RC10.FI
Kilpailut => Kilpailijoiden kanava => Aiheen aloitti: 69sale - 20.10.14 - klo: 22.06
-
RC Jokkis 2016 tekniset säännöt
Auto tehdasvalmisteinen.
AMEWI SPIDER Buggy
SMARTECH UNO Buggy
FG MARDER Buggy
Jos auto on alkujaan joku muu Fg:n malli saa sen muuttaa "marderiksi" akseliväli 470mm-485mm.
Ainoastaan 2WD.
-Moottori VAKIO max. 26cc 2-tahti moottori (kaikenlainen virittäminen kielletty!)
-Kaasuttimen kurkun maksimi läpi mitta 12.7mm
-Ahtaminen ja ilokaasut kielletty.
-Ilmansuodatin vapaa, alkuperäisessä paikassa.
-Pakoputki ns. telkänpönttö 1-kammioinen. AINOASTAAN SALLITTU max 14mm putki sisä halkaisija telkänpöntön jälkeen.
-Moottori varustettava sammutuspainikkeella.
-Kytkin vakio. Jousivapaa (kytkin kaksipalainen)
-Metallirattaat sallittu.Välitykset: Kytkinkello pinjoni 18/19, layshaft spurri 46/48, layshaft pinjoni 16 ja diffin spurri 48. Rattaat suojattava mahdollisuuksien mukaan.
-Tasauspyörästö (diffi) lukot kielletty. Ainoastaan öljy/rasva sallittu.
-Jarrut: ainoastaan mekaaninen layshaft jarrut sallittu.
-Alumiini iskaritornit, tukivarret,servopöydät, hubit, moottoripukit,diffipukit, etu bulk, kytkinpukki sallittu. Diffi pukkien korotukset kielletty.
-Iskunvaimentimet vapaat, kiinnityspisteet alkuperäiset (automalli).
-Kallistuksenvakaajat sallittu (alkuperäiset kiinnityspisteet).
-Autossa oltava puskuri (joustavaa muovia), takapuskuri sallittu ja suotava (joustavaa muovia).
-Rengasvaihtoehdot:
-Renkaan min. halkaisija 140mm max. 165mm, max. leveys 65mm. Renkaan jälkikäsittely kielletty.
-Vanteet vapaat.
-Kori:
*Majurin valmista. kuplan kori. (http://www.rcautot.fi/index.php?route=product/product&product_id=703&search=kori&page=2 (http://www.rcautot.fi/index.php?route=product/product&product_id=703&search=kori&page=2)
TAI Fiat 133 , mini, fiat 600 (majurin tekemä)
*Korissa oltava merkintä (E-merkki) sammustuspainikkeelle.
*Sammutuspainikkeelle esteetön pääsy.
*Kori on maalattava (pois lukien ikkunat).
*Takasiipi sallittu (ei pakollinen). Siiven koko max. Leveys 212mm, syvyys max. 82mm (joustavaa muovia).
Ajoformaatti kisakohtainen!
LÄHTÖ TAPAHTUU JOKKIS TYYLIIN SAMASTA RIVISTÄ MASSA STARTTI!
JOS JOKIN ASKARRUTTAA... KYSY!
-
Ensi vuodeksi (2015) päätimme myös ottaa käyttöön kiinteät kisanumerot autoihin (1-100)
Eli jos sellaisen haluat,laittakaa mulle yv:llä numero toive/nimi ja mahd.seura
# 1 Elias Lehtimäki TPA
# 4 Petri Koivisto VääUA
# 7 Heikki Helenius THU-TEAM
# 10 Viljami Nyroos RaisUA
# 13 Mika Huupponen
# 15 Eelis Lassila
# 22 Matti Iivonen Kypak
# 24 Rauno Kallionpää SomUA
# 30 Pekka Heikkilä MäntsMK
# 54 Kai Jansson KyPak
# 55 Leo Pekkanen KouPak
# 59 Antti Härmälä
# 69 Saul Peltola RaisUA
# 74 Jani Lassila SomUA
-
Säännöissä mainitut renkaat?
Onkos tietoa mistä niitä saa?
Onkos maahantuojaa? Vai pitääkö alkaa klikkailemaan ympäri maailmaa?
:cool: Barbie :cool:
-
Elfving Racing, Rc Car Online..
-
Pikkasen ohi aiheen ,mutta tuosta konekoosta senverran että kun tota marderia on ollut myös 26cc koneella niin eikös sekin olisi iha ok että joko 23 tai 26cc vakio kone sallittu koska ei niissä nyt aikuisten oikeesti ole juurikaan tehoeroa,samoten tuo "perus"auto voisi olla ns mikä tahansa 2wd fg "offroad" pohjainen koska niissäkään ei ole juuri eroja,kyllä se on kuskista kiinni eikä siitä että onko marder,monster beetle pro tms auton "runkona" ;-),saattas jopa vanhakin innostua tolla "rata beetlellä'" tulla kisaamaan
Noilla kyseisillä muutoksilla varmaankin voisitte saada lisää kilpailijoita.
-
Toistaiseksi 23cc kone sallittu. Ja jos omaat auton joka on ollut beetle monster muuttamalla iskunvaimentajien kiinnitys pisteet marderin vakio mittoihin onnistuu osallistuminen. Ja lisäksi kori on tuo määrätty kuplan kori. Jos et ole varma sopiiko autosi tähän luokkaan lähetä kuvia ja yhteys tietosi niin katsotaan. T :Sale 0440808535
-
Sivusta seuranneena niin miksi nuo iskarin kiinnityspisteet on niin tarkasti ilmoitettu :embarrassed:
Jerzi
-
Säännöt ovat sitä varten, että niitä noudatetaan. Ja viitaten aikasempaan viestiin jos kysyttävää yhteys 69sale tai atarauskis.
-
Kilpailu numeroista.
Jokainen hoitaa itse kilpailu numeron eli ennakkoon tarvitsee katsoa listasta mitkä numerot ovat vapaana. Itse numero pitää olla selkeä! Jos numero ole "selkeä" toimikunnan mielestä saa huomautuksen- ja numero on "korjattava. Autossa pitää olla kummallakin kyljellä numero sekä "etu pellissä". Jos jokin askarruttaa ota yhteyttä Yv:nä.
-
RC Jokkis 2015 SM-sarja
Pisteet jaetaan seuraavasti:
1. 31p.
2. 28p.
3. 26p.
4. 24p.
5. 23p.
6. 22p.
7. 21p.
Jne....
Tasatilanteessa OR5 sarjan tasatilanne säännön mukaan.
-
Säännöt päivitetty!
Huomioita RENGAS SÄÄNTÖ! PAKOPUTKISÄÄNTÖ! JARRUT! KONEEN kuutiotilavuus!
-
Moottorina saa olla myös 23 ccm , ei pakko vaihtaa isompaan
-
Joko mennään😝
-
Mennäänkö vanhoilla numeroilla,vai tuliko käytäntöön muutoksia?
-
Mennään vanhoilla... joskin ne ketä ei ajanut viime vuonna niiden numerot on vapaata riistaa😀
-
No kukas on "lajipäälikkö" elikäs kenelle osoitetaan mieltä askarruttavat kysymykset ja saiskos päivitetyn numerolistan?
-
Juurikin näin. "KUKA ON YHTEYSHENKILÖ".
Päivitetty numerolista käyttöön, että voi varata numeron kesän kisoihin.
-
Tällä hetkellä voi minulle heittää kysymyksiä jos jokin askarruttaa.
Numero toiveet myös minulle yv:nä.
-
pikkasen sivusta seuranneen noita sääntö uudistuksia ,niin ne taitavat muuttua sen mukaan miten "päähenkilöt" haluavat päivitellä autoaan.
ps.en nyt tarkota tätä pahalla mutta monesti samaa huomannu monissa muissakin asioissa...
Ja esim tosta kori säännöstä vois olla vaan että korin tulee peittää renkaat (kuten normaalissakin autossa)
eikä rajata sitäkin noihin pariin,kun onhan sitä oikeessakin jokkiksessa muitakin vielä onneksi kun kuplia ja viiatteja.
-
Säännöt päivitetty eurorc:n kautta saatavalla paketilla. Ei tässä mitään ihmeellistä ole. Kori sääntö on sellainen kun on saatavilla, majuri tekee laadukkaita koreja ja erään porukan pv volvon koria odotellaan. Rengas sääntö muuttui kun renkaiden hinnat ovat suht samat ja kestävämpiä kuin smartechin joita myös saa käyttää. Pakoputki sääntö perustuu fg:n pakokaasu ohjaus putkeen. Kytkimen jousen saa vaihtaa vaikka 9500rpm jouseen ( kokemus sanoo mitä matalammalta sitä helpompi ajaa). Eli en ymmärrä vertausta "omapäisyyteen" , joten jos kysyttävää yv:llä niin ei tule turhaan vääriä käsityksiä.
-
Niin , kyllähän asioita voi setviä YV:lläkin , mutta minusta mielekkäämpi tapa on kirjoittaa mielipide kaikkien nähtäväksi ja kommentoitavaksi.....MUTTA jos se aiheuttaa Juupas-Eipäs näppisrallin ja erkaudutaan pääasiasta, silloinhan se ei vastaa tarkoitustaan.
Toisaalta ihan hyvähän olisi asialliset kommentit saada kaikkien nähtäväksi ..... koska osion passiivisuuskin aiheuttaa mielikuvan,että asia ei kiinnosta eli sille ei ole kysyntää....
Mutta asiaan:
Rengassääntö tuossa pisti ensin silmiini , eli kun sitten aloin etsiä tässä tapauksessa maailmalta klikkaamalla vaihtoehtoja ... tulipa mieleeni; tämänkö kaikki joutuvat tekemään eli olisiko ollut parempi(helpompi) luokan harrastajille, jos olisi valittu vain tietyt renkaat , joita käytetään ja myös aiheuttaako tämä sitten kaikenmaailman eksoottisten vaihtoehtojen hakemisen maailmalta..... toinen vaihtoehtohan sitten olisi , että joku? kartoittaisi mallit ja saatavuuden ja jakaisi sitten tiedon kaikille ..... vapaaehtoistoimintaa siis tai maahantuojan palvelua......
Sitten kommentoisin hieman tuohon väitettä "sääntöjen taipumisesta lajihenkilöiden mieltymyksiin"; se on kyllä täysin ymmärrettävää , että kun "luokan päähenkilöt" ovat hankkineet (halvalla vieläpä) esim. kaikki alukilkkeet autoihinsa niin eihän niitä kieltää voi ..... Toisille ne tulee vaan nyt hemmetin kalliiksi, jos halutaan kalusto samalle tasolle .... Mainitut aluosat ovat kiistatta teknisesti ja toimivuudeltaan parempia verrattuna "ämpärimuoviosiin". Eihän ne suoranaisesti tehoa lisää, mutta vauhtia kyllä !! ...No Elämä ei ole aina niin oikeudenmukaista. Mutta kaikki kunnia kuitenkin luokan vetäjille !!
Maahantuojan rooli tässä on myös mielenkiintoinen ja toivottavasti aktiivinen.
Kisoja ja kesää odotellessa .... yhteistyössä!!
:cool: Barbie :cool:
-
Itse en ainakaan koe "rengassääntöä" ongelmana koska renkaisiin annettu min. ja max koot.
Siihen haitariinhan sopii paljon renkaita, erimerkkisiä ja kuvioisia.
Jos vain tietyt renkaat niin moni joutuisi ne ostamaan vaikka olisi muuten hyllyllä mittoihin sopivat rinkulat,
joten eikö ole järkevämpääkin ajaa niillä mitkä mittoihin käy eikä heti hankkia uusia jos kalusto muuten sopivaa.
Kustannusajattelua :wink:
Eikä ne alukilkkeet tuossa nopeutta tuo vaan enempi kestävyyttä
-
Kysymys kuuluu,onko maahantuojaa?
Aika hiljaista sillä saralla,mistä autoja/osia mahdollisille uusille/vanhoille harrastajille?
-
Itse en ainakaan koe "rengassääntöä" ongelmana koska renkaisiin annettu min. ja max koot.
Siihen haitariinhan sopii paljon renkaita, erimerkkisiä ja kuvioisia.
Jos vain tietyt renkaat niin moni joutuisi ne ostamaan vaikka olisi muuten hyllyllä mittoihin sopivat rinkulat,
joten eikö ole järkevämpääkin ajaa niillä mitkä mittoihin käy eikä heti hankkia uusia jos kalusto muuten sopivaa.
Kustannusajattelua :wink:
Eikä ne alukilkkeet tuossa nopeutta tuo vaan enempi kestävyyttä
Juu ..uh ... Kyllä se on helppoo OR-harrastajille rengasjutut, mutta otetaanpa harrastelija-aloittelija , joita luokkaan nimenomaan haetaan ja kaivataan(Eikös?) heillä ei ole sitä tietomäärää,ja näin ollen joutuvat sen hakemaan tiedon maailmalta tai muualta.Siinä mielessä olisi mukavampaa , jos tietoa olisi jaettavaksi eli helpottaisi.
Hyvä asia on tietysti mainittu asia , että mitan mukaan mennään ... Kustannuskysymys myös, kyllä.
Alukilkkeistä (esim.tukivarret) rohkenen olla erimieltä; miksi sitten lähes kaikissa OR-kilpureissa käytetään niitä, eipä juurikaan muovisia näy autoissa.... eli kun ne eivät taivu , anna periksi yms.( joka varsinkin Jokkisluokan autoissa näkyy , muovitukivarret vääntyy ja pallonivelet antautuu jo heti muutamalla tankillisella...) on niillä suoranainen yhteys ajo-ominaisuuksiin eli sitä kautta myös nopeuteen ..... en siis väitä , etteikö ämpärimuovilla voisi voittaa vaan , että niistä on selvästi etua ja hyötyä......niin kestävyyden,mutta myös nopeuden suhteen.
Ja mitä maahantuojaan tulee ... ymmärsin , että EuroRC olisi ottanut hommaa haltuun ..... jollakin tasolla...
:cool: Barbie :cool:
-
Tähän on nyt pakko kommentoida.
Poitsun kuplassa ei juurikaan alukilkettä näy. Ainoat asiat on alumiininen servosaveri (toisen automerkin kapistus joka modattu kuplaan sopivaksi), alumiininen diffikuori ja Peten tekemä alumiinilevystä väkästetty takatuki vai miksi sitä sanotaan.
Yhden päivän pommitin autoa radalla ja ei rikkoutuneita tai taipuneita osia. Alumiiniin en tule siirtymään muiden osien kohdalla.
Renkaat tulee olemaan nämä koko kauden: http://www.rcm.fi/renkaat-ja-vanteet/g400-large-scale-wave-tyre-yellow-pr.html (http://www.rcm.fi/renkaat-ja-vanteet/g400-large-scale-wave-tyre-yellow-pr.html)
Toivottavasti aloittelijat saavat jotain tipsiä oheisesta tekstistä.
-
Itsellä tulossa toinen auto tähän luokkaan. Jossa on muovia ja paljon.
Ei ole tehnyt autuaaksi kiltävyys ja sijoitukset kertoo tuon :evil:
-
Viitaten aluosien nopeuteen:
Salehan testaili viime kesänä, muistaakseni Ranen kanssa , alutukivarret vastaan muoviset ja totesi muoviset nopeammaksi.
Joten ei ne alupalikat ainakaan tässä lajissa ne nopeimmat ole.
OR:ssä vauhdit ja hypyt ottavat hieman enemmän tukivarsien päälle kuin Jokkis-luokassa jossa pyritään ratojen suhteen siihen ettei pahempia hyppyjä olisi
-
Onko muutoksia tai numero toiveita?
Jos on,laita viestiä.
# 1 Elias Lehtimäki TPA
# 4 Petri Koivisto VääUA
# 7 Heikki Helenius THU-TEAM
# 9 Essi Närvä
# 10 Viljami Nyroos RaisUA
# 13 Mika Huupponen
# 15 Eelis Lassila
# 22 Matti Iivonen Kypak
# 24 Rauno Kallionpää SomUA
# 30 Pekka Heikkilä MäntsMK
# 54 Kai Jansson Kypak
# 55 Leo Pekkanen Koupak
# 59 Antti Härmälä
# 69 Saul Peltola RaisUA
# 71 Teppo Kankare RaisUA
# 74 Jani Lassila SomUA
# 83 Risto Närvä RaisUA
# 96 Jesse Hartikainen
-
onko jarrumekanismin sääntö muuttunut? -Jarrut: ainoastaan layshaft jarrut sallittu.
Eli normaalin linkkijarrun tilalle voi laittaa nestejarrun.
-
Voisko mulle varata numeron 71 ? Jos kuitenkin innostun ajelemaan ens kesänä...
-
Kausi alkaa ihan just,onkos kuskeilla numero asiat kunnossa ja säännöt sisäistetty?
Jos omistat auton ja haluat osallistua,laita rohkeasti vaan viestiä(numero ja mahdollinen seura),niin lisätään listaan.
Tai jos mieltä painaa jokin pienikin asia,kysy rohkeasti.....
-
Hellurei kaikki uudet tulokkaat Jokkis-luokkaan.
Uusien kesken arvomme maalamattoman/leikkaamattoman Kuplan korin
Arvonta Raisio Myllyn kisan yhteydessä
t; Majuri
-
Moro!
Onko ensikaudelle(2017) tulossa mitään ihmeellisiä sääntömuutoksia?
Saattaa olla että tulisi 2kpl autoja tästä perheestä lisää luokkaan jos luoja suo :)
Onkos se Mini nyt hyväksyttyjen listalla koriksi , entäs jarrut?
Numerot varaan sitten kun on saatu autot hankittua :)
T:Janne
-
Onkos niitä sääntömuutoksia tulossa ......
Onko sääntötyöryhmässä eloa ?
Olisi varsin mukavaa , jos säännöt tai oikeammin muutokset saatettaisiin tietoon jo hyvissä ajoin , kohtahan alkaa lumet sulaa (lumet?? NevöHöörd !!!) .....
Pistäkää tietoa ajoissa !!!!
:cool: Barbie :cool:
-
Vuoden 2017 säännöt julkaistaan parin viikon sisällä.
Muutoksia:
- kytkin vapaa, "kitka kytkin" sallitaan (probite tai saman tyyppinen kielletty)
- luokkia 3 (nuoret, naiset, yleinen)
Muuten mennään samanlailla aikast pitkälti...
-
OK.
Hyvä juttu !!!!
Kiittää ja kuittaa !!!
:cool: Barbie :cool:
-
Naiset omassa luokassa? Wow. Se pitää nähdä
-
On jo ajanut (kaatiskunkku6) tämähän on koko perheen harrastus.
-
Makeeta :)