Kirjoittaja Aihe: LRP:n kiertokangen alapää rikki  (Luettu 1111 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa rcoss

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
LRP:n kiertokangen alapää rikki
« : 06.06.08 - klo: 23.14 »
Meni juuri LRP:n Spec 2:n kiertokangen alapään laakeri rikki (siis liukulaakeri). Kone jumittui kokonaan. Oli jumittunut niin, että alapään laakeri oli kasaantunut kangen reiän sisään ja pullistui ulos niin, että jäi koko höskä kiinni koneen runkoon. Sain kuitenkin irti sen naputtelemalla mäntään (oli jumahtanut sopivaan kohtaan että kampiakseli pääsi pyörimään alaspäin kun mäntää koputti ylhäältä).

Olen koittanut olla tarkka lämmöistä. Mutta sen huomasin, että alaruuvi on ollut liian kireällä. Tyhjäkäynti jäi liian korkealla kun pysähtyi. Lämmöt ovat olleet siinä 100-110C. Auto on muuten FW-05RR (eli se keppivetoinen...). Motilla ajettu vajaa 3 gallonaa.

Mäntä ja sylinteri näyttää hyviltä. Männän ylälaidassa, topin ja helman liitoskohdassa, ihan pieniä rupuja, muutama (todella pieniä). Sylinteri näyttää aika täydelliseltä.

Kysymys 1: Syy hajoamiseen ? A) kiertokangen alapään laakeri oli vain tiensä päässä ? B) Kone on kuitenkin käynyt liian kuumana ja männän ja sylinterin välinen kitka on ollut sitä luokkaa, että alapään laakeri ei ole kestänyt ? Itse valitsen A:n. Voi olla tietysti myös vielä jokin syy C) ...

Kysymys2: kandeeko vaihtaa muuta kuin kiertokanki ?

ps: sellainen havainto, että tulpan ympärys kannessa ja männän yläpinta ovat hieman rosoisia. Mikäköhän on tehnyt niiden pinnoista tuollaisia ?

Poissa SaVaGeLLa GEGEEJÄ

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LRP:n kiertokangen alapää rikki
« Vastaus #1 : 07.06.08 - klo: 10.28 »
Ei ainakaan B kohta oo koska 100-110C ei oo lähelläkä liian korkeeta. 130C ja yli nii rupee olee jo korkee.
Savage X 4.6 bb, PicooZ (rikki), Futaba 3PM 2.4GHz, Team Losi Micro-T !!

Poissa YLI-G

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LRP:n kiertokangen alapää rikki
« Vastaus #2 : 07.06.08 - klo: 15.15 »
jotain hilettä sinne on kulkeutunut pyttyyn jos siellä rosoa on.
tarkasta/vaihda tarvittaessa koneen muutkin laakerit.
ja toi lämpötila ei tosiaankaan kuulosta liian kuumalta..monet moottorit oikeissa säädöissään   huitelee siellä 120-140astetta.
hobao hyper 8