Joskus pikkupoikina me testailimme yhdessä lennokkimoottorissa 5-25 % polttoaineita 5% välein. Eli kone oli sama ja säädöt tehtiin kullekkin polttoaineelle optimaalisiksi. Mittaus menetelmänä oli kierrosluku, pukissa sopivalla potkurilla. Yllättäen kierrosluku lisääntyi vain 100-150 rpm, kun polttoaineessa nitro lisääntyi 5 %. Suurempi ja ihan selvästi havaittava ero oli kuitenkin sillä, että esim. 15 % polttoaineella kone kävi huomattavasti paremmin kuin esim. 5 % polttoaineella. Ero ei ollut enää havaittavissa 15 % ja 25 % välillä. Eli tämän testin lopputuloksena voidaan sanoa:
- Tehon lisääntyminen ei ole merkittävää nitron lisääntyessä. Eli jos tehon puute vaivaa, niin uutta konetta pitäisi harkita.
- Jos kone käy huonosti, niin nitroa kannattaa lisätä.
- Tämä testi ei ole ammattilaisten suorittama ;-)
Toissa kesänä päätimme kokeilla hieman erilaista testiä. Testi ympäristönä oli 1/8 krossari, tutka ja polttoaineena 16 % ja 25 % Sidewinderiä. Auton säädöt olivat luonnollisestikin samat molemmilla polttoaineilla ja moottori säädettiin parhaan kykymme mukaan kohdalleen molemmilla kerroilla. 16 % polttoaineella auto kulki keskimäärin noin 75 km/h ja 25 % polttoaineella keskimäärin noin 77 km/h. Eli jälleen vaikutus oli melkoisen pieni.
Myöhemminkin olen tuon nitron vaikutuksen huomannut. Minulla on yksi Kyoshon kone, joka on ihan hyvässä kunnossa. Se ei kuitenkaan ole koskaan suostunut pysymään kunnolla käynnissä 10 % tai 16 % polttoaineella. Kone toimii kuitenkin erinomaisesti 25 % polttoaineella.