Kirjoittaja Aihe: sopiva ikä?  (Luettu 5825 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa valtteri

  • Tulokas
    • Profiili
sopiva ikä?
« : 19.11.09 - klo: 19.07 »
Minkä ikäisiä ovat nuorimmat lajin harrastajat? Meinaan vaan, että koska kannattaa päästää oma poika puikkoihin. Hän on nyt 7.5 v.

Poissa Bonzer

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: sopiva ikä?
« Vastaus #1 : 19.11.09 - klo: 19.08 »
ei sitä varmaankaan ole. anna pojan ajaa jos itsestä niin tuntuu :wink:

Poissa hmort

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: sopiva ikä?
« Vastaus #2 : 19.11.09 - klo: 19.10 »
Mulla pojat 6v. ja 9v. molemmat on ajanut jo vuoden verran.... Vanhempi poika kiersi M8 polttomoottori autojen SM-sarjan 2009... Eli jos vaan poika jaksaa pitää ohjainta kädessä niin mukaan vaan...
-Henry Mort

Poissa sjos

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: sopiva ikä?
« Vastaus #3 : 19.11.09 - klo: 19.17 »
3v:stä asti ollut pojalla oma-auto ajossa.

edit: Eikä siis mikään nikko, nyt 4v lahjaksi sai vxl revon.
son loppu ny.

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: sopiva ikä?
« Vastaus #4 : 19.11.09 - klo: 19.56 »
Sanotaanko näin, että lapsena kaikki on helpompaa oppia. Itekki sitä mieltä
et jos POIKA haluaa ajaa, niin ilman muuta annat ajaa.

Poika sana korostettuna, kun monessa lajissa huomannu, et aina se poika/ tyttö ei halua tehdä jotain, mut isäntä tai äiti haluaa. Ei näin.
Täällä torniossa on hyvä esimerkki tuo jääpallo. Jos on isoveli pelannu joskus, niin sillon pelaa pienempikin, halusi sitä tai ei :shock:
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Poissa anavee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: sopiva ikä?
« Vastaus #5 : 19.11.09 - klo: 20.17 »
Oma 4v tyttö on konversio Matrixilla parkkipaikalla ajellu ja hyvin se sujuu

Poissa AssoRacing

  • EKpa ry
    • Profiili
    • http://www.saikart.fi/
Vs: sopiva ikä?
« Vastaus #6 : 19.11.09 - klo: 20.24 »
Oma poika 3v aloitti nyt sisätreenit Minillä.
Kaksivuotiaasta lähtien harjoitellut AX10 Scorpion autolla ajoa..  :laugh:

Poissa SLap

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: sopiva ikä?
« Vastaus #7 : 19.11.09 - klo: 20.27 »
Pikkuserkkuni (4w tyttö) on ajanut mun academyllä ainakin 2 kokonaista akkua, tuo perfex kt-3 ohjain on muuten juuri sopiva juniori käyttöön, käsi yltää hyvin ympärille, eikä pikkuneiti valita painavasta ohjaimesta. Eli ei se ikä ole esteenä mihinkään  :cool:. -Sami
Jeps

Poissa Hegetus

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: sopiva ikä?
« Vastaus #8 : 19.11.09 - klo: 20.31 »
Oma poika ajellut jo 3v asti =) Nyt 7v ja alkaa pesemään Isänsä ajelussa.
Tässä video kun bashailee 5 vuotiaana Savagella.....
http://www.youtube.com/watch?v=dYCCz2oC4J8
Nyt tuo Savage saanut seisoa kun on Harjaton Stampede autona http://www.youtube.com/watch?v=nSB6y5O8N40
Lennokkeja ja autoja..... =) JoeUA
Sponsored by oma ja emännän lompakko.

Poissa McJones

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: sopiva ikä?
« Vastaus #9 : 19.11.09 - klo: 20.42 »
Oma poikanen on nyt 2v 2kk, yrittää jo ajella vaikka millä. Ympyrän ajo sujuu ja nostajan hommat pienempien autojen kanssa sujuu jo oikein hienosti. Ohjaimet tahtoo olla liian isoja käteen vielä, eikä kääntäminen ja kaasuttelu suju välttämättä ihan täysillä (tai siis sujuu liiankin täysillä  :cheesy: )

Polttikset ("pärinäautot") ei vielä houkuta, mutta pikkusähkikset kyllä. Pari assokopiota on jo tyynyn vieressä ja Verkkokaupan assokopiolla on jo ajellut tyytyväisenä pihalla ihan itsekseen, kunhan kaasun EPA on kohdillaan.

Pikkujantterille sopivan ohjaimen löytäminen ei ole ihan triviaalia. Kovin kallista/painavaa ohjainta ei oikein käteen voi antaa. Esim. Traxxasin vakiohjain sopisi paremmin kuin joku muu, mutta siitä taas puuttuu EPA jne.
T Summit & E-Revo & Rally & Mini-Slash | K DRX VE | TC GT8LE | SM MZ2 | H Hyper Mini STe & Mini ST

Poissa JL-

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: sopiva ikä?
« Vastaus #10 : 19.11.09 - klo: 20.48 »
Tosta tulikin mieleen, että onko millään valmistajalla junioreille suunniteltua ohjainta mallistossa? Luulisi että tommonen menisi hyvinkin kaupaksi.
TRX Stampede VXL - Zippy & Turnigy 2S/3S Lipos - Acoms Technisport 2,4GHz - Max-EV Racing

Poissa Koiranputki

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: sopiva ikä?
« Vastaus #11 : 19.11.09 - klo: 20.58 »
Nuoremman plikan poitsu on nyt 2v ja "ajaminen" onnistuu, tahi siis ohjaaminen.
Tuo kapula(M11) kun on niin iso ettei se pien käsi edes kunnolla yltä kahvan ympäri
saati että pystyisi kaasuttelemaan. Siispä me ollaan menty periaattella vaari
kaasutelee ja poitsu ohjaa. Ja ihan hyvin se menee.
Nyt menossa "oppijakso" oikea/vasen :D

Mistäköhän noita pienä radioita olisi saatavana, vai onko niitä ollenkaan.
Mä mitään tiedä. Kunhan löpisen.
R O M P T O R I L L E   tästä

Poissa AssoRacing

  • EKpa ry
    • Profiili
    • http://www.saikart.fi/
Vs: sopiva ikä?
« Vastaus #12 : 19.11.09 - klo: 20.59 »
Tosta tulikin mieleen, että onko millään valmistajalla junioreille suunniteltua ohjainta mallistossa? Luulisi että tommonen menisi hyvinkin kaupaksi.

Spektrum DX3S on vaihdettavissa 3 grip sizes (small, medium, large) ja radio on kevyt.

Poissa McJones

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: sopiva ikä?
« Vastaus #13 : 19.11.09 - klo: 21.14 »
Nuoremman plikan poitsu on nyt 2v ja "ajaminen" onnistuu, tahi siis ohjaaminen.
Tuo kapula(M11) kun on niin iso ettei se pien käsi edes kunnolla yltä kahvan ympäri
saati että pystyisi kaasuttelemaan.
Meidän jantteri ajaa isommilla kapuloilla siten, että kaasuttelee peukalolla ja pitää ohjainta siis periaatteessa juurikin väärinpäin. Mielessä kyllä käynyt lähteä modaamaan jostain hieman sirompaa, että pystyisi oikeasti ajamaan ns. normaalilla otteella.
T Summit & E-Revo & Rally & Mini-Slash | K DRX VE | TC GT8LE | SM MZ2 | H Hyper Mini STe & Mini ST

Poissa TomiKoo

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
    • Miihke RC Instassa
Vs: sopiva ikä?
« Vastaus #14 : 19.11.09 - klo: 22.24 »
Meidän 2v kundi on osallistunut kesästä lähtien ajeluihin. Alussa hän oli vain kiinnostunut vauhdista. Alkukesästä pikkuAsso meni rikki, kun poika kerkesi selkäni takana ohjaimeen käsiksi ja nappasi vain kaasun pohjaan. Seinä oli muovia kovempaa. Eipä siinä auttanu kuin kehua kovasti, kuinka hienosti osasi ajaa ilman isin apua!

Myöhemmin on koitettu ajoa yhdessä, hän ohjaa ja minä kaasuttelen. Hieman on vaikeuksia keskittyä auton liikkeisiin, muut jutut vievät hetkessä huomion. Synttärilahjaksi (3v) on tulossa Tamiya TT-01 tai vastaava ja kopaksi HPI Stock car-koppa, johon numero 95 kylkeen. Vastaavan ikäisen pojan vanhemmat arvannevat loput...  :wink: Ajatuksena siis antaa pojalle oma laite, jolla opettelee itse ajamaan, jos kiinnostaa. Pidän sitten vaikka auton vitriinissä, jos ei ajot nappaa...

Tomi

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: sopiva ikä?
« Vastaus #15 : 19.11.09 - klo: 23.25 »
Itellä lähti kesällä harrastus käyntiin sillä kun ostin pojalle (tollon 2,5v nyt 3v) tämän: http://www.youtube.com/watch?v=faRQU--X4NU&feature=related jyskistä 20e:llä.

Kulkee varsin sopivaa vauhtia ja on hintaisekseen aika tyylikäs laitos, mutta jää jumiin lähes joka kikkareeseen. Viimeistely on kyllä 10+ ja löytyy valotkin...

Omat autot on hieman liian nopeita. Mutta hyvin se kaasusormikin tuntuu löytyvän kun kokeiltu niin, että minä ohjaan ja poika painaa kaasua. Pari kertaa survassu sen lusikan pohjaan ja pelästyny sitä kun slashi ampasee miljoonaa jonnekkin tuuttiin niin se riitti opetukseksi. Nyt alottaa ihan hissukseen ja lähinnä saa kehottaa painamaan vähän lisää kaasua. Ohjaaminen on kyllä ihan vaiheessa vielä ympyrää menee mutta siihen se jääkin.

No mut nyt on tulossa tällänen: http://www.losi.com/Products/Default.aspx?ProdID=LOSB0222 sillä luulis olevan hyvä treenata sisälläkin, eikä jää siihen pienimpään kikkareeseen kiinni.

Poissa juhaj

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: sopiva ikä?
« Vastaus #16 : 20.11.09 - klo: 08.37 »
ite ostin atalasta sellase 20€ lelu jolla sisko likat on saanu vähä opetella. ohjain on tosi pieni. tosin siinä ei ooku oikea vasen kaasu ja pakki mut sellaset vauhdit että sisälläki voi ajaa, ettei saman tien oo joku paikka rikki.
team academy gv2 pro/Losi mini lst2/fs racing king kong 30cc  http://rc10.fi/index.php?topic=49283.0

Poissa juhku1

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: sopiva ikä?
« Vastaus #17 : 20.11.09 - klo: 08.44 »
Alkukesästä pikkuAsso meni rikki, kun poika kerkesi selkäni takana ohjaimeen käsiksi ja nappasi vain kaasun pohjaan. Seinä oli muovia kovempaa. Eipä siinä auttanu kuin kehua kovasti, kuinka hienosti osasi ajaa ilman isin apua!

 :laugh: :laugh:
Ex rc harrastaja. Muistakaa olla ostamatta niitä kyosoja.

Poissa JiiPee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: sopiva ikä?
« Vastaus #18 : 20.11.09 - klo: 19.29 »
Meillä tuo pikkukaveri alkoi suddaamaan 1v 10kk ikäisenä ja tuolta se sitten näytti kesänä ´08
Nyt on jo reilusti yli kolme mittarissa ja ´09 vähän hiipui innostus säätimeen mutta DB01R:n kanssa on ollut kasaamisessa jo innolla mukana. Tarkka jätkä, jos jotain tippuu lattialle niin ne kyllä löydetään...
Nyt toimii hyvin joko kaasu tai sitten väännetään "nakkirattia" edestakaisin mutta yhteispeli ei vielä suju.
Revo ja pari pienempää nelipyörästä

Poissa Nasty

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: sopiva ikä?
« Vastaus #19 : 21.11.09 - klo: 01.20 »
meillä likka tais ensimmäisen crawlerin saada 5 vanhana ja kiersihän se menneenä kesänä crawling kisasarjaa ajamassa ukkojen joukossa.
ich heabe boewling boealle ich min lederhosen

Mika R

  • Vieras
Vs: sopiva ikä?
« Vastaus #20 : 21.11.09 - klo: 08.09 »
vaikka lapsi olis motorisesti kuinka lahjakas niin väitän että krossarilla rataa oppii kiertämään kunnolla vasta aikasintaan viiden, paremmin kuuden vanhana. sitä ennen se on sellasta hazardia. kysyjän 7,5v on hyvä ikä aloittaa hommaa sähköautoilla.

Poissa Koiranputki

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: sopiva ikä?
« Vastaus #21 : 21.11.09 - klo: 12.02 »
vaikka lapsi olis motorisesti kuinka lahjakas niin väitän että krossarilla rataa oppii kiertämään kunnolla vasta aikasintaan viiden, paremmin kuuden vanhana. sitä ennen se on sellasta hazardia. kysyjän 7,5v on hyvä ikä aloittaa hommaa sähköautoilla.

Kyllähän Mika R on oikeassa että kunnolla homma onnistuu vasta noissa mainituissa
lukemisssa. Silti itse olen kuitenkin sitä mieltä että mitä aikaisemmin lapsi tuodaan jonkun harrastuksen piiriin niin siitä on vain hyötyä. Vaikka olisikin pihalla ympyrän ajamista, vierestä seuraamista, "osallistumista" mekkaamiseen jne, varsinkin jos harrastus on jo perheessä. 
Asetelmahan muuttuu jos perheessä ei ole ketään harrastajaa. Tällöin se aloitusikä siirtyy
huomattavasti myöhempään ajankohtaan. Tuskimpa edes 7,5v osaa itse omatoimiseti hoitaa koko paletia mekaamisineen, lataamisineen jne. Eiköhän silloin mennä jo yli 10v reilusti.


 
Mä mitään tiedä. Kunhan löpisen.
R O M P T O R I L L E   tästä

Mika R

  • Vieras
Vs: sopiva ikä?
« Vastaus #22 : 21.11.09 - klo: 19.21 »
joo eis iitä haittaa ole niinkuin missään lajissa (meidän kundi aloitti luistelun 2-vuotiaana ja RC-autoilun jossain 3 paikkeilla, mini-infernot, mini-Z, nyt Lazer jne). Mutta ei kannata asettaa liian suuria odotuksia ennen 6 vuoden ikää.

Poissa Rusakka

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: sopiva ikä?
« Vastaus #23 : 21.11.09 - klo: 20.18 »
Joo. Sopiva ikä aloittamiseen on silloin, kun alkaa harrastus kiinnostamaan. Tosin sähköautoja pystyy ajamaan melkein minkä ikäsenä tahansa, kuin tas esim. peltoautolla/mopolla rälläämistä voi aloittaa vasta jossain 7-8v iässä suurinpiirtein. Mopolla ehkä pikkusen aikaisemmin, ei taida 7v yltää polkimille. Ja itse aloitin silloin, kun rupesi kiinnostamaan, eli n.6kk sitten. Ja olen 13. Hieman tätä rajoittaa vanhemmat, mutta kai se on ihan hyväkin, että on sitten rahaa opiskella, ja sitten kun pääsee töihin, niin ainakin nyt kuvittelisin rahaa palavan...... :roll:

Mutta tuo nuorena aloittaminen silloin, kun kiinnostaa, kyllä edellyttää sen, että harrastus on jo perheessä. Tuskin monikana vanhempi ostaisi 7v klopille 40km/h kulkevan stampeden.... Itsellä aloittamista tuki se, että isä on joskus aikoinaan lennokkeja harrastanut, ja onhan ne toki tallella vieläkin, mutta sitten vanhemmiten on aika vähentynnyt, eikä ole ollut aikaa lennättää...... Mutta vielä ne koneet käy ilmassa, ja onpa isäukko puhuskellutkin, että pitäisiköhän sitä ostaa semmoinen sähkölentokone.... Niin, ja onhan hänellä vielä Kyoshon Baja Bug, mutta servo ja vastaanotin lentokoneissa. Ja koneissakin kaikissa on jotanín pikku fixattavaa.

 Ja serkkupoika täyttää ensi heinäkuussa 7, kysäisi kerran, että saisiko koekeilla ajamista, no tottahan minä annoin, ja on siitälähin ajellut, joskin minun ajettuani akkua hieman tyhjemmäksi, kun on talven liukkaat kelit, ja jarrutus on hieman hakusessa. Kesäaikana tämä herra tyhjennellyt jo useita 6 kennoisia 4000mAh nimh pakkoja.
« Viimeksi muokattu: 21.11.09 - klo: 20.29 kirjoittanut Rusakka »
Traxxas Slash
Losi CC

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: sopiva ikä?
« Vastaus #24 : 24.11.09 - klo: 20.44 »
Alunperin piti piilotella Losin MRC:tä jouluun asti, mutta kun ite tyyppäsin eilen yöllä vehkeen niin eihän sitä enää voinut kun oli liian hubaa hommaa.

Aivan loistava vehje harjotteluun. Ja äkkiä näemmä se sälli oppii tuon ohjaamisen nyt osaa jo peruttaessa kääntää (oikeaan suuntaan jopa). Losin giga ohjain on vielä hieman pienempi niin pysyy kädessä jotenkin oikein päin. Kulkee sopivan hiljaa eikä jää jumiin jokaseen maassa lojuvaan leluun. Sisällä ei kyllä kaipaa yhtään enempää vauhtia. Kiipeilyt ei nyt tietenkään onnistu kun vaati sen verran paljon käsien yhteistyötä ja nopeita refleksejä, mutta eiköhän se tuosta kesään mennessä jo suju.

Tavotteena on koulia kesään mennessä ajamisen taitava heppu ja iskeä 2wd slashi kouraan ja itselle 4x4 (erittäin hyvä perustelukin hommata ks. auto :).

Poissa juuttaanjunttura

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: sopiva ikä?
« Vastaus #25 : 28.11.09 - klo: 20.57 »
Minkä ikäisiä ovat nuorimmat lajin harrastajat? Meinaan vaan, että koska kannattaa päästää oma poika puikkoihin. Hän on nyt 7.5 v.

Itse aloitin 13 v. Olisi kyllä ollut kiinnostusta moonta vuotta sitten mutta eipä vanhemmat ruvennu rahoittamaan. :cry: Voi elämän kevät! Ohjain vaan käteen ja baanalle! :grin:
|Tamiya TT-01E|Li-Po|2.4Ghz|6800kv BL| 

Poissa Hpi_savage

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: sopiva ikä?
« Vastaus #26 : 29.11.09 - klo: 20.50 »
Minä oon kohta 13v ite:)
Ihan hyvin noi auton korjaukset sujuu:D Osia en vaan ite saa tilailla vaan pitää olla vanhemman aina tilaamassa :tongue:
Ainoa ongelma on vaan ettei saa ostaa autoihin mitään kivaa muutaku osia kun nyttekin veloissa niin pahasti...
HPI Savage X/Kyosho DST   Nosram/HPI/Kyosho

Poissa juuttaanjunttura

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: sopiva ikä?
« Vastaus #27 : 30.11.09 - klo: 15.50 »
Minä oon kohta 13v ite:)
Ihan hyvin noi auton korjaukset sujuu:D Osia en vaan ite saa tilailla vaan pitää olla vanhemman aina tilaamassa :tongue:
Ainoa ongelma on vaan ettei saa ostaa autoihin mitään kivaa muutaku osia kun nyttekin veloissa niin pahasti...
Ittekki oon vasta 14v. :roll:On se vaan jännä kun aina vaan tulee lisää ja lisää "välttämättä tarvittavia" osia.:mrgreen:
Äiskän visa vaan kehiin! :evil:(luvan kanssa tietty)
|Tamiya TT-01E|Li-Po|2.4Ghz|6800kv BL| 

Poissa newbiejack

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: sopiva ikä?
« Vastaus #28 : 30.11.09 - klo: 20.32 »
oon 11 :angel: :angel: :angel: :angel:
iskä ja äiti ostaa tarvittavat osat... :cool: ...onneks :cheesy:
Ite korjaan, välillä kysyn apua :smiley: :tongue: :tongue:
Tamiya T2M eagle truck 5000 series

Poissa 99999

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: sopiva ikä?
« Vastaus #29 : 01.12.09 - klo: 09.15 »
Tää emännän 6v poitsu oppinu hurjasti parissa viikossa. Hyppyihin passaillaan auton alastuloasento kaasulla. Se kyllä vaati aika monet voltit :grin:. Minun on nyt kai pakko aloittaa harrastus taas uudelleen 30v iässä ja todeta, ettei tässä ikärajoja ole...