Sallittakoon muutama kommentti tähän väliin perusteista.
Sähkökäyttöisessä autossa on ketjussa peräkkäin samaan virtapiiriin kytkettynä
akku, nopeudensäädin ja moottori. Näiden välissä on
kaapelia, liittimiä ja juotoksia. Lähtökohta on se, että sähköä ei työnnetä mihinkään eli akku ja nopeudensäädin ei työnnä sitä eteenpäin virtapiirissä.
Jokaisella moottorilla on tietyt ominaisuudet, kuten teho, vääntö, hyötysuhde ja näiden mukaan määräytyvä virrankulutus. Nämä vaihtelevat eri kierrosluvuilla ja vastuksella. Ilman vastusta moottori siis pyörii pienemmällä virralla, kun sillä on pienempi pyörimisvastus voitettavana. Vastaavasti kuormitettuna eli autoon sijoitettuna ja radalla/maastossa moottori tarvitsee enemmän virtaa tuottaakseen tarvittavan tehon auton liikuttamiseksi. Moottorin koon (halkaisija/pituus) ja käämityksen perusteella määräytyy sen maksimiteho (jatkuva ja hetkellinen). Näistä muodostuu maksimivirta, jonka moottori voi ottaa.
Nopeudensäädin (jätetään toimintaperiaate toiseen aiheeseen) ja akku tulee mitoittaa siten, että ne pystyvät välittämään moottorille riittävästi virtaa sen maksimiteholla. Akku kannattaa mitoittaa jopa hieman tämän yli, koska sen varauskyky laskee käytön mukaan ja siten ulos luovutettava maksivirta myös pienenee. Lisäksi ajaminen aivan akun maksimivirtojen rajoilla kuluttaa akkua enemmän ja sen käyttöikä laskee.
Akun mitoituksessa merkittävää on sen kapasiteetti ja kyky luovuttaa virtaa eli niin sanottu C-arvo. C-arvoja on kaksi; jatkuvaa maksimi virtaa ilmaiseva arvo ja hetkellistä maksimivirtaa ilmaiseva arvo. Akun kapasiteetti (esim. 2500 mAh) ja C-arvo (esim. 20c) voidaan muuttaa virraksi kertomalla arvot keskenään (esim. 2500 mAh x 20c = 50000 mA = 50 A).
Sitten asiaa otsikon mukaisesta nopeudensäätimestäKyseessä siis Hobbywingin nopeudensäädin, jota myydään myös Speed passion nimellä, huomattavasti korkeampaan hintaan. Tätä noparia käytetään yleisesti turisteissa, driftereissä, crawlereissa, taka- ja nelivetoisissa 1/10 kokoisissa buggyissä, truggyissa ja "monstereissa". Kuten speksit kertovat maksimivirrat ovat 60 A jatkuva ja 380 A hetkellinen. Tästä voi toki johtaa jotain ohjeellisia lankarajoituksia, mutta ne riippuvat käytännössä käyttötarkoituksesta ja moottorin koosta. Tässä nyt kuitenkin valmistajan speksit kokonaisuudessaan:
Output: Continuous current 60A, burst current 380A.
Input: 4-9 cells NiMH/NiCd or 2-3 cells LiPo.
BEC Output: 6V/1.5A.
Resistance: 0.0007 Ohm.
Motor Supported: Sensorless Brushless Motor
Suitable Brushless Motor (540 size):
With 4-6 cells NiMH/NiCd or 2 cells Lipo: On-Road≥5.5T, Off-Road≥8.5T;
With 6-9 cells NiMH/NiCd or 3 cells Lipo: On-Road≥8.5T, Off-Road≥13T;
Suitable Car: 1/12, 1/10 on-road or off-road cars / trucks for normal race or sportful race.
Size: 31.5mm(L) * 27.5mm(W) * 24mm(H).
Weight: 32g(Without wires)
Tämän nopeudensäätimen kanssa näkee yleisesti käytetyn sekä 380-kokoisia moottoreita, että 540-kokoisia moottoreita. Esim. itsellä/pojalla on 380-kokoinen Hobbywingin 3300 kV kone Stampedessä ja hyvin näkyy "lentävän".
Jos käytät 3S-akkuja, niin tuuletin pitää joko vaihtaa suurempaa jännitettä kestävään tai laittaa UBEC syöttämään jännitettä tuulettimelle. Kumpikin vaihtoehto maksaa suunnilleen saman verran, UBECistä tulee muutama gramma lisää painoa, mutta toisaalta sen kanssa voi vaihdella akkuja 2S:n 3S:n välillä tarvitsematta aina vaihdella tuuletinta. Se 3S:n kanssa toimiva tuuletin, kun ei oikein jaksa pyöriä 2S:llä tarpeeksi.