Kirjoittaja Aihe: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt  (Luettu 106605 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa CluBBaH

  • Kotkan seudun pienoisautoilijat
    • Profiili
    • Kuvia
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #300 : 30.08.11 - klo: 04.47 »
Mulla ei ainenka riitä resurssit, enkä edes viitsis ajaa kahtena päivänä kisapaikalle. lähimmälle radalle lavankoon se tekis lähemmäs 600km vkl aikana.

Ja toivottavasti ennakkomaksu ei tule tavaksi, nytkin jäi kisat väliin kun ei persaukisella ollut juuri siihen väliin rahaa kun maksu piti hoitaa.
XRAY 808 2009 Spec |

Poissa ttn

  • EPUArc
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #301 : 30.08.11 - klo: 05.56 »
Täältä Kauhavaltakin jäi kisat väliin ENNAKKOMAKSUN takia, toivottavasti ei tule tavaksi.
XRAY XB9 / RB WS9 / Futaba 4PKS / www.racingfactory.fi

Poissa JTH_X

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #302 : 30.08.11 - klo: 07.50 »

Kaus on aina pitkä matka, tämän kauden kisamatkoihin meni 2500km  :grin:

Itellä on herännyt sellainen ajatus, että kisat olisivat aina kaksi päiväiset. Lauantaina ajettaisiin normaalin kaavan mukaan ja sunnuntaina voitaisiin jättää nuo eräkierrokset pois.

Sunnuntaina ajettaisiin suoraan edellisen päivän sijoitusten mukaan jakamalla porukka suoraan nousufinaaleihin. Aamusta ensin kaksi harjoitusta ja sitten vähän pidempi huoltotauko ennen nousuja.

Ja jos lauantaina olisi sadepäivä, niin sunnuntaina mentäisiin normaalin kaavan mukaan.

Eipä ole juniorilta vielä tullut kommenttia, että päivät olisivat liian pitkät, mutta juniorithan pääsevätkin vain ajamaan ja nauttimaan kisasta  :azn:


Jouko Hyvärinen
Kuopion UA
Pienoisautoilijat

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #303 : 30.08.11 - klo: 10.29 »
Samaa asiaa näköjään käsitellään WJ topikissa myös.
Ja sielläkin nähdään samoja perusteluita kaksipäiväisyyttä vastaan.
Vaikeuttaa paljon nimenomaan sitä inhimillistä elämää.

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #304 : 30.08.11 - klo: 14.25 »
Kaksipäiväiset kisat tarvitaan ainakin silloin jos kuskeja on enemmän kuin 72. Tämä tietysti nykyisen kaltaisella ajokaaviolla.

Pitkämatkalaiset voivat yöpyä joko ennen tai jälkeen kisan tai molempina. Kisaajien lisäksi tarvitaan kisatoimihenkilöt, joiden löytyminen kahdeksi päiväksi on ainakin kaksi kertaa vaikeampaa.

Ja mitähän sitten tapahtuisi siinä la- su iltana ja yönä? Freesinä aamulla radalla?

Sääli jos ennakkomaksun takia jäi kuskeja pois. Tämä täytyy muuttaa vaikkakin etukäteismaksulla on monta hyvää puolta. Turha rahan kanssa näpertely jää pois, turvallisuus parempi, sitoutuminen suurempaa, jne...

Itse aion vakavasti ehdottaa jyväskylän formaattia ensi kaudelle. Lavangossa tuli hyviä ajoja juuri viimeisen nousupaikan taisteluissa.  Haluaisin tietää aiheuttaako se järjestelyiden puolelle lisätyötä? sekä tietysti löytyykö kannatusta? Ja tarkalleen miten ajopäivä/ formaatti menisi esim 72 kuskilla. Ja halutaanko poiketa tyystin "efra"-tyylistä.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #305 : 30.08.11 - klo: 14.53 »
Kaksipäiväiset kisat tarvitaan ainakin silloin jos kuskeja on enemmän kuin 72. Tämä tietysti nykyisen kaltaisella ajokaaviolla.

Pitkämatkalaiset voivat yöpyä joko ennen tai jälkeen kisan tai molempina. Kisaajien lisäksi tarvitaan kisatoimihenkilöt, joiden löytyminen kahdeksi päiväksi on ainakin kaksi kertaa vaikeampaa.

Ja mitähän sitten tapahtuisi siinä la- su iltana ja yönä? Freesinä aamulla radalla?

Voitko tarkentaa mitä tarkoitat tuolla viimeisellä kommentillasi?

Jotenkin tuntuu ihan käsittämättömältä että lajissa jossa on noinkin runsas osanotto, ei löydy tekijöitä, kun niitä muissakin lajeissa kuitenkin aina on. Missä mättää, miten tätä voisi kehittää?
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #306 : 30.08.11 - klo: 15.37 »

Jotenkin tuntuu ihan käsittämättömältä että lajissa jossa on noinkin runsas osanotto, ei löydy tekijöitä, kun niitä muissakin lajeissa kuitenkin aina on. Missä mättää, miten tätä voisi kehittää?

Tekijöiden (ainakaan toimitsijoiden) löytymistä ei auta se, että M-8 luokka on vaikka kuinka suosittu, koska kisan aikana ei pahemmin toimitsijana pysty kisaan osallistuva toimimaan. Tämähän on hyvin tiedossa. Radan laittamiseen ennen kisaa toki sitten kisaajatkin osallistuvat.

Toimitsijoiden suhteen tilanne on ollut tänä vuonna meidän molemmissa 2-päiväisissä SM-kisoissa melko hyvä. Nyt oli lauantaina toimitsijahommissa 10 henkilöä ja puhvetissa 3 lisää. Sunnuntaina 8 + puhvetin väki.
Tällä määrällä kaikissa toimitsijatehtävissä pystyi keskittymään omaan tehtävään aika kivasti, eikä kenenkään tarvitse toimia samanaikaisesti ajanottajana+kuuluttajana/kilpailunjohtajana+tulosliuskojen kuljettajana tmv. Tämän oli mahdollista sen ansiosta, että asfalttipuolen kuskeista löytyi hyvä määrä toimitsijoita.

ENNAKKOMAKSUN toivoisin (kisajärjestäjän roolissa) muodostuvan normaaliksi tavaksi kaikissa SM-kisoissa. On valitettavaa, jos joku sen vuoksi ei pysty osallistumaan, mutta on vielä valitettavampaa, jos joku seura on panostanut paljon kisavalmisteluihin ja sitten sateen vuoksi vaikka jo paikalle ajanut porukka toteaa, ettei halutakaan ajaa (esim. Kuusankoski 2009 ja Salo 2011). Myös sisäkaudella ennakkomaksu helpottaa merkittävästi yhtä kisajärjestäjän ruuhkakohtaa aamulla ilmoittautumisen yhteydessä.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #307 : 30.08.11 - klo: 16.05 »
ENNAKKOMAKSUN toivoisin (kisajärjestäjän roolissa) muodostuvan normaaliksi tavaksi kaikissa SM-kisoissa.

Ennakkomaksun puolesta puhuu myös se fakta, että kilpailunjärjestäjälle tulee aina kustannuksia ENNEN kisoja, mm. palkinnot, puffan tarpeet, numerotarrat ja kaikki muu tilbehööri.

Voi toki niinkin sattua, että sitä ilmoittautumisrahaa ei just silloin kolmea päivää ennen satu olemaan (ja ymmärrän tämän täysin), mutta jos nyt asiaa loogisesti ajattelee, niin ei kai sen pitäisi muodostua ongelmaksi kisaamisen suhteen, jättää vaikka yhdet kisat väliin ja säästää sen ilmoittautumisrahan seuraavan kisaan.

Ja sitten aiheeseen liittyen: Jokohan M8-sarjassakin on evoluutio edennyt sille tasolle, että sarjaan saataisiin kiinteät kilpailunumerot, vai onko siellä edelleen ne samat tunari-mekkarit ja puusilimä-tuomarit, jotka ei tunnista 12 suurempia numeroita autojen kyljistä? :shocked:
Flying Calacucco

Poissa *remppa*

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #308 : 30.08.11 - klo: 17.03 »
Täältä Kauhavaltakin jäi kisat väliin ENNAKKOMAKSUN takia, toivottavasti ei tule tavaksi.

Ihan vaan mielenkiinnosta haluaisin tietää, mikä ennakkomaksussa jurppii niin paljon, että sen vuoksi jätit kisat väliin?
Pumilio Racing www.pumilio.fi "osat joita et löydä kataloogeista"

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #309 : 30.08.11 - klo: 17.20 »

Ja sitten aiheeseen liittyen: Jokohan M8-sarjassakin on evoluutio edennyt sille tasolle, että sarjaan saataisiin kiinteät kilpailunumerot, vai onko siellä edelleen ne samat tunari-mekkarit ja puusilimä-tuomarit, jotka ei tunnista 12 suurempia numeroita autojen kyljistä? :shocked:

M-8 sarjan 4 kilpailun järjestäjät käyttävät kesässä noin 400 euroa kertyneistä osallistumismaksuista KERTAKÄYTTÖISIIN numerotarroihin. Rahan lisäksi tarroihin liittyy kiireen keskellä turhan tuntuistä työtä sekä toimitsijoilla että kilpailijoilla.

Yhteen kisaan tarvitaan nykysysteemillä keskim. noin 40 sarjaa numerotarroja 1-12. Kisaa kohti siis 480 ja SM-sarjaa kohti 1.720 numerotarraa.

Kiinteillä numeroilla riittäisi hieman pienempi määrä ,-).

Tähän asti kuulemani perustelu eräkohtaisille numeroille on ollut se, että mekaanikko ei muuten osaa viedä autoa oikeaan lähtöruutuun.
En usko, että krossissa olisi jotenkin heikkolahjaisemmat mekaanikot kuin esim. ratapolttiksessa, missä ajetaan samalla kaaviolla ja lähtötavalla, mutta autoissa on kiinteät numerot.
Viime viikonlopun kisassa suurin numerotarroihin liittyvä ongelma tuntui olevan se, että kuskin hakiessa kiireessä ja stressattuna tarroja seuraavaa eräänsä varten hän ei tiennyt omaa numeroaan. Ajanoton pitäisi siis tulostaa ensin tarranjakopisteeseen erälistat ja sen jälkeen ilmoitustaululle, koska moni kuski tuntuu liikkuvan tuossa järjestyksessä.

Kannatan voimakkaasti kiinteisiin numeroihin siirtymistä.

Itse toimin sekä polttiskrossissa että ratapolttiksessa mekaanikkona ja kun 1 minuutti kuulutetaan olen kyllä tietoinen mihin ruutuun kuskini auton kohta kannan oli tarrat mitkä tahansa.
Jartsalla oli hyvä käytäntö TP-10:ssä - tussilla lähtöpaikan numero kattoon mekkaria varten.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #310 : 30.08.11 - klo: 17.53 »
Se vielä suurempi ongelma on numeroiden erottaminen kauempaa kuin pääsuoralta.
Joka siis tekee tuomareiden ja kierroslaskijoiden tehtävän hankalammaksi... lähes mahdottomaksi.

Itsekin joitain tuomarointeja tehdessä joutunut huomaamaan miten jopa nykyisillä numeroilla meinaa olla mahdotonta erottaa mistä autosta on kyse heti kun auto on nimenomaan pääsuoraa pidemmällä.
Ongelmaa ei sinäänsä ole mikäli tunnistaa jo entuudestaan kaverin korin väristä.
Mutta moniko tuomari meillä oikeasti tunnistaa kourallista enempää.

Tilan antamis kuulutukset tulevat hyvin vaikeiksi... Myös rangaistusten jakaminen... Joudutaan aina odottamaan pääsuoralle asti ennenkuin selviää mikä numero oli kyseessä.

Jo pari vuotta sitten kun tämä sama keskustelu alkoi, kysyin Napen mielipidettä asiasta... Silloin hänen mielipiteensä oli ehdoton EI...
Juuri nimenomaisesta syystä, eli ei vain erota numeroita pääsuoraa pidemmältä.
Vielä kun korin päälle on tullut vähän pölyä niin ota nyt sitten selvää onko autossa numero 66 vai 68
Otetaan vielä huomioon miten vähän autoissa on numerotarrolle tilaa... varsinkin sellaisessa paikassa ettei se ole välittömästi peittynyt liasta kun on pari kierrosta ajettu.
Kiinteää numerointia on vuosia sitten kokeiltu... Ei toiminut... ongelmia välittömästi.
Numerot kuluvat päivän aikana paljon... Finaaleissa ei enää kukaan ota selvää mikä numero on kyseessä, vaikka auto olisi parin metrin päässä.

Mutta eniten mua ihmetyttää ilman mitään henkilökohtaisuuksia tai mitään, että miksi aina nämä numerointi/yksityyppirengas/sääntömuutos/ muut asiat tulevat puheeksi sellaisilta kuskeilta jotka eivät aktiivisesti edes kyseistä luokkaa harrasta... Tai jopa henkilöiltä jotka eivät edes aja.
En vain ymmärrä motiiveja.

Lauantain kisoissa sai kuulla kuinka hienosti tuomarit kuuluttivat tietä nopeammille... Ihan numerolla ja hyvin nopeasti.
Ilman selkeitä numeroita olisi tilanne ollut aika mahdoton...

Se että numero on jotenkin kuskille ressi tai muu, on vain ja ainoastaan kuskin oma "ongelma".
Ei teetä meikäläisen tekemisiin mitään ongelmaa että haen numeron silloin kun se pitää vaihtaa...
Eli yleensä semiin ja sitten ehkä finaaliin.
Harvalla tulee yhtään enempää tarran vaihto tilannetta vastaan.
Ilmoitustaululla näkyi tänäviikonloppuna olevan listat aina erittäin nopeasti.
Hyvin selkeästi.
Kunhan vain oman nimen ja numerot osaa tavata niin tietää kyllä mikä numero pitää ihan itse käydä hakemassa.
Ei aiheuta tuomareille, katsastajille eikä muillekaan toimitsijoille mitään tehtävää.

Mutta ihan sama... Tehdään vaan kiinteä numerointi niin saadaan nähdä lauteilla taas paaaaaljon enemmän äänestämistä kun ei se latu aukene vaikka olis kuinka paljon nopeampi.
Tehdään vaan ne tuomareiden tehtävät hankalammaksi... Ai että mä oonkin odottanu sitä äänestystä mitä sai pari vuotta sitten nähdä, kuulla ja osallistua kun ei tuomarit kuuluttaneet tilaa.
Tehdään siitä hommasta sitten vielä vaikeampaa ja jätetään tuomareille vain korien väritykset tuntomerkeiksi.
Se liekkikuvioinen, ehkä lila, tai kenties pinkki oranssipunasävyinen kellertävään vivahtava auto vois tehdä tietä nopeemmalle.
Olen tänävuonna saanut kuulla jo vähintään kolme eri kuvausta mun korin värityksestä...
Kauhavalla sotkettiin välillä jopa Maden oranssiin koriin.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #311 : 30.08.11 - klo: 18.07 »
Mutta eniten mua ihmetyttää ilman mitään henkilökohtaisuuksia tai mitään, että miksi aina nämä numerointi/yksityyppirengas/sääntömuutos/ muut asiat tulevat puheeksi sellaisilta kuskeilta jotka eivät aktiivisesti edes kyseistä luokkaa harrasta... Tai jopa henkilöiltä jotka eivät edes aja.
En vain ymmärrä motiiveja.

Ai niin, unohdin todellakin ne yks´tyyppirenkaat. :tongue:

No ei vainiskaan, mutta ihan yhtä hyvin voisin todeta, että miksi vuosi toisensa jälkeen samat jampat on suu vaahdossa puolustamssa nykyistä menettelyä, joka on todettu toimimattomaksi kaikissa muissa SM- ja kansallisissa luokissa?

Nämä jutut on mielipiteitä, on perusteluja puolesta ja vastaan. Se, että ajaako itse, vai ainoastaan toivoisi ajavansa, ei muuta mielipiteen laatua tai suuntaa. Ei näissä ole mitään henk.koht. ole, mielestäni tuo numero asia vaan toimisi, Hoken hyvistä vasta-argumenteista huolimatta, paremmin kiinteillä numeroilla.
Flying Calacucco

Poissa hmort

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #312 : 30.08.11 - klo: 18.15 »
No niin ralli on alkanut ja niin se myös jatkuu.... WRC kisassa oli kiinteät tarrat takasiiven molemmissa sivuissa ne näky pirun pitkälle.... Sitten takasiivessä oli myös pikku tarra mihin merkattiin se seuraava lähtöpaikka... Oli kyllä helppoa ja yksin kertaista.... Jokaisessa autossa on pirun iso tila takasiiven sivussa... Siinä näkyy numerot.. Täytyy oikeasti olla puu silmä jos ei erota 46 tai vaikka 48 numeroa se on ihan sama kuin 3 ja 8 nekin voi mennä samanlailla sekaisin jos auto on likanen... Hoke noi on höpö höpö selityksiä... Sitä paitsi olishan se kiva maalata numerot korin kylkeen  :grin: :grin: Ja sitten vinkuminen ennakko maksusta... 30 euroa per kisa. OK ennakko maksu OK niin kuin joku jo kertoikin että kerhoilla on kuluja ennen kisaa... Tulee sadekisa pieni kerho tekee miinusta kisalla.... Onko seuraavana vuonna enään kerhoja ketkä järjestää kisoja??? ennakko maksu on melkein kaikissa muissa lajeissa normaalia paitsi RC autoilussa... Älkää nyt jaksako pillittää joka asiasta vaan keskittykää olennaiseen eli ajamiseen Ja kaikille muille tiedoksi ettei kannata suuttua Hoken kärkkäistä kommenteista ne kuulostaa pahemmalta kuin ovat  :grin: :grin: Ne ovat vaan mielipiteitä   :tongue: :tongue: 
-Henry Mort

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #313 : 30.08.11 - klo: 18.27 »
30 euron osallistumismaksu lajissa, jossa kalustossa on tuhat/tuhansia euroja kiinni, ei todellakaan ole mainittavan suuruinen summa.

Kiinteistä numeroista on ollut paljon puhetta, eiköhän ne saada käyttöön tässäkin luokassa, kun oikein toteutetaan. Ja ihan varmasti helpottaa niin järjestäjän kuin kilpailijan kuin hänen mekaanikkonsa tekemistä, niin kauan kun kyseessä ovat lukutaitoiset henkilöt.

 Keskustellaan aiheesta perjantaina pa-lajityhmän palaverissa.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #314 : 30.08.11 - klo: 18.38 »
Suu ei ole vaahdossa.   Vasta argumenttina... miksi samat henkilöt jotka eivät edes aja kyseistä luokkaa, ovat suu vaahdossa haluamassa muutosta sääntöihin???

Muita luokkia ei pysty suoraan vertaamaan tähän luokkaan.
Vai meinaatko että sähköturisti on nopeasti likainen ja autot jatkuvasti hyppivät ja rytyyttävät menemään?

Sähkökrossissa pääsääntöisesti radat ovat reilusti sileämpiä, autot pysyvät puhtaampina ja etäisyydetkin pienempiä.

Toisaalta... Muistan sähkökrossin SM kisoissa olleeni tuomarina... Oli tilanne missä karria pidäteltiin... Isä hermostui kun ei tilaa pojalle kuuluteltu.

Syykin oli selvä.
Numeron erottaminen oli kahdelle tuomarille täysin mahdotonta.
Varsinkin kun samassa erässä ajoi toinen auto jonka numero näytti kyseiseltä etäisyydeltä lähes samalta.
Ei vaan voinut yhtään mitään muuta kuin yrittää ja yrittää... No lopulta kyseinen tulppa sitten kaatoi ja tilanne raukesi, mutta siinä vaiheessa oli Karri menettänyt jo paljon aikaa.
Kuskia harmitti... Isää harmitti niin että sai tuomaristo kuulla avautumista... Ja meikäläistä nyppi sitten kaikkien puolesta kun ei yksinkertaisesti voinut mitään.
Suurin osa näiden numeroista kuitenkin jotenkuten erottui.. nämä pari autoa tekivät ikävän poikkeuksen... Esim. 88 ja 83 on pienestä numerosta, pienen pölyn alta lähes mahdotonta erottaa hieman pidemmästä matkasta varmaksi kun se auto nypyttää jatkuvasti.
Rata-autosta tuon näkee lähes ongelmitta ja suurimmaksi osaksi sähkökrossareitakin kun radat tosiaan ovat kohtalaisen sileitä.
Kyseinen tapahtui Salon radalla joka oli pomppuinen ja tunnetusti hyvin pölisevä.

Ja Mört.
Niin oli... Ja niin näkyi.
Mutta kun ei taaskaan oteta kaikkea huomioon.
Ratahan oli turffia.
Ei pienintäkään pölyä.
Kaataessa rata ei raastanut numeroita siivestä pilalle jne.
Katsopas missä kuosissa siiven päätytarrat ovat parin erän jälkeen saviradalla.
Varsinkin se vasen puoli.
Mene tuomaroimaan ja katselemaan niitä numeroita oikeasti ennenkuin sanot että höpöhöpö selityksiä...
Miksi sitten yksi pitkäaikaisimmista kierroslaskijoistakin ja erittäin useat tuomaroijat ovat todenneet aivan samat asiat, jos se on vain höpöhöpöä.
Puhdasta höpöhöpöä on luritella höpöhöpöä verraten turffiradalla ajeluita pölyiseen krossirataan.
3 ja 8 ei mene yhtä helposti sekaisin kuin numerot 88 ja 83...
Kas kun jos numerolapulle määritellään koko... niin tuo 3 mahtuu olemaan samassa tilassa selvästi isompi kuin 33.
Se siis erottuu paremmin siitä tärisevästä ja pölyisestä autosta.

Olen kuullut moneen kertaan että mä en suotu edes näkemään muita mahdollisuuksia kuin omani...
Noh... tässä tapauksessa todistetaan asia taas päinvastoin...
Olenko ainoa joka on huomannut mikä ero on pölyn ja sonnan alla olevalla numerolapulla verrattuna puhtaaseen lappuun?
Huomaan miten kyseistä asiaa ei oteta huomioon hyvä että tippaakaan.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #315 : 30.08.11 - klo: 18.46 »
Älkää nyt jaksako pillittää joka asiasta vaan keskittykää olennaiseen eli ajamiseen

Tulihan se sieltä.
Ajetaan nyt vaan ja jätetään se sorkkiminen sikseen.
Jos muutos voi tehdä edes yhden asian vähänkään hankalammaksi niin miksi ihmeessä sitä olisi silloin pakko mennä muuttamaan???
Miksi ihmeessä halutaan muutosta johonkin luokkaan mitä ei itse harrasta????

Sen tottakai ymmärrän että asioista kysyy ja keskustelee, mutta tää nyt on jo ihan naurettavaa...
Joka vuosi samat väännöt... Joka vuosi samat henkilöt jotka eivät itse luokassa ole edes vaikuttamassa, haluavat muutosta jne...

Ja nyt sitten vielä herra joka ei kyseistä luokkaa edes aja, toteaa että katsellaan asiaa lajiryhmän palaverissa.
Mjust.

Poissa hmort

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #316 : 30.08.11 - klo: 18.46 »
Olenko ainoa joka on huomannut mikä ero on pölyn ja sonnan alla olevalla numerolapulla verrattuna puhtaaseen lappuun?
Huomaan miten kyseistä asiaa ei oteta huomioon hyvä että tippaakaan.

NO AUTOHAN PUHDISTETAAN JOKA ERÄN VÄLISSÄ :tongue: :tongue:



« Viimeksi muokattu: 30.08.11 - klo: 19.41 kirjoittanut *HOKE* »
-Henry Mort

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #317 : 30.08.11 - klo: 19.15 »
pitikö ton olla vitsi? Ainakin se nauratti.
Ei se auta kun numeron päällä on pöly jo lämmittelyn jälkeen.

Vai laitetaanko samalla sääntöihin joku määritys siitä että puhdistaminen on pakollista jokaisen tankkauksen yhteydessä ja hylky tulee ellei numero ole varmuudella havaittavissa tietyn matkan päästä tai numero unohdetan putsata tankilla.
Auto numero 23 whipe and go... Syy numeron vaikea erottuvuus.

Poissa hmort

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #318 : 30.08.11 - klo: 19.55 »
pitikö ton olla vitsi? Ainakin se nauratti.
Ei se auta kun numeron päällä on pöly jo lämmittelyn jälkeen.

Vai laitetaanko samalla sääntöihin joku määritys siitä että puhdistaminen on pakollista jokaisen tankkauksen yhteydessä ja hylky tulee ellei numero ole varmuudella havaittavissa tietyn matkan päästä tai numero unohdetan putsata tankilla.
Auto numero 23 whipe and go... Syy numeron vaikea erottuvuus.

Kuulostaa hyvältä :grin:
-Henry Mort

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #319 : 30.08.11 - klo: 20.41 »
Kauden vikassa kisassa oli ainakin kaksi (2) sekoilua lähtöpaikkojen suhteen, vaikka oli nämä hienot dynaamiset numerot käytössä... Oikeesti tosi kumma, että TP-10:ssä riittää, kun itse tietää lähtöpaikkansa ja sen myös mekkarille kertoo.
---

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #320 : 30.08.11 - klo: 21.15 »
Se nyt on yksi pienimmistä asioista koko numero asiassa että löytyy oikea ruutu.
Numerot ovat tuomareita ja kierroslaskentaa varten.
Tuomareiden ja kierroslaskennan pitää tunnistaa auto varmasti jotta voivat toimia tilanteissa missä auto pitää tunnistaa... Eli esim rangaistus tilanteissa ja kun kuulutetaan jpitain antamaan tietä.

Ja ilman tätl nykyistä numerointi tyyliä, ei kukaan olisi havainnut yhtäkään sekoilua lähtöruuduissa, vaikka niitä olisi tapahtunut paljon.
Nähdäänhän tuo yleensä näissä kiinteiden numeroiden luokissa kuinka pitää olla yksi toimitsija katsomassa lapun kanssa autot oikeisiin ruutuihin.
Eli tämä pidentäisi aikataulua, koska tälle toimenpiteelle pitäisi varata edes minuutti per hiitti.

Eli halutaan että kuskille olisi helpompaa kun ei tarvitse osata katsoa omaa numeroa listasta... Sitten halutaan että kisat venytetään kahteen päivään jotta saa enemmän rentoilla.
Tuomareille ja kierroslaskennalle autojen varmaa tunnistamista varten. Moninumeroinen lappu on helppo erottaa rata-autosta, mutta ei jatkuvasti pomppivasta pölykasasta.
Halutaan muutoksia ilman että ymmärretään keitä varten ne numerot siellä autoissa oikeasti ovatkaan.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #321 : 30.08.11 - klo: 21.30 »
Ei se mitään kisapäivää pidennä jos autojen numerot luetaan lapusta - HALOO!

Noin parikymmentä SM-kisaa järjestäneenä voin kertoa että erät ja aikataulut tehdään siten että niissä ei aja koko 100 kuskia samassa erässä. Ja aikataulut tehdään siten että siinä on aina 3-5min vaihtoväli vaikka rasvata antennia, ihan sama miten se käytetään. 10-12 auton järjestäminen lapun perusteella ruutuun epäloogisten numeroiden perusteella ei ole ollut vielä kertaakaan ongelma ratakisoissa joten pitää ihan oikeasti katsoa peiliin jos tästä muodostuu ongelma jossain muussa luokassa.

Jos henkilö A kuluttaa aikaa kävellen tai vaikka pyöräillen hakemaan numeroita pisteestä B pisteen C kautta pisteeseen D, kun katsoo ne ensin taululta C oman tai kuskinsa lähtöpaikan, niin miten ihmeessä se lähtöpaikan muistiin painaminen on niin hemmetin vaikeaa? Kilpailunjärjestäjällä on kyllä tulostin josta tulostetaan se lähtöjärjestys.

Jos tällaisia tapauksia on useita, tarvitaan vissiin jatkossa useammin kisoihin a, puhallutus  b, jonkinmoinen testaus perusaistien toiminnasta c, maalaisjärkeä.


Selitykseksi ei kelpaa jo miljoona kertaa kerrottu "koska mä en halua". Oli ajatus ajaa ensi kesänä jokin kisa M-8 luokkaa aikataulun niin salliessa, joten tässä on mun henkilökohtainen mielipide ketään vastaan erityisesti hyökkäämättä.

edit: typoja korjattu

« Viimeksi muokattu: 30.08.11 - klo: 21.40 kirjoittanut Vesa »
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #322 : 30.08.11 - klo: 21.48 »
Just just...
Yhdessäkään vitos kisassahan ei missään nimessä vienyt aikaa saada autoja omiin ruutuihinsa.

Entäs sitten kun nyt jo aikataulut on tiukkoja M8 kisoissa niin miten ihmeessä kun ennen finaalilähtöjä on lämmittely... 2 minuutin lämmittelyn jälkeen autot kutsutaan varikolle... Kun kaikki ovat koolla, kuulutetaan 30 sekuntia... autot lähtöpaikoille... 15 lähtö lähettäjällä... ja menoks.
Mikäli esim lähettäjä käy jokaisen auton lappu kädessä läpi ja kenties jopa ohjaa väärillä paikoilla olevat autot omiin ruutuihinsa niin aika perhanan nopea jamppa pitää olla että nykyisellä aikataulutuksella ehtii tarkistamaan että oikeat kuskit ovat oikeissa ruuduissa.
Nytkin mekaanikot lähtivät jopa pienillä juoksuaskeleilla kohti ruutua, ja kun paikalle pääsi niin ei ehtinyt edes kissa sanomaan kun piti jo auto laskea maahan.
Näin lyhyessä ajassa autojen lähtöpaikka pystyttiin tarkistamaan vain siksi että numerot olivat pienestä tilastaan huolimatta hyvin selkeitä tuomareiden havaita nopealla katselmuksella korokkeelta asti.

Ja miten monta kertaa se nyt pitää sanoa että tuo lähtöruutu juttu on se yksi vähiten asiaan vaikuttavista asioista?
Tärkein on se että tuomariston pitää pystyä havaitsemaan nämä numerot mahdollisimman hyvin ja varmasti edes hieman pidemmältä kuin etusuoralta.

Haloo--- kuka siellä?


Edit...
Yksikään selitykseni ei ole sielläpäinkään tyyliin "koska mä en halua" tai "koska MÄ haluan jotain"
Se että halutaan muuttaa numerointia tai mitä tahansa tässä parin päivän aikana mainittua asiaa, on näköjään reilusti suurimmaksi osaksi vain ja ainoastaan "koska näin joku haluaa"
Mitään sääntöä ei asiasta myöskään tarvitse kirjoittaa, koska kiinteä numerointi on jokatapauksessa ollut mahdollista jokaisen kisajärjestäjän järjestää... Kuten todettua.. on tätä myös kokeiltu.
Odotetaanko että kyseisen kisan kierroslaskentaa ja tuomarointia hoitanut taho tulee ihan itse kertomaan mitä mieltä asiasta oli???

Yhtäkään sääntöä tai käytäntöä ei myöskään pidä lähteä muuttamaan vain koska joku toteaa "koska mä haluun"
Ja varsinkin jos ei kaikkia asioita ja mahdollisia haittatekijöitä ole otettu huomioon.
Nyt näen vain sen että näitä haittatekijöitä ei missään nimessä haluta ottaa huomioon ja jopa tärkeimmät asiat sivuutetaan aivan suoraan.
Eli homma halutaan viedä eteenpäin asenteella "koska mä haluun näin... toimiihan se muissakin luokissa"

Toimiihan kumirenkaatkin muissa luokissa... Miksi TP10 luokkaa ei sitten ajeta kumirenkaalla???
Entä miksi sitä ei ajeta krossirenkaalla???
Kyllähän ne on todettu toimiviks muissakin luokissa.
« Viimeksi muokattu: 30.08.11 - klo: 21.59 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #323 : 30.08.11 - klo: 21.55 »
Haloo - Vesku tässä moi!

Jos aikataulu on vedetty niin tiukaksi että toimitsija ja kuskitkin juoksevat kuin pikasprintterit, niin eikö tästä päästä siihen että jotain tarvisi tehdä? Joko alkueriä vähennetään, mikä ei ainakaan tule kysymykseen, vaihtoehtona on aloittaa kisa esim. jo perjantai iltana ja tehdä siitä sitä myötä 2 päiväinen jos ei kerta ilman stressiä mahduta yhdelle päivälle.

Noh, keskustelemme aiheesta virallisten ovien takana.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #324 : 30.08.11 - klo: 22.01 »
Montako kyseistä luokkaa ajavaa, tuomaroivaa ja kyseisen luokan kierroslaskentaa hoitavaa henkilöä näiden suljettujen ovien takana on tekemässä päätöksiä omien näkemyksiensä mukaan???

Poissa Stilo

  • Tiim Lahti
    • Profiili
    • S-grafix gallery
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #325 : 30.08.11 - klo: 22.02 »
Tuomareiden ja kierroslaskennan pitää tunnistaa auto varmasti jotta voivat toimia tilanteissa missä auto pitää tunnistaa... Eli esim rangaistus tilanteissa ja kun kuulutetaan jpitain antamaan tietä.

Porukka voisi opetella kunnioittamaan toisia kuljettajia enemmän, eikä heti ajamaan päälle. 20min nousussakaan ei tarvi siinä ekassa mutkassa päästä ohi kun toisen saavuttaa, noissa vehkeissä on sentään tehokkaat JARRUT verrattuna vaikka sähköautoihin, joilla tuntuu olevan porukan paljon helpompaa ajaa lähekkäin kolaroimatta. Tämä pätee myös osittain kierroksella ohittaviin, jos on selkeällä erolla jollain sijalla niin ei tarvi väkisin tunkea ohi ihan heti.

Tämän sähköpuolelta tutun ajokulttuurin puuttumisen minä olen polttispuolella enemmän nähnyt ongelmaksi kuin sen, että tuomarit eivät nää autoja. Ei ne voi muutenkaan kaikkia tilanteita nähdä radalla vaikka numerot olisivat kuinka selkeitä tahansa ja eihän niitä penalteja edes tarvi jakaa jos kuskit ajaa reilusti. Tietty osasyy ongelmaan on autot ja radat joita keskivertokuski ei voi ajaa edes kauhean tarkasti kun auto ei reagoi silmänräpäyksessä ja se muutenkin repii reijistä yms. ties minne. Itsekkin onnistuin kyllä Kauhavalla kolaamaan pari nopeampaa kuskia kun laite ei ollu yhtään hanskassa kokemattomalle polttiskuskille.  :tongue:

Jopa tuomareita suurempi apu kierroksella ohittaville/ohitettaville olisi kuulutuksen pysyminen ajantasalla kokoajan nousufinaaleissa, nykyisellään kärkitiloja kuulutetaan todella tehokkaasti, mutta jos tiput nousupaikoilta pois niin sitten ei kyllä tiedä yhtään missä järjestyksessä radalla mennään ja kenelle pitää antaa tilaa. Tähän kun yhdistää vielä, että kuskit näkee vaivaa sen verran ennen radalle lähtöä, että vilkaisee minkälaisia autoja ja kuskeja on paikalla ja yrittää vähän edes painaa niitten autojen värejä muistiin. Sitten tietää aika hyvin kuka on tulossa ohi kierroksella ja kuka hakee sitä viimistä nousupaikkaa...
« Viimeksi muokattu: 30.08.11 - klo: 22.06 kirjoittanut Stilo »
EuroRC.com | Xray
S-Grafix | Tiim Lahti

Poissa jucca

  • KUArc admin
    • Profiili
    • KuopioRC.fi     kuopionlennokkikerho.fi
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #326 : 30.08.11 - klo: 22.13 »

Joku aloitteleva harrastaja saattaisi tätä topikkia lukiessa miettiä että kannattaakohan sittenkään harkita osallistumista kisoihin kun kokeneemmilla on noin kärkkäät mielipiteet ja onkohan meininki samanlaista sitten kisoissakin? No tuskin, kisoissa on rento meininki yleensä, ei mitään tiukkapipoisuutta tmv. ...Silti, pidän ajatustani olla osallistumasta kisoihin itselleni hyvänä: matka, lisenssi, kilpailu ym. kulut (sillä summalla pääsee kesää jo aika pitkälle perus harrastajana) saan käytettyä vaikka nitroon, filsuihin ja omaan ratahankkeeseen.

Jokainen tietenkin määrittää itse mitä osaa harrastuksesta pitää tärkeänä/hyvänä ym. Minulle se on perus harrastaminen eli ei mitään ihmeellisempää ja ylimääräistä, auton huollon ja radan kiertämisen lisäksi. 

Oli puhetta ennakkomaksusta tai maksamatta jättämisestä. Ymmärrän tuon järjestäjän kulupuolen ja kisaajien paremman sitoutumisen. Eihän 60 € tuplakisasta ole työssakäyvälle kauhea panostus ja jos kalustoonkin on jo käytetty paljon rahaa mutta toisaalta se voi olla esim. opiskelijalle, työttömälle harkinnnan paikka tai kuten jo todettiin jos ei juuri sillä hetkellä ole tilillä vaadittavaa summaa. Tuo voi tulla ongelmaksi jos sateen takia kisoja joudutaan perumaan enemmän, eli jotkut ei varmuuden vuoksi osallistu kisaan jos on vaarana menettää rahat ns. hyväntekeväisyyteen, joka sisänsä on ehkä ok koska kisajärjestäjiä ei taida olla ainakaan liikaa. Olisiko tuossa jonkunlaisen keskitien mahdollisuutta eli jos kisaa ei järjestetä, kilpailija saisi vaikka esim. 50% tai 30% takaisin?

Edit* Olisiko mahdollista että kilpailija maksaa ennakkoon puolet kisamaksusta ja loput sitten kun saapuu paikalle. Sateen sattuessa kilpailija ei menetä niin paljon ja järjestävä seura saa ainakin jotain kuluihin?
« Viimeksi muokattu: 30.08.11 - klo: 22.35 kirjoittanut jucca »

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #327 : 30.08.11 - klo: 22.19 »
Stilo hyvä.
Tuo tilan antamis asia on lähinnä tärkeintä tilanteessa missä säännötkin määräävät antamaan tilaa.

Alkuerissä on tilaa anettava hetkellisesti nopeammalle.
Tämä lukee säännöissä... Taitaa lukea jokaisen luokan säännöissä.
Ja totta... nimenomaan itse kuljettajien pitäisi pystyä tekemään tämä tilan anto automaattisesti ilman että tuomariston tarvitsee asiaan puuttua.
Näin kun asia ei vaan ikäväkyllä ole.
On paljon erittäin kokeneita kansainvälisilläkin areenoilla loistaneita kuskeja joille tämä sääntö ei vain ole mennyt perille.
Yleinen harhaluulo on myös että jos on hiitissä vaikkapa kärjessä niin ei anneta latua kuvitellen että koska on kärjessä, ei tarvitse tilaa antaa...
Vaikka sääntö tosiaan sanoo että (alkuerissä) hetkellisesti nopeammalle on annettava tietä.

Mitä taas tulee finaaleihin... eli mainitsemiisi 20 minuutin tai jopa pidempään finaaliin...
Monesti on tilanteita kun kuljettaja ei vain tiedä että takana tulee edellä oleva kuljettaja.
Siinä sitten ajetaan kilpaa vaikkapa kärkijätkän kanssa, pitäen linja tiukkana ja taistellen omasta paikastaan... Ehkä jopa vaikuttaen kärjen loppusijoihin.
Tätä pystyy välttämään vahvasti sillä että tuomaristo näkee numerot ja pystyy ilmoittamaan kyseiselle autolle jo tarpeeksi ajoissa että takaa tulee edellä oleva, jolloin kuljettaja tietää antaa nöyrästi tilaa.

Viikonlopun kisoissa nähtiin hyvin paljon esimerkillistä toimintaa tuomareiden ja selostajan toimesta kun kuulutettiin auton numero jonka pitää varautua antamaan kärkiporukalle latua.
Ja homma toimi ainakin omissa näkemissäni tilanteissa loistavasti.
Miten se olisikaan toiminut mikäli autojen numeroita ei olisi pystynyt erottamaan niin selkeästi kuin nyt oli erotettavissa.

Jucca...
Joku aloitteleva harrastaja saattaa myös tätä lukiessa katsella että onpas mielenkiintoinen tilanne kun kyseistä luokkaa ajamattomat haluavat muuttaa jotain toimivaa käytäntöä ihan vain siksi että haluavat.
Ilman että edes kokeneempien kommenteilla on mitään painoarvoa.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #328 : 30.08.11 - klo: 22.32 »
Jos jotain halutaan muuttaa niin mitkä ovat motiivit?
Tätä olen kysynyt jo pariin kertaan vastausta saamatta.

Halutaanko helpottaa joitain asioita?
Helpottaako vai vaikeuttaako kiinteät numerot tuomariston toimintaa tässä luokassa?
Helpottaako ne autojen saamista oikeisiin lähtöruutuihin... ja siis edelleen... helpottaako se tuomariston toimintaa tässä tilanteessa, vai annetaanko homman mennä sillä periaatteella että jokainen menee rehellisesti omaan lähtöruutuunsa?
Miten tätä valvotaan nopeatempoisessa lähtötilanteessa?
Vai halutaanko tässä vain tehdä helpommaksi kuskejen jotka eivät vaivaudu mennä katsomaan omaa numeroaan taululta, ja hakemaan sitä omaa numeroaan???

Yleensä sekoilua on vain aloittelijoilla... Hyvin harvassa sekin, koska lähes poikkeuksetta aloittelijoita opastetaan näissä asioissa muiden kuskejen toimesta.
Jokaisessa ohjaajakokouksessa kysytään aina onko jollain kysyttävää.
Monesti on myös pidetty perus ohjaajakokous lyhyellä kaavalla ja sen jälkeen kysytty ekakertalaiset... Ekakertalaisille pidetty oma tarkempi kokous missä moni asia on selitetty tarkemmin ja missä aloittelijoiden on myös helpompi kysyä asioita ilman pelkoa nolostumisesta kokeneiden edessä esitetyistä "tyhmistä kysymyksistä"

Ymmärrän että jotain muutetaan mikäi jossain asiassa on kierroslaskennan ja tuomariston puolesta koettu olevan korjattavaa...
Korjattavaa siten että tuomariston on helpompi hoitaa tehtävänsä.
Ei siksi että laiskoille kuskeille olisi jokin asia tehtävä helpommaksi, kun ei vain vaivauduta toimimaan sääntöjen mukaan.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 kauden 2011 (sarja)säännöt
« Vastaus #329 : 30.08.11 - klo: 22.49 »
Edit* Olisiko mahdollista että kilpailija maksaa ennakkoon puolet kisamaksusta ja loput sitten kun saapuu paikalle. Sateen sattuessa kilpailija ei menetä niin paljon ja järjestävä seura saa ainakin jotain kuluihin?

Tämä kuulostaa mun korvaan järkevältä toimintatavalta.
Kyseinen summa toimisi ns varausmaksuna...
Tällöin järjestävä seura ei jää ilman korvausta tehdystä duunista vaikka joku ei paikalle saavukaan.
Sekä tällöin ei kuskeja jää niin pahasti nyppimään mikäli kisapäivänä sataakin kaatamalla ja kisat jätetään pitämättä.
Onhan järjestäjät kuitenkin hankkineet sapuskat, virvoikkeet yms yms yms touhut jotka tällöin tulisi edes korvattua ilman että seura jää tappiolle.

Vieläpä mikäli tästä päätetään tehdä käytäntö/sääntö niin liekö mahdollista saada kiti toimimaan siten että ilmoittautuminen onnistuu vain maksamalla.
Tuskin mahdotonta, mutta onko turhan työlästä, ja tulisiko tästä kenties minkälaiset kulut... En tiedä.