Kauden säännöt on laadittu ja alustavasti hyväksytty. Tänään on lajiryhmän palaveri, joten teksti ilmestyy lähipäivinä akk motorsportin sivulle. Säännöistä voidaan aina olla montaa mieltä, mutta antakaa palautteenne rakentavassa hengessä. Lajin parhaaksi parhaani mukaan laadittu. Tässä on muutoslogi maistiaisiksi:
- Kitiin ilmoittautuminen päivää aikaisemmaksi pe -> to. Yhteneväiseksi muiden kisojen kanssa ja siksi, että on arkipäivä asioiden setvimiseen.
- vain 2 kidettä tarvitaan, mutta kisaaja ottaa riskin. Kideradioita ei viime kaudella enää juuri käytetty. Siksi tämä helpotus lähinnä aloittajia ajatellen.
- alkueriin jako sm-pistetilanteen mukaan. Tämä ollut käytäntö, muttei mihinkään kirjattu.
- alkuerien pistelasku systeemi siten, että paras saa 0 pistettä ja muut sijoituksen mukaisen pistemäärän, paitsi hylätyt ja tuloksettomat saavat kisaajalkm +1. Efran säännöissä paras saa eniten pisteitä, mutta mielestäni tämä on selkeämpi.
- kirjattu, että finaalin lähtöjärjestys on semifinaalin kokonaistulosten perusteella
- Alkuerissä, kun ”aika käy” on kuulutettu, radalla oikaisu on kielletty! Ennen lähtöviivaa ei saa pysähtyä odottamaan lähtömerkkiä samoin kuin lenkin tekeminen ennen lähtömerkkiä. Oikaisukielto siksi, että lähtöhetken = tilanteen voi paremmin tehdä. Aavistuksen myös parantaa aikataulussa pysymistä. On Efra säännön mukainen. Helpottaa tuomarointia.
- finaalien lähtö voi tapahtua myös lähtövaloilla.
- Teknisen kympin ottoraja samaksi kuin efran säännöissä eli 30 sekunttia lähtöön kuulutuksesta poikki.
- toinen nostokelpoinen nostaja saa korvata oman nostovuoron ilman kilpailunjohtajan lupaa. Tämä ollut käytäntö vaikka säännöt eivät ole sitä sallineet.
- nostoikäraja tiputettu 16 vuoteen. Mielestäni tämän ikäinen kaveri on täysikokoinen ja tajuinen toimimaan tässä tehtävässä. Saahan sen ikäinen ajaa jo kevytmoottoripyörää liikenteen seassa.
- nostajalla pitää olla päällään umpinaiset kengät sekä kisajärjestäjän hommaama huomioliivi. Lipokkaat kuuluu rannalle. Muiden hyvän nostosuoritteen ja oman turvallisuuden nimissä kunnon kengät jalkoihin.
- paljon puhetta olleesta autojen numeroinnissa ei muutoksia. Mielestäni paras tapa saada edelleenkin nostajat ja autot omille paikoilleen on eräkohtainen numerointi.
- finaalien lähtöpaikat on vähintäin 3 metrin ja enintäin 4 metrin välein. Lähtöpaikat tulee merkitän niin näkyvästi, että ne näkyvät varikolle. Esimerkiksi pienillä tauluilla. Oleellista on, että mekaanikko näkee jo varikolta lähtiessään mihin on menossa. Viime kaudella maahan maalatut numerot aiheuttivat turhaa vaeltelua. Lähtöpaikkojen väli reilusti isommaksi siksi, että se ekan mutkan kasaa ei tulisi sekä siksi, että alkuerien tuloksilla olisi enemmän merkitystä.
- auton painoraja on 3200 g yhdellä ponderilla varustettuna. Vaakana on kisajärjestäjän vaaka, joka taarataan luokkayhteyshenkilön toimittamalla ("3200g") punnuksella.
- Pillit kuten viime kaudella plus juuri ilmestynyt uusi EFRA2010-pilliluettelo plus efran myöhemmin hyväksymät pillit.
- nitrorajaa ei ole kirjattu erikseen sarjasääntöön, mutta tämän kauden efrasääntökirjasta se löytyy. Tukeudumme efratulkintaan. Raja on 25%.
Tervetuloa kisoihin viihtymään!