Otetaan tähän nyt sitten Stampeden lyhyt lähihistoria alkaen vuonna 2006 esitellystä XL-5 mallista:
2006 Malli 3605 (XL-5), jossa uutta mm.
- XL-5 nopeudensäädin
- 550-kokoinen Titan 12T -moottori
- Revossa esitelty kytkin ja Jato-tyylinen spurriratas
- 2.8 tuumaiset vanteet ja aiempaa matalaprofii"lisemmat renkaat
- voimakkaampi ohjausservo (2070)
- Pro-Graphix kori
2007 Malli 3608 (VXL), jossa uutta mm.
- VXL-3s nopeudensäädin
- Velineon 3500 kV harjaton moottori
- Traxxas High-Current-liittimet
- tuki LiPo-akuille, joskin 3-kennoisten akkujen cutoff-jännite on liian ylhäällä.
- metallirattaat voimansiirrossa
- teräksiset ylälinkit pyöränripustuksessa (aiemmin muoviset)
- tukivarsien kiinnitysruuveja korvattu tangoilla ja e-clipseillä
- kaikki ruuvit kuusiokolokannalla
- uusi Pro-Graphix kori
- wheelie bar
2008
- 3608 (VXL) sai uuden version VXL-3s nopeudensäätimestä. Nämä erottaa toisistaan
siitä, että uudessa on moottorin johdot, joissa liittimet, kun vanhassa on
liittimet suoraan säätimen piirilevyssä ja tulevat läpi kotelon päältä.
Tässä versiossa myös 3-kennoisen LiPo-akun cutoff-jännite on korjattu oikeaksi.
- Akun ja vastarin kiinnikettä muutettu siten, että vastari on aina kiinni ja
akku tulee kiinni vain erillisella suoralla muovitangolla. Aiemmin sama kappale
piti kiinni molempia. Tämä muutos tuli ensin VXL-malliin (3608) ja sen jälkeen
samana vuonna XL-5 malliin (3605)
- Kumpikin malli sai uuden rungon, jossa akulla n. 3 mm enemmän tilaa, mutta XL-5:n
rungossa ei ole akkukotelon etupäädyssä lovea keskellä kuten VXL-mallissa.
- Uusi "vesitiivis" XL-5 malli (3605), jossa vain nopeudensäädin ja ohjausservo (2075)
ovat vesitiiviitä.
- VXL-malli sai vesitiiviin ohjausservon (2075)
2009
- Täysin vesitiivis XL-5 (3605) (26.01.2009):
- vastari on siirretty vesitiiviiseen koteloon noparin viereen
- akun kiinnitystä on edellisestä johtuen yksinkertaistettu ja toteutus on
pelkällä poikkitangolla
- vastari on vaihdettu mikrokokoiseen (2216)
- Traxxas High-Current-liittimet
- metallirattaat voimansiirtoon
- Vesitiivis VXL-malli (3608) (31.08.2009), jossa samat muutokset kuin edellä XL-5:ssä, sekä
- VXL-3s nopeudensäätimestä vesitiivis versio
- Ensimmäiset paketista ajovalmiit mallit julkistettiin: autopaketin mukana tuli
6-kennoinen ajoakku ja sille sopiva peruslaturi. Autojen mallinumerot edelleen samat.
- Ajovalmiit paketit päivitettiin sisältämään 7-kennoinen akku ja laturi päivitettiin sitä vastaavaksi.
2010
- VXL-malli gigahertsiradioilla (3607) (13.01.2010)
- 2,4 GHz radio korvasi vanhan 27 MHz AM-radion.
- mallin 3608 valmistus lopetettiin
Samat muutokset osuvat ajallisesti varsin hyvin yhteen myös Rustlerin XL-5 ja VXL-mallien kanssa.
Nämä muutokset voivat sitten varaosia hankkiessa aiheuttaa ikäviäkin yllätyksiä, kun samasta osasta on tehty uudempi versio samalla osanumerolla. Suomessa sekä autojen mallit että varaosat laahaavat vuodenkin perässä siitä mitä USA:ssa myydään. Näin olleen hankittaessa varaosia kannattaa varmistaa että osa on vähintään samaa vuosikertaa kuin oma auto. Osat kyllä on tehty siten, että uudemmat käyvät vanhempiin autoihin, mutta ei välttämättä päinvastoin.
Lisätään vielä, että ensimmäinen Stampede on esitelty ja tullut myyntiin 1994 ja perusrakenne on edelleen täysin sama. Materiaalit ja siten osien laatu on parantunut vuosien myötä. Kehitys ei alkuvuosina ollut yhtä nopeaa, mutta erilaisia ratkaisuja löytyy noista vanhemmista malleista etenkin voimansiirron osalta lukuisia.