SCTE:n RTR-versio houkuttaisi kovasti, koska aikaisempaa kalustoa ei ole. Käyttäjinä 6- ja 4-vuotiaat pojat ja isä. Käyttö ainakin alkuun hallinnan harjoittelua pihapiirissä ja mahdollisesti paikallisella radalla ajoa. Ei kuitenkaan kilpailua, ellei innostus iske lapsiin tosissaan. Ei myöskään järjetöntä bashausta. Minkä auton ostan -ketjussa myydään SC-autoksi yhtä totuutta, eli Slashiä. Kyseisen auton ketju ei kuitenkaan oikein vakuuta itkuineen ja murheineen, vaikka myös ylistystä saa osakseen ja varaosat ovat varmaankin halvempia.
Auton ja noparin manuaaleissa ei käsitellä kuin 2s-akkuja, jolloin suosituksena 6000 mAh 60 C. Osaako joku arvioida tuon ESC & moottoriyhdistelmän maksimivirtaa 3s-akun tapauksessa? Myös kohtuuhintaisia 3s-akkusuosituksia otetaan ilomielin vastaan. Laturiksi olen suunnitellut HobbyKingiltä Turnigy Accucel-6.
Mitään ei ole vielä tilattu, joten virheitä voi helposti korjata ja kokoonpanoa muuttaa. Kiitoksia avusta jo etukäteen.
RC10:ssä myydään yleensä yhtä totuutta kerralla, medialukutaito on oleellista ja kannattaa aina tarkistaa kirjoittajien taustaa. Monet kirjoittajat ovat sponsoroituja kuskeja tai muuten sidoksissa kauppoihin, mutta ovat niitä joilla se kokemus ja tietotaito löytyy. Itse esim olen EuroRC:n omistaja, vaikka kirjoitan yksityishenkilönä niin tietotaito pyörii hyvin vahvasti sen ympärillä mitä tuotteita meillä on myynnissä. Joten kannattaa aina hiukan filtteröidä ja/tai hakea täydennystä sen mukaan, kuka kirjoittaja on. Monella on signaturessa tiedot yhteyksistä, ikävä kyllä ei kaikilla, joten siihen ei voi sokeena luottaa.
Itse auton osalta lähtisin siitä mihin saa varaosia Suomesta, Tekno on auto mihin ei löydy varaosia Suomesta joten joudut ne aina tilaamaan ulkomailta ja odottaa tai vaihtoehtoisesti pitää varaosia satojen eurojen edestä varaosapakissa. Muita autoja joihin kannattaa tutustua on TeamC ja Durango. Paikallisella radalla kannattaa myös käydä tutustumassa ja ihmettelemässä.
Sen enempää ottamatta kantaa mikä auto kannattaa ostaa, niin 2s akuilla saa mihin tahansa SC autoon riittävästi kulkua (enemmän kuin mitä tarvitsee), ei kannata murehtia 3s setupeista koska siitä tulee vaan murheitä pitkässä juoksussa.
Itselläni on ollut Slash 4x4, Losi SCTE ja nyt on Tekno SCT410.
Omalla kokemuksellani suosittelen bashaukseen varuksetta Slashia. Perusteita tässä ketjussa on jo todella runsaasti tuon osalta.
Mikäli puhutaan corrilla kilpailemisesta, niin ainakin Losi, Dura ja Tekno ovat vaihtoehdot joista on niin omia kuin muiden kerholaisten kokemusta paljon takana.
Itse kommentoin asiaa omistamieni autojen osalta seuraavasti:
SCTE:n ensimmäinen versio oli jo todella hyvä auto, vaikka se oli edullinen ja se näkyi osassa materiaaleista ja suunnittelusta: Diffit vuosivat kuin seula, ohjauksessa oli väljyyttä ja sitä tuli nopeasti lisää, pinion ratas kului takaa, yms. heikkojen materiaalien tuomia ongelmia.
Sitten tuli Tekno ja kuulin ensimmäisen Suomeen saapuneen auton omistajan vertauksen näiden kahden osalta: Tekno on lähes jokaisessa mielessä paljon laadukkaampi auto, niin suunnittelun kuin materiaalien osalta. Ajettavuudeltaan se on samantyylinen, eli aika rauhallinen mutta selvästi ketterämpi painostaan huolimatta.
Tuntien niin hyvin Losi SCTE:n, tunnen myös kohtuullisen hyvin SCTE 2.0:n rakenteen vaikka en ole sitä omistanut. Ajotuntuma on lähellä samaa Teknon kanssa, mutta Tekno vie helposti voiton näistä kahdesta ainakin laadun osalta. Diffit ovat laadukkaammat kuin TLR:n "HD:t" ja sama koskee pitkälti muutenkin materiaaleja.
Losi/ TLR on ainakin meidän kerhossa menettänyt asiakkaita Teknon suuntaan ja samaa on tapahtunut muissa kerhoissa. Se on totta, ettei sille valitettavasti ole suomessa toistaiseksi maahantuojaa. Tuosta huolimatta autoja on nyt noin kymmenen kappaletta täällä ja tarvittaessa saa varmasti tarvitsemansa varaosan verkostuessa harrastajien kanssa.
Lisäksi Teknon kohdalla varaosia on mulla mennyt vuoden aikana todella vähän ja auto on oman arvioni mukaan kaikista correista markkinoiden kestävin.
Ps. "Itse esim olen EuroRC:n omistaja, vaikka kirjoitan yksityishenkilönä niin tietotaito pyörii hyvin vahvasti sen ympärillä mitä tuotteita meillä on myynnissä."Yllä lainattu teksti viittaa selvästi ihmiseen, jolla on kaksi eri persoonaa (kauppias joka kirjoittaa "yksityishenkilönä"). Sairauden nimi on skitsofrenia ja suosittelen mahdollisimman pikaista terveyskeskukseen hakeutumista.