Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - reittila

Sivuja: 1 ... 17 18 19 [20] 21 22 23 24
571
Lainaus käyttäjältä: "Teppo"
offtopic
Kun lukee topikkia, ei montakaan "tärkää" kommenttia olisi puuttunut vaikka olisit VesaK laittanut tämän pelkästään kilpakuljettapuolelle, nyt päästiin jo herneet nenään ja käpy.... osastolle ilman suurempia vaikeuksia.
/offtopic


Just näin.

Lainaus

Monetkaan "uudet" akut eivät ole parhammillaan ensimmäisellä latauksella, itse ajan yhden latauksen aina varmuudeksi ottamatta suuremmin kantaa tämän latauksen suorituskykyyn.
Katsotaan Mäntsälässä tuovatko uudet akut lisää vauhtia  :wink:


Itse "testasin" Järvenpään kisassa pakasta otettua akkua ja totesin, että potkua ei löytynyt, mutta kisan jälkeen testeissä arvot olivatkin jo huipussaan, eli kyllä uusia akkuja pitää juu hieman herätellä, ihan niinkuin "vanhaan hyvään" NiCd-aikaankin tehtiin.

572
Lainaus käyttäjältä: "joksa"
Ja sehän selkiyttääkin kun saa lukea vastauksia monelta alueelta. IMHO


VesaK muistaakseni jo totesi että oppi jotain ?
Mm. tällaisten kommenttien puute tekee kisaajien kanavasta niin mukavan  :mrgreen:

573
Lainaus käyttäjältä: "joksa"

...
Ja kyllä, olen ihmisten lokeroimista vastaan olivat he nuoria, vanhoja, hyväkäytöksisiä tai ei (eli kilpailijoiden kanava). Jos aiheesta sanoo/kirjoittaa ja sinä luokittelet sen mäkätykseksi niin taidat itsekkin ymmärtää virheesi mutta et sitä uskalla myöntää. Huonoa käytöstä hyökätä tuolla tavalla.


Kyse ei ole lokeroinnista vaan siitä, että keskustelun taso on viime aikoina laskenut alle arvostelun, eikä kokeneemmilla kuskeilla, joilla oikeasti on jotain sanottavaa, ollut enää mielenkiintoa jakaa ajatuksiaan threadeissa, joiden suurin/tärkein funktio näytti olevan hymiöiden tolkuton viljely.
Tämän foorumin yksi, eikä suinkaan vähäisin ansio on olla paikka, josta lajista aidosti kiinnostuneet aloittelijat saavat vastauksia kysymyksiinsä.
Viimeiaikoina vastaukset ovat edellämainituista syistä johtuen sekä vähentyneet, että olleet melkoisen vaikea löytää kaikenmaailman höpöhöpön seasta.
Nyt tilanne on IMO selkiytynyt kisakuskien oman kanavan ansiosta, kiitos VesaK:n idean.

574
4A:lla (jota itse käytän) tunnin latausaika painaa akkuun 4000 mAh, ja kun huomiodaan se, että laturissa on (luonnollisesti) ajastin (seuraava akku laitetaan ajastimelle tietysti heti, kun edellinen on valmistunut), ei tuo lataukseen kuluva aika tuota ongelmia, vaikka "joutuu" nostamaan yms.

575
Jep. Itse olen huomannut, että esim. omistamissani Sanyon HV-kakuissa on energiamäärä testerin mukaan samaa luokkaa, kuin Panasonicin UMH-akuissa, mutta UMH:lla ajoaika on käytännössä kuitenkin n. 20% pitempi.

576
Lisäksi eri tyyppiset kennot käyttäytyvat ajossa eri tavoilla suhteessa tasavirta-purkuarvoihin, joten esim. nykyisillä 3k(+)-kennoilla voi todellinen ajoaika ja tarra-arvot helposti heittää ns. häränpyllyä.

577
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Lainaus käyttäjältä: "Otsomaani"
Eihän ne kennotkaan ole 1.2V vaan jotain 1.124V.

Väärin. Jos akku on koottu ns. valikoiduista kennoista (matched), valikoinnin perusteena olevat testausarvot on printattu kennoissa oleviin etiketteihin. Jännitearvo, esim. 1,124V, on keskimääräinen arvo, mikä kennosta mitataan testauspurkamisen aikana:

Etiketissä löytyvät tiedot
- millä virralla testaus on tehty (yleisimmin 30A).
- sekunnit, eli kuinka kauan testausvirtaa saatiin kennosta, kunnes sen jännite putoaa johonkin ennaltamäärättyyn raja-arvoon asti.
- testauksen aikana mitattu keskimääräinen jännite (ladatun kennon jännitehän on 1,4-1,5V luokkaa).

Jännitearvolla ei siis ole mitään tekemistä kennon/akun kapasiteetin kanssa.

Valikodun kennon arvoja muuten luetaan siten, että hän, joka haluaa mahdollisimman pitkän ajoajan, laittaa sekunti-arvon etusijalle. Joka haluaa mennä lujaa, katsoo jännitearvoa, koska jännite = auton nopeus.
Ja joka haluaa mennä lujaa ja kauan, katsoo molempia  :wink:


VesaK: Kyllä jännitteellä on sikäli merkitystä, että jos halutaan laskea (teoriassa) matka, kuinka pitkälle autolla yhdellä latauksella päästään, pitää tietää mm. akun luovuttama energiamäärä (J), jonka laskemisessa tarvitaan myös jännitettä.
Pelkkä mAh määrä ei tuota vielä kerro. Jos ei ole jännitettä, ei ole energiaakaan.

578
Kilpailijoiden kanava / Re: Tuomarointi
« : 15.03.03 - klo: 11.53 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Sääntökirjasta osui silmään AKK Sportsin ilmoitus viestintävälineiden vuokrauksesta sivulla 19 (ja 272).
Aiemmissa tuomarointi-topiceissa CAi on muutamaan kertaan puhunut käsiradioiden puolesta tuomarityöskentelyä helpottamaan ja parantamaan. Ainakin Kupolicrossisa 2002 ne olivat mukana, todellisessa hyötykäytössä.

Ilmoituksen mukaan radion vuokra on alk. 18€. Jos eivät enempää kustanna, niin ei pitäisi olla FinTrack-kisajärjestäjälle liian kallista vuokrata 2 tai 3 radiota?


Ei varmaankaan huono idea, kunhan voidaan olla varmoja, etteivät aiheuta häiriöitä autoihin.
Edit: Esim. viime kesänä Kuusankoskella paikallinen palopäällikkö osui paikalle katselemaan TSR-kisaa ja aiheutti melkoisia häiriöitä VIRVE-päätelaitteellaan. Tämä siitä huolimatta, että VIRVE toimii niinkin korkeilla taajuuksilla kuin 380-400MHz.

579
Kilpailijoiden kanava / Radioasiat kuntoon
« : 13.03.03 - klo: 11.42 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Lainaus käyttäjältä: "reittila"
Noniin. Reijo Power Racingista lupasi laittaa mulle M8:n tarran postiin huomenna. Hinta 5€.

Hyvää serviiciä Reijolta. Jos hän on aikanaan myynyt radion, niin sen ymmärtää, mutta ellei ole, niin reaktio kallistuu ihmetyksen puolelle.


Ei ole Reijolta ostettu, joten palvelu on vähintäinkin erittäin hyvää.

580
Kilpailijoiden kanava / Radioasiat kuntoon
« : 13.03.03 - klo: 11.21 »
Dodi, tarra on radiossa ja eiku baanalle.

581
Kilpailijoiden kanava / Radioasiat kuntoon
« : 12.03.03 - klo: 14.26 »
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"
Lainaus käyttäjältä: "reittila"
Onko tuossa tulkittu asia niin, että on tapahtunut radioliikenteen häirintää, vai mistä noinkin, tapahtuneeseen nähden, rajun tuntuinen toimenpide ?


Tietääkseni ei ole ollut häirintää, vaan kysymys on ollut periaatteellinen... Jossa allekirjoittaneelta sitä kysyttäessä, ei ole muuta vaihtoehtoa kuin pyytää ihmisiä noudattamaan sitä sääntöä, joka meille on annettu ko. instanssista...

Ja onko se raju toimenpide, jos pyydetään noudattamaan sääntöjä ?


Juu, sääntöjä pitää noudattaa, mutta myös ihan tervettä harkintaa voi harrastaa, jos voidaan epäillä, että teko ei esim. ole tahallinen.
"Kerrasta vainaa"-periaate vaan tuossa ihmetytti.
Edit: Muista vain, kuinka aiemmin kisojen johto aina ilmoitti, jos kiteisiin tuli muutoksia. Olisi varmasti ollut asiallista informoida, jos tästä totutusta. käytännöstä on poikettu.
Edit Rev. II : Olen siis koko ajan puhunut Tepon väärällä kiteellä ajamisesta (latojan huomautus)

582
Sähköautot / Pitkäikäisimmät kennot?
« : 12.03.03 - klo: 14.20 »
Lainaus käyttäjältä: "Mr Cale"
Nykyään varmaan harvemmin, mutta vielä 10 vuotta sitten ajettiin tähän mennessä hauskinta pienoisautoluokkaa (nimittäin 4WD Rallicrossia) 8:lla kennolla. Kun kilpailuerän pituus alkuerissä oli 4 kierrosta ja finaaleissa 5 kierrosta, niin ei tarvinut virtaakaan paljon säästellä. Siellä otti RS200:t ja Pösö 205:set tiukasti yhteen...

Voi niitä aikoja...


Jepjep. Sen verran oli tehoa käytössä, että erän aikana, joka ajassa mitattuna oli kahden minuutin molemmin puolin, piti jännittää kestääkö moottorin johtojen tinaukset  :D
Edit: Samoilla hiilillä, joilla pystyy tursitilla treenaamaan parikymmentä akullista, ajettiin 4WD KRC2:sta pari lähtöä. Itse ajoin 9x2 ja 10x2 käämeillä 8:lla kennolla. Sniif.

583
Kilpailijoiden kanava / Radioasiat kuntoon
« : 12.03.03 - klo: 14.08 »
Onko tuossa tulkittu asia niin, että on tapahtunut radioliikenteen häirintää, vai mistä noinkin, tapahtuneeseen nähden, rajun tuntuinen toimenpide ?

584
Nappe puhuu vähän, mutta asiaa.

585
Kilpailijoiden kanava / Radioasiat kuntoon
« : 12.03.03 - klo: 10.09 »
Sillälailla !
Oliko kilpailun järjestäjä ilmoittanut kiteenvaihdosta vai onko AKK ohjeistanut sen nyt niin, että kilpailijoiden pitää itse huolehtia tuosta, että saadaan sitten jaella varoituksia ?

586
Kilpailijoiden kanava / Radioasiat kuntoon
« : 11.03.03 - klo: 17.42 »
Noniin. Reijo Power Racingista lupasi laittaa mulle M8:n tarran postiin huomenna. Hinta 5€.

587
Kilpailijoiden kanava / Radioasiat kuntoon
« : 11.03.03 - klo: 16.14 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Lainaus käyttäjältä: "reittila"
Yhtiömme kiittää.

PJEP kirjoitti Foorumiin joskus valmiin sähköposti-yhteystiedonkin oikealle henkilöttärelle, joka oli toivottanut rc-autoilijat lämpimästi tervetulleeksi tarraostoksille. En löydä sitä enää mistään, mutta eiköhän "se oikea" löydy sieltä.


Otin asiasta selvää ja Ficoralla Kati Heikkkinen on oikea kontakti.
p. 6966476

588
Kilpailijoiden kanava / Radioasiat kuntoon
« : 11.03.03 - klo: 16.08 »
Tumppi tuossa juuri ilmaisi, että tiukasti tulkitaan. Asia ok ja yhtiömme kiittää.

589
Kilpailijoiden kanava / Radioasiat kuntoon
« : 11.03.03 - klo: 15.43 »
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"
Lainaus käyttäjältä: "reittila"
Mun M8:ssa ei ole tarraa, mutta mulla on printattuna Ficoran tyyppihyväksyntädokumentti mainitulle laitteelle. Mitenhän tuota mahdetaan tulkita ?


Se tarra/merkintä pitää hommata siihen laitteeseen...


Ookke. Onkos tietoa saanko sen laitteen maahantuojalta vai Ficoralta ?

590
Kilpailijoiden kanava / Radioasiat kuntoon
« : 11.03.03 - klo: 15.37 »
Mun M8:ssa ei ole tarraa, mutta mulla on printattuna Ficoran tyyppihyväksyntädokumentti mainitulle laitteelle. Mitenhän tuota mahdetaan tulkita ?

591
Kilpailijoiden kanava / Radioasiat kuntoon
« : 11.03.03 - klo: 10.58 »
Osoitteesta : http://www.ficora.fi/suomi/radio/n2446.htm
löytyy kansallisesti tyyppihyväksytyt radiolaitteet.
Valinnaksi Kauko-ohjauslaite(luvasta vapautettu) ja kylä lähtee.

592
Kilpailijoiden kanava / Radioasiat kuntoon
« : 11.03.03 - klo: 10.30 »
Tarkennuksena mainittakoon, että THK on nykyään Viestintävirasto ja sivut löytyvät osoitteesta www.ficora.fi.

593
27:n pito vähenee hitaammin ts. rengas säilyttää ominaisuutensa pitempään. Tähän on syynä ainakin se, että 27 on seokseltaan kovempi kuin 22.
27 käyttäytyy myös täsmällisemmin, niinkuin CAi jo aiemmin totesi, mutta on myös pidoltaan heikompi kuin 22, juuri kovuudesta johtuen.
Ongelman ydin lienee nyt se, ettei TakeOffilta löydy sopivaa kompromissia matolle.
Osasyynä tähän on myös se, että eri autoilla saadaan renkaista hieman erilaisia kokemuksia.
En edelleenkään keksi mitään syytä, miksei matolla voitaisi sallia molempia tyyppejä ja kesällä sitten vaikka pelkkä 27.
Molempien tyyppien salliminen ei oleellisesti lisäisi kustannuksia, koska yleensä on tiedossa, mitkä renkaat toimivat milläkin matolla, jolloin ylenmääräistä testaamista tuskin tarvittaisiin.

594
Jepjep. Josko täällä sitten keskustelun taso nousisi pilviin ;)
Joku moderaattoreista voisi olla ahkera ja siirtää jo muutaman selkeästi tänne kuuluvan topicin jatkojauhantaa varten ?

595
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Äänestetäämpä tässä myös, vaikka jossain vastaavassa topicissa olen tainnut tämän jo sanoakkin...
Eli, jos cs-27 renkaat tulee yksityyppi renkaaksi tulee uuden rengas satsin merkitys kasvamaan, jolloin osa ostaa 2sarjaa/kisa.
Mutta jos Jätetään edellinen sääntö eli 22/27 ja pistetään pykälä että vain yhtä sarjaa saa käyttää kisassa, säästää tämä jo puolet kustannuksista.
Ja kahden satsin osto kisaan on hyöty 0.
Tämä on minun ehdotus, mutta jos akk haluaa että meininki on kuin rallissa niin mikäs siinä. Testasin nimittäin jossain (jääköön nimittämättä) Alue-8 kisassa uudenkarheita 27 renkaita ja voin sanoa että kieli keskellä poskea sai ajaa että stanu pysyi radalla...

Juho


Jep. Kilvanajon tarkoitushan lienee se, että ajetaan kilpaa ? Ei se, että kuskin koko energia menee auton pitämiseen radalla ?
Jos pito on ongelma jo stanussa niin kuis sitten virissä ?

596
Kyse ei varmaankaan ole kierroaikojen parantumisesta, siltä osinhan tilanne on kaikille sama.
Kyse on pikemminkin siitä, voiko liukkailla renkailla ylipäätään ajaa kisaa. Vastaus on melko selkeä ei. Ei pelkästään se, että liukastelu ei kuulu luokan luonteeseen vaan myöskin se, että huono pito aiheuttaa ongelmia tasapäisten kuskien puskuri-puskurissa ajamiseen, koska auton tarkka hallinta ei ole mahdollista liukkailla renkailla.
Liukastelu aikeuttaa varsinkin aloittelijoilla entistä enemmän kolaritilanteita (=lue: auton rikkoutumisia) , joka todennäköisesti ei ainakaan lisää muutenkin verenvähyyttä kärsivän lajin suosiota lisääntyvien varaosakustannusten vuoksi.

597
Eipä ole mullakaan ollut laatuongelmia 22:n kanssa.

598
Lainaus käyttäjältä: "mpee"
Pitääpä varmaan tsekata montako topicia nämä "tosikisaajat" ovat aloittaneet? Eli onko tuollaiselle todella tarvetta?? Eli riittääkö keskustelua, jossa amatöörit ei ole mukana.

Tämäkin harrastajakunta on sen verran pientä, että ihmetyttää... Mutta tehkää mitä haluatte. Itse en tuollaista kannata.

Eiköhän tällä nykyiselläkin ihan hyvin pärjätä? Koitetaan tehdä lajia tutuksi ja saada uusia aktiivisia harrastajia. Enemmänkin toivoisin panoksia siihen, että kaikkiin kisaluokkiin riittäisi Suomessakin harrastajia :)

Mutta, ihan miten vaan...

-MPee-


Ei millään pahalla, mutta varsinkin viimeiaikoina tuo kirjoitteluhalu on varmasti hiipunut syystä, että keskustelun taso täällä on ollut aika luokatonta.

599
Lainaus käyttäjältä: "Yippo"
Oma henk koht mielipide on se että CS-22 on varmasti nopeampi ja parempi joka paikassa, mutta kun ne pitää joka akun jälkeen liimata uudelleen ja jos liimasauma on pitänyt niin rengas on revennyt muuten käyttökelvottomaksi. CS-27 pysyy omien kokemusteni mukaan liimauksissa eikä repeile, tosin kokemuksia on vain Kuusankosken ProStockista... Täytynee kokeilla myös omalla baanalla joku kerta...


Enpä ole huomannut tuota repeilyilmiötä 22:ssa. Pientä liimausten korjailua silloin tällöin, muttei mitään sanottavaa.
Olisko liimaustekniikoissa eroja ;)

600
Lainaus käyttäjältä: "Matias Vikstedt"
minun mielestäni CS-27 ovat aivan liian "liukkaat" matolle kuin matolle, kuusankoskesta en kyllä tiedä koska en siellä ollut. Aloitan vasta Fintarck-sarjan kiertämistä.
Jopa Rajatorppaan, jossa on hemmetin hyvä pito (kiitos Foami- renkailla ajaneille) CS-27 ovat mielestäni liian liukkaat.


No nyt on tarkoitus, että tähän vastaisivat vain ne, joilla _on_ sitä kokemusta, että saataisiin AKK:n suuntaan tieto siitä, onko tuleva rengassääntö kuolleena syntynyt vai ei.
Rajatorpassa ei ole ajettu, eikä ajeta FT-kisoja tänä keväänä.

Sivuja: 1 ... 17 18 19 [20] 21 22 23 24