Latureilla, joilla voi mitata akkujen sisäisiä resistansseja saa yleensä noin 10mOhm arvoja. Tästä jos laskee, että laittaa rinnan kaksi akkua ja toiseen on jäänyt jännitettä 7,8V ja toiseen 7,5V niin se toinen lataa sitä toista virralla, joka on:
I = 7,8-7,5V/0,01Ohm = 30A
Eli en kyllä lataisi akkuja rinnan elleivät ne akut varmasti ole olleet käytössäkin rinnan kytkettyinä. Akun sisällähän ne rinnakkain olevat kennot ovat aina rinnakkain, joten jännite-eroa ei synny.
Sarjaan kytkemisessäkin jännite-ero on ongelma, koska latureiden tasausvirrat ovat niin heikkoja, että tuollainen 0,3V jännite-ero latauksen alussa tasautuu todella hitaasti ja sen tasaaminen kasvattaa latausaikaa, jolloin yhdessä lataamisen hyöty vähenee.
Ja sitten vielä haluan toistaa itseäni: noilla 50W latureilla lataa hyvin yhtä 2S akkua kerrallaan, kahden tai useamman tai 4S akun lataamiseen tarvitaan suuremmalla latausteholla varustettu laturi. Jos haluaa ladata akkuja nopeammin, kannattaa ostaa akkuja, joita saa ladata 2C virralla ja laturi, joka lataa 10A virralla. Sitten pääsee jo sellaisiin latausaikoihin, ettei tarvitse ladata kuin yhtä akkua kerrallaan.
EDIT: Tuo video on kyllä oikeassa siinä, että sarjaankytkennän tekee helposti väärin, ja sen väärin tekeminen johtaa aina oikosulkuun. Toisaalta, jos ne kytkee oikein eivät akuissa olevat erilaiset jännitteet ole ongelma.
EDIT2: Kokeilin juuri yhtä puoliksi ladattua akkua, joka jännitemittarille näyttää 7,9V jännitettä ja 4A latauksessa laturi taas näytti 8,14V jännitettä. Tuo varmaankin selittää sen, miksi tuo minun laskemani 30A virta ei toteudu. Kun toinen akku alkaa ladata rinnalle tulevaa akkua, latausvirta on paljon pienempi kuin alkuun voisi kuvitella, koska latautuvan akun jännite nousee nopeasti akun latautuessa. Toisaalta lipot myös kestävät nykyään hurjia latausvirtoja, joten sikälikin tyhjempi akku selviää varmaankin paljon paremmin kuin alun perin ajattelin. Kai sitä sitten pitää uskoa, että tuollaiset pienet jännite-erot eivät ole ongelma. Toisaalta videollakin varoitellaan 6:40 kohdalla, että kannattaa ladata rinnakkain akkuja, jotka ovat suunnilleen samassa jännitteessä.