Heips,
tämä on ikuisuusaihe, onko kallis pieni pullo autonvalmistajan after run oilia parempaa kuin halpa CRC tai WD-40 tms jota saa joka k-raudasta tai biltemasta tms.
Aika usein kuulee "CRC ja WD-40 ei ole hyviä kun ne liuottaa ruostetta ja karstaa" tyyppistä argumentointia. En oikein ole varma tästä asiasta.
Voi olla että ajattelen asiaa liian teoreettisesti, mutta seuraavaa on tullut itsellä mieleen.
1) nitro on hyvä poistaa koneesta vetämällä tyhjät pois tulppa auki ja sitten vasta tökötit sisään.
2) tärkeintä on että kosteus poistetaan, sekä RC valmistajan kamat että yleiset kamat tekee tämän yhtä hyvin.
3) molemmat voitelee yhtä hyvin. Tärkeää on saada erityisesti pidemmän säilytyksen ajaksi suojaava öljykalvo koneeseen.
4) CRC ja WD-40 ja muut yleisvoiteluaineet tosiaan myös liuottavat ruostetta yms kertymiä pois. No jos jollakulla on koneessa esim. kampikammiossa, -akselissa tai kampiakselin tai kiertokangen laakereissa ruostetta, niin se on ihan sama mitä käytät. Tällöin ei takuulla ole käytetty mitään after run öljyä ja vahinko on päässyt jo tapahtumaan.
Mieluummin ehkä siinä vaiheessa käytät ennen käynnistystä jotain joka liuottaa sen ruosteen, ennenkuin vetäset koneen pyörimään 30 000 kiekkaa minuutissa..
5) karstaan pätee omasta mielestäni sama, jos kone on säädetty päin takapuolta ja karstaa on männän päällä, niin parempi että se liukenee irti itsekseen kuin lohkeaa kuivana kerralla männän päälle.
6) en ole yhtään varma etteikö valmistajien after run oileissa olisi samoja ominaisuuksia lian liuottamisen suhteen. Mielestäni tämä on myytti, jonka toivon jonkun korjaavan. Tuoteselosteet ovat varsin yhteneväiset.
7) RC valmistajien tarpeisiin ei juuri kannata minkään kemiantehtaan tehdä eri tököttejä, määrät on niin pieniä että prosessiteollisuudessa hinta nousisi aivan pilviin. Tästä johtuen kohta 6 ja tuoteselosteiden samanlaisuus. Eli RC after run öljyt lienee samaa kamaa mutta pienemmässä purkissa ja RC logolla. Pakkaaminenhan taas on eriasia ja siinä taloudellinen eräkoko voi olla RC mittakaavassa kannattava.
Edellisellä perusteella olen itse tyytyväinen CRC:n käyttäjä. Itse kuivaan koneen ja laitan after runit joka ajon päälle. Siihen menee n. 1 min ja eihän sitä koskaan tiedä koska auton seuraavan kerran kaivaa esille, taukohan voi venähtää vaikka pariksi viikoksi tai kuukaudeksi tai vuodeksikin ;-).
Jos jollakulla on syvällistä tietoa aiheesta niin korjatkaa ihmeessä, aina on kiva huomata olleensa väärässä.
Pääasia lienee että laittaa after run oilit.