Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Sauli Lumikko

Sivuja: [1] 2
1
Aikoinaan ajellut takavetoista ja corri ollut nelivetoinen. Nytten en osaa päättää ilman apuja minkä sitä ottaisi. Ja entä moottori? Minkä tehoinen olisi semmoinen millä pärjää alussa ja pidemmällä aikavälillä.

Ja jos auto tulee ulos ja sisälle niin millä ihmeellä sitä osaa päättää ottaako setin mikä tehty ulko tai sisäkäyttöön? Ottaako vaan jomman kumman ja sitten vaan pelaa diffien kanssa. Kiitos ja anteeksi.
Jos et osaa päättää, ota takavetoinen. Etenkin, kun sellaisella olet ennenkin ajanut. Nelivedon hankinta kannattaa vain jos tietää haluavansa sellaisen. Pääset parhaiten takaisin vauhtiin 13.5T koneella ja sillä voi myös kisata S2-10-luokassa.

Ulko- ja sisäauton välillä (tarkoittaen luultavasti kovaa pitoa ja suht’ tasaista alustaa vs. irtonaisempi ja röykkyisempi alusta?) on niin paljon eroa säädöissä ja osavalinnoissa, että kannattaa vakavasti harkita kahta autoa. Olen ite vaihtanut B74.2D:n asetukset B74.2:n mukaisiksi, enkä voi suositella samaa muille. Jos käyttö on selvästi kausittaista, voit siirtää sähköt sun muut autojen välillä.

Pidemmän päälle kahden auton taktiikka ei ole ainakaan paljoa kalliimpi ratkaisu, koska sitähän kuluttaa ja rikkoo osia vain yhdestä värkistä kerralla. Vähän kuten ostaisi kaksi kenkäparia vuoropäivin käytettäviksi: niiden käyttöikä on silloin kaksinkertainen.

2
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
« : 09.04.24 - klo: 10.01 »
Siirtyykö jengi 1/8-kalustoon kesäksi vai hiljentääkö työväenluokan ja koululaisten kesälomat Hakkilan? Omalla kohdalla kun on vain 1/10 autoja, en ajatellu käydä Hakkilassa sen vähempää kuin talvellakaan.

3
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
« : 18.03.24 - klo: 08.41 »
Vaffasti erimieltä, että luokka olisi:
* Hankala uudelle kuskille.
* Hankala hahmottaa autoa koskettavia nykyisiä sääntöjä.
* Että sääntöjä kirjoitettaisiin lisää.
* Kaluston hinnasta. Tämä on nähtävissä esim. FORS-kilpailuissa.
No kaluston hinnastahan me ollaan samaa mieltä: ei tämä ole sellainen välineurheiluluokka kuin jotkut luulee. Luokalla on kuitenkin rasitteena se ilmiö, että levitetään juttua ”pakollisista” ja kalliista osista. Siis mielikuva.

Sääntöjäkään ei minusta tarvita lisää, ja ihan selvät ne on.

Se mikä on hankalaa uudelle kuskille on subjektiivista. Sulla on kuitenkin harrastusvuosia takana, jos en erehdy? Minäkään en katso asiaa puhtaasti aloittelijan silmin, vaikka oon tuoreempi naama Hakkilassa. Meillä on lajin sisällä väistämättä sokea piste sille, minkälaisena ihan kokonaan uudet harrastajat näkee lajin ylipäätään ja erilaiset luokat. Niistä krossiluokista mitä löytyy, S2-10 on ihan varmasti helpoin lähestyä.

4
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
« : 16.03.24 - klo: 14.11 »
Vahvasti eri mieltä.
Mistä?

Tuskin koko viestistä, koska minusta me ollaan stokkiluokan luonteesta suurimmaksi osaksi samaa mieltä.

5
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
« : 14.03.24 - klo: 13.53 »
Stokkituuppi ei ole lajin pariin kokonaan uutena tulevalle mitenkään pienen kynnyksen takana, mutta jos krossia haluaa ajaa se on ilman muuta paras valinta niistä mitä on.

Noi kalliit titaaniosat ym. on todettu koristeiksi ja hyvänmielen osiksi myös rapakontakaisilla moottoreilla. Oikeasti joku 7 gramman painonsäästö täydestä setistä vanttiruuveja ei varmasti tee eroa mitä kukaan pystyisi huomaamaan. Keraamiset laakerit rullaa kivasti pittistandilla moottori irrotettuna, mutta ei niidenkään vastus öljyttyihin teräslaakereihin verrattuna juuri alempi ole, kun laakerille tulee kuormaa. Jos taistelee kärkipaikasta ja ero takana kuumottelevaan on sekunnin kymmenyksiä koko erän ajalta, ehkä näillä just sen verran etua voi saada että on kakkosen sijasta ykkönen. Tällainen ei ole aloittelijan päänvaiva.

Eikä hyvänmielen osissa mitään vikaa ole, kyllä harrastusväline saa olla käyttäjälleen miellyttävä muutenkin kuin kovalla tieteellä mitattuna. Luotto ajopeliin saattaa vaikuttaa positiivisesti ajotuloksiinkin, ihmiset kun näitä ajaa.

Harmiksi tällaiset virittelyjutut kuitenkin muodostavat aloittelijoille psykologisen kynnyksen ja mielikuvan modiakin kalliimmasta rakenteluluokasta. Nostan hattua koville kuskeille joiden autot on lähestulkoon suoraan paketista laitettu radalle – suorituksen lisäksi hyvän esimerkin näyttämisestä.

S2-10 on hyvä sellaisena kuin on. Moottoreita voisi rajata ja välityssuhteille asettaa katon jos haluaisi sähkövarustelua hillitä, mutta ei se aloittelijoiden sisäänheittoluokaksi siltikään muuttuisi. Aloittelijoiden houkuttelu mukaan nojaa ihan muihin asioihin kuin siihen, mitä lajin sääntöjen teknisessä liitteessä lukee.

6
Hyvä että löytyy eri tarpeisiin monenlaisia vaihtoehtoja. Ite kallistun ”nihilismiin ja toisinajatteluun”, koska yks taka-ajatus mulla on saada sellaista ajotreeniä, josta olisi ehkä hyötyä turffin puolella. Tätä tarkoitusta rekat ei oman kokeilun ja muilta kuullun perusteella palvele nätimmin käyttäytyviin autoihin verrattuna ja ”ei tarvitse säätää” on mulle miinus siinä missä jollekin toiselle plussa.

Ei nää tietenkään sulje toisiaan pois, rekkahomma vaikutti tosi hauskalta. Mutta just nyt ei tule sellaistakaan, kun vähän (mutta vain vähän) isommasta autosta tuli kytkinpaketti tiensä päähän ja kustannukset on kuuden Tamiya-rekan korvilla.

7
Tiedä onko mieto, mutta auto pysyy selvästi paremmin hanskassa.

8
Tietyt perusasiat ajamisessa on luultavasti hyvin samankaltaisia, vaikka tuntuma ei olisikaan aivan sama. Mua kiinnostaa tosiaan toi appin tuen jatkuvuus pidemmän päälle, mutta onhan se kans niin että hyötyä saa niitettyä aika lyhyessäkin ajassa ja kaikki loppuu aikanaan, paitsi väliaikainen ajoneuvovero.

9
Tuommoinen etuveto-Xpress vaikuttaa kyllä mainiolta, ja sopivalla korilla ja koneella sopisi GT2000-luokkaan, jos olen noi säännöt ymmärtäny oikein. Uusi sen tosiaan pitäis olla, koska rakentaminen on mulle puolet harrastusta ellei enemmänkin.

10
Kaks juttua: mulla ei taidot riitä ajamisen ja lentämisen opetteluun samaan aikaan, ja ajajakorokkeen tasaisempi puoli näyttää kivalta tekemiseltä.

Mutta: mulla ei ole aikaa harjoitella niin paljoa, että saisin ajettua täysiverisellä turistilla tai 1:12 kilpurilla mielekkäästi.

Kuvitelma ratkaisuksi: joku maltillisen nopeuden on-road-luokka. Mutta mikä?

Tamiya-rekoista kuulee paljon ja niitä näkee radalla, mutta harjallinen kone hiertää. Ajettavuuskin spartalainen, vaikka on kaikille sama. .
M-chassis vaikuttaa kiinnostavalta, ja niiden moottorien ja välitysten kanssa nopeudet ei karkaa käsistä. Classic vai Comp? M07 vaikuttaa etevältä autolta, mutta ei kelpaa Classiciin. Jos tyytyy M05:n, ajaako sellaisella ilokseen myös yksin? Vai onko se enempi tasoa ”kaikilla kisoissa yhtä huono”?

Varmaan eniten tulisi ajettua Hakkilassa matolla silloin kun sattuu pääsemään, mutta ei olisi haitaksi joskus kisaillakin. Onko joku näistä luokista selvästi muita elävämpi? Onko jonkun luokan ajaminen lopetettu kokonaan?

Kuulin kans jostain etuvetoisista stock-turisteista, jotka olisi Euroopassa iso juttu. Mitä merkkejä ja malleja on vaihtoehtona tähän luokkaan? 500–700 euron rakennussarjat on kisa-autoksi OK, mutta vähän edullisemmat värkit voisi palvella tätä tarkoitusta.

11
Mikä on simulaattorin tila ja tulevaisuudennäkymät vuonna 2024?

Jos on noin muuten vakuuttunut siitä, että tällaisella haluaa pelata, uskaltaako USB-sovittimen hankkia ja simulaattorin ladata?

Ajamisen perusasioiden toisto, toisto ja toisto on mielessä, mutta oikealle radalle pääsee harmillisen harvoin.

12
Semmonen pieni salaseura Hakkilassa käy, että on stokkinelkut tai muuten suorituskyvyltään suunnilleen vastaavat värkit ajossa. Sitä vaan ei perheellisenä ihan joka viikko radalle ehdi ja sitäkin harvemmin muiden kanssa samaan aikaan. Pitäkää turffia lämpöisenä, kyllä siellä kumia hinkataan. Ja kisoihin mennessä on toki luokan mukaiset ajokit eikä ”suunnilleen vastaavat”.

13
Onko iskaripumpuista hyötyä emulsio iskunvaimentimissa joissa on ilmatila ja öljy on samassa tilassa ja ilma sekoittuu öljyyn joka tapauksessa? 
Saattaa olla, koska pumpulla saa pienetkin kuplat nesteestä pois ja samaan tilaan kolmen muun iskarin kanssa. Sitten kaikki vapaa ilma ajetaan yläkautta ulos ja suljetaan ruuvi iskarin ollessa painettuna kokoon. En siis itse varsinaisesti jätä sinne ilmaa. Pitkäksi vetäessä alipaine vetää nesteestä tarvitsemansa ilman. Iskarien lämmetessä neste hieman laajenee, jolloin iskarit ei pyri sitä vähääkään lyhenemään täydestä pituudesta.

Käytännössä etu lienee minimaalinen, koska isoja kuplia sinne männän alle ei jää piiloon ja pienetkin katoaa aika äkkiä itekseen. Hyviä ja tasaisesti toimivan oloisia iskareita on tullu koottua ilmankin. Aihe kiinnostaa lähinnä teoreettisen neppailun ja puuhastelun ilon vuoksi, mun ajotaidoilla tällaisilla seikoilla ei ole varmasti mitään merkitystä.

Diffit kokoan vaa’an kanssa tiettyyn tavoitepainoon, enkä näe kuplien poistossa mitään pointtia. Sisälle pitää kuitenkin ymmärtääkseni jättää pieni määrä ilmaa, jotta neste laajentuessaan ei paineistu liiaksi. Ilmaa kun voi puristaa kokoon, nestettä ei. Kun paino on mitä pitääkin, laitan kannen kiinni ja sisälle jää väistämättä valmistajan ohjeen mukainen määrä ilmaa. Onko jossain rattaan alla tai akselin välissä ilmakupla piilossa vai kuplattoman nesteen pinta vähän alempi, sillä ei ole väliä koska sekaisin se kuitenkin diffin vatkatessa menee.

14
Onko siellä jossain tarvikekaappia, mistä löytyy ruuveja, letkunkiinnittimiä, akkuporakone ynnä muuta omatoimiseen korjaamiseen jos sellaiselle tarpeen huomaa?

Onko imurointitavaksi huomattu joku työtapa muita toimivammaksi? Vähitellen rataa edeten ja koko leveys kerralla? Vai tasaisesti vaan koko alue profiilia erityisemmin katsomatta?

15
Todellakin. Mä rajoitan tehoja kuitenkin ohjaimesta käsin, joten hyvin vois laittaa stokkikoneen ja ajaa sillä kisaa jos vain muita löytyy.

Jos ei löydy riittävästi kuskeja, niin tämmöstä S4-10-luokkaa vois ajaa modien kanssa samoissa lähdöissä. Vähän kuten vintaget ajaa stokkituuppien seassa.

Eli 10.5T kone on se mitä haetaan?

16
Yleinen keskustelu / Vs: Auton putsaus
« : 10.10.23 - klo: 16.31 »
Myyjä lupasi korvata omasta pussista, valmistajan takuuseen ei mene. Vetosivat juuri tuohon kosteuteen. Mietin vaan että minkähän verran tuolla viitsii märällä kelillä ajella, jos noin helposti hajoaa, vaikka onkin "waterproof"..
Noin sen kuuluu mennäkin. Takuuasiat on asiakkaan ja kauppiaan välinen sopimus. Jos valmistaja tai maahantuoja kairaa jälleenmyyjää ahteriin vetäytymällä vastuusta, sitä ei saa ”valuttaa alaspäin” kuluttajan vahingoksi.

17
Yleinen keskustelu / Vs: Auton putsaus
« : 09.10.23 - klo: 17.24 »
Tuossa tilanteessa en ehkä tyytyisi myyjän väitteeseen siitä, ettei mene takuuseen. Tuommoisia lupauksia ei pidä esittää jos niille ei ole katetta. Tällaiseen tapaukseen on saatavilla apua, vaikka myyjä olisi muuallakin EU:ssa.

18
Yleinen keskustelu / Vs: Auton putsaus
« : 08.10.23 - klo: 09.53 »
Käytän paineilmaa, jos sitä on saatavilla, tosi varovasti ja valikoituihin kohteisiin. Niveliä, laakereita ym. päin kova puhallus tunkee hienojakoisen lian vain syvemmälle mihin se ei muuten olisi mennyt. Sama juttu kuin fillareiden ja painepesurien kanssa: ei laakereita tai muita liikkuvia osia päin.

Pääsääntöisesti käytän vain pieniä harjoja irtolian poistamiseen. Sienellä ja mikrokuituliinalla yhtään isommat pinnat, tippa tiskiainetta tehostaa puhdistusta eikä vaadi huuhtelua. Jos oikein puhdasta jälkeä tavoitellaan, alan jo irrotella osia jotta lian saa todella pois ja laakereiden, tukivarsien saranatappien ym. kunnon tarkastettua ja tuoreet voitelut päälle.

WD40 on tehokas lian ja rasvan poistamisessa ja käytän sitä surutta. Käsittelyn jälkeen laitan kuitenkin laakereihin ihan öljyä.

19
Nyt kannattaa muistaa että akkuja pitää ladata sekä autoa säätää ja mahdollisesti korjata, erän jälkeen ollaan nostamassa seuraavaa erää joka vähentää varikolla käytettävää aikaa entisestään.  Jos ajaa samalla autolla M2-10 ja S2-10 tai eri autoilla M4-10 ja SC-10 luokan niin missä välissä tehdään edellä mainitut toimenpiteet, sekä mahdolliset energiatankkaukset kuskille?

Vapaat harjoitukset tunti, eräharjoitus 1x, alkuerät 2x ja finaalit 4x. Aikaa neljä tuntia jonka aikana ajetaan vapaiden harjoitusten lisäksi 7 erää per luokka, ajat kahta luokkaa niin 14 erää plus vapaat harjoitukset 9-13 välisenä aikana. Käytännössä tämä tarkoittaa kahta luokkaa ajavalle kuljettajalle 4 erää tunnin aikana, yhtä luokkaa ajavalle 2 erää tunnissa.

Juuri tällaisia näkemyksiä luen mielelläni! Olen omaan ideaani ihastunut mutta jos se on joltain kantilta huono, haluan ymmärtää mistä kiikastaa.

Jos haluaisi ajaa just ne kaksi luokkaa, jotka on samalla puoliskolla päivää, tulisi kyllä kiire. Sama tuomio minultakin: ei jatkoon. Mulle tuli jo viime viikonloppuna kiirettä, kun toisen auton iskarisäädöt oli aivan pielessä ja ainoaa transponderiakin piti vaihdella eestaas. No, näistä oppii.

Toisaalta jos ajaisi yhden luokan päivän alkupuoliskolta ja toisen loppupuolella, ei erien välillä tulisi tavallista enempää kiire ja saisi keskittyä yhteen ajoneuvoon kerralla. En tiiä onko jotkut luokat luontevia ja suosittuja ajaa ristiin, jolloin ne voisi sijoittaa eri puoliskoille. Vai onko silleen että väki saattaa ajaa mitkä tahansa kaksi luokkaa nyt sattuu miellyttämään.

Jätän ideani puolustelun tähän viestiin. Uskon että se on nyt kuultu ja esiin on tullut sekä hyviä että huonoja puolia. Tutussa formaatissa pysyminen on luultavasti kokonaisuutena parempi ratkaisu. Loppuviimeksi kisa oli kuitenkin suosittu ja hyvin järjestetty: hinku on kova päästä seuraaviinkin mukaan.

20
Ajamisen määrähän ei vähene yhtään, jos kisataan esim. aamupäivällä M2-10 ja S2-10, ja iltapäivällä M4-10, SC-10 ja RTR/aloittelijat. Kaikki erät tulisi ajettua yhtä lailla. Halutessaan voi olla koko päivän; ajaa haluamallaan tuupilla aamusta alkaen ja loppupäivän corria tai nelkkua.

Tämä olisi kahta luokkaa ajaville parempi, kun ei tarvitsisi koko ajan siirtyä eri tavalla ajettavien värkkien välillä, vaan ensin keskitytään yhteen ja sitten toiseen.

Yhtä luokkaa ajavilla olisi lyhyempi päivä ja järjestäjien työmäärä ei valtavasti kasvaisi. Kesken päivän tapahtuva vaihto vaatisi toki oman säätönsä.

21
Jes, täysin ymmärrettäviä pointteja ja onhan se odotettavissakin, että ne jotka pitkän kisapäivän tulee ajamaan on myös pääosin sitä mieltä, että päivän pituus on siedettävä. Ne jotka ei pääse kisoihin päivän pituuden vuoksi ei myöskään palautelomakkeita täytä.

Kisan osallistujamäärä oli vaikuttava ja järjestävä osapuoli hoiti kaitsemisen hienosti, aikataulussa pysymisen suhteen suoritus oli minusta tosi hyvä. Kun väkeä tulee paikalle on formaatti kokonaisuutena onnistunut myös päivän pituuden osalta.

Mä itse asiassa tein tismalleen kuten ehdotit, eli en ajanut vapaita treenejä ollenkaan ja lähdin kolmannen finaalini jälkeen kotiin varttia yli viiden. Vielä pikkusen lyhyemmäksi saan omaa päivääni tehtyä, jos ajan kahden sijasta vain yhden luokan ja pakkailen tavarat ennen vikaa finaalia. Yhtä luokkaa ajaessa pystyisi varmaan ottamaan lapsen mukaansakin, kun ei ole jatkuvasti kiinni ajamassa, nostamassa tai varikolla.

22
Alustava ajoformaatti FORS:

Vapaat harjoitukset
1 pakollinen eräharjoitus (Seedaus 3 peräkkäistä kierrosta)
2 alkuerää (3 peräkkäistä kierrosta)
4 finaalia pistelaskennalla 3/4 lasketaan

Ensimmäisellä finaalikierroksella voittajat nousevat ylempään finaaliin. Seuraavilta finaalikierroksilta ei enää ole nousumahdollisuutta. Tämän takia esim. A-finaalit ensimmäisellä finaalikierroksella ajetaan korkeintaan 9 autolla.

Tästä kysyttiin jo palautelomakkeessa jonka täytin, mutta haluaisin kuulla muiden näkemyksiä aiheesta kisapäivän lyhentäminen.

Päivä nimittäin venyy tosi pitkäksi, jos radalla menee 10 tuntia ja siihen päälle tulee ajamiset radalle ja kotiin, ja pakkaaminen/purkaminen molemmissa päissä sekä lähtiessä että saapuessa. Kisan jakaminen kahdelle päivälle lyhentäisi yksittäistä päivää, mutta sitten kaikki menemiset ja saapumiset olisi kahteen kertaan, ja kahtena päivänä pääseminen irti muista velvoitteista on vaikeampaa kuin yhtenä päivänä.

Finaalimäärien pudottaminen neljästä kolmeen oli yksi lomakkeen vaihtoehdoista. Hyvä muutos, kyllä kolmen pitäisi riittää etenkin sarjakisassa. Mutta ei tee vielä paljoa. Alkueriäkin voisi vähentää yhdellä: kai seedauksen ja yhden alkuerän jälkeen on jo saanut mahdollisuuksia ajaa sen kolmen kierroksen putkensa, jolla finaalipaikan ja lähtöruudun saa?

Mieleeni tuli tällainenkin ajatus: jos ei ajettaisi kaikkia luokkia koko päivää, vaan esim. puolet luokista 09–13 ja toiset 14–18. Tämä ei lyhentäisi tapahtuman kestoa, mutta lyhentäisi yhtä luokkaa ajavan kuskin kisapäivää todella huomattavasti.

Mitä muut on mieltä päivän pituudesta ja keinoista lyhentää sitä?

23
Kilpailijoiden kanava / Vs: S2-10 krossi
« : 22.09.23 - klo: 10.46 »
Eikö stokkikoneiden kanssa kuitenkin käytetä aika paljon kovempia välityksiä, mikä vastaavasti vähentää jarrutehoa? Ei välttämättä tarpeeksi, mutta siihen suuntaan isompi pinioni tilannetta muuttaa. Jos välitystä ei ole vielä haettu kohdilleen, tämä kantsii huomioida.

Anti-squatin vähentämisen pitäisi ymmärtääkseni myös auttaa siihen, että vauhdin hidastuessa pito ei lähde takapäästä niin äkkiväkkiä. 

24
Polttisautot / Vs: RTR autossa liian tehoton moottori?
« : 18.09.23 - klo: 12.14 »
Oletko mitannut idle gapin, siis paljonko kaasarissa on rakoa tyhjäkäynnillä? Liian iso idle gap vaatii tyhjäkäyntiruuvin avaamista, mikä saa tyhjäkäynnin hyväksi mutta vaikeuttaa kaikkea muuta.

Jos tehtaan suosittelema idle gap ei ole tiedossa, aloita vaikka jostain 0.5–0.6 millistä. Jos riittävän pientä tulkkia ei löydy, käytä vaikka 1 mm poranterää ja selvitä tyhjäkäyntiruuvin nousu, niin saat tietoosi säädön määrän / kierros.

Laihenna tyhjäkäyntiä ja pienennä idle gappia vuoron perään. Jos alkaa sammahdella, meni liian pieneksi.

Kun tyhjäkäynti on hyvä niin pienellä idle gapilla kuin on vielä järkevää, säädä kakkosruuvilla huipputehot kohdilleen.

En tiedä oliko tää perusjuttuja tai muutenkaan avuksi, mutta tällaista tuli mieleeni edes yhdeksi vastaukseksi. Kyllä RTR-koneillakin pitäisi käsittääkseni ihan kiva ajokokemus saada, vaikka ne ei kisakoneita ole.

25
Nyt putosin kärryiltä. Maastosarjan säännöt Stock lisäkohdilla, mutta painoraja otettu pois?

Palaa kohtaan ”luotetaan kilpailijoihin”. Tämä tuskin tarkoittaa, että kisa on oikea paikka rikkoa alipainoennätykset. Ainakin minä luen tuosta ja muista viesteistä niin, että ei jakseta nipottaa mutta luokkien mukaisiin autoihin on tarkoitus pyrkiä. Millejä tai grammoja sinne tai tänne.

26
Traxxas / Vs: Stampede 4x4 moottorin akseli katkeaa
« : 14.08.23 - klo: 21.32 »
Olet luultavasti diagnosoinut ongelman jo itsekin: diffi heiluu ympäriinsä ja esim. hampaiden törmätessä toisiinsa antaa heikoin kohta periksi. Ei ole ihan vähäinen voima jos moottorin akseli katkeaa kuin tulitikku.

Säteittäinen liike voi johtua esim. rikkinäisestä tai vääränkokoisesta laakerista, tai väljäksi kuluneesta laakeripesästä. Näkemättä on mahdoton sanoa, mikä tai mitkä näistä on syynä, vai onko vaihtoehto C: Kanada. Autoa ei pitäisi laittaa nippuun ja lähteä ajamaan, jos voimansiirrossa on tällainen ongelma. Saatko laitettua alkuperäiset osat takaisin kunnes uusille osille löytyy osaavampi asentaja?

27
Sähköautot / Vs: VINTAGE RC CARS
« : 07.08.23 - klo: 16.32 »
Kyosho ’87 JJ Ultima Replica 60th Anniversary Edition, tämä on tähän mennessä kiinnostavin buggy kyoshon vintage sarjasta.

https://www.redrc.net/2023/08/kyosho-87-jj-ultima-replica-60th-anniversary/

ihan makee kyl. Jos Scorpionin alkuperäiset muotit ei olis hävinny tehdaspalossa Japanissa aikoinaan ja remake olis tehty niiden alkuperäisten muottien pohjalta niin ehkä se olis ollut kiinnostavin kuitenkin, remake on vähän liian moderni. Toki "brushless" osat olis sitten voinu tarjota optio osina tai eri kit versiona.

Eikö remake ole sen verran lähelle alkuperäistä tehty, että jengi ehostaa vintage-mallejaan remake-osilla?

Turbossa on toki epärealistinen leveys ja vannekoko aikakauteen nähden, mutta muuten näyttävät mun silmääni aika uskollisilta 80-lukulaisille isilleen. En tosin ole orkkista nähnyt kuin kuvissa ja videoissa.

28
Sähköautot / Vs: VINTAGE RC CARS
« : 06.08.23 - klo: 10.31 »
Taitaa olla ainoa Kyoshon sähköbuggy, jolla on napattu IFMAR-mestaruus? Optima Midillä olisi suorituskyvyn puolesta onnistunut, mutta Masami ajoi Schumacherilla.

Harvinainen värkki siinä mielessä, että oli ihan kisakelpoinen yli 10 vuotta myöhemminkin. Vähän tuo Tomahawkin korin istuvuus runkoon närästää, ehkä joku JRX:n tai Cougarin kori seuraisi paremmin rungon ääriviivoja.

Yokomo 870C:n paluusta on supistu kuukauden verran ja Hearn’s on laittanut jo teaseriksi tuotteenkin sivuilleen. En nyt linkitä mitään koska linkit kuolee tällaisissa tapauksissa niin usein ja nopeasti. Samat lähteet löytää sekunnissa Googlella.

29
Yleinen keskustelu / Vs: Noobikysymykset
« : 26.07.23 - klo: 22.27 »
Mitä johtojen AWG-arvoa tarvitsee käyttää tehokkaisiin 4s sähköihin? Onko eroa ESC -> Moottori tai ESC -> Akku?

Se mitä tarvitsee ja se mitä porukka tykkää käyttää on sitten kaksi eri asiaa. Kantsii muistaa että 4S on kaksinkertaisella teholla käytettäessä vasta samoissa amppeerilukemissa kuin 2S puolella teholla. P=UI ja nimenomaan virran takia tarvitaan johtoihin poikkipinta-alaa, ei niinkään jännitteen tai edes tehon.

Laittaisin ite 12 AWG ja ajaisin auringonlaskuun. Painavampi värkki hyvällä pidolla voi muuttaa tilannetta.


30
Sähköautot / Vs: VINTAGE RC CARS
« : 05.07.23 - klo: 22.49 »
Kyllähän tossa on 50% enempi mehua akussa ylimääräisen kennon ansiosta. Jos tehot tiputtaa radiosta niin ettei sudittele niitä harakoille, kyllä 3S 5000 mAh akulla ajaa selvästi pidempään kuin 2S 5000 mAh akulla täysiä ajaessa.

Toisin sanoen, jos tehot laskee suunnilleen samoihin mutta jännite on korkeampi, on purkuvirta väistämättä alempi.

Sivuja: [1] 2