Strada TC
Tuli tälläinen auto otettua työn alle tarkoituksena katsoa saako siitä kilpa-autoa edes aloitteleville harrastajille jolla vois ajaa esim Areena Cuppia.
No ensin kun paketin avasi tuli mieleen että tää onkin ensimmäinen kerta kun pääsee ”valmiiseen pöytään”.
No jottei menis liian helpoksi niin otin heti valmiista autosta alkuperäis vastarin, säätimen ja moottorin pois ja laitoin tuon LRP:n hiilettämmän 13,5 kombon tilalle (säädin moottori).
Muuten samat paikat mutta säätimen pudotin alas ja vastarin nostin top decin päälle eli vaihdoin vaan noiden paikkaa jotta painoa tulis vähän alaspäin.
Moottorin kun laitoin paikalle niin vaihdoin orggis pinjonin (23) isompaan eli maximiin 29.
Huom. autossa 0.6 moduulin rattaat mitkä on lähellä normi 48 dpi rattataita mutta ei ihan.
Auton sisäinen välitys on 2,9167 joten alkuperäisillä rattailla 23 pinjonilla ja 58 spurrilla kokonais välitys on 7,38 ja tuolla 29:llä se on 5,83
Seuraavaksi otin iskarita pois ja katsoin tukivarsien liikkuvuuden. Joka osottautui oikeen hyväksi.
Iskareissa oli ilmaa joten avasin ne heti ja kokeilin eri öljyillä mitähän ne vastaa.
60 w vaikutti olevan kaikkein lähinnä alkuperäis vastaava.
Joten sillä täytin iskarit. Männän palatuksen laitoin melkein maximiin kun epäilin että pysyyköhän noissa öljyt sisällä. (No se pelko oli turhaa kun ajojen jäljitä ei vuotoa näkynyt).
Iskareissa oli muuten O-renkaat iskarin varressa joita ei ehkä pääse vaihtamaan. Sekä kupin alla oleva kumi on aika jäykkää joten lienevät ainakin kestäviä.
Iskarit oli aika piukassa mutta 2:lla pikku jakarilla ne sai auki (varovasti, hienot kierteet).
Samalla kun autoa oli pöydällä niin katsoin pyörän kulmat.
No pysty kallistumat sivulle oli aika rajut (2 astetta) Huom renkaan yläpuoli ulospäin.
No laitoin ne normi asteeseen (renkaan ylä osa sisään päin).
Sekä ohjaus oli aurauksella joten sen laitoin hivenen haritukselle.
Koria pudotin yhden reijän alas päin jotta korkeus olis noin 120mm (vrt. Stanujen 115mm).
Maavara oli autossa 8-9 mm joka on noilla iskareilla ja jousilla minimi.
Diffit vielä piti purkaa ja tsekata niitten herkkyys. No tuntuivat herkiltä ja totesinkin että autossa onkin hammasdiffit edessä ja takana joten niille en tehnyt mitään.
Vetoakselien päihin laitoin mustaa diffi rasvaa jotta ajossa koiranluut ei ”järmäisi”. Pöytä tesi osoitti että jos kääntyvyys on maximi niin jyrinää esintyy mutta kääntö ympyrät kun säätä normaaliksi (noin maton leveys) niin sitä ei ole havaittavissa.
Muuten se oli siinä mitä autolle tehtiin ennen ajoa joten eikun RC Areenalle... ;)
Renkaina oli ensin auton originaalit joihin heitin normi pidotuksen ennen ajoa. No se oli virhe.
Noista renkaista tuli pitoaineella todella pitävät. Jopa liikaakin.
Seuraavaksi laitetiin alle AreenaCup kisa sarjaan kuuluvat LRP:n CPX mattolle tarkoitetut kumi renkaat.
Autosta tuli saman tien melko hyvä Arenaan hyvä pitoisille matoille.
Auto oli muuten RTR paketin mukana tulevalla pötkö akulla tosi helppo ajaa.
No seuraavaksi laitetiin 4000 lipo pötkö akku paikalle ja vauhtia tuli heti lisää mukavasti.
Jolloin parhaaksi läpiksi tais tulla 11,4-11,5 aikoja.
Auto oli jopa liiankin kääntyvä ja sitä rauhoitetiin laittamalla pysty kallistuma edessä nolliin ja ylä linkkiä pudotetiin yksi reikä alemmas renkaan puolelta.
Näiden jälkeen auto olikin parempi ja silloin Joni ajoi parhaan läpin joka oli n. 11,2 ja 5 min keskiläppi oli luokkaa 11,7 (Ratana oli lyhyt ja hidas profiili).
Autossa muuten korostuu tuo originaali ohjauksen servo joka on hidas (jotain 0.25 sekan luokkaa).
No se korostaa vaan että ajamisessa täytyy keskittyä rauhallisiin ajolinjoihin jos meinaa päästä kovaa.
Pahiten se näkyy esim pääsuoran päässä kun auto jää helpolla kääntymään.
Vaikka tuotakin ”ominaisuutta” vai helpottaa laittamalla paksummat iskari öljyt (70w tai 80 W).
Mutta autossa on paino piste aika korkealla joten tuo on lähinnä ominaisuus ... ;)
Summana jäi autosta positiivinen kuva ja tuo Combo paketti 13,5 koneella on sopiva tuolle autolle. Toki täytyy sanoa että aika maximi tehoilla mennään auto ajo ominaisuuksin nähden.
No huippu vauhtiin pääseminen saakin olla aina hieman vaikeempaa.
Aloittelijoille vois suositella että lähtee ajamaan ihan suoraan paketti autolla. Toki tuon SetUp muutoksen voi tehdä.
Kun on hieman ajettu ja totuttu RC autoon niin sitten voi tuon combo paketin laittaa joka on sellainen hiiletön moottori/säädin satsi. Taas kun taidot kasvaa niin Lipo-akuilla vauhtia tulee lisää ja sitten vielä pidempää pinjonia niin sitten tuolla autolla pääseekin jo aika mukaavaa vauhtia ja jos taidot riittää niin aika kovaakin ... ;)
Ketä auto kiinnostaa niin se on koeajettavana areenalla jossa näitä taitaa olla kaksi autoa ajettavana.
Tuosta meillä olleesta testi autosta on otettu vain meidän vastari pois muuten auto on samassa mallissa.
Edit :
Korjattu kokonais välitys tuolla 29 pinjonilla ja se on 5,83