FinTrack Tour 2009 –ohjeisto
TSM-10, TSP-10, TSS-10, C-12Päivitetty 22.12.2008 1 Osakilpailut ja yhteyshenkilötFinTrack Tour 2009 –sarja muodostuu touring-luokissa neljästä talvi- ja neljästä kesäosakilpailusta. C-12 –luokassa ajetaan 4 osakilpailua talvella.
1.1 FinTrack Tour talviosakilpailutFTT I 24.-25.1.
Kymen pienoisautokerho
Yhteyshenkilö: Kalle Lehto, kymenpienoisautokerho (a) gmail.com
Tuomariston puheenjohtaja: Heikki Helin
FTT II 21.-22.2.
Oulun urheiluautoilijat
Yhteyshenkilö: Vesa Yli, vesa_yli (a) hotmail.com
Tuomariston puheenjohtaja: Seppo Kankainen
FTT III 21.-22.3.
Riihimäen urheiluautoilijat
Yhteyshenkilö: Toni Latvio, info (a) rcpiste.pp.fi
Tuomariston puheenjohtaja: Lasse Hiltunen
FTT IV 18.-19.4.
Laukaan Moottorimiehet
Yhteyshenkilö: Pentti Minkkinen, pentti.minkkinen (a) luukku.com
Tuomariston puheenjohtaja: Jussi Luopajärvi
1.2 FinTrack Tour kesäosakilpailutFTT V 9.5.
Riihimäen urheiluautoilijat
Yhteyshenkilö: Toni Latvio, info (a) rcpiste.pp.fi
Tuomariston puheenjohtaja: Heikki Helin
FTT VI 6.6.
Raision seurakunnan RC-autokerho
Yhteyshenkilö: Lasse Hiltunen, lasse.hiltunen (a) stxeurope.com
Tuomariston puheenjohtaja: Jari Salminen
FTT VII 11.7.
Kymen pienoisautokerho
Yhteyshenkilö: Kalle Lehto, kymenpienoisautokerho (a) gmail.com
Tuomariston puheenjohtaja: Olli Andersson
FTT VIII 8.8.
Laukaan Moottorimiehet
Yhteyshenkilö: Pentti Minkkinen, pentti.minkkinen (a) luukku.com
Tuomariston puheenjohtaja: Tony Raikas
1.3 FinTrack Tour –yhteyshenkilöSarjan yhteyshenkilönä toimii Kalle Lehto
eMail: kalle.lehto (a) gmail.com
puh: 040 728 6533
2 Ajettavat luokatTSM-10 (Touring Saloon Modified) avoin Suomen Mestaruus -sarja
TSP-10 (Touring Saloon ProStock) FinTrack -sarja
TSS-10 (Touring Saloon Stock) Nuorten Mestaruus –sarja alle 18–vuotiaille.
C-12 avoin Suomen Mestaruus -sarja
Tämä sarja ja sen osakilpailut järjestetään AKK-Motorsport ry:n luvalla,
Autourheilun Sääntökirja 2009 ja näiden sarjasääntöjen mukaisesti. Tulkintatapauksissa nämä sarjasäännöt ovat määräävät.
Osanottomaksu on TSM-10 ja C-12 -luokissa 25 €, TSP-10 ja TSS-10 luokissa 20 €. Kilpailijalla ei ole oikeutta vaihtaa alempaan luokkaa kesken sarjan. Eli luokasta TSM-10 ei saa vaihtaa luokkiin TSP-10 tai TSS-10, ja luokasta TSP-10 ei saa vaihtaa luokkaan TSS-10. Muut luokkavaihdokset ovat mahdollisia. TSP-10 ja TSS-10 luokan osallistumisrajoitukset sääntökirjan mukaisesti.
Lisäluokkien ajaminen aikataulullisista syistä on ilman erillistä lupaa sarjan yhteyshenkilöltä kielletty.
3 IlmoittautuminenOsakilpailujen virallinen ilmoittautumisaika päättyy perjantaina viikkoa ennen varsinaista kilpailupäivää. Ilmoittautumisen yhteydessä tulee ilmoittaa nimi, seura, osoite, puhelinnumero/sähköpostiosoite, lisenssinumero, luokka, kilpailijanumero, vähintään neljä 27 MHz tai 40 MHz taajuutta (tai 2,4 GHz) sekä henkilökohtaisen transponderin numero mikäli mahdollista. Alle 18 vuotiailla kilpailijoilla tulee olla huoltaja ja ilmoittautumisen yhteydessä tulee ilmoittaa myös huoltajan nimi ja huoltajalisenssin numero. Ilmoittautuminen kilpailupaikalla voidaan aloittaa jo kilpailua edeltävänä iltana mikäli järjestäjä näin päättää. Ilmoittautumismaksu maksetaan kilpailupaikalla. Jälki-ilmoittautumismaksu on 40 € kaikissa luokissa.
Mikäli uusi ilmoittautumismaksujärjestelmä valmistuu, siirrytään kaudella mahdollisesti ilmoittautumisten ennakkomaksuun.
4 KilpailuformaattiKilpailu aloitetaan klo 8:00
• 2 ohjattua harjoitusta
• 4 alkueräkierrosta
• 3 x A-finaalit, 2 x muut finaalit
Vähintään jälkimmäinen ohjattu harjoitus tulee ajaa transpondereilla, mutta molemmat ohjatut harjoitukset suositellaan ajettavaksi transpondereilla.
4.1 TalvellaTalvella luokat on jaettu kahdelle päivälle. Lauantaina ajetaan C-12 ja TSS-10 ja sunnuntaina TSM-10 ja TSP-10. Suurin alkueräryhmien määrä päivää kohden on kahdeksan. Rajan ylittyessä vähennetään yksi alkueräkierros. Perjantaina ei ole vapaata harjoitusta. Lauantain kilpailun jälkeen aikataulun salliessa järjestetään vapaa harjoitus TSM-10 ja TSP-10 -luokille.
Sisällä kaikissa luokissa finaalipaikat (alkuerätulokset) määräytyvät parhaan tuloksen (EFRA “Fastest Time”) mukaan.
4.2 KesälläFTT–kilpailupäivä on lauantai, jolloin ajetaan luokat TSM-10, TSP-10 ja TSS-10. Suurin alkueräryhmien määrä on yhdeksän. Rajan ylittyessä vähennetään yksi alkueräkierros.
Kesällä kaikissa luokissa finaalipaikat (alkuerätulokset) määräytyvät seuraavasti:
Jos ajetaan 4 alkueräkierrosta- pistelasku 2/4 (EFRA “Round by Round”)
Jos ajetaan 3 alkueräkierrosta- paras tulos (EFRA “Fastest Time”)
Eri alkuerätavat on esitelty
sääntökirjan kohdassa 3.6.2.
4.3 LähetystapaAlkueriin autot ryhmitetään riviin järjestäjän määräämään paikkaan lähtöjärjestyksen mukaisesti. Autot lähetetään erään lähtöjärjestyksen mukaisesti yksitellen lipulla tai kuulutuksella. Lähtöjärjestys ensimmäisellä eräkierroksella on erälistojen järjestys (FTT Ranking). Seuraaviin eriin lähdetään parhaan ajetun tuloksen mukaisella järjestyksellä.
Finaalilähetys tapahtuu lipulla / äänimerkillä. Finaalien lähetystapa: Lippu ylhäällä 30 s lähtöön, lippu vaakatasossa 15 s lähtöön, lippu laskee maahan, lähtökäsky äänimerkillä (lippu jää edelleen maahan). Myös laskentaohjelman automaattista äänilähetystä voidaan käyttää. Finaaleissa lähtöruutujen väli pitää olla vähintään 3 metriä. Finaalien lähtöpaikat tulee olla merkittynä rataan (tai radan reunaan) ennen kilpailun alkua. Lähetystapa ja lähtöruudut tulee esitellä kilpailijoille ajajakokouksessa ennen kilpailun alkua.
5 KilpailunumerotNumerot sijoitetaan touring-luokissa auton molempiin kylkiin etu- tai takaoveen ja C-12 luokassa molempiin kylkiin sekä auton keulaan.
Osoitteesta
http://www.autourheilu.fi/lajit/pienoisautoilu/fintraktour/ löytyy sääntöjen mukaiset numeropohjat. Numeroiden koko määräytyy seuraavasti:
- Touringluokissa numerot tulostetaan 1 sivu / A4-arkki
- C-12-luokassa numerot tulostetaan 2 sivua / A4-arkki
Numeroiden mustat kehysviivat on jätettävä näkyviin. Jokaiselle kilpailijalle jaetaan 6 numerotarraa hänen osallistuessa ensimmäiseen kilpailuunsa. Lisänumeroita voi tulostaa tai teettää itse edellämainittujen ohjeiden mukaisesti.
Lista kilpailijanumeroista löytyy ohjeiston liitteestä 1 ja listaa pitää yllä sarjan yhteyshenkilö.
Uudet kilpailijat ja luokkaa vaihtaneet anovat kilpailijanumeronsa ennen kilpailuun ilmoittautumista sarjan yhteyshenkilöltä. 6 KatsastusKilpailulle tulee olla nimettynä katsastuspäällikkö ja hänen apunaan tulee olla riittävästi avustavia henkilöitä riittävän katsastuksen suorittamiseksi (suositus kaksi henkilöä). Kilpailijalla tulee olla oikeus tarkastuttaa autonsa laillisuus ennen erää sekä pakollinen jälkikatsastus erän jälkeen. Auto ja radiolaitteet tulee aina olla sääntöjenmukaiset.
Auto on tuotava erän jälkeen katsastukseen. Mikäli autoa ei tuoda katsatukseen on rangaistuksena parhaan alkuerätuloksen/pisteiden menetys.
Seuraavia kohteita tulee tarkkailla autoista kilpailun aikana katsastuspäällikön harkinnan mukaan: paino, korkeus, leveys, siiven koko, korin tyyppi, renkaiden merkinnät sekä akkukennojen laillisuus.
C-12 -luokassa auton maavara (min. 3 mm) tarkastetaan ennen jokaista erää.
Mikäli kilpailijan auto on erän jälkeen sääntöjenvastainen tulee kyseinen alkuerä-/finaalitulos hylätä ko. kilpailijalta. Rengasmerkintöjen puuttuessa kilpailijan kyseinen erä hylätään sekä ajetut renkaat merkitään sääntöjenmukaisesti, mikäli kilpailija on jo merkkauttanut kaikki renkaansa, niin silloin kilpailijan paras alkuerä-/finaalitulos hylätään ja renkaita ei merkata. Riippuen vilpin vakavuudesta asia lähetetään AKK:n käsiteltäväksi, joka päättää asianmukaisista seuraamuksista.
Kaikissa kilpailuissa käytetään samaa katsastusvälineistöä.
6.1 Lisäykset sääntökirjan tietoihinTourinluokkien renkaatTalvella sallittu rengas on valmiiksi liimattu DHI “Sorex 28R glued on JB wheels with JB foam inserts”. Kilpailuissa sallituissa rengasseteissä on oltava tehtaalla liimatut “FinTrack Tour” -tarrat vanteen sisäpuolella.
Maahantuoja: RC Point Oy
Kesällä käytetään valmiiksi liimattuja rengassettejä
- kuivalla LRP VTEC 27R 24 mm (tuotenumero #65052)
- märällä LRP VTEC Dunlop D20 Radial (tuotenumero #65055)
Valmiiksi liimattujen rengassettien vanteiden muokkaaminen kielletty (renkaan pinnan hiominen sallittu).
PainorajatTSM-10 –luokassa painoraja EFRAn sääntöjen mukaan min. 1400 g (TSP-10 ja TSS-10 min. 1425 g). C-12 luokassa min. 800 g. Painot sisältävät ponderin.
KorilistatEFRA-korilistat on esitetty liitteissä 3 ja 4. TSM-10 luokka vaihtaa kesäkaudeksi keväällä julkaistavan EFRA-listan mukaisiin koreihin.
Touring siivetTouring-luokissa siiven maksimileveys on 190 mm. Sivulta katsottaessa siiven sivulevyineen on mahduttava 25 mm x 40 mm suorakaiteen sisään.
TSS ja TSP-10 moottoritTarkennus sääntöihin: Moottorien muokkaaminen kielletty, lukuunottamatta laakerien vaihtoa ja päätykappaleen (autoon kiinnittyvä osa) reijittämistä.
Kesäkaudella kilpailijan käyttäessä LiPo-akkuja on ainoat sallitut moottorit seuraavat:
TSP-10:
CS Super Sport Brushless Motor 10,5T
- Valmistajan osanumero: C110304
GM PRO STOCK 10,5T STAR W. ANT.
- Valmistajan osanumero: 97290
TSS-10:
CS Super Sport Brushless Motor 17,5T
- Valmistajan osanumero: C110305
Speed Passion Ultra Sportsman Stock - 17,5T
- Valmistajan osanumero: SPF175
Moottorien muokkaus laakerien vaihtoa lukuunottamatta kielletty!
NiMH-kennoilla ajettaessa vanhat moottorisäännöt (8.5T ja 13.5T) ovat vielä voimassa.
LiPo-akut
Kesäkaudella sallitaan LiPo-akkujen käyttö kaikissa luokissa. Tarkemmat säännöt koskien LiPo-akkuja löytyy liitteestä 5.6.2 Renkaiden merkkausTouring-luokissa kilpailijalle annetaan ilmoittautumisen yhteydessä tarvittava määrä rengastarroja, jotka kilpailija saa kiinnittää valitsemiinsa renkaisiin. Kun kilpailija haluaa hyväksyttää tietyn renkaan tulee hänen käydä katsastuksessa merkkaamassa rengas sinetillä renkaan ja vanteen saumaan sekä yhdellä sinetillä rengastarran ja vanteen päälle. Renkaat tulee merkitä ennen ajoa.
Sallitut rengasmäärät (kpl) yhtä kilpailua kohti
Luokka kuiva/sisä sade
TSM-10 8 4
TSP-10 4 4
TSS-10 4 46.3 YmpäristöKilpailun järjestäjän tulee hankkia kilpailualueelle pattereiden/akkujen sekä öljyn keräyspiste.
7 TuloslaskentaKilpailulla tulee olla nimetty tuloslaskentapäällikkö ja hänen apunaan on oltava riittävä määrä avustavia henkilöitä (suositus kaksi avustavaa henkilöä). Kilpailuissa on suositeltavaa olla mahdollisuus ns. ”personal transpondereiden” käyttämiseen. Tuloslaskentapäällikön tulee varata riittävästi resursseja erätulosten kuljetukseen ilmoitustaululle sekä finaalitulosten laskemiseen. Kilpailukutsussa on mainittava, mikäli kilpailussa käytetään lainattavia tai vuokrattavia personal transpondereita. Mikäli ponderivuokraa peritään on sen suuruus 5 eur/ponderi.
7.1 LopputuloksetKilpailun lopputuloksista tulee näkyä vähintään sijoitus, kilpailijanumero, nimi, seura, finaalisijoitukset sekä yhteispisteet finaaleista. Kaikkien luokkien lopputulokset toimitetaan sarjan yhteyshenkilölle ja SM-luokkien (C-12 ja TSM-10) tulokset AKK:n Ralf Petterssonille ralf (a) pettersson.as
8 TuomarointiKilpailuerien tuomarointi tapahtuu kilpailunjohtajan, tuomariston sekä ratatuomareiden toimesta. Vastuualueet tulee jakaa ensimmäisessä tuomariston kokouksessa. Ajajakokouksessa tulee esitellä ratatuomarit sekä vastuualueet.
8.1 RatatuomaritRatatuomarit valitaan kilpailijoiden, huoltajien tai ulkopuolisten henkilöiden joukosta. Ratatuomarilla tulee olla lisenssi. Jokaisessa erässä (myös finaalit) täytyy olla vähintään yksi ratatuomari. Varsinaiset tuomarit kutsuvat ratatuomarit lyhyeen ”linjakokoukseen” ennen alkuerien alkua, missä kerrataan ratatuomareiden tehtävät, sovitaan mm. erityiset tarkkailtavat kohteet, yhtenäiset rangaistuskäytännöt yms.
8.2 TuomarointiSääntökirjassa mainittujen asioiden lisäksi tulee huomioida seuraavaa:
1. Väärään suuntaan ajo (ei kolarista johtuva sinkoutuminen) kilpailuerän aikana: Liputus pois erästä.
2. Tilan antaminen: Nopeammalle (alkuerissä parempaa tulosta ajavalle ja finaalissa kierroksella ohittavalle) kilpailijalle on annettava tilaa nopeamman ajoa häiritsemättä. Tilan antamatta jättämisestä rangaistaan stop and go -rangaistuksella ja jos tilanne on tahallinen niin lisäksi annetaan estäjälle varoitus.
3. Lähitilanteessa (ns. hiostaessa) peräänajo: Lievässä tapauksessa jos odottaa ja antaa kärsineen osapuolen mennä edelle ei anneta rangaistusta, mikäli edellä oleva ei päästä kärsinyttä osapuolta edelle, niin rangaistukseksi annetaan stop and go. Kilpailun johto kirjaa myös "hiostustilanteen" ajorikkeet muistiin. Jos kilpailijan tai kilpailijoiden häiritseminen (toistuva häirintä) vastaavanlaisella ajolla jatkuu, tuomitaan päälleajajalle stop and go -rangaistus siitä huolimatta että hän antaisi tilaa kolhitulle.
4. Vaarallinen ja toisia haittaava ajotapa on kielletty. Tahallinen kiilaaminen radan reunaa kohti, mutkittelu puolelta toiselle, päälleajo tms. ovat ankarasti kiellettyjä. Rangaistuksena stop and go sekä tahallisuudesta ja virheen toistamisesta ja törkeydestä riippuen tuomariston harkinnan mukaan kilpailusta sulkeminen.
5. Kilpailun johtaja / ratatuomarit valvoo kärkikuljettajien (+ muut nopeammat) etenemistä ja hoitaa, että tilaa on ajaa omaa suoritusta alkuerissä.
6. Nostovuorosta pois jäänti -> paras alkuerätulos tai finaalisijoitus hylätään.
7. Varaslähdön tuomitseminen on ainoastaan lähettävän tuomarin käsissä.
8. Radalle paluu ilman kolhimista.
Näitä asioita pitää painottaa ajajakokouksessa ja tuomariston kokouksessa.
9 PalkinnotSarjan jokaisessa osakilpailussa palkitaan luokissa C-12, TSM-10 ja TSP-10 A-finaalin kuusi (6) parasta, B-finaalin kolme (3) parasta sekä seuraavien finaalien voittaja muisto- tai esinepalkinnoin. TSS-10 luokassa palkitaan kaikki kilpailijat muisto- tai esinepalkinnoin.
Jokaisesta osallistumisesta maksetaan sarjan yhteispalkintoihin 1 €. Sarjan yhteyshenkilö hankkii sarjapalkinnot, jotka jaetaan viimeisessä osakilpailussa. Sarjan yhteyshenkilö kerää palkintorahat kauden lopulla. Sarjapalkinnot jaetaan viimeisen kilpailun yhteydessä.
Lisäksi kauden päätyttyä AKK-Motorsport ry palkitsee mitaligaalassaan luokkien C-12 ja TSM-10 yhteispisteiden kolme (3) parasta SM-mitalein.
Ensimmäistä kautta luokassaan ajavat kilpailijat kilpailevat Vuoden Tulokkaan tittelistä ja kiertopalkinnosta. Palkinnot jaetaan sarjapisteiden mukaisesti.
10 SarjapisteetTouring-luokissa ajetaan neljä osakilpailua talvella sekä neljä osakilpailua kesällä, joista lasketaan mukaan pisteisiin 3+3 kilpailua. C-12 luokassa lasketaan mukaan 3:n osakilpailun pisteet.
TSM-10 ja C-12 SM-osakilpailuissa jaetaan SM-pisteitä, mikäli ko. osakilpailun kyseiseen luokkaan on hyväksytty vähintään 15 kilpailijaa. Luokassa jaetaan SM-arvo, jos ko. luokan sarjan vähintään puolet osakilpailuista täyttää kyseisen miniosallistujamäärä vaatimuksen.
TSP-10 ja TSS-10 –luokkien osakilpailuissa jaetaan sarjapisteita, mikäli ko. osakilpailun kyseiseen luokkaan on hyväksytty vähintään 10 kilpailijaa.
Jokaisesta osakilpailusta jaetaan pisteitä seuraavasti: 11 Kilpailijoiden jako alkueräryhmiinMaksimissaan 10 (TSM-10, TSP-10 ja C-12) tai 8 (TSS-10) kuljettajaa/alkueräryhmä.
HUOM! Radat tulee rakentaa siten, että tuo mainittu maksimimäärä autoja on mahdollista sijoittaa eriin.
Kuljettajat jaetaan alkueräryhmiin FTT Ranking –listan mukaisessa järjestyksessä. Sarjan yhteyshenkilö toimittaa listan järjestäjälle ennen kilpailuita. Kilpailunjärjestäjä voi kilpailun valvojan ja luokkayhteyshenkilön luvalla tehdä yksittäisiä poikkeuksia erälistoihin.
Vapaa harjoittelu ajetaan alkueräryhmittäin, jolloin varsinaista eräharjoitusta ei enää ajeta. Mahdolliset radiohäiriöt selvitetään 1. ja 2. vapaaharjoituksen aikana. Kuljettajat jaetaan finaaleihin oheisen kaavion mukaan.
Kuljettajien jako finaaleihinLiitteetLiite 1 Kilpailijanumerolista
Liite 2 Harjattomat sähkömoottorit
Liite 3 1/12 korilista
Liite 4 EFRA 1/10 korilista
Liite 5 LiPo-akut
* * *
Edit 5.1.2009: C-12 korilistaa päivitetty
Edit 7.1.2009: Korjattu kirjoitusvirheitä
Edit 12.1.2009: Laukaan kesäkisan päivämäärä korjattu
Edit 26.3.2009: Lisätty Liite 5
Edit 27.3.2009: Lisätty kesän "LiPo-moottorisäännöt" kohtaan 6.1
Edit 4.5.2009: Tarkennettu LiPoihin liittyviä sääntöjä kohdassa 6.1