Kiitos kritiikistä. Tässäpä vastauksia:
"Mielestäni tässä on nyt hieman ristiriitaista juttua. Normaalistihan kuvio menee siten, että kilpailunjärjestäjä maksaa tuon 10% sarjapalkintoja varten. Nyt WJ säännöissä pyydetään palkintoja jälleenmyyjiltä vastineeksi siitä että saa myydä kisoissa tuotteitaan / varaosia tms. Mielestäni tämä ei ole hyvä juttu."
10% on kesäsarjassakin varattu sarjan juoksevia kuluja ja sarjapalkintoja varten (numerot sarjapalkinnot tms.). Eli käytäntö ei poikkea kesäsarjasta.
"Lisäksi vielä normaalisti oikeus myydä tuotteita tms on kilpailun järjestäjän päätettävissä, eli siis mikäli jälleenmyyjät joutuvat jotain antamaan / maksamaan / korvaamaan, niin siinä tapauksessa ehdottomasti tämä on kilpailun järjestäjän sekä jälleenmyyjän välinen asia."
Varaosien myyntiä ei kielletä missään tapauksessa. Tämä taisi olla hieman epäselvästi sääntönä, mutta sarjalle siis haetaan tukijoita, jotka saavat näkyvyyttä enemmän kuin mitä kesäsarjan yhteydessä tukijat saivat. 50 euron panos (myyntihinnat) ei varmastikaan ole liian suuri panostus kellekään maahantuojalle, sillä luvataan siis selkeästi enemmän näkyvyyttä sarjan kisojen yhteydessä. Kisojen järjestäjillä on täysi oikeus sopia muita mainossopimuksia kauppiaiden kanssa, virallisille tukijoille luvataan jo etukäteen siis näkyvyyttä sarjan kisojen yhteydessä.
"Mikäli sarjapalkinnot rahoitetaan jälleenmyyjiltä tällä tapaa, niin silloin missään tapauksessa kilpailun järjestäjän ei tule tilittää sarjapalkintoja varten rahaa (mainittu 10%), koska palkinnot tulevat muualta ja perusteita ei ole."
Kuten kirjoittelin, 10% varataan sarjan juokseviin kuluihin (mm. sarjan numerot, sarjapalkinnot jne.). Tukijoilta haetaan kisoihin tavarapalkintoja, kuten moniin muihinin kisoihin niitä on tullut. Maahantuojana olen vain huomannut sen, että näkyvyyttä pitäisi saada enemmän tuota panostusta vastaan ja tähän epäkohtaan tässä on nyt puututtu.
"Kun kesän viimeisen maastosarjan yhteydessä käydyssä keskustelussa sanoin, että mielestäni on tärkeää että WJ sarja on paremmin organisoitu kuin edellisenä vuonna. En tarkoittanut että siitä pitäisi tulla kalliimpi kisaajille (renkaat) taikka että siitä tehtäisiin yhden maahantuojan / jälleenmyyjän monopoli, joka rajaa muut jälleenmyyjät ulkopuolelle kisatapahtumista kirjoittamalla sarjasäännöt, jotka mahdollistavat tämän."
Renkaat -> nykyinen sääntö antaa mahdollisuuden tulla ajamaan millä tahansa renkaalla, ainoastaan sarjan kärkikahinat ajetaan säännön mukaisilla renkailla. Ja kuten sakke_ kirjoittikin, rengas toimii ja kestää. Uskoisin, että rengassääntö tulee nimenomaan helpottamaan harrastajan elämää ja tekemään ajamisesta halvempaa.Espoon ja Tampereen kuskit voisivat myös kommentoida, miten rengas on kestänyt Astro Turf -radoilla.
Monopolia ei tässä ole tarkoitus tehdä missään tapauksessa. Rengassääntö (mikä on siis käytössä mm. turisteissa ja sähkökrossissa kesällä jo nykyäänkin) saattaa rajata maahatuojia jonkin verran, mutta niinhän säännöt aina tekevät. ProLinen renkaalla on kurvailtu jo kukaties kuinka monta vuotta kesäsarjassa, se on todettu tomivaksi, eikä kukaan ole puhunut mistään monopoliasemasta, vaikka renkaalla on ollut vain yksi maahantuoja. Tässä ei siis mielestäni ole mitään poikkeutta siihen. Rengasta mietittiin ja haettiin tarkastelmalla kokemuksia muilta mailta ja mielestäni tehtiin paras mahdollinen valinta tähän rakoon.
Rengassäännön lisäksi sarjassa ei käsittääkseni ole muita yksityyppisääntöjä, jotka rajaisivat kauppiaita / maahantuojia paletin ulkopuolelle.
Matti / WJ