Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Blacksatin

Sivuja: [1]
1
Polttisautot / Vs: Polttiksen käynnistys?
« : 20.07.19 - klo: 16.16 »
Vähän tuntuu että jollakin on vaikeuksia hahmottaa luettu teksti... Tuosta polttoaineesta. Nykypolvella on helppoa kun motit mitä käytetään RC autoissa ovat pääsääntöisesti hehkutulppa sytytteisiä. Toista oli kun olin skidi.
Kipinästytteisissä käytettiin tosiaankin bensaa, Dieseleissä Petrolin ja eetterin seosta ja tietenkin öljyä.
Jos erehtyi laittamaan BENSAA näihin vempaimiin, oli seurauksena tulipalo ja kaikkien silikoni tiivisteiden tuho. Ei kovin hauskaa, joka johtui tietämättömyydesta tai laiskuudesta käyttää olikeita termejä.
Tuosta kaasarista vielä. Ota ilmanputsari pois ja mieti miten RC auton luistikaasuttaja toimii...  Ei siinä kovin montaa komponenttia ole: LUISTI joka säätää ilman määrää sekä tyhjäkäynnin seosta. kun luisti on lähes kiinni on luistin sivussa ruuvi joka rajoittaa sen sulkemista- välin täytyy olla noin 0,5-1mm  Luistin päässä on tyhjä'käynnin seos säätö joka täytyy säätää"korvakuulolta" jos kierrokset nousee luistin ollessa kiinni on seos liian laihalla, aukaise säätöneulaa vastapäivään 1/8 kierosta kerrallaan. Jos taas moottori menee rikkaammalle (röpöttää) on tuo neula liian  ulkona. Kierrä myötäpäivään1/8 kierrosta kerrallaan. Täyskaasuneulan "tehdas asetus" on yleensä seosruuvin kanta holkin tasossa. Se kannattaa ruuvata tästä asetuksesta yksi kierros vastapäivään eli auki, jolloin moottori kaasua annettaessa pörrää rikkaalla ja sylkee pakoputkesta öljyä ja savua
Jos sinulla ei ole infrapuna lämpömittaria, hyvä oikean käyntilämpötilan testaus on ruikauttaa vähän vettä jäähdytyskannelle, sen tulisi sihahtaa kiehuen pois, tällöin lämpötila on noin 100-120 C, hyvä lämpötila sisäänajoon, jolloin ABC (alumini mäntä kromatussa messinkiputkessa) sovitus on optimi. Katso vain että seos on rikkaalla että voitelu pelaa Mitä enemmän ajat mottia sisään, sen enemmän-lämpötilan laskiessa- täytyy pääneulaa laittaa laihemmalle  eli "piikimmälle". loppujen lopuksi olet tilanteessa että motin ylä kuoliokohta on timmi mutta ei liian tiukka, ja se käynnistyy herkästi, hiukan vauhtipyörään napauttamalla, edellyttäen että kaikki muu : tuore polttoaine jota on ravistettu ennen käyttöä että öljy on varmasti sekaisin polttoaineessa, tankki ja kaikki letkut ovat tiiviit ja kaasuttajaan ei ole kuivunut öljy jäänteitä ja että tulppa on kunnossa ja hekulaite hehkuttaa sitä oranssin värisenä.  Valitetavasti Nitro motti touhu ei ole "PLUG & PLAY" vaan "THINK-WORK & PLAY" mutta sitten sitä hupia piisaakin...

Kiitos perusteellisesta ja asiallisesta vastauksesta. Tälläkin foorumilla noita päänaukojia näyttää löytyvän...

2
Polttisautot / Vs: Polttiksen käynnistys?
« : 20.07.19 - klo: 13.22 »
Yläneula löytyy siitä mihin polttoaineletku tulee ja alaneula löytyy luistin päästä eli mihin kaasuservo kiinnitetään.

Jeps mutta ei vastannut mun kysymykseen...

Rodder, Onko sulla teräslankaa kotona😂😂
Jerzi

Kummasta säätö ruuvista tuossa pitkässä ohje tekstissä puhutaan

3
Polttisautot / Vs: Polttiksen käynnistys?
« : 19.07.19 - klo: 19.18 »
Yläneula löytyy siitä mihin polttoaineletku tulee ja alaneula löytyy luistin päästä eli mihin kaasuservo kiinnitetään.

Jeps mutta ei vastannut mun kysymykseen...

4
Polttisautot / Vs: Polttiksen käynnistys?
« : 19.07.19 - klo: 11.30 »
Tuota, ne neulat siinä moottorissa ei suinkaan ole ilmausruuveja. Vaan niillä säädetään moottorin seosta.

Sinun tapauksessa tarkastaisin ensin pääneulan asennon, (se neula jota voi kääntää yleensä ilman työkalua) tämän kyseisen neulan tulisi olla asetettu niin, että väännät sen ensin kokonaan kiinni ja sitten aukaiset 2.5 kierrosta. Ei enempää.

Seuraavaksi sinun täytyy tarkastaa siis se mainittu tulpan hehkuminen. Ruuvaa tulppa irti ja hehkuta sitä silla hehkulaitteella. Tulpan tulee hehkua "oranssin keltaisena", ei kuitenkaan valkoisena jolloin tulppa palaa nopeasti pilalle, toisaalta ei taasen vaikkapa punaisena, koska silloin moottorin käynnistyminen on epävarmaa. sitten kun tiedät että tulppa on kunnossa ja hehkuu, niin ruvaa se takaisin moottoriin.

Nyt sinun täytyy ryypyttää moottoria, painele tankissa olevaa ryypytys "nastaa" niin kauan kunnes polttoaine on mennyt letkussa moottoriin asti ja vielä muutama painallus päälle. Jos tankissa ei ole tätä ryypytys "nastaa", niin ryypytys onnistuu myös niin että pyörität moottoria vetokäynnistimellä tai startterilla, kumpi siinä autossasi on. ja samalla tukit pakoputken sormella. Ryypytyksen aikana kaasu tulee olla täysillä. Hehku ei saa olla ryypytyksen aikana paikallaan, jottei moottori käynnistyisi arvaamatta.

Sitten kun olet tehnyt edellä mainitut asiat, tulisi moottori lähteä käyntiin helposti ja käydäkkin ainakin jonkin aikaa. Uudet moottorit tahtovat olla ekalla tankillisella hankalia saada pysymään käynnissä, mutta seuraaavalla tankillisella jo helpottuu. mottoria tulisi aja sisään paikallaan muutama tankki, sa samalla valvoa että moottori ei kuumene liian kuumaksi.

Käynnistys onnistuu, kun laitat hehkun ryypytettyyn moottoriin ja sitten käynnistät moottoria sillä vetokäynnistimella tai startterilla. Moottorin pitäisi käynnistyä melko helposti.

Kun moottori käy ja samalla röpeltää ja sylkee polttoainetta pakoputkesta ja sitten sammuu, se tarkoittaa, että moottori on rikkaalla. Tällöin sinun täytyy kääntää pääneulaa kiinni päin hieman noin 5 min, (siis sitä jonka tulee aluksi olla 2.5 kierrosta auki, kerroin alussa) Moottorin täytyy kuitenkin kuitenkin uutena ollakkin hieman rikkaalla, eli jos moottori käy eikä sammu, niin sitten älä tee mitään, vielä tässä vaiheessa.

Kun moottori käy ja kiljaisee ja kerää kovat kierrokset ja sammuu silloin seos on liian laihalla, tässä tapauksessa sinun tulee aukaista pääneulaa. vaikka se sama 5 min kerrallaan niin kauan että moottori käy.

Kun olet saanut noilla neulan asetuksilla moottorin toimimaan ja käytettyä sitä paikallaan 2-3 tankillista, niin sitten voit jo kokeilla ajoakin. Tällöin sinun täytyy seurata ettei moottori pääse liian koville kierroksille ja samalla kuunnella että käynti on "röpeltävää" eli moottori ei saa vielä kuullostaa Formula ykköseltä, vaan moottorin tulisi ottaa kuitenkin kierroksia, mutta samalla "röpeltää" ja savuakin saisi tulla pakarista. Tällä tavalla sinun täytyy ajaa 2 tankillista.

Sitten kun olet ajanut 2 tankillista edellä kerrotulla tavalla, niin voit säätää neulaa kiinni päin eli laihemmalle taas noin 5 minuuttia. Jolloin moottorin alkaa ottamaan enempi kierroksia ja toimii herkemmin. mutta vieläkään ei kannata säätää aivan "piikille", eli moottori ei saa "kiljua" täysillä. Aja 2 tankillista näillä asetuksilla.

Eli jos moottori kiljuu ja ottaa herkästi kierroksia, käännä neulaa auki päin jotta saat seosta hieman rikkaammalle, taas se 5 min kerrallaan.

Jos taasen moottori "röpeltää" niin paljon ettei se jaksa edes kulkea, tällöin sinun täytyy kääntää pääneulaa laihemmalle eli kierrät kiinni päin. taasen vain se  5 min kerrallaan.

Tyylini on neuvoa moottorin seos-säätö tuolla minuutti tyylillä. Tarkoitan tuolla että yksi neulan kierros on 60 minuuttiia, eli 5 minuuttia on 1/12 osa kierrosta ja vaikkapa 30 minuuttia on puolikierrosta ja 15 minuuttia on 1/4 osa kierrosta. Toivottavasti ymmärsit mitä tarkoitin, kerro jos et.

Toivottavasti näillä eväilla saat autosi liikkumaan. kysy sitten lisää ohjeita hienosäätöön ja tyhjäkäynnin säätöön kunhan ensin olet ajellut ohjeiden mukaan jonkin aikaa. :wink:

Kummasta noista ruuvista tässä ohjeessa puhutaan? Tuo mihin menee polttoaineletku? Ja missä asennossa sitten sen toisen olisi hyvä olla?

5
Bensa-autot / Vs: MCD projektit
« : 15.07.19 - klo: 08.16 »
Mistä hommailette osia teidän projekteihin? Itsellä olisi hakusessa etu iskarit/jouset niin saako jostain kotimaasta vai memeekö ulkomailta tilaamiseksi? Auto on rrv4..

Sivuja: [1]