Kirjoittaja Aihe: GT Rata-autoilu  (Luettu 917111 kertaa)

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1050 : 06.05.09 - klo: 20.42 »
Oli koikeastaan ekaa kertaa kuin näin miten hauskan näköistä tuo laji on. Pelkään että niillä jolla on paksu lompakko niin hän pärjää pitkälle.

No asiaan. Ymmärrän hyvin että teillä on keskitetty tuo keskiviiko teidän ajopäiväksi ja se on hyvä juttu koska silloin sitä on paljon porukkaa paikalla ja uudet kuskit saa kokeneelta paljon hyviä vinkkejä ja mikä parasta aina löytyy joku joka voi tankata autot, mutta mikäli siellä on muita autolajeja niin heidät pitää myös ottaa huomioon. Seinällä on aikataulu lista miten siellä mennään ja mikäli tuntuu että sopua lyötyy joka nurkaan niin pidetään pieni kokous jossa selvitetään että mikä luokka ajaa milloinkin. esim jos siellä on 3 eri luokan autoa niin 20min kukin lajille niin kaikilla on hauskaa niinkuin tänään oli mutta hieman oli tuskainen alku sille että esim minä pääsin ajamaan, ajattelin vain kertoa kuin minusta tuntuu että teidän porukassa oli jotain uusia kavereita jotka eivät välttämättä tunne radan sääntäjä.
Miten olis mennyt kuin ekakertalainen olis tupsahtanut paikalle hän ei olis uskaltanut mennä noin vaan radalle ellei joku teistä olis vartevasten hänelle sitä kertomaan ja hiukan huonosti tai jemmassa on ajovuoro listat.
Ei sitten oteta herneitä tästä asiasta vaan kaikki mahtuu hyvin omalla ajalla ajamaan siellä, eikös niin kaverit.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Mika R

  • Vieras
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1051 : 06.05.09 - klo: 21.17 »
Kiitos, hyvä porukka 4 Kyoshoa, 4 Hong Noria. Hyvä meininki.

Katsotaan niitä ajovuoroja ens kerralla, nythän Jerry olit ainoa joka ajoi muista poikkeavalla autolla. Kiitos että annoit meille rata-aikaa ja pääsithän itsekin ajamaan Vintagella ihan mukavasti, ok?

Poissa moukari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Racers Group Finland
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1052 : 06.05.09 - klo: 21.31 »
Toi lompakko juttu ei kyllä päde.
Racers Group Finland
  -Panolin 2T öljyt-

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1053 : 06.05.09 - klo: 21.36 »
Kiitos, hyvä porukka 4 Kyoshoa, 4 Hong Noria. Hyvä meininki.

Katsotaan niitä ajovuoroja ens kerralla, nythän Jerry olit ainoa joka ajoi muista poikkeavalla autolla. Kiitos että annoit meille rata-aikaa ja pääsithän itsekin ajamaan Vintagella ihan mukavasti, ok?

Joo ei missään nimessä ollut mitään ongelmia saada ajovuoroa omalla ajalla, kiitos siitä.
Ymmärsin että nopeimmat renkaat ovat todella kalliit ja jos haluaa tulosta niin niitähän pitää ostaa sitten. Nythän en tiedä mitä maksaa mitäs te tänään käytitte mutta ei sinulla Jiri ollut lainkaan samaa pitoa kuin Vesukulla oli. Näin sivusta katsottuna nyt ainakin.
Jerzi

PS Hyvältä näytyää tuo teidän ajo ja katsotaan mitäs se kisailu tulee olemaan ja toivottavasti saatte noite kuskeja sinne.
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa moukari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Racers Group Finland
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1054 : 06.05.09 - klo: 21.53 »
Ja mulla oli ne kalliit kumit alla ja veskulla "halvat" :grin: Specci toimi kaikista parhaiten Honkkarin omilla Slikseillä.
Racers Group Finland
  -Panolin 2T öljyt-

Poissa Vesku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1055 : 06.05.09 - klo: 22.21 »
Ja Honkkarin omat on tähän mennessä kestänytkin parhaiten.
Hieno kisaa oli tänään ja toivotaan että kisoissa olisi vähintään saman verran autoja ja jos tulee enemmän niin parempi.
Mulla ja Jirillä on täysin eri säädöt.
Sellainen kysymys jos kuuluu Autoliittoon voiko sen laittaa seuraksi ja tilata lisenssin? Jos voi niin se voi helpottaa joitakin lisenssi asiassa.
« Viimeksi muokattu: 06.05.09 - klo: 22.56 kirjoittanut Vesku »
Racers Group Finland
- Contrast - Genius - PMT - Lightscale - SCSm2 - ModellSport - Samba - Tourex

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1056 : 06.05.09 - klo: 23.20 »
Sellainen kysymys jos kuuluu Autoliittoon voiko sen laittaa seuraksi ja tilata lisenssin? Jos voi niin se voi helpottaa joitakin lisenssi asiassa.

Jos Autoliitto on AKK:n jäsenseura, niin onnistuu. Selvinnee AKK:n sivuilta tai soittamalla.

13.6. kisoihin tähtäävien kannattaa hoitaa lisenssiasiat kuntoon hyvissä ajoin ennen kisaviikkoa.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa SS

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1057 : 06.05.09 - klo: 23.31 »
Kyllä Autoliitto kelpaa seuraksi, muistan ainakin AL Helsingin lisenssillä ajaneita rallikuljettajia.
Team Associated / Reedy             Sami Salmela Racing             -Make 12th scale great again-

Poissa moukari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Racers Group Finland
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1058 : 07.05.09 - klo: 09.11 »
Ensikertaisia mukaan vaan nyt kisoihin siellä saa parasta mahdollista treeniä, ja autoille on parasta tuotetukea paikalla jos joku mietityttää. Nyt ei oikeasti kannata arpoa tuleeko vai ei ehdottomasti paikalle!!!! :azn:
Racers Group Finland
  -Panolin 2T öljyt-

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1059 : 07.05.09 - klo: 11.03 »
Kisaaminen on lajin suola ja mukaan lähtemistä ei kannata empiä ollenkaan.

Samasta asiasta täälläkin:
http://rc10.fi/index.php?topic=33343.msg333480#msg333480
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Mika R

  • Vieras
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1060 : 07.05.09 - klo: 13.56 »
Ymmärrän ettei ekaan kisaan Ylistaroon lähteminen ole aivan yksinkertaista täältäpäin jos lähtee, mutta minusta kannattaisi yrittää todenteolla päästä mukaan.

Vaikka moni varmasti tuskastuikin tässä talven ja kevään mittaan sääntö yms. keskusteluista, niin ainakin eilen ne olivat vain pois pyyhitty muisto kun pääsimme vihdoin ajamaan kahdeksan kuskin voimin yhdessä. (Muutama aktiivi puuttui, joten odotettavissa on jatkossa kymmenkunta kuskia Tattarisuolla.)

Vaikka tämä kauden avaus isommalla porukalla hoitui kaikilta koko lailla helpommin kuin vuotta aiemmin kun vielä hommaa täysin uutena harjoiteltiin, niin GT luokassa vallitsevat samat peruselementit kuin viimekin vuonna: Autot ovat kestäviä ja näyttäviä, kulkevat sopivan kovaa (mutta eivät missään nimessä hiljaa), moottorin säätäminen on tasamaalla helpompaa kuin krossissa, krossaripohjainen - "joillekin jopa hieman vanhanaikainen" - on helppo huoltaa ja huollon tarve vähäinen, aikalailla suoraan paketista baanalle ja ajamisessa syntyy runsaasti kilvanajotilanteita kuskien välillä. Ajaminen vaatii tarkkutta mutta toisaalta nostajaa tarvitaan aniharvoin ja kolaritkin ovat vähäisiä ja tuskin kovinkaan fataaleja.

Varmasti jokainen voi myös eilisen pohjalta yhtyä siihen, että vuoden aikana tapahtunut autojen ja moottoreiden kehitys on tehnyt GT harrastamisesta entistä helpompaa.
« Viimeksi muokattu: 07.05.09 - klo: 14.08 kirjoittanut Mika R »

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1061 : 07.05.09 - klo: 14.46 »
Eilen Tattiksella menoa katselleena on helppo olla samaa mieltä Mikan kommenttien kanssa.

Yksi asia minua tässä luokassa huolestuttaa. Aika monessa autossa on erittäin kova ääni.
Ääni on kovempi ja tyypiltään korvia repivämpi kuin muissa polttisluokissa.

Eilen PA-radalle johtavan tien puomi oli kiinni ja jätin autoni isolle parkkikselle ajatellen, etten viitsi ärsyttää sitä mikroautoradan "tyyppiä".
Heti autosta ulos astuttuani (siellä kaukana isolla parkkiksella) ajattelin, että onkohan mikroautoradalla minimopot kisaamassa kun äänet on niin kovat. Osoittautuikin, että ääni tuli PA-radalta yli mikroautoradan. Radalla oli suunnilleen yhden eräryhmän verran GT-autoja.

Ääniongelmasta on jo puhuttu täällä ja ratkaisujakin on vissiin löydetty. Kaikkien autoihin paremmat äänenvaimennukset eivät olleet vielä ehtineet.

On todella toivottavaa, että äänitasoja saadaan vaimennettua tai äänen tyyppiä muutettua korvalle ystävällisemmäksi melko pian.
Tattiksen kilpailun (13.6.) kisakutsussa tullaan painottamaan äänitasojen kohtuullisuutta.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1062 : 07.05.09 - klo: 15.05 »
Eilen Tattiksella menoa katselleena on helppo olla samaa mieltä Mikan kommenttien kanssa.

Yksi asia minua tässä luokassa huolestuttaa. Aika monessa autossa on erittäin kova ääni.
Ääni on kovempi ja tyypiltään korvia repivämpi kuin muissa polttisluokissa.

Eilen PA-radalle johtavan tien puomi oli kiinni ja jätin autoni isolle parkkikselle ajatellen, etten viitsi ärsyttää sitä mikroautoradan "tyyppiä".
Heti autosta ulos astuttuani (siellä kaukana isolla parkkiksella) ajattelin, että onkohan mikroautoradalla minimopot kisaamassa kun äänet on niin kovat. Osoittautuikin, että ääni tuli PA-radalta yli mikroautoradan. Radalla oli suunnilleen yhden eräryhmän verran GT-autoja.

Ääniongelmasta on jo puhuttu täällä ja ratkaisujakin on vissiin löydetty. Kaikkien autoihin paremmat äänenvaimennukset eivät olleet vielä ehtineet.

On todella toivottavaa, että äänitasoja saadaan vaimennettua tai äänen tyyppiä muutettua korvalle ystävällisemmäksi melko pian.
Tattiksen kilpailun (13.6.) kisakutsussa tullaan painottamaan äänitasojen kohtuullisuutta.

Kaksi vaihtoehtoa:
- autossa on joko EFRA-hyväksytty pilli, jolloin se on ns. tyyppihyväksytty kilpakäyttöön ja OK
- tai ns. epävirallinen hyväksymätön pilli, jolloin auton desibelit voidaan pistokoetyyppisesti mitata ja mikäli meteli ylittyy (ainakin EFRA-kirjassa on joku desibeliraja mainittuna) niin merkintä sarjapöytäkirjaan asiasta että kaverin pitää viimeistään seuraavaan kisaan mennessä hoitaa asia kuntoon. Seuraavassa kisassa sitten kaverille tarkastusmittaus että asia on kunnossa.

Mielestäni tässä pitäisi huomioida kaksi asiaa:
- Jos autossa on leimatut ja hyväksytyt pakoputkistot, tällaista autoa ei mitata (ei ole mitattu muissakaan luokissa koskaan Suomessa)
- Jos halutaan edistää luokan käynnistymistä, pitää kilpailijalle antaa aikaa hoitaa asia kuntoon, eikä keskeyttää  hänen kilpailuaan vaikka äänet ylittyisivätkin.
- ..ja vielä kolmas. Metelin ylittymisen pitää perustua mitattuun faktaan, ei mututuntumaan.

-A-

Mika R

  • Vieras
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1063 : 07.05.09 - klo: 15.19 »

Poissa moukari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Racers Group Finland
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1064 : 07.05.09 - klo: 15.22 »
eilen pahimman äänen piti efra leimattu pilli....
Racers Group Finland
  -Panolin 2T öljyt-

Mika R

  • Vieras
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1065 : 07.05.09 - klo: 15.23 »
Mittaukset on ainoa tapa, jos ääntä pitää rajoittaa.

Onhan ne äänet kovia joissain autoissa, en juurikaan kuule oman autoni ääntä korokkeella mutta itse en pitänyt ääniä se kovempina kuin esim. krossikisoissa. Joten loppujen lopuksi ei ne äänet häirinneet sen enempää kun en ihan vieressä seissyt.
« Viimeksi muokattu: 07.05.09 - klo: 15.31 kirjoittanut Mika R »

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1066 : 07.05.09 - klo: 16.28 »
Kaksi vaihtoehtoa:
- autossa on joko EFRA-hyväksytty pilli, jolloin se on ns. tyyppihyväksytty kilpakäyttöön ja OK
- tai ns. epävirallinen hyväksymätön pilli, jolloin auton desibelit voidaan pistokoetyyppisesti mitata ja mikäli meteli ylittyy (ainakin EFRA-kirjassa on joku desibeliraja mainittuna) niin merkintä sarjapöytäkirjaan asiasta että kaverin pitää viimeistään seuraavaan kisaan mennessä hoitaa asia kuntoon. Seuraavassa kisassa sitten kaverille tarkastusmittaus että asia on kunnossa.

Mielestäni tässä pitäisi huomioida kaksi asiaa:
- Jos autossa on leimatut ja hyväksytyt pakoputkistot, tällaista autoa ei mitata (ei ole mitattu muissakaan luokissa koskaan Suomessa)
- Jos halutaan edistää luokan käynnistymistä, pitää kilpailijalle antaa aikaa hoitaa asia kuntoon, eikä keskeyttää  hänen kilpailuaan vaikka äänet ylittyisivätkin.
- ..ja vielä kolmas. Metelin ylittymisen pitää perustua mitattuun faktaan, ei mututuntumaan.
-A-

Hmmm, tulisiko katsastusvarusteisiin sisältyä db-mittari? Ehkä ei kuitenkaan. Useammalta taholta on todettu eräissä tämän luokan autoissa olevan ääni joka on tyypiltään TAVALLISTA ENEMMÄN korvia repivä. Sellaisen ominaisuuden toteamiseen ei taida löytyä muuta mittaria kuin kuulijat.

Tätä asiaa nostetaan esille juuri siinä tarkoituksessa että harrastajien tietoisuus tästä muita ratapolttisluokkia huomattavammasta äänestä kasvaisi. Asialla voi hyvinkin olla merkitystä sen suhteen miten harrastuksen ulkopuolinen väestö suhtautuu meihin ja kuinka suopeasti päätöksentekijät ottavat pienoisautoilijoiden tarpeet huomioon.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Mika R

  • Vieras
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1067 : 07.05.09 - klo: 16.48 »
Ehdotan että seuraavassa kokoontumisessamme, joka näyttäisi olevan ensi keskiviikkona Tattiksella, keskustelemme asiasta ja tulisit Jarkko mukaan koordinoimaan dialogia. Mietitään yhdessä mitä voidaan tehdä, tämähän on kaikkien etu että pääsemme asiasta hyvään yhteisymmärrykseen.

Tattarisuolla näytti muuten olevan dB raja 100, katsoin sen eilen, muistanko oikein?

Poissa juska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1068 : 07.05.09 - klo: 17.28 »
Puhutaan ilmeisesti mun DM-1 spec:istä. Autossa oli eilen SH 28c moottori ja Nosram efra2015 (muistaakseni) 3kammiopilli. Olen samaa mieltä että meteli oli kyllä kova. Täytyy ilmeisesti laittaa kaksi pilliä jotta saa äänet kuriin.
Racers Group Finland Team

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1069 : 07.05.09 - klo: 17.32 »
Sääntöihin on kirjoitettu seuraavasti:

"Pakoputkiston tulee olla pienoisautoiluun soveltuva ja yleisesti saatavilla. Moottorin ja
pakoputkiston aiheuttamaan meluun tulee kiinnittää erityistä huomiota. Kilpailun tuomaristo
voi ottaa tarvittaessa kantaa auton aiheuttamaan meluun ja pyytää kilpailijaa ryhtymään
toimenpiteisiin meluhaitan vähentämiseksi. Tällainen toimenpide voi olla esimerkiksi
pakoputkiston vaihtaminen tai muokkaaminen vähemmän melua aiheuttavaksi."


Eli tähän meluasiaan on kaikkien syytä kiinnittää huomiota ENNEN kilpailuja, jotta vältytään katsastushenkilöiden ja tuomareiden uusilta nimityksiltä ja mielipahalta  :wink:

Mikan ehdottama yhteinen asiaan perehtyminen radan varressa lienee enemmän kuin hyvä ajatus.
Old fart

Poissa moukari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Racers Group Finland
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1070 : 07.05.09 - klo: 20.20 »
mulle on tulossa pari eri pilliä ni kokeillaan ja yritetään löytää
optimi tohon kimpassa ja hyvässä hengessä ei tehdä ongelmaa asiasta.
Ainakaan en oman auton ääntä pitänyt hirveän pahana koska kun oli muutama auto radalla en edes
kuullut omaani.
Racers Group Finland
  -Panolin 2T öljyt-

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1071 : 07.05.09 - klo: 21.08 »
Hienoa Jiri! Ite meinasin kanssa, että olisi hyvä jos jollain olisi edes pari eri pilliä testattavaksi. Kyllä tuo asia varmasti jollain konstilla saadaan aisoihin.

Onkos tossa specissä se tikkurasia niin ko siinä "ei specissä" on?
Old fart

Poissa moukari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Racers Group Finland
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1072 : 07.05.09 - klo: 21.10 »
ei oo eikä pidä yhtään niin pahaa ääntä vakioputkella mutta juskan piti efra pillillä ;)
Racers Group Finland
  -Panolin 2T öljyt-

Poissa juska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1073 : 07.05.09 - klo: 21.16 »
ei oo eikä pidä yhtään niin pahaa ääntä vakioputkella mutta juskan piti efra pillillä ;)
No, onpahan toi philli koitettu. Laitetaan vakiopilli takasin ja 20cm. silikoni letkuu, jos sillä sais tolkkua toho mekkalaan. Ulostulo takatukivarren alle.
Racers Group Finland Team

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1074 : 07.05.09 - klo: 21.32 »
ei oo eikä pidä yhtään niin pahaa ääntä vakioputkella mutta juskan piti efra pillillä ;)
No, onpahan toi philli koitettu. Laitetaan vakiopilli takasin ja 20cm. silikoni letkuu, jos sillä sais tolkkua toho mekkalaan. Ulostulo takatukivarren alle.

Tuo sinun auton ääni oli samanlainen kuin mitä oli kyosho turbo burnsin vakio pilli vuonna -91. Ihan kuin siellä ei olis mitään vaimennusta lainkaan vaan suora putki vaan.
Jos pillit loppuu kesken niin lainaan sinulle jotain mitä minulla on niin ehkä saadaan se ääni matalammalle  :wink:
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1075 : 07.05.09 - klo: 22.09 »
Kaksi vaihtoehtoa:
- autossa on joko EFRA-hyväksytty pilli, jolloin se on ns. tyyppihyväksytty kilpakäyttöön ja OK
- tai ns. epävirallinen hyväksymätön pilli, jolloin auton desibelit voidaan pistokoetyyppisesti mitata ja mikäli meteli ylittyy (ainakin EFRA-kirjassa on joku desibeliraja mainittuna) niin merkintä sarjapöytäkirjaan asiasta että kaverin pitää viimeistään seuraavaan kisaan mennessä hoitaa asia kuntoon. Seuraavassa kisassa sitten kaverille tarkastusmittaus että asia on kunnossa.

Mielestäni tässä pitäisi huomioida kaksi asiaa:
- Jos autossa on leimatut ja hyväksytyt pakoputkistot, tällaista autoa ei mitata (ei ole mitattu muissakaan luokissa koskaan Suomessa)
- Jos halutaan edistää luokan käynnistymistä, pitää kilpailijalle antaa aikaa hoitaa asia kuntoon, eikä keskeyttää  hänen kilpailuaan vaikka äänet ylittyisivätkin.
- ..ja vielä kolmas. Metelin ylittymisen pitää perustua mitattuun faktaan, ei mututuntumaan.
-A-

Hmmm, tulisiko katsastusvarusteisiin sisältyä db-mittari? Ehkä ei kuitenkaan. Useammalta taholta on todettu eräissä tämän luokan autoissa olevan ääni joka on tyypiltään TAVALLISTA ENEMMÄN korvia repivä. Sellaisen ominaisuuden toteamiseen ei taida löytyä muuta mittaria kuin kuulijat.

Tätä asiaa nostetaan esille juuri siinä tarkoituksessa että harrastajien tietoisuus tästä muita ratapolttisluokkia huomattavammasta äänestä kasvaisi. Asialla voi hyvinkin olla merkitystä sen suhteen miten harrastuksen ulkopuolinen väestö suhtautuu meihin ja kuinka suopeasti päätöksentekijät ottavat pienoisautoilijoiden tarpeet huomioon.

Jarkko hei.. mun ymmärryksen mukaan sä olet jonkinsortin insinööri siinä missä minäkin.. Jos jollekkin ominaisuudelle on annettu numeerinen raja-arvo, niin jos sitä meinataan oikeudenmukaisesti valvoa, se tehdään nimenomaan numeerisen mittalaitteen avulla, eikä mitenkään muuten.

- Siivenkorkeus mitataan milleissä..
- LiPoakun lähtöjännite volteissa..
- Auton paino grammoissa
- Polttoaineen nitropitoisuus ominaispainomittarilla
- Tankin koko millilitroissa
.. ja eränpituus sekunneissa jne..

Näihin kaikkiin asioihin on kisapaikalla olemassa mittalaitteet. Desibelimittari ei ole sen kummempi laite kuin volttimittarikaan. Ei niitä siipiäkään sentään mitata sen perusteella että suuri osa porukasta on kovasti sitä mieltä että ompa ison näköinen siipi tuossa autossa..

En halua milläänlailla puollustella autojen kovaa ääntä. Mielestäni se vain on oikeusmurha jos yksikin auto hylätään kilpailusta kovan äänen takia vain sillä perusteella että yhteistuumin päätetään että siinä on kyllä meidän mielestä aika kova ääni.

...ja yhtälailla pilataan kaverin kilpailu, jos kesken kilpailun vain päätetään, ilman faktaa, että sä vaihdat nyt sun pakoputkiston johonkin toiseen, koska me ollaan sitä mieltä että sun auton ääni ei kuullosta kivalta, meidän mielestä..

Jos ajetaan tosissaan kilpaa, niin tuolla tempulla sotketaan kaverin moottorinsäädöt, alustan säädöt ja vaihteensäädöt. Niin ei vain voi tehdä, jos ei ole faktanäyttöä liian kovasta äänestä!!!

Hiljaisempien polttisten puolesta,

-A-

« Viimeksi muokattu: 07.05.09 - klo: 22.16 kirjoittanut MrOllinmaki »

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1076 : 07.05.09 - klo: 22.14 »
..

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1077 : 07.05.09 - klo: 22.27 »
..tyypiltään TAVALLISTA ENEMMÄN korvia repivä...

Tätä asiaa nostetaan esille juuri siinä tarkoituksessa että harrastajien tietoisuus tästä muita ratapolttisluokkia huomattavammasta äänestä kasvaisi. Asialla voi hyvinkin olla merkitystä sen suhteen miten harrastuksen ulkopuolinen väestö suhtautuu meihin ja kuinka suopeasti päätöksentekijät ottavat pienoisautoilijoiden tarpeet huomioon.

Edellinen on täysin totta ja olen samaa mieltä asiasta.

Jos autojen ominaisääntä halutaan muuttaa toisentyyppiseksi, se pitää tehdä teknisiä sääntöjä tarkentamalla ja tarvittaessa muuttamalla. Niin että kilpailija voi etukäteen rakentaa itselleen kilpalaitteen, jonka tietää olevan laillinen ja sallittu.

Jos siis joku pilli pitää raadin mielestä liian rumaa ääntä, se pitää kieltää säännöissä, eikä huutoäänestyksellä kesken kilpailupäivän. Muuten ollaan tilanteessa, jossa säännöt elävät pitkin päivää ja eivät välttämättä ole samat kaikille.

-A-

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1078 : 07.05.09 - klo: 22.34 »
Hmmm, tulisiko katsastusvarusteisiin sisältyä db-mittari? Ehkä ei kuitenkaan. Useammalta taholta on todettu eräissä tämän luokan autoissa olevan ääni joka on tyypiltään TAVALLISTA ENEMMÄN korvia repivä. Sellaisen ominaisuuden toteamiseen ei taida löytyä muuta mittaria kuin kuulijat.

..kuka valitaan kuulijaraadiin? Mun korvassa soi TP-10 ja C8 autot kauniisti. M8 ja LS-5 autoja taas en pidä erityisen puhdasäänisinä.. Mä luulen että moni muu antaa tähän asiaan eriävän mielipiteen.

-ugh-

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #1079 : 07.05.09 - klo: 23.17 »
Hmmm, tulisiko katsastusvarusteisiin sisältyä db-mittari? Ehkä ei kuitenkaan. Useammalta taholta on todettu eräissä tämän luokan autoissa olevan ääni joka on tyypiltään TAVALLISTA ENEMMÄN korvia repivä. Sellaisen ominaisuuden toteamiseen ei taida löytyä muuta mittaria kuin kuulijat.

..kuka valitaan kuulijaraadiin? Mun korvassa soi TP-10 ja C8 autot kauniisti. M8 ja LS-5 autoja taas en pidä erityisen puhdasäänisinä.. Mä luulen että moni muu antaa tähän asiaan eriävän mielipiteen.

-ugh-

Minä en tule tuohon raatiin koska olen musakeikoilla 3-5 iltaan viikossa ja n.40 yhtyettä näen ja ilman korvatulppia mennään niin voin hyvällä sydämmellä sanoa on todella huono kuulo. Kuin olin itse keskiviikkona niin sen huomasin että kyoshot olivat todella hiljaisia ja jokunen deeämmä oli hiukan korkeampi ääni.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂