Noista radioista
Mie hommasin Robbe/Futaba F-14 radio paketin, parit lisä liukupotikat ja pari 3 asentoista kytkintä Saksasta. Syynä oli se ettei suomalainen F-14:n myyjä tiennyt mitään noista radion lisukkeista tai niiden saatavuudesta. En alkanut sitten edes kyselemään monesta suomalaisesta liikkeestä, vaan tilasin TTM-shopista ne.
www.TTM-shop.de Vakiona tuossa F-14 on 8 kanavainen vastaanotin ja radio, mutta radiossa on kytkettynä vain 4 kanavaa. Eli saat käyttöön kaikki 8 kanavaa noilla lisä osilla. Voivat olla 1-4 kytkintä tai 1-4 akselia. Vakio paikat 2 liukuakselille on tuossa vasemman ja oikean tikun välissä. Tuohon F-14 saa paljon lisäosaa jotka mahdollistaa paljon lisäkanavia ja siis toimintoja malliin.
Nuo hommaamani lisukkeet ovat yksinkertaisesti asennettavia. Liittimet yms. valmiina, joten ei muutakuin:
avataan radion kuoresta sopiva paikka, asennetaan nappi tai liuku reikään ja laitetaan johtoliitin paikoilleen radion piirilevyyn. Jos toiminta on väärinpäin niin käännetään liitin toisinpäin.
Mulla on vasta käytössä nuo 2kpl 3 asentoisia kytkimiä, joilla toimii valot, vilkut ja äänipiirin ohjaus, eli käynnistys, sammutus ja äänimerkki. Eli vielä 2 kanavaa vapaana lisätoiminnoille.
Robbe/Futaba F-14 4/8/1 40MHz
NO. F4039 139.00€
Robbe Schaltkanal 3 pos F-14
NO. F1600 25.10€
Robbe Prop.-Kanal Linear F-14
NO. F1601 24.50€
Luultavasti hommaan samanmoiset tuohon toiseenkin projektiini, ja ehkä myös Scania tarvisi lisää kanavia...
Lisäksi opin tuossa keväällä että 27MhZ ja 40MhZ ovat maa- ja vesi ajoneuvoille tarkoitettuja taajuuksia.
Ensin mulla oli Futaba 6exa 35MhZ radiot käytössä, eli vasta myöhemmin kuulin niiden olevan vain lennokki ja kopteri käyttöön. Ja niissä kun on tuo vasen tikku kaasun säätöön tarkoitettu, niin siinä ei ole pysty akselilla keskitystä. Mulla on tässä tuo vasen tikku myös ylös alas liikken keskittävä joten on huomattavasti helpompi tehdä tarkkoja ajo- sekä ohjaus liikkeitä.