Kerrotaanpa yksi tapa.
Väkerrä haluamasi mallinen kappale jostain helposti muokattavasta aineesta. Kipsistä, savesta, puusta tai jostain muusta. Lopputuloksen pinnan pitää olla kohtuullisen tasainen. Semmoiset siniset routaeristelevyt on helposti muokattavissa, mutta pinta pitää yleensä lopuksi kitata tai pinnoittaa jollain muulla jotta sei ei jään huokoiseksi tai nöyhtäiseksi.
Tämän hahmotelman pitää olla ylöspäin kapeneva. Eli esimerkiksi M-8 korin sivut eivät saa kääntyä rungon alle.
Seuraavaksi tämä kapistus tai sitten tehdastekoinen leikkaamaton kori pistetään oikeinpäin pöydälle. Jos kyseessä on valmis kori niin se kannattaa pistää reunoiltaan teipillä pyötään kiinni. Myös kyhäelmä pitää kiinnittää, jos se on tehty kevyestä materiaalista. Seuraavaksi ympärille kasataan loota joka on muutaman sentin koria leveämpi ja pidenpi. Korkeutta saa olla kymmenen senttiä yli korkeimman kohdan. Lootaan tehdään jonkun sivun yläreunaan emännän imurinputken mentävä reikä.
Jahka loota on valmis ja muotti lootan pohjalla kipataan perään kipsiä. Itse olen pistänyt nurkkiin täytteeksi kaikkea käsiin osunutta kipsin säästämiseksi. Muotin pinnassa kipsiä on joka kohdassa vähintään kaksi tai kolme senttiä. Vahvikkeeksi on päätynyt kaikenlaista katkenneista fillarin pinnoista lasikuitukankaan kappaleisiin.
Kipsin jämähdettyä kipataan loota ympäri ja irroitetaan alkuperäinen kappale. Jos kotitekoinen korimallineesi ei ollut ylöspäin kapeneva, niin homma menee töttöröö tässä vaiheessa.
Ilman poistamiseksi muotista porataan reikiä syvimpien kohtien pohjalle. Poranterä ylettää jonkin matkaa. Pidempiä reikiä olen tehnyt lattapäiseksi teroitetulla pinnalla käsin pyörittelemällä.
Puhalletaan pölyt pois ja käännetään purkki ympäri. Reiät pitäisi olla toisellakin puolella nähtävissä. Harasoo! Vaneria kehiin ja laatikon taustapuoli umpeen. Tiivistyksen suoritin näppärästi jeesusteipillä. Imurinketku kiinni ja vastaava tiivistys.
Loota taas ympäri, eli muotti ylöspäin. Aukon päälle lootan kokoinen levy muovia ja kiinnitys reunoilta jeesusteipillä kauttaaltaan. Lopputuloksen pitää olla ilmatiivis.
Seuraavaksi rakennetaan lämmitin. laudasta noin kymmenen senttiä korkea laatikko. Lootan ulkomitat tietysti samat, kuin muottilootallakin. Korkeus määräytyy käsille osuvan laudan perusteella. Laatikon pohjaksi vaikkapa vaneria. Lämmitystä varten organisoidaan jostain sopiva vastus. Itse otin vanhasta kiukaasta yhden vastuksen. Lootan yhteen sivuun porasin kaksi vastuksen jalkojen mentävää reikää. Vastukseen sitten sopiva virta piuha kiinni ja vähän eristettä liittimien päälle. 220 volttia kuitenkin kyseessä, joten tässä kohtaa kannattaa olla vähän huolellisempi. Isukki paikalle siis, jos ei itsellä ikä riitä.
Lopputuloksena pitäisi olla laatikko jossa on keskivaiheilla pohjalevyn suuntainen vastus. Vastus kannattaa tukea reunoilta nauloilla laatikon sivuihin. Vastukseen ei tietenkään lyödä naulaa vaan ainostaa lootan kylkiin lyödään naulat, jotka törröttää laatikon sisällä ja joiden varassa vastus makaa.
Daadaa lelut on valmiina. Muotti jo olikin valmiina muovilevyn kanssa. Vastusloota lykätään näiden päälle päällilevy tietty ylöspäin.
Jotta elämä ei kävisi tylsäksi lykätään vastuksen piuha seinään. Hetken käristämisen jälkeen vilkaistaan muovilevyä. Levyn ollessa sopivasti lämmennyt on se lötköä ja painunut useamman sentin muottiin. Jopa 15 senttiä joillakin muoteilla. Oolrait! Salamana imuri päälle ja muutamassa sekunnissa nähdään kuinka kävi. Joskus ei levy imeydy ja toisinaan se taas puhkeaa heti kättelyssä, jolloin alipaine karkaa ja homma loppuu siihen.
Imuri sammuksiin, vastuksen piuha irti seinästä ja hetken jäähdyttelyn jälkeen kori tai susi irti muotista.
Vastusloota ei sitten ole kauhean pitkäikäinen. Tuppaa hiiltymään.
Polykarbonaatti on materiaalina aika hankala. Se pitäisi kyetä kuivaamaan ennen käyttöä. Se nimittäin imee kosteutta ilmasta itseensä. Lämmitettäessä levyssä oleva vesi höyrystyy ja muodostaa noin miljoona rakkulaa koriin.
Helpompi käyttää tyhjiömuovaukseen tarkoitettuja muoveja. Etolasta löytyy ainakin Vivak nimistä kirkasta levyä. Heikompaa, mutta myös halvempaa kuin lexan.
Kovin suuria törröttäviä ulokkeita ei tällä tekniikalla pysty koriin valmistamaan. Levy ohenee liikaa. Samoin levyn paksuuden vaihtelut ovat tällä tavalla valmistettaessa suurempia kuin tehdastekoisissa koreissa.
M-8 korin pystyy kuitenkin tekemään kohtuullisella vaivalla. Turistikorit on ehkä jopa helpompia. Levy pääsee niissä tasaisemmin venymään.
Liian pitkä teksti tarkistettavaksi. Pahoittelen typoja.