Sääntömuutosten yhteydessä keskusteltiin paljon kustannusten pienentämisestä etenkin alottelijoitten eli TJ- luokassa. Sen varjolla tehtiin sääntömuutoksia mm ajoajan lyhentäminen. Mutta miten on todellisuudessa?
Erittäin hyvä aihe. On tärkeätä avoimesti arvioida, miten sääntömuutokset ovat tavoitteissaan toteutuneet.
Tässä ajatuksia vain TJ:n osalta. Eli CAi:n terminologialla ”kinaamista”.
4 minuutin ajoaikamuutoksen taustalla oli hyvä tahto tehdä TJ-10 aikaisempaa halvemmaksi luokaksi kilpailla ja vasta-alkajille helpommaksi sisääntuloluokaksi.
Nykyiset TJ-10:n A- ja osin B-finalistit ovat eräänlainen väliinputoajaryhmä, koska useimmat heistä ovat olleet kilpailutoiminnassa mukana jo aiemminkin. Heidän kohdallaan muutos 4 minuutin eräpituuteen ei käytännössä mitenkään pienennä kustannuksia, koska kilpailuissa käytettävät varusteet, ja ennen kaikkea tottumukset ovat jo entuudestaan olemassa. Akut ovat hyviä 2400 tai 3000mAh, ja moottorin sorvaus tapahtuu yhtä usein kuin ennenkin.
Mutta, tämän ryhmän kannalta sääntömuutosta ei pidä liiemmin arvioida, koska he ovat ”aikansa lapsia” ja siirtyvät vuoden-parin sisällä TS:iin. Muutosta pitää tarkastella enemmän uusien kilpailijoiden kannalta.
Uudelle tulokkaalle ”kilpailukelpoisuuskynnys” on akkujen osalta periaatteessa madaltunut, sillä jopa 1700mAh akku riittää hänelle hyvin 4 min erään. Toinen asia on, onko hyviä 1700 ja 2000mAh akkuja saatavana, oleellisesti halvemmalla, ja vaikka onkin, ostaako TJ:ssa kilpaileva niitä? Kaikki nimittäin puhuu sen puolesta, että kehitys on menossa kohden NiMH-akkuja, joiden kapasiteetti alkaa 3000mAh:sta. Se on luonnollinen suunta niin hinnallisesti, ympäristöongelmien kuin saatavuuskysymystenkin kannalta.
4 minuuttia ajavalla, ”normaaleja akkuja” käyttävällä taas on se ongelma, että akkuun jää 4 min erästä vielä runsaasti latausta, joka on osattava purkaa pois oikealla tavalla. Osaavatko ja ymmärtävätkö vasta-alkajat sen?
Minuuttia lyhyemmän ajoajan sanotaan säästävän moottoria ratkaisevasti. Tämä vähentää sorvaustarvetta, ja on siten hyvä asia. Sorvaustarve ei kuitenkaan poistu, eli myös aloittelevalla kilpailijalla on joko itsellään oltava sorvi, tai kavereita, joilla on.
Aloittelevalla, taskurahabudjetilla ajavalla kilpailijalla on tyypillisesti yksi tai kaksi moottoria pakissaan, joita hän käyttää myös kerhoilloissa. Niissä ajoaika on niin pitkä kuin akussa puhtia riittää, eli 6-10 minuuttia. Ei siis ole erityisen suurta säästäväisyyttä ajaa kisoissa muutaman kerran vuodessa 4 minuutin eriä, kun samalla moottorilla ajetut harjoitteluajot kestävät tuplasti pidempään.
Kaikesta huolimatta, ajatus luokan käyttökulujen halventamisesta ja kilpailutoiminnan aloittamisen helpottamisesta on hyvä.
Alkaneessa FT-sarjassa on runsaasti uusia kilpailijoita, toivottavasti he kertovat kokemuksiaan ja näkemyksiään, onko valittu suunta oikea. Ja myös ajatuksia, miten säännöt, kisojen järjestäjät ja kokeneemmat kisaajat voisivat vielä paremmin huomioida uudet tulokkaat.
Tuossa oli siis ajatelmia ulkopuolisen näkövinkkelistä. Lopuksi gallup-kysymykset omalle tallillemme 4 min ajoajasta:
JuhoK: 5 min oli ehdottomasti parempi.
VesaK/isäpappa: 4 min on parempi, koska kilpailun seuraamisen sietämätön jännitys loppuu vähän aikaisemmin.
VesaK/satunnainen TJ-kuski: 5min on parempi, koska rc-autoilu on hauskaa ja kilpaa ajaminen vielä hauskempaa. 4 minuuttia on ajonautintona aivan liian lyhyt aika. Kehitys kulkee ennemminkin kohti pidempiä eriä kuin lyhyempiä.
Mitäs muut ovat mieltä? Muistakaa, että kisaajien oma mielipide lopulta eniten ratkaisee.
Gallup-vastauksia, please.