole saatu talvigummeja alle.)
« Viimeksi muokattu: 01.11.10 - klo: 17.38 kirjoittanut stimpson »

Poissa koivistonkylä

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #366 : 01.11.10 - klo: 18.58 »
Mä en nyt tajua tätä rengasmelu asiaa,Mitä sen on väliä pitääkö se rengas pientä ropinaa.?Eiköhän tässä hivenen liiotella sitä kauheeta meteliä mikä nastoisa lähtee?
Mielestäni muulla ei ole väliä kuin sillä että kun se 5 vuotias kakara hyppää sun autos eteen yllättäen, Ja että saat pysäytettyä auton mahdollisemman nopeasti.
Hpi Savage XL-E & Vorza, Trx erevo 1/16, Kyosho XXL

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #367 : 01.11.10 - klo: 20.01 »
Kyllä mä arvostan autossa sitä hiljaisuutta ja samat kokemukset täällä kun MikkoL ja Stimpsonilla. Aina on kitkat olleet hijaisemmat kun kesäkumit. Ihmettelen ja naureskelen joka kerta kun ajan ohi motarilla yhdestä keltaisesta patonki C1:stä, jonka kuski ajaa keltaiset peltorit päässä :) ostais auton eikä melukoppia. Tulee varmaan auton mukana vakiona  :lol:

Hoken toitsussa on niin huono äänieristys että siinä kuuluu niin kovaa kaikki muukin meteli että se ropina peittyy kaiken muun melun alle.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

stimpson

  • Vieras
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #368 : 01.11.10 - klo: 20.12 »
Mä en nyt tajua tätä rengasmelu asiaa,Mitä sen on väliä pitääkö se rengas pientä ropinaa.?Eiköhän tässä hivenen liiotella sitä kauheeta meteliä mikä nastoisa lähtee?
Mielestäni muulla ei ole väliä kuin sillä että kun se 5 vuotias kakara hyppää sun autos eteen yllättäen, Ja että saat pysäytettyä auton mahdollisemman nopeasti.

Kuten jo sanoin (ja joku muukin), niin ei nastoista, vaan nastarenkaista.

Tuon turvallisuuskommentin jälkeen oletan, että vaihdat kelin mukaan alle aina parhaimmin pysäyttävät renkaat ja vaihdat joka talveksi uudet gummit? Äärimmäisyyksiin meneminen on äärimmäistä joka asiassa ja yleensä tyhmää... Tekopyhä on helppo olla!

Kerroppa koivistonkylä nyt sitten, minkä merkkiset / malliset / kokoiset kumit sulla on alla ja mikä auto, jos kerran olet niin huolissasi siitä 5-vuotiaan pojan turvallisuudesta? Samalla voi kertoa, miksi (tai missä testissä) ne olivat ne parhaat renkaat?

Väitän kyllä, että KUKAAN... EI KUKAAN valitse renkaita pelkästään turvallisuuden mukaan! Kyllä siinä punnitaan myös kukkaron sisältöä, olemassa olevan vanteen kokoa jne jne...

edit: Hups! Piinasin tturkulta rengasmallia esille, vaikka koivistonkylä piti olla... Sori tturku, puhdas vahinko! Koivistonkylä hohoi?
« Viimeksi muokattu: 02.11.10 - klo: 20.42 kirjoittanut stimpson »

Poissa kenne

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #369 : 01.11.10 - klo: 20.31 »
Miksi ette aja niillä kitkoilla kesätkin kun ovat niin paljon paremmat?
-hiljasemmat
-pitävämmät märällä
Eikö se olisi turvallisempaa teille kesällä niin?

Muijan Golffissa oli kolme kesää kitkat (muistaakseni 215/40x17) kesärenkaina. Hyvin toimi ja piti hiekkatiellä ja märällä tosi hyvin. Nyt kesällä niistä oli hävinny lkulutuspinta ja ostin uudet kesäkumit.
Syy kitkoilla ajamiseen oli siinnä että ostin tutulta Saksassa (Inglostatissa) TT Audin alkup. vanteet joissa oli noi kumit päällä Audin tultua tehtaalta (liekö tilattu talvikummeilla vai miksi ei selvinny) ja heppu oli ajannu niillä vain lähimpään rengasliikkeeseen isompien allelaittoa varten.
Ekan talven tultua luulin että niillä olis voinnu pärjätä täällä talven. Mutta ei toiveitakaan. Normi keleillä kyl mutta lumella ja huurteisella pinnalla alko nelivedosta ja ABSista oleen hyötyä.



Huomasin juuri saman jutun minkä joku kirjoitti.

Työautossa (n. 300hv) M+S renkaat ilmn nastoja. Ei sudi märälläkään eikä vilku TC valo vaikka kuinka antais lämää.
Toissa viikolla oli Tukholmassa lunta ja jäätä. Silloin sain valon syttymään.

Mutsin TypeS Civicissä (mitä lie +100hv) alkaa kuivallakin nastarenkaat alla sutivalo vilkkumaan kun vähänkin antaa tossua.




Ainiin unohtui mainita että se työauto painaa enemmän kuin 10 Civikkiä.
Olisko sillä mitään merkitystä ???
Gambler Racing Rocken Roooooll

Poissa kimantero

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #370 : 01.11.10 - klo: 20.50 »
Nastakitkat pyörii alla rengasmelu on siedettevä koska peittyy vielä tupla 10" melun alle. Työ kaverilla on kitkat alla ja noituu joka talvi kun ei pääse risteyksistä liikkeele. ja jos kysyy miks pitää kitkoja niin vastaus kuuluu kun ne on niin hiljaset. onkaine hiljaset jos kesärenkaina on halvimmat mahdolliset 225/45 17" ja kivireki alusta.

Kyllä nykyajan kitkoilla pysyy yhtähyvin tiellä kuin nastoillakin. Ainut asia mikäsiihen meluun vaikuttaa on renkaiden hinta lappu. Halvalla ei saa hyviä renkaita.

Poissa Futaba

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #371 : 01.11.10 - klo: 21.11 »
Kyllä mä arvostan autossa sitä hiljaisuutta ja samat kokemukset täällä kun MikkoL ja Stimpsonilla. Aina on kitkat olleet hijaisemmat kun kesäkumit. Ihmettelen ja naureskelen joka kerta kun ajan ohi motarilla yhdestä keltaisesta patonki C1:stä, jonka kuski ajaa keltaiset peltorit päässä :) ostais auton eikä melukoppia. Tulee varmaan auton mukana vakiona  :lol:

Hoken toitsussa on niin huono äänieristys että siinä kuuluu niin kovaa kaikki muukin meteli että se ropina peittyy kaiken muun melun alle.
C1:stä tuli mieleen kun olin kaverin Toyota Aygon kyydissä. Valehtelematta voin väittää melun 40km/h vauhdissa olleen samaa tasoa, kuin omassa vm 96 meganessa moottoritienopeuksissa.. Piti jo ääntä korottaa, että kaverit kuuli mitä takapenkiltä huutelin. Tässä oli siis nastat alla, mutta äänieristys kyseisessä autossa (joka on käytännössä sama auto kuin C1) on aivan olematon; sisällä näkyy paljasta peltiä ovissa ja vähän joka puolella.

Mitä taas tulee tuohon nastojen äänekkyyteen, niin viimeksi kun vaihdoin nastat kesärenkaisiin ihmettelin kun ei tullutkaan hiljasta. Niiden nastojen olemassaoloa ei tosiaan huomaa muuta kuin parkkipaikalla veivatessa ja kiihdytyksissä tai jarrutuksissa. Maantiellä voisin melkein väittää niiden olevan hiljaisemmat kuin kesärenkaani, toki nuo matalaprofiiliset kesärinkulat on vähän meluisammat muutenkin (175/70 R13 vs 195/50 R15)
« Viimeksi muokattu: 01.11.10 - klo: 21.15 kirjoittanut Futaba »
| Academy | Axial |

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #372 : 01.11.10 - klo: 22.11 »
Talvirenkaiden hiljaisuus selittyy usein renkaan pehmeämmällä rungolla, kuvioinnilla sekä pehmeällä kumiseoksella. Mutta se mikä jaksaa aina yllättää on että kun laittaa talvirenkaat alle niin kulutus putoaa 0.1-0.2 litraa satasella.

Kesärenkaan meluisuudessa taas korostuu nopeusluokka, laitetaan alle 1-2 pienemmällä nopeusluokalla olevat renkaat niin kottero hiljenee kummasti. Näin ainakin monen Saksalaisen auton osalta jotka rengastetaan valmiiksi autobaanoja silmällä pitäen, oli konepellin alla 87 tai 300hp tehot.
Kylätason RC-kuski.

Poissa hana79

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #373 : 01.11.10 - klo: 22.14 »
Kitkat tietty.
416we VTR ja voitosta voittoon

Poissa Skeidarutto

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #374 : 01.11.10 - klo: 22.21 »
Talvirenkaiden hiljaisuus selittyy usein renkaan pehmeämmällä rungolla, kuvioinnilla sekä pehmeällä kumiseoksella. Mutta se mikä jaksaa aina yllättää on että kun laittaa talvirenkaat alle niin kulutus putoaa 0.1-0.2 litraa satasella.

ettei toi kulutuksen laskeminen johtuis talvinopeusrajotuksista ?


Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #375 : 01.11.10 - klo: 22.25 »
Renkaan koolla ja profiililla on yllättävän vähän merkitystä. Tätähän on joskus testattukin, eli samanlaiset renkaat erikokoluokissa 15", 16", jne, jne halkasijan kasvaessa profiili mataloitu ja leveys kasvoi siten, että kokonaishalkaisija pysyi vastaavana. Taisi olla, että 17" oli jopa hiljaisempi kuin 16".

Sen sijaan juuri tuo nopeusluokka vaikuttaa äänekkyyteen todella paljon, hitaamman luokan renkaat ovat ilmeisesti myös pehmeempiä pintamateriaaliltaan ja runko on löysempi.
Old fart

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #376 : 01.11.10 - klo: 22.28 »
Noup, lasketuilla rajoituksilla ei ole mitään merkitystä tämän havainnon kanssa, enkä ole ainoa joka on saman huomannut. Myöskään ajotapa ei ole muuttunut renkaiden vaihdon myötä, vain ja ainoastaan kesärenkaat on vaihtuneet talvikumeihin.
Kylätason RC-kuski.

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #377 : 02.11.10 - klo: 07.51 »
Noup, lasketuilla rajoituksilla ei ole mitään merkitystä tämän havainnon kanssa, enkä ole ainoa joka on saman huomannut. Myöskään ajotapa ei ole muuttunut renkaiden vaihdon myötä, vain ja ainoastaan kesärenkaat on vaihtuneet talvikumeihin.

Ja saman kokosella renkaallako mennään kesällä ja talvella?

itellä ainakin kulutus nous contin premium 2:sta siirryttäessä Nokian HP4:een, molemmat on ihan samaa kokoa eli mallia akuankka 195/65/15" Ei huoleta töyssyt ja reunakivet  :lol:
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa Scrap

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #378 : 02.11.10 - klo: 09.58 »
Kitka hiljaisempi kuin kesärengas???

Nyt täytyy kyllä ihmetellä että milläs ihmeen renkailla sitä oikein ajellaankaan.
Kyllä - aina on ollut, kesä- tai kitkarenkaista riippumatta.
Mikko L, miksi tapat ihmiset kesällä sepelvaltimotautiin meluisilla kesärenkailla? Miksi et aja hiljaisilla kitkoilla ympäri vuoden?

Miksi meluisat kesärenkaat saa olla, mutta meluisat nastat pitää kieltää? Vai etkö pärjää kesällä kitkoilla kaikesta ennakoimisesta huolimatta?

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #379 : 02.11.10 - klo: 12.19 »
Miksi ette aja niillä kitkoilla kesätkin kun ovat niin paljon paremmat?
-hiljasemmat
-pitävämmät märällä
Eikö se olisi turvallisempaa teille kesällä niin?

Muijan Golffissa oli kolme kesää kitkat (muistaakseni 215/40x17) kesärenkaina. Hyvin toimi ja piti hiekkatiellä ja märällä tosi hyvin. Nyt kesällä niistä oli hävinny lkulutuspinta ja ostin uudet kesäkumit.
Syy kitkoilla ajamiseen oli siinnä että ostin tutulta Saksassa (Inglostatissa) TT Audin alkup. vanteet joissa oli noi kumit päällä Audin tultua tehtaalta (liekö tilattu talvikummeilla vai miksi ei selvinny) ja heppu oli ajannu niillä vain lähimpään rengasliikkeeseen isompien allelaittoa varten.
Ekan talven tultua luulin että niillä olis voinnu pärjätä täällä talven. Mutta ei toiveitakaan. Normi keleillä kyl mutta lumella ja huurteisella pinnalla alko nelivedosta ja ABSista oleen hyötyä.
Noi ensimmäiset rivit luultavasti lainattu jostain?

Siellä pyöri alla ns. keskieuroopan kitkat, jotka on vähän niinkun välimallit kesä ja talvirenkaista. Kovempaa seosta huomattavasti kuin pohjolan kitkat. Ei mielestäni kuitenkaan pärjää missään alueella. Huonommat kesällä kuin kesärenkaat (no melu voi olla hiljaisempi) ja talvella ei tee oikeasti mitään lumella ja jäällä.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #380 : 02.11.10 - klo: 12.32 »
Kitka hiljaisempi kuin kesärengas???

Nyt täytyy kyllä ihmetellä että milläs ihmeen renkailla sitä oikein ajellaankaan.
Kyllä - aina on ollut, kesä- tai kitkarenkaista riippumatta.
Mikko L, miksi tapat ihmiset kesällä sepelvaltimotautiin meluisilla kesärenkailla? Miksi et aja hiljaisilla kitkoilla ympäri vuoden?

Miksi meluisat kesärenkaat saa olla, mutta meluisat nastat pitää kieltää? Vai etkö pärjää kesällä kitkoilla kaikesta ennakoimisesta huolimatta?

Sä varmaan ruuvailet parhaillaankin lisää nastoja, korjaan piikkejä omiin upouusiin TM testivoittaja nastafillareihin, ettei vain mustajää tai talviliukkaat pääse yllättämään.
Vai ootko sittenkin "säästäminen alkaa ässällä" tyyppinen henkilö, joka ostaa vain käytettyjä takuupinnoitettuja alle ja hokee mantraa mulla on pitoo kun on nastat alla. :huh:

Se melu nyt saattui olemaan vain yksi pointti asiassa.

Koitas välillä jakaa myös omia mielipiteitä ja kokemuksia pelkän provoilun sijaan.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #381 : 02.11.10 - klo: 12.40 »
Kuin myös.

Hieman edes muuta sisältöä Turun viesteihin kuin turhaa provoilua.
Sitä olen sinulta nähnyt jo muutaman viestin ajan ilman pienintäkään asiasisältöä.

Vai pitäiskö mun nyt lähteä tässä mukaan tuohon provoon toyotan meluisuudesta vastaamalla...

Saappis on.
Mutsis oli.
Ite oot.

Hei ihan oikeesti jotain sisältöä ja turha mussutus pois.

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #382 : 02.11.10 - klo: 12.52 »
??? mä taas selasin pari sivua taaksepäin omia viestejäni katsellen ja olisko 1 viesti, missä en olis myös asiaa kirjoittanut (suuhun kärpäsiä) ja myönnetään että ei olis tarvinnut kirjoitaa.

Mä en oo vielä tainnut sellaisessa autossa istua, missä ei huomais nastojen ropinaa jollain nopeudella ajaessa.

30 vuotta vanhan auton äänieristys on heikompi kuin 20 vuotta vanhan, 20 vuotta vanhan auton heikompi kuin 10 vuotta vanhan jne.

Aina jossain vaiheessa päästään sellaiseen nopeuteen, että moottorin melu tai tuulen ujellus voittaa sen nastojen ropinan...

Ja en ole yhä mitenkään nastoja vastaan, mun mielestä niitä ei täällä etelässä vaan tarvii, varsinkaan omalla ajotavalla.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #383 : 02.11.10 - klo: 13.05 »
Eli et toisinsanoen ole istunut autossa missä on nykyaikaiset nastarenkaat alla.

Tervetuloa kokemaan.
Ei vaan ropise ei.
Nastojen äänen kuulet vain avaamalla ikkunan.
Tai kuuhdyttäessä, jarruttaessa ja toki tiukkaan mutkitellessa.

Normaalissa ajelussa oli sitä vauhtia sitten 30-100 ei nastojen ropinaa ole havaittavissa.



Hetkinen.
Miks ihmeessä tästä asiasta edes väitellään.
SÄ olet kuullut vain sellasia jotka ropisee jne.



Ja mä kyllä tiedän sun ajotavan.
Siinä jos missä tarttis ne parhaat mahdolliset nastarenkaat.
Ja mielellään joka talvelle uudet.
Tai sitten vaihtoehtoisesti täysin sliksit kesärenkaat, että auto pysyy mielummin pihassa.

Vai meinaatko että ajelet hyvin rauhallisesti ja ennakoiden???  :lol:

Oli mun ja Samin tärkein kriteeri hypätä sun kyytiin kun ylistadista lähdettiin, se että sä ajat kokoajan kovaa ja ilman turhia pysähdyksiä...
Kyllä sillä ajotavalla nimenomaan tarttis olla alla ne rinkulat jotka tarjoavat maksimaalisen pidon juuri ääritilanteissa.
Muut ominaisuudet lähinnä turhia.
 :p

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #384 : 02.11.10 - klo: 13.26 »
Joo mut kun niillä nastarenkuloilla ei tee mitään 2 kk ajon jälkeen kun ne on nastattomat nastarenkaat, ja pää hajoais siihen nastojen ropinaan, jos popituksen alta saattais kuulla sitä rapinaa  :mrgreen:
Ja ainahan mä ajan ennakoiden  :wink: rauhallisuudesta nyt en tiedä  :grin:
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #385 : 02.11.10 - klo: 13.55 »
Ja edelleen puhut joitain vanhoista nastarenkaista.
Et sä saa nykyrenkuloista nastoja lentelemään 2kk aikana.
Tai joo... saat toki kun oikein yrität.
Mutta siinä samassa ajassa olisit vetänyt kitkatkin ehtoopuollelle.
Kestävyys kun edelleenkin on hyvin pitkälti samaa luokkaa ja nastarenkailla yleisemmin jopa hieman parempi kestävyys mikäli mitataan urasyvyydestä.

Plus että vaikka sä nyt sitten reikäpäässä paikoillas ne nastat pois sutisitkin niin sulla on edelleen jäljellä se kitkarengas.

Etkä sä todellakaan kuule sitä nastojen ropinaa.
Sitä ei kuule meikäläisen 92 vuoden karinassa niin vielä vähemmän se sun saabissa kuuluu.

Vai olikos se niin ettei noi hurrit osaa tehdä autoja...

Hyvä jos hiacessa pystyt kuulemaan nastan ropinaa sen itse rengasmelun alta...
Toyotassa ei kuule kuin renkaiden huminan/wouwauksen... Mut Saabissa hajoo pää nastojen ropinaan.

No mulla ei olekaan ihmeemmin kokemusta kyseisestä automerkistä...
Eikä varmasti enempää ainakaan tietoisesti tule jos kerta niin hyvin rengasmelu sisään pääsee ettei pärjää edes vanhalle riisikipolle.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #386 : 02.11.10 - klo: 14.53 »
Ja saman kokosella renkaallako mennään kesällä ja talvella?

Juu, saman kokoisilla renkailla mennään ympäri vuoden, ei oikein jaksa enään siirtyä litteisiin renkaisiin, vanhemmiten tulee mukavuudenhaluiseksi. Itseasiassa, nykyinen auto taitaa olla ensimmäinen missä ei ole Konin tai Bilsteinin alustaa ja alla vakio kokoiset renkaat. Mulla on periaatteena aina ollut se että jos laitetaan matalaa rengasta alle niin sitten myös pitää auto madaltaa että saadaan kaikki osatekijät kohdalleen, myös ulkonäkö :wink:
Kylätason RC-kuski.

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #387 : 02.11.10 - klo: 18.04 »
Eli et toisinsanoen ole istunut autossa missä on nykyaikaiset nastarenkaat alla.

Tervetuloa kokemaan.
Ei vaan ropise ei.
Nastojen äänen kuulet vain avaamalla ikkunan.
Tai kuuhdyttäessä, jarruttaessa ja toki tiukkaan mutkitellessa.

Normaalissa ajelussa oli sitä vauhtia sitten 30-100 ei nastojen ropinaa ole havaittavissa.
Onko Conti wintercontact 2 vanhanaikainen rengas? Onko Kia Ceed (vm. 2010) huonosti äänieristetty auto? Aattelin vaan kun noiden nastojen ropinan kuulee hiljaisessa ajossa ja tasaisen jurnutuksen kovemmassa vauhdissa 50 km/ h ->
Old fart

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #388 : 02.11.10 - klo: 18.12 »
Mikko L, miksi tapat ihmiset kesällä sepelvaltimotautiin meluisilla kesärenkailla? Miksi et aja hiljaisilla kitkoilla ympäri vuoden?

Miksi meluisat kesärenkaat saa olla, mutta meluisat nastat pitää kieltää? Vai etkö pärjää kesällä kitkoilla kaikesta ennakoimisesta huolimatta?
Hohhoijaa - varmaan siksi, että kesällä ajetaan kesärenkailla ja talvella talvirenkailla.

Mihin sinun mielestä vedetään raja? Jos jaketaan tota ajattelutapaasi niin silloin en ajaisi autolla ollenkaan vaan käyttäisin julkisia liikennepalveluja.

Ja ihan oman mukavuuden tavoittelun takia kesärenkaidenkin valintaperusteena on ollut niiden äänekkyys, toiset vaan on hiljaisempia kuin toiset. Ja talvella ajan kitkoilla koska se on mahdollista ja minun tarpeisiin sopivimmat. Enkä minäkään aja kitkoilla sen takia, että ympäristölle aiheutuva melusaaste olisi pienempi.

Tuokin asia tuli scrap hyvä esille vain ihan sinun kirjoituksiesi takia. Vaikka sinä et koekkaan liikenteen melua haitallisena ei se tarkoita, etteikö se olisi.

Edit: Mielipiteet on mielipiteitä ja jokaisen omia. Niitä on turha alkaa vähättelemään tai kiistämään.

Jos joku esittää faktoja niin niitä voi kyseenalaistaa, mutta turha niitäkään on vähätellä ilman parempaa tietoa.
« Viimeksi muokattu: 02.11.10 - klo: 18.17 kirjoittanut Mikko L »
Old fart

Poissa CluBBaH

  • Kotkan seudun pienoisautoilijat
    • Profiili
    • Kuvia
Vs: 1:1 Auton renkaat
« Vastaus #389 : 02.11.10 - klo: 18.20 »
Eli et toisinsanoen ole istunut autossa missä on nykyaikaiset nastarenkaat alla.

Tervetuloa kokemaan.
Ei vaan ropise ei.
Nastojen äänen kuulet vain avaamalla ikkunan.
Tai kuuhdyttäessä, jarruttaessa ja toki tiukkaan mutkitellessa.

Normaalissa ajelussa oli sitä vauhtia sitten 30-100 ei nastojen ropinaa ole havaittavissa.
Onko Conti wintercontact 2 vanhanaikainen rengas? Onko Kia Ceed (vm. 2010) huonosti äänieristetty auto? Aattelin vaan kun noiden nastojen ropinan kuulee hiljaisessa ajossa ja tasaisen jurnutuksen kovemmassa vauhdissa 50 km/ h ->

Kia on korkeintaan keskiluokkainen korealainen auto, ei voi siis odottaa liikoja.

mitä sun faktojen hakuun tulee niin pese vaan asfaltit pois ruudulta ennen huutelua.
XRAY 808 2009 Spec |