Oikaisukohta jonka Jeppe mainitsi, niin ilmeisesti tässä nyt tarkoitetaan sitä nyppylää ennen alitusta. Siinä pääsi hyppäämään suoraan alastuloon käymättä päällä ja näin ollen myös siinä samalla tuli ilmassa oikaistua kun putket menivät lähes päälle saakka. Jos tämä olisi haluttu välttää, niin päälle olisi ehkä kannattanut laittaa joku tolppa tms keppi merkiksi joka pitää kiertää oikealta puolelta. Muuten lähes mahdoton valvoa. Mielestäni radalla vallinnut ajotyyli/-linja tässä kohdassa oli ihan OK. Tilanne olisi ollut eri jos tuo tolppa / keppi olisi ollut päällä.
Jeppe tarkoitti nimenomaan pölkky mutkaa.
Pölkkymutkaan löyty erittäin hyvä ajolinja kun tuli sillalta alas erittäin tiukasti sisälinjaa ja hyppäsi ekasta pölkystä nätisti koko pölkkyhässäkän yli...
Tämä linja toki meni reunaputken yli lähes koko auton verran.
Itse myös kyseistä linjaa käytin hyvin ahkerasti.
Omaan silmään ainakin näytti siltä että auto ei mennyt kaikilla 4 renkaalla putken väärälle puolelle, vaan siitä meni reilu puoliautoa putken väärää puolta.
Ei siis periaatteessa oikaisu vaan tiukka mollan ylitys mitä nähtiin sunnuntain F1
kisoissakin...
Tuo erittäin liukas seinämutka oli kieltämättä vähän turhan liukas.
Mikäli mutka meni nätisti, mutka oli erittäin hieno ajaa.
Mutta kisatilanteessa jos joku teki mutkassa virheen niin tästä sai perässä ajajat välillä kärsiä aivan turhaan kun seinältä valu välillä 1-3 autoa kerralla pyöriskellen alas.
Täysin arpapelillä joko pääs vahingossa puikkaamaan alasvaluvien autojen välistä tai jäi itse samaan rysään.
Parit kerrat vedin itse putkien yli mutkan oikaisten tilanteessa jossa joku seinällä pyöriskeli ja osuin autoon lopputuloksena alas valuminen...
Kylmästi vaan putkien yli ja pieni pysähdys radalla varmistaen että kyseisestä "oikaisusta" ei rankaisua tule... Eikä tullut.
Aikaa silti menetti reilusti eli tällöinhän ei tietenkään "oikaisusta" rokoteta penalteilla.
Mutta tosiaan... Pitoa pitäis kyseisessä mutkassa enemmän olla jotta ei näitä tilanteita pääsisi turhaan sattumaan.
Alastulo mutkassa oli mahtava juuri liukkauden takia.
Hienosti pysty liukumaan kylki edellä jolloin ajolinja osu nätisti alhaalla olevaan sisäkaarteeseen jne.
Radan pinta oli loistava.
Pitoa riitti, joskin rata oli periaatteessa enemmän liukkaaseen kallellaan.
Renkaat ei kulunu käytännössä mihinkään.
Samoilla renkailla ajoin 2 alkuerää, semin ja A finaalin.
Finaalin jälkeen vasta renkaissa näki nappuloiden pyöristymistä.
Saman kulumisen saa lavangossa aikaiseksi jo yhdellä tankillisella... ellei jopa pienemmälläkin ajolla.
Radan pinta pysy koko päivän hyvänä eikä reikiä tullut.
Yksi pienehkö reikä rataan ilmestyi lippamutkaa edeltävään tiukkaan mutkaan ajolinjalle.
Muuten rata taisi pysyä lähes kulumattomana koko päivän.
Pölyä ei juurikaan esiintynyt.
Varikko korokkeelle sisääntulossa oli kakkosnelonen vähän turhan matalalla.
Siitä piti tulla käytännössä konttaus vauhtia jotta ei auto noussut senttiäkään ilmaan joka siis jo riitti lankkuun täräyttämiseen.
Tämä jälleen muuten hyvä, mutta korokkeen vasemmasta laidasta ei välillä nähnyt ylöstulorinteeseen edessä seisovien mekaanikkojen takia, joten ylös tultiin puhtaasti arvalla.
Ja välillä näkikin juuri ylöstuloon syntyvän melkosta ruuhkaa kun tankille tultiin eikä jätkät nähny autojaan.
Tuuman verran lankkua korkeammalle niin se pitää silti vauhdin hiljaisena varikolle tullessa ja siitä pääsee silti edes nätisti rullaamalla ylös täräyttämättä lankkuun.
Varikko puitteet oli todella mahtavat.
Näin se pitäisi aina olla.
Iso teltta mihin kaikki mahtu, jokaiselle oli pöydät ja penkit jne.
Kuuluttajalle erittäin iso plussa.
Kerrankin kuuli että kisoissa heti eräharjoituksesta lähtien kuulutettiin porukan kierrosaikoja, väliaikatietoja jne jne jne.
Kerrottiin missä menee kärkiauto ja muutkin kovaa etenevät.
Suuri plussa katsojille ja myös kuskeille kun tiesi missä se ykkönen menee... Osasi varautua antamaan latua jos tällainen tilanne tuli.
Omalla kohdalla ainakin helpotti suuresti kuulla että Leinon poika on hurjassa vedossa ajamassa hyvää alkuerätulosta. "leino tällähetkellä kaartaa pääsuoralle siitä noin... läppiaika 3...."
tässä kohtaa tajus heti että kun kerta itse on vähän hitaammassa vauhdissa ja juuri sillähetkellä juuri pääsuoralla, että perässä tuleva on tosiaan parasta vauhtia pitävä ja ohi oli helppo päästää.
Finaaleissa kuuli katsojana hyvin kuka johtaa jne.
Kuuluteltiin kuskejen eroja yms.
Näin se homma hoidetaan loistavasti.
Kiitos.
Omalta kohdalta kisat meni melkeinpä paremmin kuin ennakkoon odotin.
Aivan uusi auto johon vielä setuppeja haetaan jne.
Eka kisa.
Tavoitteena oli lähinnä saada hyvää kokemusta autosta ja yrittää finaaliin.
Alkuerissä omaa töppäilyä... Pari hyvää ajoa... uskomattoman huonoa tuuria jne...
Lopulta alkuerien jälkeen 10. sija oli itselle suuri positiivinen yllätys.
Semeihin lähdin kauhea ressi päällä tietäen että nyt on rata ja erässä olevien kuskejen taso sellainen ettei virheille oikeasti ole varaa.
Kovaa pitäisi ajaa eikä saa kertaakaan kaataa.
Starttasin semiin paikalta 5.
Parin mutkan jälkeen pääsin yllättäen sijalle 3.
Meniköhän pari kierrosta kun edessä tehtiin virhe ja siirryin paikalle 2.
Teemu veti keulilla ja letka tuli perässä.
Jossain 5 minuutin kohdilla havahduin tilanteeseen että leino tietenkin jätti tasaisentappavasti joka kierroksella sekunnin pari... Mutta takana rako kasvoi myös.
Homma näytti hyvältä ja auto toimi ihan jees...
Jossain ekan tankkauksen kohdilla huomasin että auton käyttäytyminen hieman muuttui.
Ja kerrankin oikeaan suuntaan. Autoon tulihieman kaivattua sisäänkääntyvyyttä lisää ja muutenkin tuntu toimivan todella herkästi.
Vauhti kasvoi ja helponoloisella rennolla ajolla varmasti jatkoon.
Semejen 3. nopein tulos joka kyllä hämmästytti itseä suuresti.
Rata kun oli sileä, kuskejenväliset erot tämänkin takia pienet ja muutenkaan ihan sileä rata ei omaan ajoon koskaan ole ollut hyvä... Tälläkertaa yllättäen homma toimikin reilusti odotuksia paremmin.
Finaaleja odotellen...
Finaalin alussa kuulutettiin kuskit lähtöjärjestyksessä lauteille varaamaan itselle ajopaikkaa...
Tässä kohtaa huomasin että nyt on kyllä kummallinen järjestys kun olinkin yhtäkkiä 4.
Tuloslistoja tuijottamaan ja vaikka miten laski niin olin tulosten mukaan 3. kierroksen erolla neljänteen.
No ei muuta ku tuomaristolle höpisemään jne jne jne...
No pienen väännön jälkeen lista uusiksi niinkuin se pitääkin olla, eli finaaliin startataan semejen tulosten mukaan.
Näin se on ollut ja näin se on isoissakin kisoissa ja näinhän se pitääkin olla.
Eiköpähän sekin sääntöpykälä jostain paksusta EFRA kirjasta löydy kun koko pumaskan läpi käy...
Suomen sääntövihkosessa ei tästä kuulema mitään mainintaa ollut... mutta onhan se monien sääntöjen kohdalla nähty että tarkennukset löytyy sieltä paksusta EFRA kirjasta kun sen jaksaa kannesta kanteen.
No mutta loppu hyvin, kaikki hyvin ja listat tosiaan päivitettiin siihen järjestykseen kuin se oikea lähtöjärjestys pitääkin olla.
Finaalin startti sujui hyvin, eikä tiheästä lähtöruudukosta huolimatta tainnut takanakaan kummosta ruuhkaa syntyä.
Teemu ja Ari lähti vetämään letkaa itse kolmantena roikkuen.
Tilanne näytti hyvältä...
Teemu ja Ari tietenkin hiljalleen lähtivät omille teilleen ja itse ajoin tasaisen tappavasti kolmannella sijalla.
Perässä kaverit tuli kovaa, mutta kuitenkin samaa vauhtia kuin itse siinä vaiheessa joten vääntöäkään ei tullut.
Homma näytti erittäin hyvältä ja ero takana tuleviin kasvoi pikkuhiljaa.
Jossain vaiheessa tein virheen ja kaadoin.
Tässä kohtaa tapahtuikin se ainoa oikeasti negatiivinen asia koko päivältä omalla kohdalla.
Nostaja juoksi autolle ja tarrasi hanskatkädessä auton kyljistä kiinni...
EI NÄIN... EIIIII TODELLAKAAN NÄIN!!!!
Mennikö käsi pillin eteen vai osuiko sormi vauhtipyörään, mutta uudenuutukainen varmasti käynnissä pysyvä kone sammui.
Tästä on jo vuosia puhuttu ja on joissain kisoissa jopa ajajakokouksessakin mainittu että näin ei autoa nosteta koska riski sammuttaa kone vahingossa, on vain liian suuri.
Itsestään se ei sammunut ja sen voi 100% varmuudella sanoa tästä tilanteesta.
Mekkarit säntäs hakemaan autoa ja äkkiä takas baanalle.
Tipuin jonnekin 9 paikan kieppeille ja vati oli pahasti nurin.
Muutama läppi aivan sekoilua ennenkuin hermot palas ja ajo alkoi taas sujua.
Tasasentappavalla hyvällä vauhdilla ja hieman jopa kanssakilpailijoidenkin ongelmien myötä nousin lopulta 4. sijalle.
Pete meni edessä hyvää vauhtia ja saavutin kokoajan hiljalleen.
Taisin parhaimmillani olla ihan parin sekunnin päässä 3. sijasta kunnes tarvitsi tulla viimeiselle tankille hieman ennen finaalin loppua.
Hieman kirin edelleen peteä kiinni, mutta ero jäi lopulta jonnekin lähelle 20 sekuntiin.
Lopputulos siis maalissa neljäs.
Hyvä tulos loppupeleissä.
Hieman jäi karvaasti toki kaivelemaan tuo nostajan koneen sammuttaminen joka jossittelulla vei aika selkeen 3. sijan...
No... Jos jos...
Eipä jossitella enempää, vaan tähdätään seuraavaan kisaan taas.
+Hyper 9 alkoi toimia kuin ajatus.
+Kisapuitteet kuin isommissakin kisoissa.
+Kuulutukset aamusta iltaan
+Radan pinta
-Sekoilut finaalin lähtöjärjestyksen kanssa
-Nostajan stumppaus
-Härmän yöelämä...
-Navigaattori talviajassa... (navigaattori näyttää 20.30... hei hyvin ehdittiin kauppaan hakemaan kaljat illaks... MITÄ IHMETTÄ???? miks kauppa on kiinni)