Uskomus on hieman väärä, tietty riippuu aluosien työstämisestä (kuinka ohuita jne).
MUTTA yleisesti ottaen:
Jos haluat autostasi VAHVEMMAN laita alumiinia enemmän, tämä lisää kuitenkin painoa joten auto on hitaampi.
Jos haluat autostasi NOPEAMMAN laita hiilikuitua muovin ja alun tilalle. Tällöin autosta tulee kevyempi ja hiilikuitu jäykistää runkoa joka yleensä parantaa ajettavuutta (ei aina!, koska pehmeä runko voi reagoida paremmin rataan kuin liian jäykkä. Siis pitää testata mikä toimii.) Samalla autosta tulee HEIKOMPI.
MITÄÄN järkeä ei oikestaan ole laittaa kumpaakin alua ja carbonia, jolloin vaikutukset tavallaan kumoavat vaikutuksensa eli paino säilyy ja auton nopeus ei kasva mutta kestävyys heikkenee niissä paikoissa missä on carbonia. Rahan tuhlausta! Tietty auto voi olla "kivannäköinen".
Lasikuituvahvistettu nylon on hyvä ja aliarvostettu materiaali. Useimmiten ei ole syytä vaihtaa normaalissa ajossa muuhun. Kuten sanoit nylon joustaa, joka on plussaa! Hiilikuitu ei -- kräks...
Polttisautossa alumiinilla on tärkeä rooli jäähdytyksessä kylläkin eli pohjalevyä ei kannata vaihtaa hiilikuituiseen. Samalla moottoripukki johtaa lämpöä alustaan joka jäähdyttää ja rivat pukissa auttavat tietysti asiaa. Isomman kannen vaikutuksen kaikki tuntenevatkin.
-Mika