RC10.FI
Yleiset => Polttisautot => Aiheen aloitti: marko__ - 14.12.04 - klo: 18.15
-
Eli mulla on tollanen Tamiya ford focus wrc xb polttis auto. Olisko nitään sisäänajo vinkkejä. Voisko joku kertoa vaihe vaiheelta sisäänajon jutut. Tiedän kyllä että osaatte neuvoa. Kiitos jo etukäteen
-
Käytä autoa ensin n. 4 tankillista pukilla ja sen jälkeen aja n.2 tankillista rauhallista ajoa.
Luulen että auton ohjeissakin on kerrottu sisäänajosta.
-
Eks siinä pidä mitään säätää
-
Pistän tänne nyt saman ku hobbylinna sivuille:
Sanon jo heti, etten tunne mallia, mutta yleensä se menee aika samanlailla.
Ensin niin rikkaalle seos, kuin vain saa pysymään käynnissä. Tämä siis pukin päällä renkaat vapaasti liikkuvissa. Pari tankkia pukin päällä hyvin pienellä kaasulla erittäin rikkaalla.
Sitten kiristetään vähän neulaa ja laitetaan auto kolmannella tankilla maahan. Ajetaan ensin pari tankkia maassa niin rikkaalla, että hyvä että kulkee eteenpäin. Ei kumminkaan ihan koko tankkia saa ajaa putkeen kaasu pohjassa, vaikka kone ei pääsisikään kiertämään liikaa. Aina välillä kaasua sen verran, että kulkee eneenpäin kävelyvauhtia tai hiljempaa (älä kumminkaan polta kytkintä!) ja taas vähän huilia. Taas eneenpäin ja huilia...
Kolmannella tankilla maassa voi ruveta kiristämään neulaa jo vähän enemmänkin, mutta silti pitää olla vielä huomattavan rikkaalla. Siinä se kolmas, neljäs ja viides tankkikin maassa joka tankin välissä vähän neulaa kiristellen.
Joka tankin välissä pitää olla huolellinen jäähdytys. Eli koneen pitää itse antaa jäähtyä, sitä ei SAA nopeuttaa millään lumella tms!
Lisää vauhtia/kiristä neulaa portaittain, ei niin että kun on 7 tankkia vedetty sisäänajoa kävelyvauhtia niin sitten yhtä-äkkiä kone kisasäätöihin ja urku auki. Ei ei. Vaan vauhtia lisätään pikkuhiljaa.
Ehkä annoin vähän säännön omaisesti nuo tiedot, että ei ole siis tarkoitus tehdä juuri niin kuin sanoin, mutta johonkin tohon suuntaan se kannattaa tehdä. Ainakin itse olen hyviä koneita saanut tuollaisilla sisäänajoilla.
Tankkien määrät riippuu vähän tankin koosta. Jos on pureten alphassa savagen tankki (160ml), niin eipä sitä montaa tankkia tarvitsekkaan ajaa..
Auttoko yhtään? :)
edit: niin montako seosneulaa siinä kaasuttimessa on? Niitä kuuluu olla 1-3 + tyhjäkäynnin suuruuden säätöruuvi. Perehdy vähän ensin ohjeisiin, että tiedät mikä neula on mikäkin. Laita neulat ihan ensin ohjeiden mukaisiin säätöihin. Neulan asennot lasketaan niin, että se kierretään ihan, mutta kevyesti (!) ja sitten avataan tietty kierrosmäärä. Säätäessä aina pidetään mielessä, että missä oli viimeksi, ettei tarvitse koko ajan käännellä kiinni ja taas auki.
Itse rikkaus tarkoittaa, että moottori saa rikasta seosta, eli polttoainepitoista. Laihentamisella tarkoitetaan, että laitetaan seosneulaa kiinnippäin, niin moottoriin menee enemmän ilmapitoista seosta. Eli seosneuloilla säädellään kuinka runsaasti polttoainetta virtaa moottoriin.
Sisäänajon aikana polttoainetta pitää rynnätä sinne aivan ylimäärin, että voitelee varmasti tarpeeksi hyvin ekoilla tankeilla. Palamatonta ainetta pitää aluksi roiskua putkesta kunnolla. Ja savua tulee putken täydeltä!
Myöskään pakkasessa moottoria ei kannata sisäänajaa, se kärsii liian alhaisesta lämpötilasta. Talviaika on vähän huonoa aikaa sisäänajaa. Koita vaikka laittaa jotain pientä lämmikettä kannen ympärille, kun ensimmisiä tankkeja pärryttelet. Mutta varo koneen liiallista kuumenemista!! Sisäänajossa se ei saa paljoa kuumentua.
Tällaisia topiceja on koko foorumi täynnä. Oikeasti sun olisi pitänyt käyttää haku-toimintoa! Jos jokainen tekee omasta asiastaan oman topicin, niin täältä ei voi koskaan löytää mitään kunnon tietoa, vaan hajanaisesti sieltä täältä. Tavoitteena on, että yhdestä asiasta on yksi topici, joka aina haun avulla etsitään ja kirjoitetaan sinne. Tämän aiheen topiceja on ollut useasti ennenkin. Jos sitten myöhempien vaiheiden säätöapua tai muuta tarvitset, niin hae haulla joku hyvä topici ja lue ensin se/ne läpi, jos jää epäselvää, niin kysy sitten. Jos kaikki tekisi niin, olisi kaikkien helpompi möys tehdä niin. :P
-
Sisäänajamisesta tuntuu olevan yhtä monta versioo kuin on kertojiakin, HPI:n omassa dvd:ssä kerrotaan että aja 2 tankkia vaihtelevaa ajoa sisään jonka jälkeen voit kiristää neulaa.
Oma mielipiteeni on että vaihteleva rauhallinen sisäänajo riittävän rikkaalla on parasta moottorille, eihän sitä oikeaa auton moottoriakaan ajeta pukilla sisään. Omat sisäänajot olen hoitanut tuolla tavalla autoissa ja kaikki pelaa hyvin, olen vain huolehtinut, että moottori käy tuon sisäänajon aikana rikkaalla. Olen ajanut noin 3 tankkia sisään omia moottoreitani.
Tiedän että tästä asiasta tulee sota :mrgreen: , mutta jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee.
-
Mitä tarkoittaaa rikkaalla
-
Mitä tarkoittaaa rikkaalla
Seosruuvi on säädetty liikaa auki jolloin kone saa hieman liikaa polttoainetta suhteessa ilmaan. Eli käy siis rikkaalla.
-
Missäs sitten on seosruuvi
-
Mitäköhän siitä mun sisäänajosta tulee. Taitaa mennä pieleen :(
Kun joku vaan vois neuvoa tai antaa jonkun kuvan missä näytetään mikä on mikäkin ruuvi.
-
Katsoppas jos tästä (http://rc10.fi/viewtopic.php?t=9649) olisi sinulle apua.
-
Kiitos tuosta mutta se ei mitään auttanut. Kun en tiedä mikä on pääneula ja sen sellaset
-
Lues pidemmälle... Siellä on jopa kuva kaasarista ja on erittäin hyvin kerrottu mikä on mikäkin ruuvi...
Luet vaan kärsivällisesti kaikki 3 sivua läpi niin varmasti löydät vastauksen moneen kysymykseen.
Nyt pitää häippästä... Neuvon illalla lisää mikäli kysyttävää tai kukaan muu ei ole neuvonut.
-
En tajunu mitään. Voi vittu s*****a kerpele
-
http://www.ofna.com/pdf/eng-hyper21.pdf
-
Yleensä pääneula on ensimmäisenä polttoaine letkun jäläkeen.
Jos olen väärässä niin viisaammat korjatkaa.
-
(http://www.traxxas.com/support/troubleshooting/trouble_imgs/carburetor/carblbl.gif)
Siinä on kaasarin kuva, high speed on pääneula, low speed alaneula. Reikä Kuvan keskellä on ilman putsarin paikka. Idle-speed ruuvviin ei kannata koskea. :wink: Fuel inlet on polttoaineletkun paikka.
-
Kiitos toi auttoi :D
-
No niin nyt tiedän mikä on mikäkin neula kiitos -pasi-anssi. Sitten vielä pitäis tietää kuinka se saadaan rikkaalle
-
Väännät ruuvia auki!
-
Siis mitä ruuvia
-
Pääneulaa!
-
Pääneulaa!
Joo tajusin. Olis vielä yks kysymys jos tosta pääneulasta sitä laitetaan rikkaammaksi niin mistä säädetään. sori
-
Eli laitat vain ruuvimeisselin pääneulan päähän, ja pyörität aukipäin (vastapäivään) :wink:
-
Eli laitat vain ruuvimeisselin pääneulan päähän, ja pyörität aukipäin (vastapäivään) :wink:
Tollako tavalla sitä laitetaan rikkaammaksi
-
Niin.
-
Herranjestas. Ei oo todellista...
-
Tämän takia pitäisi olla asiantuntijat myymässä tuolla kaupassa näitä autoja. Tämä kaveri voi saada auton käyntiin mutta odotas vain kuin hän menee tuonne pölyselle puolelle ajamaan niin moottori on takuu varmasti väljä jo muutaman minuutin päästä, sori vain mutta näin on asiat. Saanko kysyä miksi hankit polttisauton? Halustikos koska se pitää ääntä, kulkee kovaa, tulee todella likaiseksi tai muuten vain sinulla oli ylimääräistä rahaa taskussa. Yritä löytää itsellesi joku siihen viereen joka todella tietää mikä on homman nimi niin siitä voi jopa syntyä sinulle harrastus tuosta polttis autosta/luokasta. Herran sentään älä vain mene aukaisemaan sitä tulppaa sanon minä. Niin tulppa on se mikä hehkuu ja on palotilassa kiinni.
Jerzi
-
Niin, ja niin kuin tuolla ensimmäisessä viestissä kirjoitin, niin neulojen asennot lasketaan auki olevista kierroksista. Lisäsin siis siihen mun tekstiin puolet lisää, mitä ei ollut hobbylinnan sivuilla. Muistitko lukea? :wink:
-
Minulla ei ole ollut ketään muuta auttamassa kuni JR:rän myyjä ja asiantuntevaa apuva olen saanut.
Kannattaisi kysellä vaikka kerholta tai myyjältä vinkkejä eikä tulla heti tänne ihan kysymysmerkkinä kyselemään.
Myyjällä on katsos helpompi neuvoo kun kaikki täällä foorumis ei oo nähny sitä autoo.
-
OT: Kylläpä täältä MELKEIN jokaisesta autosta kokemusta on. Myyjä tai vastaava voi opastaa kädestä pitäen niin se on helpoin jos on aivan aloittelia eikä tiedä missä on mikäkin.
-
Kaikki täällä foorumis ei oo nähny sitä autoo.
Tuo oli edellisestä viestistäni.
-
Varmaan ne on nähnyt jos niillä on kokemusta.. Tämä oli vain YLEENSÄ.
-
Tämän takia pitäisi olla asiantuntijat myymässä tuolla kaupassa näitä autoja. Tämä kaveri voi saada auton käyntiin mutta odotas vain kuin hän menee tuonne pölyselle puolelle ajamaan niin moottori on takuu varmasti väljä jo muutaman minuutin päästä, sori vain mutta näin on asiat. Saanko kysyä miksi hankit polttisauton? Halustikos koska se pitää ääntä, kulkee kovaa, tulee todella likaiseksi tai muuten vain sinulla oli ylimääräistä rahaa taskussa. Yritä löytää itsellesi joku siihen viereen joka todella tietää mikä on homman nimi niin siitä voi jopa syntyä sinulle harrastus tuosta polttis autosta/luokasta. Herran sentään älä vain mene aukaisemaan sitä tulppaa sanon minä. Niin tulppa on se mikä hehkuu ja on palotilassa kiinni.
Jerzi
Haista sää pitkä PIIP!
-
Totuus sattuu,vai?
-
Älkää nyt aloittako, kyllä Jerzi tietää nää hommat!!! :wink:
-
Kuin luin ekaa kertaa tuota ekaa sivua, niin ei voi muuta kuin nauraa... Oikeesti.
Joo tajusin. Olis vielä yks kysymys jos tosta pääneulasta sitä laitetaan rikkaammaksi niin mistä säädetään. sori
Mitä tarkoittaaa rikkaalla
Jos et tiedä kuka Jerzi on, niin älä jauha tollasta kaverille jota et tunne.
Voit lähtee banjosaarille mun mielestä. Kun kattoo tota edellistä sivua niin kyl aika asiatonta tekstiä.
Ja sitä omaa järkeä (jos sitä nyt edes on? onko?) saa käyttää.
Jo pelkällä maalaisjärjellä ratkoo nämä kysymykset.
Jerzi on kovanluokan polttiskrossaaja, jolla on n*1000000000000000000 enemmän kokemusta kuin sinulla. Ihan oikeesti.
-
Ja paaaaaaaaaljon autoja!!!
-
Tämä kuohahti nyt pahasti yli, joten lopetetaan tämä sitten tähän.