Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - SourOldGeezer

Sivuja: [1]
1
KerhoCup-ratasarja / Vs: GT2000 sääntökeskustelu
« : 05.05.24 - klo: 23.17 »
Noissa koreissa minusta ois mukavampi jos kori olisi oikeasti sarjavalmisteinen ns normaali auto eikä kiilakorimainen superauto/hyperautoja jota valmistettu just sen verran että pitää titteliä nopein sarjavalmisteinen. Ois mukavempi ajaa kun ois kirjoa radalla, jokuhan se niistäkin tulee olemaan se paras ajo-ominaisuuksiltaan ja käikki jotka haluu pärjätä niin käyttää sitä. Ja kokemuksesta sanon että kori vaikuttaa jopa minun käsissä ainakin jos korin painopiste on alempana, niin huomattava merkitus mutkaan ajettaessa. Mutta mielluumin ajasin Nismolla kuin McLaren, mutta ajatus siitä että olet välittömästi se hitaampi kuski kun ajat normisedanilla. Onhan tuolla sarjassa muutama ukko jotka ajaa korista riippumatta aivan älyttömän kovasti.. Ens kaudella on 350z ja Venom kopat hyllyssä..

Sarjan nimessäkin kuitenkin on tuo GT niin ainakaan niiden rajaamista ulos en itse kannata. Pidän myös niiden estetiikasta.
Ongelma tulee minusta enemmän siitä, että USGT sallitaan merkittävää "choppaamista" esikuvaansa eli katot alkaa oleen tosi matalalla niissäkin autoissa joiden esikuvat on GT-luokissa. Se on se mitä saa kaupasta ja koska USGT on merkittävästi suurempi markkina kuin GT2000 (vielä toistaiseksi eiks nii?) niin näillä mennään vaikka se vähän hiertääkin.

2
KerhoCup-ratasarja / Vs: GT2000 sääntökeskustelu
« : 15.04.24 - klo: 16.32 »
Nyt kun lähdit noita perusteluja pistämään niin mites esim auto millä itse ajoin, painaa 1341g ajokunnossa(tasapainon takia 15g punttia), akkuna 8200mha(306g painava)akku, kori ford gt joka painaa 102g maalattuna.
Jos tähän laittaa tuollaisen 120g porshen korin niin painoa on vasta 1370g,joka tarkoittaa yli200g lyijyä autoon että saavutetaan 1600g paino :cry: kyseiseen autoon ei ole mitenkään järkevästi lisättävissä tuollaista määrää painoa niin että se olisi vielä ajettava

Itse olisin enemmänki maksimi painorajan kannalla ettei radalla ole tuollaisia panssarivaunuja,meinaan tuolla 1600g painolla saa jo aika tavalla romua aikaiseksi kolari tilanteessa!
Esim 1400g maksimi painoksi se on kaikkiin autoihin täysin saavutettavissa.

Jos painorajaa nostetaan niin itse ainakin heitän hanskat tiskiin luokan suhteen

Edit
Vaaka ja auto oli vierellä kun tätä kirjoitin eli painot on tarkistettu

Antti #30

Vaikka itselläni ei ole vahvaa mielipidettä tähän painoasiaan ja tulen tekemään mitä tarvii jos säännöt muuttuvat, mutta vähän samaa huolta kuin Antilla tässä kun Destinyyn joutuu jo 1322 pääsemiseksi pistämään 40g painoja.

Toki käyttämäni 6000mAh akku, joka ei kyllä valikoitunut painon mukaan, on varsin kevyehkö 239g painollaan. Toisaalta autossa on alumiinipohja eikä hiilikuitu joten jopa nykyinen 1320g paino voisi olla vieläkin hankalammin saavutettavissa hiilikuitupohjalla.

Kuitenkin kyseessä hyvinkin luokan henkeen kuuluva melkeen kymppivuotias kitti niin en haluaisi vaihtaa uuteen vain jotta olisi helpompi saada raskaammaksi.

1400g pääsemiseksi autoon tällä hetkellä tarvisi siis asentaa 80g rautapainoja (tai vähintään investoida uusiin akkuihin...). Painoja todennäköisesti olisi pakko pinota, kun eivät pohjalle enää mahtuisi. Ehkä johonkin noparin alle? Tästä tuleva painopisteen nousu tuskin lisäisi ajomukavuutta.

USGT:stä pari sanaa. En ainakaan korisääntöjä sieltä suoraan kopioisi. Läpinäkyvän siiven kieltäminen kuulostaa lajin hengen mukaiselta tosin.
Koriasiasta muutenkin hieman kahtiajakoinen fiilis, kun tykkää GT3 autojen ulkonäöstä, mutta valmistajat "choppaa" niitä jatkuvasti lisää (lähinnä kai koska USGT sallii sen ja se on isoin markkina heille?)
Lähdin mukaan tähän luokkaan juuri esikuvallisuuden vuoksi joten vaikken välttämättä osaa sanoittaa säännöksi kannatan että vahvistetaan esikuvallisuuden vaatimusta sellaisella joustavuudella että kaupasta ostetun korin pystyy kuitenkin ottamaan käyttöön kisassa sellaisenaan (lähinnä nyt nää siipitrendit valmistajilla)

#7 Leikomaa

3
Olikohan kilpailun aikataulua tulossa? Edes se monelta aloitetaan :)

4
KerhoCup-ratasarja / Vs: GT2000 sääntökeskustelu
« : 06.04.24 - klo: 23.09 »
Nyt en kyllä ihan ymmärrä tätä painon nosto juttua, et mitä järkeä siinä on?
Halpoihin runkoihin, mitä tulee niin Yokomo RS 1.0(209€) painaa ilman koria/akkua 1018g. Painoonhan vaikuttaa, myös suuresti millaisella akulla ajat.
Itsellä tuo Yokomo kisa kunnossa 1402g ja eikä todellakaan ole millään kiilakorilla, vaan 60:sen Impalan kopalla. Tällä yhdistelmällä Kuopion kisassa 3 sija.

Cartenin T410 maksaa alle 100e mutta sen saaminen 1320 vaatii korin sahaamista vaikka ajaisi shortyllä
Sama ongelma myös Tamiyan TT-sarjassa esim.

Eihän tämä sinänsä "ongelma" ole "oikeille" touring alustoille, mutta lisäisi halvempia mahdollisuuksia tulla mukaan ja olla silti kilpailikykyinen.
Myöskään minimipainon korotus vaikkapa 1420g ei ole ongelma "oikeille" touring alustoille.

Mitä matalammaksi kynnys tehdään tulla koettamaan kisailua mahdollisesti jo kaapista löytyvällä Tamiyalla niin se on ainakin kokeilun arvoista.

5
KerhoCup-ratasarja / Vs: GT2000 sääntökeskustelu
« : 06.04.24 - klo: 19.48 »
Tuohan minimipainon nostoon,niin itse en olisi sen kannalla(ainakaan noin suurissa määrin), koska se saattaa rajoittaa noiden ftt ajavien kuskien halukkuutta ajaa gt2000 jos siihe joutuu ostamaan toisen auton,kun auto ei toimi samoilla säädöillä jos toisen luokan painoraja on 1320g ja toisen vaikka 1500g.

En olisi tästä niin huolissani, kun moottorikin on nyt eri niin samalla autolla ajaminen vaatii jo nyt enemmälti säätöä.

6
KerhoCup-ratasarja / Vs: GT2000 sääntökeskustelu
« : 06.04.24 - klo: 17.31 »
Ford GT on 0,7mm kori, helmat yleensä ohenee kun lämmitetty lexalevy  imastaa imupöydällä muottia vasten.
Siinä mielessä toi on huono sääntö eikä niin selkeä katsastaa. Min. paino voisi olla parempi niinkuin FTT:ssä 80g. Yli 80g kori on vähintään 0,65mm vahva.

Kuinka moni valmistaja ilmoittaa GT koreissa painon? Nopeasti kurkattuna ainakaan Mon-tech, Bittydesign tai Protoform ei kerro painoa.
Olisiko tuollainen painosääntö hankala kisailijan kannalta siis, jos ei voi tilatessa tietää paljon kori painaa?
Tästä tietysti johdatteluna että saisiko koriin sitten lisätä painoa, jos se olikin liian kevyt esim. tällaisilla korivaihvikkeilla mitä touring koreihin myydään?

7
KerhoCup-ratasarja / Vs: GT2000 sääntökeskustelu
« : 06.04.24 - klo: 17.16 »
Mun ehdotukset siipisääntöjen parantamiseksi olisi:

Siipi saa syvimmästä kohtaa olla 35mm (nykyisin 40mm kokonaissyvyys)
Muutos siis ottaisi paremmin huomioon myös kaarevat siivet jotka ovat yleistyneet GT koreissa

Siipi ei saa vaakatasoltaan ylittää kattolinjaa
Muutos siis sama kuin aiemmin keskusteltu, mutta mittauskohta olisi siiven vaakapinta ei korkein kohta. 15mm maksimikorkeus rajoittaisi ylilyöntejä, mutta voisi korivalmistajien siivet laittaa ilman päänvaivaa

Kuva ymmärrettävyyden lisäämiseksi.
Vanhat säännöt kuvassa himmennetyllä katkoviivalla.

8
KerhoCup-ratasarja / Vs: GT2000 sääntökeskustelu
« : 03.04.24 - klo: 12.45 »
Mietityttää vain kuinka monta koria korilistalle suoraan paketista kelpaavana jää jos tämä sääntö jää voimaan?
Kaikki Tamiyan korit  :cool:

Eipä taida enää kaikki Tamiyankaan korit läpäistä vatupassitestiä, kun katsoo tuota Motul Autech Z siipeä...

9
KerhoCup-ratasarja / Vs: GT2000 sääntökeskustelu
« : 02.04.24 - klo: 15.17 »
Eihän tuosta paljon varmaan tarvitsisi leikata pois, että menisi sääntöihin?

Valmistajan kuvista näkee kuinka ohut se siipi jo on tuon muotoilun vuoksi. Toki "saksilla selviäisi", mutta mutta aika suora siipi jäisi. Toki tässäkin Mon-tech on ottanut taiteellisia vapauksia. Esikuvan siipi näyttäisi olevan suora...

Mietityttää vain kuinka monta koria korilistalle suoraan paketista kelpaavana jää jos tämä sääntö jää voimaan?

10
KerhoCup-ratasarja / Vs: GT2000 sääntökeskustelu
« : 02.04.24 - klo: 14.59 »
Mon-techin Renault RS01

Tässä on vielä matalampi siipi kuin monessa muussa korissa, vain sivut on 15mm sitten korkeat ja silti ilmeisesti sitten jää kisaamatta tällä korilla.

https://mon-techracing.net/rs01gt10

Silläkin uhalla, että pistesaldo nollataan ( :grin: ) vatupasseilin tuossa myös aiemmat korini Bittydesignin Venom että Seven20 on näin mitattuna myös siiven yläreuna kattoa korkeammalla. Valmistajan viivoja pitkin olen leikannut.

11
KerhoCup-ratasarja / Vs: GT2000 sääntökeskustelu
« : 01.04.24 - klo: 11.48 »
Lähinnä sitä tarkoitettu, että jos laittaa esim. vatupassin katon ja siiven päälle niin on max. Vaaterissa.
Hacthpack koreissa saattaa näyttää, että tulee yli kun monesti kattolinja laskee edestä taaksepäin. Tulkitaan kuitenkin katon korkeimman kohdan mukaan. Gt2000 säännöillä siiven max. korkeus 15mm en usko olevan ongelmaa. Mikäli käyttää siivessä irto päätypaloja niin nehän ei saa ylittää siiven yläreunaa.
Ainut missä näkisin, että saattaa tulla tarve mittaillla tarkemmin on omavalmiste siipitelineet.

Toi maininta kattolinjasta ehkä hieman harhaan johtava, mutta toivottavasti tänä selvensi mitä tarkoitettu.

eli mitataanko se tästä? (kuva)
tämä on ihan valmistajan siipi ilman mitään shimmausta niinku paketissa tuli (päätyt joutu trimmaamaan 15mm)

12
KerhoCup-ratasarja / Vs: GT2000 sääntökeskustelu
« : 25.03.24 - klo: 23.45 »
Mitäs tämä sääntöpäivitys käytännössä tarkoittaa siis?

"- Siipi ei saa ylittää auton kattolinjaa (korkein kohta)."

Näyttäisi että aika monessakin korilistalla olevassa korissa ainakin siiven reuna ylittää kattolinjan.
Eli mikä kohta siivestä ei saa ylittää kattolinjaa (katon korkeinta kohtaa?)

13
KerhoCup-ratasarja / Vs: GT2000 sääntökeskustelu
« : 11.03.24 - klo: 10.59 »
Oikein hyvin perusteltu vastaus moottorin säilyttämiselle.

Kysymyksen esittämisen aikaan oli huoli että tuon G2.1 moottorin myynti loppuisi, mutta heti muutama viikko myöhemmin julkaistiin uudet combot uuden g3s justock escin kanssa. Tämä poisti huolet ainakin itseltäni myös.

On ollut oikein hyvät sähköt näin aloittajan näkökulmasta. Sopivasti nopeutta ja matala kynnys lähteä mukaan.

14
GT2000 on ollut eloisa luokka kisata. Nopeudetkaan eivät karkaa 21.5T moottorilla ja blinkyllä.

15
KerhoCup-ratasarja / Vs: GT2000 sääntökeskustelu
« : 05.02.24 - klo: 10.16 »
Oma mielipide tähän asiaan. Elikkäs minun mielestä ei kannata tehdä 2hyvin samanlaista luokkaa,koska tämä saattaa vaikuttaa kilpailija määriin negatiivisesti,porukan siirtyessä ns.arvokkaampiin kisoihin, kun samalla kalustolla saa ajaa.

Itse olisin 21.5 koneen kannalla mutta vapautetaan se niinkuin se oli pari kautta sitten.

Olen käsittänyt, että asia olisi juuri päin vastoin eli tässä olisi molemmat voittaa tilanne?
Helppous houkuttaisi ajamaan molempia sen sijaan että moni joutuisi valitsemaan jomman kumman?

Itsellä ei ole sinänsä vahvaa mielipidettä, tykkäisin helppoudesta käydä koettamassa myös FTT ensi kaudella. Tämä moottoriasia ei toki estä sitä, mutta helpottaisi tosiaan.

16
KerhoCup-ratasarja / Vs: GT2000 sääntökeskustelu
« : 02.02.24 - klo: 11.06 »
(Disclaimer: ei liity meneillä olevaan kauteen vaan tulevaan)

En nähnyt tästä vielä täällä keskustelua tästä, mutta käsitin että FTT on yhdistämässä/yhdisti jo(?) TSS-10 ja TSP-10 joten siellä jatkossa on 17.5T. Oliko tarkoitus ensi kaudeksi siirtyä myös tässä luokassa joka siis on peilannut TSS-10 tuohon 17.5T jotta tämä "sama auto vain renkaat ja kori vaihtuu" idea säilyy?

Kiinnostaa siis, kun tämä mattokärpänen puraisi aika kovaa kun tähän GT2000 hommaan lähdin tälle kaudelle, että voisi kiinnostaa ajaa myös FTT ensi kaudella.

17
KerhoCup-ratasarja / Vs: GT2000 sääntökeskustelu
« : 22.01.24 - klo: 23.03 »
Vastaanpa nyt yhteyshenkilön puolesta ....
Subarun kori varmaankin OK. (jos oon väärässä Kanki älähtäköön ... :laugh: )
Henk.koht. kilpailunumero anotaan (valitaan varaamattomista) yhteyshenkilöltä eli "Kanki" hoitaa ja
numerot jokainen askartelee/hoitaa sitten itse ...väh. 2 kpl auton kummallekin sivulle , selkeästi havaittavat.
Että näin.

 :cool: Barbie :cool:

Liekö riippuu sitten kisasta ja järjestäjästä, kun Äänekoskella numerot tuli järjestäjän puolesta GT2000 kisassa ainakin

18
RC-kerhot ja -radat / Vs: Sisäcrossia Hämeenlinnassa
« : 08.01.24 - klo: 20.56 »
No voi perhana. Nyt ei taida olla Suomessa enää yhtään rataa EOS-matolla?

Eikös Äänekoski juuri pistänyt EOS mattoa?

19
KerhoCup-ratasarja / Vs: GT2000 sääntökeskustelu
« : 24.09.23 - klo: 01.17 »
Korikysymys:

Onko sallittu?
Tämä ei ole bodylistassa, mutta listassa olevan BittyDesign Agata GT:n kaltaisesti lisensoimaton mutta esikuvallinen korimalli.

https://www.bittydesign.net/en/seven20-gt-190mm-body

McLaren 720

20
KerhoCup-ratasarja / Vs: GT2000 sääntökeskustelu
« : 11.09.23 - klo: 23.06 »
Lainaus
Renkaat:
-Yksityyppirengas Ride 1:10 Slick Type Tire belted, 24mm with LT Inner Set
 Tuotenumero RI-24500
-Sallittuja renkaita ovat myös edellä mainitun renkaan valmiiksi vanteelle liimatut versiot:
 RIDE preglued  RI-26073
 RIDE preglued  RI-26073BK
 RIDE preglued  RI-24082

Kuuluuko tämä malli myös sallittuihin RI-26082?
Näyttäisi olevan ainoa saatavilla oleva...

https://fast-motors.vilkas.shop/p/ride-1-10-belted-tires-24mm-pre-glued-with-10-spoke-wheel-black-4pcs

Tuolta löytyy sääntöjen mukaisia renkaita

Minun mielipide on että tuol kuvioidun renkaan rinnalle ei hyväksytä sliksiä!

Kiitos. Näillä mennään siis

21
KerhoCup-ratasarja / Vs: GT2000 sääntökeskustelu
« : 11.09.23 - klo: 19.52 »
Lainaus
Renkaat:
-Yksityyppirengas Ride 1:10 Slick Type Tire belted, 24mm with LT Inner Set
 Tuotenumero RI-24500
-Sallittuja renkaita ovat myös edellä mainitun renkaan valmiiksi vanteelle liimatut versiot:
 RIDE preglued  RI-26073
 RIDE preglued  RI-26073BK
 RIDE preglued  RI-24082

Kuuluuko tämä malli myös sallittuihin RI-26082?
Näyttäisi olevan ainoa saatavilla oleva...

22
KerhoCup-ratasarja / Vs: GT2000 sääntökeskustelu
« : 21.07.23 - klo: 19.10 »
Riittääkö, että nopeudensäädin on asetettavissa blinky moodiin?

Eli mikä vain tämän listan säätimistä siis https://www.roarracing.com/approved_non_timing_escs.php

Sivuja: [1]