Kirjoittaja Aihe: Crossiradan "perustaminen"?  (Luettu 3424 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa PeeKoo

  • Tulokas
    • Profiili
Crossiradan "perustaminen"?
« : 12.03.03 - klo: 20.32 »
Millainen "savotta" on polttiscrossiradan rakentamisessa?Millaiset maa-ainekset?Halvalla ja hyvä "navetan taakse" rata näin aluksi.Ratahan tulisi enemmän tai vähemmän harjoittelua varten.Oletteko saaneet kaupungin tai kunnan avustuksia tms.
Jälkikasvu irtisanoutuu rc-harrastuksesta.Kalusto myynnissä poistohintaan.

Poissa Rc hemmo

  • Veteraani
    • Profiili
Crossiradan "perustaminen"?
« Vastaus #1 : 13.03.03 - klo: 17.20 »
tuolta voisit soittaa jollekin, mutta jos yksityisen käyttöön meinaat niin tee niinkuin minä vedä takalanalla  pellolle jonkun näköinen kuvio.http://rcnetti.wmhost.com/radat_crossi.php

Poissa Jaapu

  • Jäsen
    • Profiili
Kiinnoistais...
« Vastaus #2 : 14.03.03 - klo: 10.07 »
Tuli hankittua reilummalla tontilla oleva asumus, johon siis itselläkin on ajatus tehdä rata. Ajattelin tällaista 1/1-autojen crossityyppistä rataa, ts. hypyt jäävät minimiin, melkoista syheröä ja sekapintaa, ts. soran seassa myös asfalttiosuuksia.

Liekkö nyt sitten kellään kokemusta noiden "maanrakennustöiden" osalta, itse rataprofiilihan löytyy plagioimalla, mutta miten pohjustus tehdään, ettei routa runtelisi talven aikana? Entäpä tuo "asfaltti" -osuus, betoni lienee oikeampi materiaali?
BMW Power

Poissa PT

  • Jäsen
    • Profiili
Crossiradan "perustaminen"?
« Vastaus #3 : 18.03.03 - klo: 13.51 »
Viime keväänä aloitin rataprojektin ja rata tuli tehtyä pellolle osittain rinteeseen. Aluksi rataalue myrkytettiin rikka- ja muista kasveista.

Sen jälkeen radan pohja kynnettiin jolloin radan pohja nousi sopivasti koholleen ja tämän jälkeen lanaus/jyräys samalla syntyi reunoille raviojat.

Radan pintaan laitettiin savea/hiekkaa.  Saas nyt nähdä miten routa heittelee pohjaa, mutta saahan tuossa crossiradassa ollakin epätasaisuuksia.

Radan reunoille kylvettiin nurmikko estämään törkykasvillisuutta.

Tänä keväänä olisi tarkoitus laajentaa rataa ja tehdä paremmat hyppyrit.

Poissa Tonfue

  • Tulokas
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/tonfue
Crossiradan "perustaminen"?
« Vastaus #4 : 18.03.03 - klo: 17.32 »
Tulihan sitä itsekin viime kesänä pieni rata tehtyä, joka kylläkin on aika lyhyt.
Suunnitelmia suurentamisesta on mutta ne ei onnistu vielä hetkeen, kun rata on metrin lumen alla:)
Radalla on yksi pieni hyppyri ja yks pieni pöytähyppyri, joka on puusta tehty. Pinta on hiekkaa/multaa/savea.
"When life gives you lemons, make lemonade.
When life gives you nothing, you do what you can."

Poissa Rc hemmo

  • Veteraani
    • Profiili
Crossiradan "perustaminen"?
« Vastaus #5 : 19.03.03 - klo: 17.04 »
PT missähän tuo rata mahtaa sijaita?

Poissa PT

  • Jäsen
    • Profiili
Crossiradan "perustaminen"?
« Vastaus #6 : 19.03.03 - klo: 23.08 »
Lainaus käyttäjältä: "Rc hemmo"
PT missähän tuo rata mahtaa sijaita?


Rata sijaitsee Kangasniemellä (Mikkelistä 50 km Jyväskylän suuntaan)

Poissa blenheim

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/blenheim
Crossiradan "perustaminen"?
« Vastaus #7 : 20.03.03 - klo: 11.31 »
Itselläni on myös ollut ajatuksissa tehdä oma krossi/leikkirata näille RC:ille. Viime kesänä pöristelin kesantopelloilla (siis omilla!!!) ja lujaa meni. Nyt kun on traktoreita ja mahdollisuuksia ja haluja tehdä rata niin kylän kavereiden kanssa laitetaan kesällä ehkäpä talkoot pystyyn ja tehdään rata!!!
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!

Poissa johnok

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Crossiradan "perustaminen"?
« Vastaus #8 : 20.03.03 - klo: 18.07 »
Itsellänikin olisi tarkoitus tehdä rata. Olisi tarkoitus tehdä se sekä sähkikselle että polttikselle. Täysin mahdoton ajatus??

Poissa PeeKoo

  • Tulokas
    • Profiili
Crossiradan "perustaminen"?
« Vastaus #9 : 27.03.03 - klo: 23.08 »
Kiitos vinkeistä.Ajateltiin jo janikn:n kanssa hakea eu:n crossiratatukiaisia kansainväliset mitat täyttävälle radalle :lol: kun on saatu "innokasta" harrastajaporukkaa omalta seudulta.Onkohan kajaanin vanhat (80-luvun)harrastajat jo niin kyllästyneet "leikkikaluihin",ettei uutta kipinää syty.Taitaa ainakin tässä vaiheessa kevättä olla radan suunnittelu vain paperille sutimista.
Jälkikasvu irtisanoutuu rc-harrastuksesta.Kalusto myynnissä poistohintaan.

Poissa fatboy

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Crossiradan "perustaminen"?
« Vastaus #10 : 05.04.08 - klo: 19.39 »
Onko olemassa jotain ulkolaista ohjetta radan perustamiseen? Millaiset mitat täytyy olla, jotta radalla voi järjestää kisoja? Mikä maa-aines/sekoitus olisi paras pinnoitteeksi?

Kiitokset etukäteen vastauksista!

Mikko

Poissa Olbe

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Crossiradan "perustaminen"?
« Vastaus #11 : 05.04.08 - klo: 22.01 »
tuossa lainattu teksti akk sääntökirjasta http://www.autourheilu.fi/attachements/2008-02-05T10-16-26175.pdf :

*************************
3.6.8. KILPAILURATA
Radan ohjeellinen koko
(mitat metreissä) 1/5 – 1/10 1/10 1/12
poltt sähkö sähkö
kierrospituus >200 >100 >100
leveys >4 >3 >2
lähtösuora >0 >6 >6
pääsuora >45
etäisyys ajopaikalta 2-60 2-50 2-40
ajajakorokkeen (lattia)
korkeus 2-3 1,5-3 1-3
Arvokilpailuissa (SM, NM, KV) ajajakorokkeen leveyden
on oltava vähintään 8 metriä + tuomaritila (2 m, joka voi
olla vastaavalla korkeudella myös erillään) ja korokkeella
on oltava sadekatos.
Radan on oltava suljettu ja selkeästi merkitty. Radassa
on oltava kaarteita molempiin suuntiin sekä ainakin
yksi pitempi pääsuora. Vaikeat kaarreosuudet on pyrittävä
sijoittamaan lähelle ajajia, ratavarikolle ajo hitaaseen
kohtaan. Ratavarikon on oltava mahdollisimman
pian kierroslaskennan jälkeen. Radan pinnan pitää ratakilpailuissa
olla tasainen, puhdas ja pito-olosuhteiltaan
mahdollisimman vähän muuttuva.
Maastoradan pitää säilyä mahdollisimman samanlaisena
eri alkuerissä, joten rataa tulee kunnostaa riittävän
tiheästi ja samalla lailla joka kerta. Radalle ei saa tahallaan
rakentaa vesi- tms. kilpailukalustoa vaarantavia
esteitä. Maastoradalle sen sijaan on suositeltavaa tehdä
ainakin yksi nopea hyppy.
Yleisö on erotettava riittävän kauas rata-alueesta
aidalla tai köydellä. Autojen radalta poispääsy on estettävä
lankulla tai muulla sopivalla esteellä. Yleisöturvallisuus
on ensiarvoisen tärkeä asia. Myös mekaanikkojen
ja toimitsijoiden turvallisuus on tärkeä, mutta heidän
oletetaan tuntevan riskit paremmin.
Varikolla on oltava selvästi merkittynä ensiapulaukku
ja vähintään A-BII-E luokan tulensammutin. Avotulen
käsittely varikkoalueella on kielletty.
*****************************
Junnumestari 2007