tuossa lainattu teksti akk sääntökirjasta
http://www.autourheilu.fi/attachements/2008-02-05T10-16-26175.pdf :
*************************
3.6.8. KILPAILURATA
Radan ohjeellinen koko
(mitat metreissä) 1/5 – 1/10 1/10 1/12
poltt sähkö sähkö
kierrospituus >200 >100 >100
leveys >4 >3 >2
lähtösuora >0 >6 >6
pääsuora >45
etäisyys ajopaikalta 2-60 2-50 2-40
ajajakorokkeen (lattia)
korkeus 2-3 1,5-3 1-3
Arvokilpailuissa (SM, NM, KV) ajajakorokkeen leveyden
on oltava vähintään 8 metriä + tuomaritila (2 m, joka voi
olla vastaavalla korkeudella myös erillään) ja korokkeella
on oltava sadekatos.
Radan on oltava suljettu ja selkeästi merkitty. Radassa
on oltava kaarteita molempiin suuntiin sekä ainakin
yksi pitempi pääsuora. Vaikeat kaarreosuudet on pyrittävä
sijoittamaan lähelle ajajia, ratavarikolle ajo hitaaseen
kohtaan. Ratavarikon on oltava mahdollisimman
pian kierroslaskennan jälkeen. Radan pinnan pitää ratakilpailuissa
olla tasainen, puhdas ja pito-olosuhteiltaan
mahdollisimman vähän muuttuva.
Maastoradan pitää säilyä mahdollisimman samanlaisena
eri alkuerissä, joten rataa tulee kunnostaa riittävän
tiheästi ja samalla lailla joka kerta. Radalle ei saa tahallaan
rakentaa vesi- tms. kilpailukalustoa vaarantavia
esteitä. Maastoradalle sen sijaan on suositeltavaa tehdä
ainakin yksi nopea hyppy.
Yleisö on erotettava riittävän kauas rata-alueesta
aidalla tai köydellä. Autojen radalta poispääsy on estettävä
lankulla tai muulla sopivalla esteellä. Yleisöturvallisuus
on ensiarvoisen tärkeä asia. Myös mekaanikkojen
ja toimitsijoiden turvallisuus on tärkeä, mutta heidän
oletetaan tuntevan riskit paremmin.
Varikolla on oltava selvästi merkittynä ensiapulaukku
ja vähintään A-BII-E luokan tulensammutin. Avotulen
käsittely varikkoalueella on kielletty.
*****************************